Köpes Täljkniv!
Köpes billig Täljkniv, gärna gammal!!
MVH Isnornin

Jula har fina täljknivar du kan köpa de kostar inte mycket och de håller bra, om man sköter om dem vill säga. Du gör rätt i att leta efter en billig kniv. hittade min jag har nu som är den bästa jag någonsin haft, hos en knalle på en bymarknad för 50:- Köpte den för lite drygt ett år sen och har inte slipat den en enda gång. fortfarande lika vass. Kom ihåg bara om någon ger dig en kniv nu så ge personen en krona för den;)

Tack för tipset!
MVH Isnornin
Samma på Claes Ohlsson, nå int är dom gamla, men de är nya och i bra skick. Kostar runt 70-90:- jag har en själv och den är kanon.
Mvh, T

Ifs kan jag ju gå till Frost knivfabrik och kolla……
MVH Isnornin

Kära Isnornin skall se va jag kan finna i snickaboa på landet / finns säkert nån gammal i träskaft men kanske bör slippas men lovar inget men skall se va jag finner i lådorna/Hias

Tack Hias:)
MVH Isnornin

Ah här fanns det lite tips ja. Fint. :) Ska ta mig en titt på Claes ohlsson jag då.

Varför vill du ha en gammal (nedslipad) kniv btw?

nej då det var inte av någon betydelse, tänkte bara if någon hade som de inte brukade;)
MVH Isnornin
Ok, du menade gammal som i begagnad mer än "av ålder" ok :) I get it.
Nä, men kolla in C.O. de har billiga bra knivar som håller och tål slipning. Köp dig då samtidigt ett bra bryne om du int redan har, det tjänar man massor på i längden.
Mvh, T

Juste Trumman det var ordet jag sökte! Begagnad!
MVH Isnornin
Vi tar med oss täljknivarna till träffen va? Eller hur? Jag vill lära mig tälja mer, för jag har nyss börjat.
Vill kunna tälja gubbar och sånt + sniderier.
Mvh, T

Det är detför jag vill ha en! Har bara Morakniv och några ärr på fingrana!! Vill så gärna göra en till frögömma;))
MVH Isnornin
Jag har också en från Clas Olsson, sådan som Trumman visar på bild. Jag tycker den är bra och prisvärd också.

Isnornin, kanske jag ska komma förbi ön nån dag och hämta upp dig och sen drar vi till Clas Ohlson en sväng?

Ja den som trumman visar är bra, den har inte så långt blad. Köper ni en sån så kan jag visa hur man fixar skaftet och gör ett eggskydd av näver så man slipper plasten. Ett jättebra sätt att slipa kniven är med finaste våtslippapper, tror det heter 1000(också på "Classe") limmat på en smal träbit, typ 50 gånger 150 mm stor plywoodbit. Liksom slipar och bryner samtidigt.
Fixar skaftet? Hur då, och varför? :D

Täljer till det lite för att få bättre grepp. Beror ju på hur stora händer man har, och vad som känns bekvämt. Sen har jag skurit lite dekor och målat så det blir min egen liksom. De är ju inte så personliga när man köper dom direkt.

Är det Frost kniv du har Trumman?
MVH Isnornin

Bor granne med Frosts knivfabrik… Kanske skulle vara en idé att trava dit och kolla om de har fabriksförsäljning…?
#20 Ingen aning!
#21 Låter som en ypperlig idé - är du riktigt charmig kan du nog få spillblad också (gratis) att fästa i egna handtag!
Mvh, T

Jag tror det Iram, CO har för mycket annat roligt!!!!:( Frost får det bli;)
MVH Isnornin

Ja, va bra. Å Fyndhörnan på Classe om du kommer dit, där kan man fynda!