Hjälp mig tyda min dröm.
I natt blev jag skrämd av min egna dröm, det var längesedan jag drömde något så intensivt. Jag brukar kunna tyda andras drömmar men inte mina egna, men ni kanske kan hjälpa mig. Inte för så längesedan så förlorade jag min bäste vän, det kanske har någon relevans i det hela.
Jag är först i ett mörkt rum, jag ser ingenting, plötsligt så tänds starka "sjukhus" lampor som nästan gör mig blind. Men jag ser att jag är vid en öppen dörr utanför den är det en äng, solen skiner och allt verkar fridfullt, jag har en vit klänning på mig och mitt hår är utsläppt. Jag börjar springa och leka i gräset, jag njuter av att känna gräset under mina bara fötter, jag stannar upp och börjar känna en tyngd över bröstet, det gör så ont, jag kan knappt andas och regnet börjar jaga mig, och jag måste akta mig från att bli fast i regnet. Jag hör att mina vänner ropar mitt namn men eftersom tyngden är för stor så kan jag inte ropa tillbaka, utmattad så lägger jag mig ner, regnet kommer och jag gråter, jag gråter så häftigt. Sen så känner jag en hand som tar tag i mig låter mig vila i famnen och livet känns lättare och jag börjar smått att andas igen, jag tvingar fram ett anfått leende.
Sen vaknar jag.

Om det har med din förlorade vän att göra eller ej är svårt att veta, men jag tänker : Lycklig tid, efterföljt av sorg som du försöker undvika men inte kan fly ifrån, den kommer ikapp dig förr eller senare, och sedan finner du tröst.
Jag vet förstås inte om det handlar om framtiden eller om du redan befinner dig i något av dessa stadier, eller kanske rentav redan har funnit trösten. Men trösten finner du inte förrän du låtit dig fångas av sorgen. Det är kanske oundvikligt med sorgen, men sorg är inte alltid utav ondo, den hjälpande handen kanske blir vägen till en styrka.
Det är min tolkning.

#1 Vilken bra tolkning syster jodrena. :D
När jag läste din dröm här kunde jag inte låta bli att änka på scener i filmer när dem dör. Hur dem kan lämna kroppen och springa på stora öppna fält. Hur starka lampor och ljus så även ljud för en tillbaka till sängen där de väcker en åter till liv. Ni känner igen vad jag menar?
Så tyckte jag att din dröm såg ut att se ut med.
Att precis som Jodrena skriver.. du var lycklig.. blir tygnd utav en sorg av något slag. Ångest brukar beskrivas som en tyngd över bröstet. men att du nu är på ditt återvändande. Att du drömmer det kan vara just för att markera att nu kliver vi vidare.
Var väl mött