Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3891 ggr
Coturnix
0

Intressanta platser

I natt lägger jag denna tråd som jag önskar ska fyllas med platser som är intressanta för Häxor att besöka när de är ute på resor i Landet!

chapett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan rekommendera Kjugekull uppe i Kristianstadstrakten - helt underbart ställe, känns som min plats på jorden. Skickar med en bild med en av utsikterna. Men man måste ju känna av själv vilken plats som är "ens egen". Glad

Annars är ju Ale stenar nästan ett måste Glad

fridelfina
0

Drottning Ommas borg uppe på Ombergs hjässa i östergötland, i närheten av Ödeshög. Där är vidunderligt vackert, sök på webben för bilder, jag har ingen egen att visa.

fridelfina
0
[Lady-Oona]
0

Alla orter som har ett Vi i sitt namn , tex. Södra Vi utanför Vimmerby har en gång varit gamla kult och offerplatser, och det finns mycket energi kvar på dessa platser, så ta fram kartan och leta.

Ekornavallen utanför Falköping är helt ljuvlig med sin energi och där kan man sitta å trumma och be platsens Rådare om kontakt och hjälp.

I omgivninge av gamla kyrkor finns det ofta källor, brunnar som är rester av den kultplats somlåg där innan de nya kristna rev dem och byggde kyrkor i stället.

Västergötland har många fina platser, Halahult i Blekinge,….ja det finns massor av intressanta ställen och det roliga är att många myter och legender bygger på sanningar om vad som verkligen hände på orten förr och det kan vara idé att läsa lite, hemgårdsföreningar har ofta många nedtecknade historier.

ha det så kul ute i landet

Oona

siddelina
0

Min plats finns där jag bor, i Gislaved. En stycke bortåt vägen och en bit in i skogen finns ett litet vattenfall och invid fallet finns en stor fin öppen glänta. Där känner jag mig väl till mods.

lightseeker
0

kina-trädgården i närheten av Avesta

Coturnix
0

Underbart tack! Själv ska jag snart fara till Österlen.

inca
0

Jag har för mig att jag gjorde en tråd om Hårga-berget här i Hälsingland borde ligga nånstans i forumet :-)

lightseeker
0

hårga-berget, är det det som kallas för häxberget?

inca
0

Nej Hårgaberget där spelade djävulen fiol så folket dansade ihjäl sig till slut var det bara skallarna kvar :-)

Lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=YbFbBsKWGAU

lightseeker
0

åhå, jag får tydligen be om en sommar till och en tjocker plånbok så att jag kan åka land och rike kring och besöka alla dessa magiska ställen. vem hänger på?

inca
0

Maja!

lightseeker
0

maja, vackra piraya, till amazonas då kanske? nej , det är jättekul med optimistiska människor, och visioner har vi tydligen också. NÅgon mer, som har samma intressen?

Simuala
0

jag brukar besöka bodagrottorna och hälickgrottorna om sommaren. Dom ligger båda i hälsingland, inte långt ifrån varandra. En riktig upplevelse att krypa omkring där nere bland lera och spindlar. Skrattande Inget för den med cellskräck dock.

inca
0

#13 bitska piraya menar du väl he he. Ja vi är visionärer du och jag lightseeker.

#14 Jaa Bodagrottorna var det ju jag ville åka till brukar tjata på min kompis varje gång vi åker till Hudik. Fasen nån gång ska jag in där :-) in i Gudinnans sköte.

valica
0

Rösaring!

Det är ett sånt intressant ställe som jag kan på tok för lite om för att göra rättvisa. Skickar ett par länkar och låter er läsa på själva i stället. 

Info från UKF 

Info från Stockholms läns museum

Ceremoni vid Rösaring

skogsgubben
0

Såg att Omberg nämdes. Det är verkligen att rekomendera. Ett riktigt magiskt berg tillägnat gudinnan Omma.

lightseeker
0

#17 jo, jag var där i maj månad och har hälsat på "jätte älvor", småknytt, omma, en nunna, vakter, rödbok, och sett trollen skymta i skogen. Tror inte jag glömde någon. Det var så starka energier för att det var åska och dimma, tror jag, samt öppna människor, i sällskapet. tror jag.

inca
0

#18 Bra lightseeker du vet exakt vad du mötte!

lightseeker
0

#19, blyg, joo, skulle man inte det då?

inca
0

Jo det var det jag menade :) tänkte lite på det du sa tidigare. Var inte blyg Törnrosa!

varulven
0

ni får gärna komma till boden… och titta på… mig! :)

inca
0

Ja en varulv skulle inte vara helt fel att se ;)

LinaN
0

Nycklabacken i herrljunga är väldigt vacker. Där finns ävne ett stort energiträd tillägnat småfolken i socknen och runtenomkring.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Coturnix
0

Ale stenar

Tunrida
0

Skulle ha sagt Ale stenar, men det känns ju överflödigt. :-) Men det är verkligen en alldeles speciell plats!

