Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 3556 ggr
night-bliss
0

Starka gudinnor

Så det tyvärr är männens värd vi lever i så undrar jag hur ni kvinnor bär styrkan inom er,

När en man kommenterar nedsättande, skrattar ni nervöst eller säger ni till på skarpen?

När en man verbalt förminskar er kompetens, förminskar ni då er själva eller sträcker ni på er och förnekar honom den rätten?

Ser ni mer upp till en man med en viss titel än en kvinna med samma titel?

Om en man tycker ni är gnabbig för att ni ska ha samma rättighet som honom, håller ni då tyst för att vara duktig?

Så hur ofta är ni starka gudinnor som vägar gå den duktiga vägen och istället förvandlas till amazoner?

Hur många män på forumet blir arga och känner sig förnärmande av mina frågor?

Lev väl, tala högt alla röster har rätt att höras!!

-night-bliss

Ijin
0

Jag luktar lite feminism här..

SEViking
0

Jag förstår dina åsikter/frågor å tycker en del är fel och en det rätt.

När en kvinna verbalt förminskar min intelligens blir jag tvär

När en kvinna kommenterar nedsättande bara flinar jag.

Om kvinnan är gift så ser jag familjetragedin bakom hennes karriärsträvan. Tyvärr så har det i 90% av fallen blivit lidande.

Om en kvinna är gnabbig så ber ja henne gå nån annan stans å gnabba.

Kvinnor försöker ofta axla en roll som dom inte passar in i, varför är fibromyalgi så vanligt förekommande idag? Kanske för att dom försökt sig på ett för tungt jobb som inte kroppen klarar av.

Jag blir inte arg och förnärmad av dina frågor, jag ser bara hur du sållar ut det som du tycker verkar viktigt, jag tycker det verkar som att du inte ser helheten, och alla baksidor. Det finns ju faktiskt en anledning tilla tt dom festa männen är kraftigare byggda än kvinnor. Urmeningen med man å kvinna, vad var den egentligen. Tror du på fullaste allvar att det var meningen att kvinnor skulle gå runt å bära gamlingar, eller göra andra "tunga jobb", varför böev dom då inte utrustade med en muskelmassa som passar för det.

Jag tycker det är nödvändigt att kvinnor arbetar åxå förstås, men men,inte alla, allt ska alltid överdrivas, åså finns det ju naturligtvis män som överdriver åt sitt håll åxå.

Vad har detta med häxor att göra, ett klart slag MOT männen, är det detta häxor iFokus ska handla om då är jag på fel plats.

SEV Oskyldig

night-bliss
0

hmmm, detta är inte mot männen, detta är "pepp talk" till unga kvinnor som får höra av äldre män att de inte kan..

Är det nått fel med feminism?

Gudinnan är för mig att stå rak och se mitt eget värde och inte tro att jag är männens betjänt, jag har precis samma rätt som en man att uttrycka mig utan att nån ska beklaga sig för att jag hörs!!

Varför är det kvinnas fel att familjen blir lidande?? Är det inte på sin plats att männen också hjälper till med familjen??

Varför får kvinnor sämre lön än män (nu menar jag samma slags arbete, samma titel)

Varför är det alltid så att när man påpekar en självklarheter som att kvinnor också ska få ta plats och höras (andra länder så har kvinnor inte ens ett rättskydd att tala om, hon är en ägodel) så blir män sura och säger att man är emot män?

Wargmane
0

Ja som du belyser i tråden då så handlade det ju om kommunikation i….nte om vilket vi är skapade att göra!

Jag vet att jag som kvinna är jobbig…för jag tar plats…är nog en amazon…men det handlar inte om att jag vill vara man…absolut inte …jag är kvinna ända ut i fingertopparna….jag klarar inte av hårt fysiskt arbete ..jag tycker om att ta hand om barnen…sköta hemmet, och att vara omhändertagande…

Det är inte det det handlar om…däremot är min stämma lika viktig och lika betydelsefull som alla män…och så borde det vara för alla kvinnor!

Sen att vi upplevs då givetvis som tjatiga och gnabbiga ..det är ju för att vi kommunicerar olika !

Men att backa för att en karl tycker annat, just för att han är man …NO WAY!!!

Kristina

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Brokenfether
0

#4 Amen! Cool

LailaBaba
0

# 2  Om kvinnan är gift så ser jag familjetragedin bakom hennes karriärsträvan. Tyvärr så har det i 90% av fallen blivit lidande.

Vad är det här för dynga? Menar du att familjen blir lidande om kvinnan gör karriär? Men om mannen gör detsamma, och aldrig är hemma och inte tar nåt annat ansvar än det ekonomiska, då är det helt ok?

Ijin
0

Ja, det finns massor med fel på Feminism…

lightseeker
0

urhärligt inlägg night-bliss

Endroppeihavet
0

Ordet feminism är ett laddat ord.. det finns egentligen två olika betydelser av ordet.

Den ena där ordet betyder manshatare i stil med "dom ska få betala för allt och det ska skippas rättvisa i världen nu ska kvinnorna styra hela jorden!"

Och den andra som vill förändra synen på män/kvinnor och vill göra det jämställt för alla.

Tror ni inte att kvinnor utfört tungt arbete förr i tiden?… Då var "hemlivet" tungt det också… och fortfarande i många delar av världen.

Men feminism för mig handlar inte om att jag minsann ska visa att jag är precis LIKADAN som män.

