Helt filosofisk fråga..
Jag kom på den nu när jag satt och flummade framför datorn, måste man som häxa alltid leva nyttigt? Eller ska man leva så man blir lycklig? Visst ibland går det hand i hand men när det inte gör det? Vad händer då?
Jag lever "nyttigt" på mitt eget sätt, köper inte vissa typer av tvättmedel eller andra kemikalier och försöker tänka lite i butiken, men med min ekonomi (student =ingen inkomst denna månaden) så kan jag inte köpa ekologiskt om det ska finnas något kvar att leva av.. ÄR jag då inte värdig att kalla mig häxa?

Självklart är du det….att rätta mun efter matsäck är ju något vi alla har fått och får göra….generellt tror jag mig veta att vi som följer den gamla vägen inte på något sätt är i besittnig av den stora plånboken….
Inte heller behövs det egentligen…för på något sätt klarar vi oss ändå och får det vi behöver på andra sätt
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Så illa är det ju inte…men som häxa så strävar iallafall jag med att leva så naturnära som möjligt….det är ju enna grundtanken!
Man strävar efter att använda örter och annat för att slippa en massa kemikalier…då borde även det övriga levernet oxå speglas därav..tycker jag, annars är det ju inte mycket till vits att kämpa med det andra om man vräker i sig en himla massa onaturligt i både mat och annat…tycker jag.
Sen är det en lång väg och kräver Mycket kunskap…
Och vägen dit för de som kanske inte har medel eller annat …är inte lätt !
Så det finns inget fördömande från min sida , däremot uppmuntrar jag så gott jag kan till att verkligen VARA Häxa !
vem som helst kan kalla sig för häxa …det är inte särskilt svårt….det är du själv som bedömer om du är värdig det ?
Det handlar ju faktiskt om att må bra ! Eller Hur ?
och hur man gör för att må bra är ju faktiskt upp till var och en !
Kramixar !
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

#0 Klart du kan kalla dig häxa! Det sitter nog inte i att man har så mycket pengar att man kan köpa ekologiskt, utan har väl mer med en medvetenhet om vad som är "nyttigt" att göra. Som du skrev om kemikalier ósv.
Jag är i samma situation som dig, studerar och lever så nyttigt jag kan och vill. Det är som BD skriver "på något sätt klarar vi oss ändå och får det vi behöver på andra sätt" - ha tillit!
Häxan sitter i själen, inte i plånboken eller på hyllan på ICA….fniss skulle se ut det.
Häxkraften är fri precis som själen och kan du känna dig fri i ditt tänkande, i ditt liv, med din kropp, med din åsikter, och flyga högt på kvasten med din ande…ja då är du naturligtvis en häxa även om det ligger nitritkorv på tallriken…å du , som häxa innebär det också att göra så gott man kan och vara ÄRLIG i det man gör…sedan spelar annat mindre roll.
Kan inte låta bli att tänka på forntidens häxor som riskerade livet för att hjälpa och de åt förmodligen inte mycket alls, fattigdomen var lite annorlunda då men bota folk det kunde dom..
Kram från en häxa till en annan häxa.

Precis som dem säger.. Det handlar mer om en vilja om att än att kunna. Vi är häxor i moderna tider, inte eremiter i moderna tider. ;)
Så vill jag bara påpeka att aldrig ta illa upp av de ibland hetsande trådarna om saken. hetset är för att visa att vissa saker är enklare än vad som kan tänkas. Aldrig för att skapa obehag.
Häxor är inte dem som fördömmer andra för deras livsval.. det lämnar vi så vackert till andra attt sköta. ;)
Var väl mött

Jag tycker också att sånt där är jobbigt. Är student och har haft månader av arbetslöshet, och då är det inte lätt att köpa ekologiskt och tänka miljövänligt, även fast man vill. Mitt senaste jobb var som värvare för Greenpeace, och jag jobbade konstant mot försäljning från miljöbovar som använde palmolja och andra dåliga råvaror. Idag när jag har ekonomiska svackor tvingas jag välja eldorados varor framför vanliga miljövänligare, trots att de använder palmolja och annat i maten. Det svider i själen på mig varje gång, men vad ska man göra? Man får nog gottgöra det när man väl har råd igen. Och göra så gott man kan tills dess. Sorgligt är det, men valen är ofta obefintliga.

svartmask går fram till expediten i affären och säger:
"Har ni några fina häxsjälar på lager idag?"
hehe, skämtosido… lev hur du vill sålänge du inte skadar någon eller dej själv^^
Blesses and kisses

Hm nu blev jag så här småjävlig som bara jag kan bli
men ska jag då undvika både tobak, alkohol och mitt eget hem? Samt buss bil och ja allt..för man kan ju dö eller råka skada någon
… nej ska inte vara hemsk med dig men jag gjorde bara min egen tolkning
ha en underbar dag i regnet för de har jag.

Hmmm jag lever för dagen ,visst tänker jag på miljön och miljömedveten ex ingen platt tv i mitt hus om så en gavs på grund av att deras utstrålning icke bra för miljön ,tvättar våra kläder i riven miljövänlig tvål fungerar hur bra som helst,ta vara på mycket som många anser är skräp men kan vara guld för mig åter använder många ting odlar på min balkong,saftar,syltar mm mina barn är tacksama för kläder efter bekantas barn som de vuxit ur jag syr och lappar. Myrorna och loppisar är oxå många av de ställen jag handlar på.Min data jag sitter vid är min gamla arbetsdata en bärbar som är halvkass och ibland strängt omöjlig att ha me att göra/krachsat tre gånger redan men en vän som hjälpt mig att tömma den då och starta om från början.Rökare javisst men när erbjudande dyker upp så löstobak och rulla i all ära,brygga vin är oxå någe som är helt ok. När de sedan är medecinska biten så används mycket av den gamla läkekonsten me örter Vitmossa som är blodstoppande linnetyg att linda sår och andra små hederliga knep. Maten handlas efter det som är billigt och nyttigt mycke rotfrukter och grönt men även kött och korv fisk finns på landet att hämta. Så har man tid ork och lust så kan man komma rätt billigt undan och avstå mycket av dagens status och alla måste…/Hias
Mycken sunt resonemang har redan skrivits/ BlessedBe
Vandra i Ljus å Skönhet