Annars så finns ju också Stenshuvud, också på Österlen. Fantastisk utsikt över havet därfrån och mycket speciella, vackra träd att prata med på vägen upp till "huvudet". Ett träd såg ut som en gammal rynkig elefant i mina fantasifulla ögon. :-)

Jag kan av någon konstig anledning inte kopiera och klistra in här, annars hade jag lagt in en länk till info om Stenshuvud. Men det går ju att söka på namnet. :-) 

Låt se…på Öland finns en hel del spännande platser också. T ex Gettlinge gravfält, där det ligger en fascinerande sk skeppssättning och domarringar. När vi var där så stod jag i mitten av en sån där domarring, fast jag kallade den för häxring. Det kändes att det var en kraftfull plats! Sök på Gettlinge. :-)

Och just det ja; Blå Jungfrun förstås i Kalmarsund utanför Oskarshamn. Jag har inte varit där sen jag var liten, men det är en speciell plats också. Vill gärna åka dit igen!

Det sägs att om man tar med sig en sten därifrån så råkar man ut för en massa otur (har för mig att det inte är tillåtet att ta med sig stenar därifrån, det är ju en nationalpark).
När jag jobbade som journalist i Oskarshamn, så minns jag att kommunen hade fått ett brev från en stackars människa som var alldeles förstörd för att han eller hon hade tagit med en sten från Blå Jungfrun. Enligt personen själv hade han/hon drabbats av så mycket olycka att personen inte vågade ha stenen kvar längre. Hon/han hade skickat den till kommunen så att de skulle kunna lämna tillbaka den. Detta sker tydligen rätt ofta, att kommunen får ta emot en hel del stenar från folk som inte vill/vågar ha kvar dem längre. När kommunen fått ihop en hög så åker de med båten ut till ön och lämnar tillbaka dem.

Vidskepelse eller sanning, vad tror ni? ;-)

Coturnix
0

#26 Häftigt det där med stenarna! En bild på Blå jungfrun från Ölands strand.

maximiljana
0

Puttar upp tråden.Massor av roliga ställen att åka till.

Sebastian
1

Frostbrunnsdalen i borlänge. En gammal kultplats tillägnad Guden Frej

Bispergs klack i säter. också en kultplats men dock något nyare.

lightseeker
0

vattnet rinner mot norr där och källans vatten bubblar upp underifrån, det var en sann energi-plats, där jag tvagade mig i somras #29, sebastian, har du själv varit där.

BiGavia
0

Åh, det är så många platser jag skulle vilja till….vallfärder kan jag ju göra i sverige behöver inte åka utomlands.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Juvela
0

Åååh jag älskar Alestenar :) Har inte varit där på flera år. Kanske skulle försöka ta sig dit nu i sommar, och passa på att dra med pojkvännen när han är nere o hälsar på :P

Sebastian
0

#30 Ja jag har varit där flera ggr, har nyss flyttat från borlänge till säter. Vi har höll en cermoni där för att väcka platsen igen så är ni i krokarna så lägg gärna nått på flatstenen inuti domarringen

Mvh Sebastian

Ioma
1

Jag rekommenderar vårt Skurugata och Skuruhatt.

Helt otroligt magisk natur som är fylld med väsen och feer.

Här kommer lite länkar.

Kommer ni att åka dit så får ni gärna tjoa till så kan vi säga hej. Bor bara en mil därifrån.

sägnen om Skurugata är mycket intressant…. Väl värd att läsa mer om

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skurugata

http://www.f.lst.se/f/amnen/Naturvard/Naturreservat/Eksjo/Skurugata/

http://www.f.lst.se/NR/rdonlyres/0F877D04-FBE8-4976-ACAA-EC04C1805EEE/0/Skurugata_Bevarandeplan.pdf

http://www.kb.se/samlingarna/digitala/suecia/tredje-bandet/Eksjo-Skurugata/

http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_attraktioner&Itemid=44&func=detail&visa=0&id=579

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

marinelady
1

Ristafallet, ingen bild i världen kan beskriva känslan av att stå vid ristafallet, man riktigt känner urkrafterna i vattenfallet…helt magiskt helt enkelt :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Ristafallet

BranDuir
0

Sporrakulla ett magiskt ställe ..av flera orsaker…

http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?doc=1899&frameid=399&fw=450&fh=800 

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

gryning
0

Ismanstorp på Öland, sannerligen en magisk plats. En gammal ringmursborg. Inte mycket återstår men man kan se var husen har legat. När vi var där kände jag starkt utanför ett av husen att det inte var meningen att vi skulle gå in där, så vi lade blommor utanför öppningen och höll oss till "gatorna".

Knuts kapell vid Gråborg (också på Öland) är underbart vackert.

Sebastian
0

Jovisstja. Det finns en till "trefaldighetskälla" i säter. Den ligger i den lite mer avlägsna delen av säterdalen (som också är en riktigt vacker plats.) Det är ganska knepigt att ta sig dit och man hittar den inte utan karta. Styr någon av er vägarna ditåt så hör gärna av er så kan jag visa var den är.

Mvh Sebastian

LailaBaba
0

#36 Helt fantastiskt, jag har varit där flera gånger. Har du varit vid Svarta Skolan? Kommer inte ihåg vad det heter där det ligger.