Utan att jag ska ha SAMMA rättigheter som män.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ijin
0

#9 "Och den andra som vill förändra synen på män/kvinnor och vill göra det jämställt för alla."

Det finns ju inte ens kvar! Svergie har ju helt jämställda löner! Sånt kallas också sund förnuft<.<

I svergie har väl tjejer samma rättigheter som killar? Eller har jag bara uppfattat det så under alla mina år?

Ignisintus
0

som man är väl jag lite illa ute här då;) men när någon talar ner till mig el, bla bla bla oavsettkön så blir jag ganska sne och beroende på grad och form så reagerar jag med allt ifrån att ingorera till att rent tala om för personen vad jag tycker om sättet som jag blev tilltalad/bemött på….*evil grin* ja jag kan vara extremt småsint om saker händer i fel ordning och vid fel tillfälle…

//Matea

Endroppeihavet
0

#10 Lönerna är inte samma. Ännu! Desto längre upp man kommer i hierarkin desto större är skillnaderna bland lönerna. Och det handlar inte bara om pengar.. Det handlar om inställning om vad som ses som manligt/kvinnligt.

Kan dra ett personligt exempel att min käre far tyckte jag skulle städa/diska och laga mat när jag var yngre eftersom jag var tjej? Men min bror behövde aldrig lägga en hand på en dammsugare eller en stekpanna.. och jag avskydde att städa och gör det fortfarande.  

Och på sommaren skulle brorsan klippa gräset. Jag fick inte klippa gräset. Men klippte man gräset fick man pengar. När man lagde mat och städade fick man inte pengar. Det var tydligen inte samma sak. Så självklart tyckte jag att jag vi lika gärna kunde byta. Han kunde ju städa o laga mat året runt så kunde jag klippa gräset ett par ggr om året och få pengar för det…  

//

Eller att t.ex. ALLA killar blir sedda som potentiella våldtäktsmän/pedofiler

Förstår du vad jag menar? Det handlar inte bara om RÄTTSLIGA rättigheter…

Och vidare.. Sverige är ett litet land i världen och feminismkampen kommer inte försvinna förän VÄRLDEN e jämställd..

Ett annat exempel om våran syn på lumpen.. alla killar ska på mönstring? Men inte tjejer.. borde det inte vara valfritt för alla? bara för att de tillhör ett visst kön…

Ijin
0

#12 Lönen ÄR lika, tror ingen gnäller över det, inte nu iallafall.

Och fortfarande, det är många år sen din brorsa klippte gräset, du kanske borde ta en liten titt in och se dig om, iallafall i storstaden, det är inte samma sak. Även om det bara skiljer 3 år mellan dig och mig. Såklart lite av det finns kvar, men med tanke på att det inte var för så många år sen man började bry sig om det är det väl inte så konstigt. Generationen som är uppvuxen med jämställdhet är ju inte klar än.

Lumpen, sist jag kollade så är det dom som klarar av det som får vara med… Jag får te.x. inte. Ska jag känna mig diskrimierad för att en tjej får då? Nej, knappast, för jag VET att dom kollar upp vem som är lämpligast för det, helt enkelt. Samma sak med te.x. jobb som Brandmän, där man måste ha en viss styrka för att klara av.

Självklart ger VD jobb mer i lön än andra jobb. Men precis som manpower reklamen säger, så varför hjälpa tjejer upp till höga positioner om dom inte vill åt dom? Det är inte så många som vill, nämligen… 

Kolla te.x. hur lång tid det tog innan slavar försvann, en samhällsförändring tar TID. Men det händer…

Ignisintus
0

PS; det är bara ett fel med sk, feminism….den/ni drar alla av manligt kön över en kant….. exempel? ja se bara på denna tråd:

"Varför är det kvinnas fel att familjen blir lidande?? Är det inte på sin plats att männen också hjälper till med familjen??  "

förstår inte frågan…personligen hade jag hand om min son helt ensam mellan 8 månaders ålder till strax över 2år medans hans mor behövde få röra på sig som det heter för att bli av med oron i sin kropp över att missa sin ungdom sen dess har vi delat på ansvaret i olika omfattning. så innan feministerna slutar upp med att generalisera och låta alla män få lida för saker enskilda individer gör så ser jag ingen som helst anledning att lyssna på vad dom har att säga… gör detta inlägg mig till en sk, mansgris? ;)

stay safe //Matea

mod13
0

Feminist innebar ursprungligen en strävan efter jämställdhet mellan könen. Sen har det snedvridits till att tolkas som manshatare. Ett mycket effektivt sätt att stoppa feminister…

Vi är inte ett dugg jämställda i Sverge även om vi "kommit en bit längre" än i många andra länder. Men i många avseenden har männen tolkningsföreträde och den patriarkala världsbilden genosyrar ALLT.

Gudnnan inom mig får mig att står rak. Gudinnan inom mig tillåter inte mig att spela med och acceptera könsmaktordningen. Gudinnan inom mig tvingar mig, om och om igen att prata om könsmaktordningen när jag föreläser på gymnasieskolor. Trots att tjejerna är övertygade om att de är jämställda. Och innan man fått barn är det ine så tydligt. När man väl sitter där med sin underbara knodda blir man tvingad att acceptera både det ena och det andra just för att värna knoddan - och då menar jag inte specifikt relationen man lever i utan hur hela samhället är skapat - livfientligt och barnfientligt.

Kraftfulla häxor som inte accepterar dagsordningen, som varken underordnar sig eller försöker bli män, är nödvändigt för att skapa en livsnödvändig förändring.

Endroppeihavet
0

#13 jag menar att kvinnliga och manliga chefer i samma positioner får olika löner.

Ja men ifall man matar in den inställningen om att det e kvinnligt att städa och manligt att klippa gräset så fortsätter den ju. Jag skrev om en personlig erfarenhet. Jag skrev inte om storstadens syn på kvinnor och män. Jag bor och bodde i stockholm vid tillfället och jag märker av den där negativa kvinna/man inställningen på veckovis basis..

T.ex. på mitt nuvarande jobb. en kassa strular. Vem tillfrågas.. ja den nyaste anställde. Ja han var ju den ända killen som var där säger tjejen när jag frågar varför hon inte kom till mig (skiftansvarig) och frågade eftersom jag vet hur kassorna fungerar. (tjejen i fråga var 18 år gammal, den nya generationen.. med samma snea inställning)

Eller som att det anställs 95% tjejer även fast vi får fler cv:n från killar.  

Jag menar att mönstringen över huvudtaget borde vara valfri, jag har flera killkompisar som våndats över d där.. Jag menar inte att ALLA ska få gå lumpen, självklart ska de som är lämpliga att gå den göra det och ingen annan.

Har du gått o frågat så du vet att det inte är så många som vill, eller går du direkt efter manpower reklamen…  

Men vad hade hänt om ingen hade kämpat för slavarnas rättigheter? Hade det gått lika "fort" då. nej.

spindelfot
0

Jag är ingen biologist. Jag insåg detta främst efter att ha fått barn.. det mest biologiska en människa kan göra. Men jag insåg att det faktum att jag är född med en vagina och livmoder inte gav mig mina sociala egenskaper - att det var någonting inlärt.

Att jag är kvinna gör mig inte till en bättre barnskötare eller städare.. Det är inte mitt jobb att ta hand om andra människor. Det är alla människors jobb. En man kan vara lika god i ett kvinnoyrke som en kvinna, och vice versa men de sociala normerna hindrar oss.

Det är viktigt att se och synliggöra de sociala, skadliga normerna och begränsningarna vi sätter upp för oss själva, och att göra annorlunda och bryta invanda mönster.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

mod13
0

Och egentligen är det faktiskt männen sm förlorar mest på könsmaktordning - de må ha aldrig så mycket mer pengar än kvinnorna, men kvinnor har mer frihet att utvecklas till skapande människor. En man som vill jobba halvtid för att gå kurser i kreativt skapande får rätt underliga blickar på de flesta arbetspkatser. En kvinna som vill göra samma sak får glada tillrop.

SEViking
0

Ha ha ha, vilka "ord å inga visor", niu är för sköna ni kvinns, fan jag börjar ju nöstan tro att ni kan mera än att stå vid spisen å föda barn, men  bara nästan. ha ha ha ha

Om jag skämtar eller inte får ni gissa, ha ha ha, ni kan ju dra era kvinnliga, feministiska slutsatser själva. ha ha ha

SEV Cool

Ijin
0

#16 Måste säga nästan att du ser vad du vill se… Människor söker sig till den som ser mest självsäker ut… helt enkelt..'

Kan du visa statestiken på att kvinnor får lägre VD löner än killar?

SEViking
0

NU är nog trådskaparen glad, det blev en diskussion, mot männen, å många hakar på ser jag. ha ha ha

Men ni måste väl ändå inse att vi har olika kroppsbyggnad, antagligen åxå därför att vi är tänkta utföra olika saker. Vem kan tala emot det? Visst ska kvinnor ha rätt till samma saker som män, men det finns ju gränser. Å det är bara inse att alla kvinnor KAN INTE utföra samma tunga jobb som män, samtidigt som det naturligtvis finns jobb som kvinnor utför bättre.

Håll er på jorden kvinns

SEV Oskyldig

Endroppeihavet
0

#20 *garv* om du hade den sett den killen hon frågade så hade du nog inte sagt att man söker sig till den som ser mest självsäker ut.

Kan du visa statistiken på att kvinnor inte vill bli chef?

men var så god från statistiska centralbyrån

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____27555.asp

Det finns mycket andra artiklar om jämlikhet på deras sida men den där gav väl det du sökte efter.

Skillnader mellan lönerna. Lägg väl märke till att män även hade en högre lön på jobb inom vård och omsorg. ett klassiskt "kvinnoyrke"

Endroppeihavet
0

http://www.scb.se/Grupp/allmant/BE0801_2007K01_TI_12_A05ST0701.pdf

Den artikeln går mycket också på problemet jag skrev om. Skillnader i chef lönerna.

Ijin
0

#22 Det är faktiskt inget jag har statestik på, utan någon jag frågat om mest… Det är nog inte det att dom inte vill, utan mer att dom inte riktigt bryr sig.. VD jobb varierar annars väldigt mycket lönemessigt.

Jag ser inte att killarna har högre lön enligt statestiken där än tjejerna inom vård och omsorg..? Den verkar väldigt jämn just där..

Dessutom är ju statestiken 4 år gammal… 20% av mitt totala liv. Väldigt mycket alltså.

SEViking
0

Äsch, jag lägger ner den här skiten. Å kalla mig räddhare eller va fan ni vill, ja pallar bara inte me å snacka inför döva öron. Enkelriktade människor som bara ser halva löjan i allt.

Lycka till med er jämlikhet.

SEV Oskyldig

mod13
0

Det var iof du som hävdade att vi är jämställda, så det borde vara du som tar fram fakta. Men jag är snäll och lägger in "Lathund för jämställdhet" från SCB. Man måste läsa ordentligt och inte bara plocka en sida för att få läget klart för sig.

blodtopp
0

Jag hade tänkt att hålla mig från tråden, men jag vill ändå säga att jag håller med dig SEV. Det är skillnad på jämlikhet och jämställdhet.
  En kvinna kan aldrig få samma kroppsbyggnad och muskler som en man har naturligt. Det gör att kvinnor har svårare att arbeta inom fysiskt tunga yrken. Så är det bara! Det är nåt som inte går att komma ifrån.

Lika lön för lika arbete? JA! Självklart. Men att det ska bli så jämlikt så att kvinnor ska börja bli män och tvärtom? Nej, det funkar inte.

Det är skillnad på jämlikhet och jämställdhet.
Och löneskillnaderna mellan kvinnor och män inom samma yrkesgrupp finns faktiskt där, Ijin. Vet inte i vilket land du bor som inte märker detta. Sverige är inte så jämställt som vi vill påstå.

Tillägg: www.scb.se/templates/tableOrChart____149083.asp " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Kvinnors lön i procent av mäns lön

Ijin
0

#23 Skiljer ju tops 15% där… Visst, det är någonting att förändra, men det är iallafall mycket bättre än för några år sen…

Det kan ju ha någonting med arbetstider att göra med, tjejer tar ju mer ledigt för famlijen än killar(faktiskt, ja…)

#25 Men sev då… Du sa ju vettiga saker i ditt tidigare inlägg.. Synd att man glömmer kommentera sånt:/

Endroppeihavet
0

#21 Ja självklart har vi olika kroppsbyggnad. Men vad har det med löner och städning att göra? Det här är inte mot män. Iaf. inte från sida.

Det är för kvinnor helt enkelt. Jag är ingen manshatare, det är inte männen det är fel på. Det är normerna, attityderna. Hos män och kvinnor i samhället! 

Men helt allvarligt, vad är det vi utför bättre, vad är det som kvinnor är bättre lämpade för?

Elektriker, där har vi ett yrke som kvinnor rent fysiskt är bättre lämpade för. Eftersom vår kropp består utav endast 10% vatten och mera fett så leder inte vi el lika starkt, således är det jobbet farligare för män. 

"naw.. vill Gustav bli elektriker.. va sött.. men du är ju inte byggd för det gubben.. det e inget personligt. det e bara skillnad mellan män och kvinnor rent fysiskt. Man måste ju inse att vi e olika byggda"  

Alla män är ju inte heller världens muskelbyggare ;P Jag tror inte alla killar vill sålla sig till enbart yrken som kräver muskler..

blodtopp
0
Ijin
0

#29 Öh.. Det där om elektriker stämmer dok inte.. Det har med kontaktytan på huden att göra(jag kan, jag tar studenten idag i Elteknik;))

Dessutom så försöker vi få in tjejer på dom linjerna, men det verkar helt enkelt inte som om det är intressant. Tjejer brukar ha mer ambitioner.

Endroppeihavet
0

#28 mycket bättre? Har du statistik på det ;) Så du tror allvarligt att kvinnor inte jobbar lika hårt som män? Och ifall det skulle vara som du säger.. så varför är det i sådana fall så? Varför ska kvinnor ta ledigt mer än män? förutom för kanske när hon fött barn och ammar? Och vad tusan har det med hennes arbetsförmåga att göra?

Ifall du jobbar deltid säger vi och jag heltid ska jag få bättre timlön då även fast vi utför samma arbete när vi väl är där? Löjligt.

Bara 15% säger du? okej så om man har 20000 i lön säger vi.. hm 15% av det.. det e ju bara 3000 i månaden.. det e ju bara 36000 på ett år.. och man jobbar med den lönen i 40 år säger vi.. det e ju bara en och halv miljon! jaha.. va d bara så lite det skiljer på min pension och hans pension även fast vi utförde samma sysslor, lika länge och fick fram en likadan mängd resultat…

Ijin
0

#30 Diagramet saknar vissa parametrar.

blodtopp
0

#33 Vilka parametrar då om jag får fråga. Jag vill gärna veta det nämligen.

SEViking
0

#29 Ja, dra det till sin spets du, det är ju likt en del jämlikhetare. men?? 10% Vatten.

(undrar om allt hamnat i skallen på en del då. ha ha ha ha)

SEV Oskyldig

Ijin
0

#34 den är otydlig och visar inte hur stor skillnad det är på lönerna, bara att den för tjejer är mindre.

Dessutom är det fortfarande så att ni tar mer ledighet, så om man tittar på månadslönerna så kommer det ju bli snett. Ta reda på timlönen istället.

Endroppeihavet
0

#31 Grattis till studenten! Okej, då e jag missinformerad.. av en elektriker non the less. (himla fackman o komma med osanningar då)

Så nu har tjejer mer ambitioner? Jag tyckte du sa att vi inte inriktade oss på att göra karriär/bli chef? ;P ;P just playin ;P

Nåväl, de flesta är nog överens om det här med jämlikhet iaf.

Fast man kan ju inte gå misto om en intressant diskussion heller!

Ijin
0

#37 Tackar! Tjejer har ofta högskole ambitioner… Det är någonting som inte lika ofta finns hos killar:p

nu måste jag sova! Viktig dag idag!!

Endroppeihavet
0

#36 Får man fråga vad du baserar det här med ledigheten på? Personliga erfarenheter? Jag tror knappast att vi skulle ta ledigt SÅ mycket mer att vi helt plötsligt skulle bli helt jämlika i tabellen OM det skulle vara så att kvinnor tar mer ledigt.

blodtopp
0

#36 "bara att den för tjejer är mindre."

Ja just det! Det var ju det jag ville visa på, eftersom det är det som diskuteras. Att kvinnor med hög lön är mycket färre än de med låg lön. Saknade du parametrar som visar att du har rätt i att kvinnor inte alls tjänar mindre än män?

Ijin
0

#39 barnledigt är en sak, sen verkar det bara som att tjejer tar ledigt mer för familjen… har inga direkta statestik på det, men det är en bra känsla…

Endroppeihavet
0

#35 det e då d e som roligast ;P Det e snarare något som e typiskt mig skulle jag säga *asg*

Jag tycker diskussioner e hur kul som helst. Om precis vad som helst.  

"(undrar om allt hamnat i skallen på en del då. ha ha ha ha)" ja ni har ju 20% vatten så jag säger desamma *fniss*

Endroppeihavet
0

#41 Säg till när den känslan utvecklats till något hållbart som statistik/artiklar.. Eftersom du tyckte statistiken var otydlig menar jag.. jag tycker din känsla e lite otydlig ;P *Asg*

SEViking
0

Ja där fick ja så ja teg ha ha ha

SEV Fot i munnnen

SEViking
0

Hänvisa till statistiken, jäla larv, bergis ere vaginaväsntern eller toffelgubbar som gjort den där statistiken. Öppna ögona å kolla istället runt ikring er.

SEV

mod13
0

Kvinnor är faktiskt mer föräldralediga. De flesta män har tyvärr inte tid att vara med sina barn…

Å andra sidan är föräldraledigheten hårt arbete - rakt igenom. Inga fikaraster, ingen lunchrast, knappt ens få kissa ifred. 

Totalt sett har kvinnor längre arbetsdagar än män, allra mest märks det förstås när man lever i en barnfamilj, men även för barnlösa sambos är mannens totala arbetstid kortare.

Jodrena
0

Jag förstår inte varför män och killar ska bli så upprörda så fort man säger ordet: Kvinna, var stark!

Det har ingenting med manshat att göra. Det har inte heller med mannens syn på kvinnan att göra. Det har med ALLAS syn på kvinnan att göra. både kvinnors och mäns.

Feminism handlar heller inte enbart om kvinnans rätt. Den handlar även (åtminstone för mig och många debatter jag tagit del av) om mannen. Hans rätt att få vara med familjen t.ex.

Så varför i all världen ska det alltid bli könskamp när det talas om de här sakerna? Är det ont att tala för bättre självförtroende för kvinnans del? För överallt syns ju bristerna på den, tyvärr.

Endroppeihavet
0

#45 SCB har tagits över av kvinnor! Siffor e siffror. Jag tror inte killarna skulle haft lägre löner eller kvinnorna högre löner vare sig en man/kvinna gjort undersökningen.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____27555.asp

jag öppnar ögonen och ser omkring mig. Näh. Det e fortfarande ingen förändring i samhällets syn på män och kvinnor. två kvinnor tillsammans som par är fortfarande mer accepterat än två killar. Kvinnor tjänar fortfarande mindre för samma jobb, det e fortfarande inte okej om en kille vill leka med dockor istället för lego.

Endroppeihavet
0

#47 word!

SEViking
0

#46 Jäla skitsnack att kvinnas arbetstid e längren mannen, finns inte en jäla kvinna som har jobbat mer än jag, ingen i mitt kvarter, för de e väl bara så lpångt statistikskaparna kollar.

Å ni måste väl ändå fatta att eftersom vi lever i ett land där faktiskt man förstått att kvinnor föder barn, så blir dom naturligtvis mindre intressanta att anställa än män som inte behöver vara barnlediga, det är ju självklart, alla och envar som driver ett företag vill väl hellre anställa folk som det är mindre risk för "inte på jobbet", sen kan ni jämlikhetare se det från ER synvinkel, att det är orättvist, men se det från dom andra 50 som får jobba kvar i företaget för att det inte går omkull för att en av dom anställda måste vara hemma ett år. Ni måste väl ändå se saker från ALLAS synvinklar, inte bara era egna jämslikhetsögon. Se detr från företagarens ögon, för vem vet, det kan ju vara en kvinna det med.

Varför är alla dessa diskussioner så jävla enkelspåriga?

(Jag kvinna 150 lång, 47 Kg, ska VISST kunna jobba med att lägga järnvägsräls, å samma lön ska ja ha)

SEV Oskyldig

SEViking
0

Nån ville gå ur forumet för att det inte handlade om häxerier. ha ha ha

En annan håller med avgångaren å startar sen en diskussion "å går å gör nå annat", ha ha ha

Sicken trivsel vi har här va?

För mig kändes det som att night-bliss ville dra igång nåt intrigliknande, och nu ser jag att det lyckades. ha ha ha

Jag föll i fällan, men nu drar jag mig ur, å skyller på att detta är inge häxigt för mig.

SEV Oskyldig

Endroppeihavet
0

#50 men e vi inne på det fortfarande… Samma arbete= samma lön. Näh en sån liten tjej kommer ju aldrig jobba lika snabbt på ett sånt arbete som en som e 2 meter kanske. Men en som 1,75 kanske inte heller jobbar lika snabbt som den som e 2 meter. *garv* näh. Just tunga yrken ska väl göras av de som är lämpligast. Oavsett om den som e 2 meter muskler e tjej eller kille. Oftare killar givetvis men d finns ju starka tjejer oxå.

Men t.ex. en chefsposition.. e d tungt kroppsarbete.. Blir resultatet olika pga. kön? i think not. Det handlar om individuell prestation.

Sen tycker jag knappast den här diskussionen har handlat om   

"(Jag kvinna 150 lång, 47 Kg, ska VISST kunna jobba med att lägga järnvägsräls, å samma lön ska ja ha)"

Det e väl mest du som pratat om det?

SEViking
0

#52 Ja, jag pratar om det, för jag tyckte att det bara drogs upp olikheter, inte VARFÖR det kan bero, bara ATT det var orättvist. Så jag tog upp nåra av de tänkbara anledningarna.

Å det finns kvinns som e smarta å kan göra jobb bättren män på ett kontor, självklart. Det finns åxå kvinns som TROR dom kan det å rider på jämlikhet o.s.v. Det finns alla sorter så klart. Men jag tycker det hör hemma att diskuteras nån annan stans, å den här tråden spårade ur p.g.av. att många började "slå för sin sak"

Jag tycker kvinnor ska kunna jobba med vad som helst, samma som män ska kunna, lönerna bör vara lika för lika prestation. Men allting ska hela tiden överdrivas och pekas på nåt negativt. Å det känns i hela mig att denna tråden togs inte upp för att dom gulliga tjejerna skulle språka om garnnystan och häxerier, den skapades ENBART för att dra igång en diskussion. Och det skulle inte förvåna mig om det gjordes med vilje och hopp om att det skulle skapa slitningar.

Kanske lyckades det. Kanske är många av ni haxor inte tillräckligt klarsynta för att se detta uppenbara. skaparen av tråden höll ju me avhopparen å sen skapar sjäv en tråd likt denna. SER NI INTE?

SEV Oskyldig

Jodrena
0

Den här tråden hade kunnat vara häxig om den hade fått bli det den var tänkt till att bli. synd att man inte kan få peppa kvinnor till att våga stiga ur sina skal.

SEViking
0

Man ska peppa andra själar att stiga ur sitt skal, men ska man göra det på någon annans bekostnad?

SEV Oskyldig

Wargmane
0

#54 Precis !!

Det Finns alltid ett problem med det…Läs inlägget och reflektera sedan över diskussionen som blev….Uppåt väggarna!!

Nej ..fram med flera amazoner!!! *s*

Ska bilda amazonklubben- Kvinnliga kvinnor med girlpower !!Kyss

OskyldigKristina

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

SEViking
0

#56 Lycka till

Först raden i denna tråd
_Så det tyvärr är männens värd vi lever i så undrar jag hur ni kvinnor bär styrkan inom
_…..

Söger allt för mig om innebörden i denna tråd

SEV (signing off) Cool

Jodrena
0

#55 nej, vem har pratat om någon annans bekostnad? Självklart ska saker inte ske på bekostnad av andra, även om det även finns de som tycker att det är just det som krävs, "döda för att leva", det är helt klart inte min filosofi hur som helst. Vem förlorar på att folk stiger ur sina skal? den som brukar makt kanske visserligen, då folk börjar tänka själva och inte är lika lättmanipulerade, men det är nog inte alls det den här diskussionen handlar om.

Jag förstår hur du menar sev, det var också min tanke när jag såg tråden och lät länge bli att kommentera av just den anledningen att den kändes onödigt provokativ i denna stund. Men innehållet i en tråd bestäms av dem som skriver i den. och detta kunde ha blivit en mycket god tråd oavsett intentionerna, oavsett om de var menade som jag hoppas, eller som du tror.

Nu drar jag mig ur den här diskussionen.

blodtopp
0

*poff*

Iram
0

Att män förringar kvinnor, håller varandra bakom ryggen och styr denna värld är tyvärr dagens sanning. Även här på forumet oftare än man skulle önska. Bara så ni vet!

[trumman]
0

"Även här på forumet"…? Ok, talar du alltså om mig, RS, BranDuir och SEV nu, som de mest aktiva männen? Eller är det andra män som åsyftas?

Hur menar du isf att vi håller varann om ryggen och styr… O_O

Iram
0

Du ska inte tro, Trumman, att detta forum är helt fritt från sådant. Klar ni håller varandra bakom ryggen, varför skulle ni inte göra det, det är ju så det fungerar? Förhoppningsvis kan även vi kvinnor hålla varandra bakom ryggen också, det behövs i detta samhälle. Sannerligen. (Snackar nu inte specifikt om HiF)

Jag är inte blind.

[trumman]
0

"varför skulle ni inte göra det, det är ju så det fungerar?"

Hur fungerar det? Lär mig, för jag vet faktiskt inte.

Jag håller ingen om ryggen på det sätt du menar, jag håller ALLA JAG GILLAR om ryggen för att de är goda vänner. Kvinnor som män för vet du; jag ser MÄNNISKOR först och främst, inte snoppar och muffar :) så det så.

Nyss nämda herrar gillar jag (mer eller mindre) för vad de står för, att de lever som de lär och utifrån vad de skrivit i forumet.

En av dom har jag tom träffat IRL och tyckte riktigt mycket om honom på så vis också :D men inte fan håller jag ngn slags manlig pakt med ngn av dom, eller håller dom om ryggen Bara För ATt de är män - det vore enormt löjligt och infaltilt.

Det ligger annat bakom detta Iram, annat som borde komma ut och inte ligga och ulma tills det brinner till rejält…. så sjung ut! :D

Rensa luften.

Mvh, T

BranDuir
0

Inte heller jag håller någon om ryggen vare sig på grund av urinrörets längd eller andra saker…räknar alla för likar oavsett kön, sexuell läggning eller annat…har alltid gjort och kommer alltid att göra så….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Iram
0

Ligger inget annat bakom detta Trumman, iallafall inte för mig. Jag pratar bara om hur världen är uppbyggd i stort, och att man kan se stråk av det här inne också. Detta står jag till 100% för att jag tycker och har så gjort i många många år, långt innan hiF. Vänder mig inte speciellt till någon man. Det behövs inte. Dessutom har jag inte något speciellt problem med någon manlig medlem på hiF.

Behöver inte "sjunga ut" mer än jag redan gjort. Whatever. Ingen man skulle ändå erkänna att han är del av dessa urgamla strukturer iallafall. *trött**

Ja, som ni kanske hör är jag feminist och kanske inte ens på det snälla viset. Dock har det egentligen inget med HiF att göra, men som alltid när sådana här jämställdhetsfrågor tas upp har jag svårt att knipa käft. Vilket man nog borde göra om man inte vill bli attackerad. Har även en viss förståelse för männen, varför skulle de frivilligt släppa ifrån sig något av sin mångtusenåriga fullmakt?

[trumman]
0

:) Ja men nu förstår jag dina ord bättre, då de riktades speciellt mot oss så hade jag ju ingen aning om att det lån en massa långa år av sådana här tankar bakom och att du givetvis överför den Gemene Mannens beteende även på oss - som inte alls förtjänar det egentligen :)

Lätt hänt, inget ont blod här, carry on!

Mvh, T

Iram
0

Klart ni inte förtjänar det, ni är förstås helt olika alla andra män ute i samhället. Borde tänkt på det. Ber allra ödmjukast om ursäkt.Flört

[trumman]
0

Inte HELT olika, de fysiska attributen är lika, men jag kan nästan garantera att vi är långt ifrån den vanliga Patriarkatmannen innanför skinnet.

Jag vet att JAG är det iaf, har aldrig platsat bland män och deras sporter, maktjag, bilar och jargong. 

Mvh, T

night-bliss
0

okeeej

Detta var inte riktigt denna väg jag hade hoppats på när det gäller denna tråd…

skulle nog lagt in en länk som visade lite mer vad jag menade..

http://hem.passagen.se/kattmor/gudinnan.htm

gå längst ner och klicka på goddesses, där kan man läsa hur en specifik gudinna kan hjälpa en att få styrka i vissa situationer, (vissa gudinnor var ju tom inte så typiskt kvinliga tex Artemis, som mer ville leva som en man)

Jag ville eg mer ha en diskussion i hur kvinnor klarar av följande situationer (ev med gudinnorna i åtanke!!!) som jag beskrev när jag startade tråden och sedan hoppades jag på att iaf några av de män på forumet skulle kanske reflektera över de faktum att män och kvinnor får olika bemötande i vissa situationer och att en manlig reflex ofta kan vara att förminska kvinnan (klapp på huvudet, detta kan inte du lilla vän osv..). Vad kan kvinnor ur ett manligt perspektiv göra i dessa situationer för att tas på allvar och respekteras?

Sedan igen har vi en kvinna som ber om ursäkt när hon inte behöver det…

sedan om nån skulle bry er så har jag också flera år kännt av det som Iram beskriver…

Sedan fortfarande så att jag blir väldigt besviken när jag hör att män reagerar så negativt när man vill frammhålla att kvinnor också ska få höras och ta plats lika mkt som männen

Sedan på ett häxfokus (då förväntningarna är att guden och gudinnan står brevid varandra istället för gudinnan bakom guden eller tom är osynlig och icke existerande) kunde man ju tro att sådanna här tankar att guden och gudinnan står brevidvarandra och att då kvinnan och mannen står brevid varandra utan att den ena förnekas att uttrycka sig, att det är självklart att de ses som jämlikar, ingen är bättre än den andra

Vi är olika sidor på samma mynt, skulle någon få för sig att den ena sidan på myntet är mer värdefull eller är bättre?

-night-bliss   over and out

Wargmane
0

# 69 Så sant allt du säger….men det har svårt att nå in det där ..t.o.m här….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Iram
0

Ja, tyvärr, men vi kan alla kämpa för att lyfta fram Gudinnan till hennes rätta plats. Och när vi nu har blivit uppmärksamma på att inte ens Häxor i Fokus, hör och häpna, går helt fritt från detta (säkert ofta omedvetna)  förringande av kvinnan och Gudinnan…Ja då får vi kämpa ännu hårdare.

Det sista jag vill vara Sajtvärd på är en sida som står under något slags helst patriarkat. Fast så illa ska det väl ändå inte behöva gå med HiF….

Jodrena
0

#69 vilken mysig sida, den var trevlig att fastna i och fundera över, vackra bilder och annat inspirerande, det behövdes just nu som ett avbrott från.. ja, allt elände :) tack

KlaraStjarnljus
0

Kattmors sida är underbar.

Alla, oavsett kön, borde uppfostras till att se människor, inte könsegenskaper, och till att inte låta någon trycka ned en!

Feminism och feministiska uttalanden hoppar väldigt sällan på enskilda män, eller "alla män undantagslöst", utan snarare en samhällsanda som tolkas som generellt manlig. Det betyder att DU, DU och DU, och resten av er, inte behöver ta åt er, för inget är sagt åt ER! Det som var sagt är: kvinnor, låt inte män trycka ned er för ert köns skull! Jag tror inte att någon av männen som hänger på hiF skulle hänga här om de var traditionella patriarkala nedtryckare av kvinnor. Och det tror nog inte night-bliss eller Iram heller. Så det där försvaret i vissa inlägg behövs inte.

Vi som ser människor, och är människor, behöver inte ta åt oss eller hoppa på varann oförtjänt, för det var inte oss inlägget är menat till.

Ungefär hälften av alla individer i världen har mer eller mindre två olika uppsättningar egenskaper, men långtifrån alla stämmer in på allt. Däremot finns det kvinnor som alltid kommer behandla män på ett visst sätt (nedlåtande, beundrande, hatiskt eller flirtigt) enbart för att de är män, och även män som alltid kommer att behandla kvinnor på ett visst sätt eftersom de är just kvinnor.

Det finns även kvinnor som ser ned på andra kvinnor eftersom de ser dem som svaga utefter könsegenskaper (bland annat ett exempel av chef-mobbar-anställd på min egen arbetsplats), och det förekommer säkerligen bland män också.

Och sist men inte minst: det handlade om lika lön för lika arbete på samma position, och som oftast när det är snack om den frågan så gäller det INTE gruvarbetare eller rallare! Och vad gäller att lyfta gamlingar (som jag gör), så finns det inget som säger att män är bättre än kvinnor, eftersom det inte är ett styrkearbete - om man gör det på rätt sätt! God ergonomi och tekniska hjälpmedel gör att vårdjobb inte är en könsfråga. Men konstigt nog ses det fortfarande som ett kvinnoyrke - borde inte att ta hand om folk i beroendeställning, i handikapp, kris eller livets slutskede, vara ett guld betalt arbete? Men det är en annan historia… ;)

lightseeker
0

#73, så sakligt och bra ditt inlägg är, borde saxa och sätta upp på väggen ju, får man det?

KlaraStjarnljus
0

#74 saxa på du :)

det är alltid lätt att få till det sakligt och bra när man ser diskussionen utifrån och inte redan är upphettad av den ^^

mod13
0

#73 Mycket väl talat!

Jämställdhet är för mig att makt och möjligheter, ekonomi och arbete inte är fördelat efter kön.

Däremot anser jag inte att vi är lika. Vi är alla människor men vi är faktiskt olika. Om det inte var för att vi så länge har värderat det ena könet mer än det andra så tror jag att det skulle vara tillåtet att uppskatta könsolikheterna precis som det är tillåtet att uppskatta andra oliketer som finns, t ex så är både unga och gamla människor. De är ändå inte lika utan olika i vissa avseenden och det är OK och tom uppskattat (fast det börjar ju förändras också eftersom det börjar bli fult att vara gammal).

Sen tror jag att det på många sätt faktiskt är tuffare att vara man än att vara kvinna idag. Vad har de stackarna att hålla sig till! Så fort de öppnar munnen hojtar jag och andra - men varför tror du att du alltid ska ha tolkningföreträde för att du är man.

KlaraStjarnljus
0

Ja, vi är olika, på fler sätt än kön, men vi måste lära oss att respektera var och en för kön, sexualitet, ålder, personlighet, yrkesroll, och var i livet vi befinner oss. Bara för att jag är kvinna och yngre betyder det inte att jag är "lilla gumman" för någon som är man och äldre (exempel också från jobbet, i detta fallet en boendes anhörig som är nedlåtande mot mig för min brist på livs- och yrkeserfarenhet: vad vet han om saken!?)

[Hana]
0

Förlåt att jag lägger mig i,,,,  #13 Lönerna är INTE lika för alla. Det är ju just därför sjuksköterskorna demostrerade!

Iram
0

Du är välkommen att lägga dig i. :-) Och nej, lönerna är inte lika.

Ijin
0

Inget emot att peppa dom, men gör det inte för mycket… Man kan av misstag skapa en manshatare, och tro mig, det är någonting jag inte vill möta någon gång till i mitt liv..

#78 Sjuksköterskor är inte bara tjejer, as you might have noticed..
Det är killar där, och dom demostrerar lika mycket dom…

[Hana]
0

Ijin; Då verkar det som vi båda står på tunna tråden!

KlaraStjarnljus
0

Men manliga sjuksköterskor får mer betalt än sina kvinnliga kollegor med samma utbildning och erfarenhet…

Ijin
0

#81 Tunna tråden:P?

#82 Om du pratar om dom där 5-10%en så ja… Men fortfarande så kommer det ta mer tid innan det blir helt jämt. Den gamla generationen måste försvinna först.

KlaraStjarnljus
0

#83 …och vilken är "den gamla generationen"?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.