Bra medecinväxter?
Har någon något tips om en hemsida eller bok som det står om olika växter betydelse och hur man kan använda dem som medecin och i rituella syften?

Grodblad kan man lägga på blödande sår och så kan man lägga dom på finnar över natten då drar bladet ur varet 

jag har en bok som heter a wiccan herbal som är rätt ok :) har den int här så jag vet inte vem som är författare dock…
tre riktigt bra böcker 1) Dannie Druehylds Häxans handbok 2) Medici Vit Magi samt 3) Cunningham - Magical Herbs

Jag har en bok som heter "Hälsoflora / Örtmedicin" av Dr Jaroslav Kresánek. Innehåller recept, skördekalender och odlingsråd, Boken beskriver främst nordiska medicinalväxter, så mycket finna att hämta i naturen. Beskriver bra om växternas aktiva beståndsdelar. Magin saknas tyvärr, men den kan man ju lägga dit själv.
Har en jättebra örtabok som heter "Örtmedicin och växtmagi" den förklarar plantans ursprung, dess användningsområden, verksamma ämnen och doser, även ett kapitel om giftiga/farliga växter och vid vilken dos de anses bli dödliga och hur själva dödsförloppet går till :D
Så på det hela taget en väldigt cool bok.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

http://web.telia.com/~u51104354/Magi/Herb/index.htm
Sen till vänster på sidan är finns det länkar till listor med örter osv.

putt för en intressant tråd!
MVH Isnornin

:( länken funkade inte..
Men tar till mig boktipsen istället. och örtmedicin och växtmagi samt hälsoflora/örtmedicin lät intressanta. Tror inte att jag orkar läsa på engelska.

#5 Örtmagi och växtmedicin är en sådan pass bra bok att jag faktist är på jakt efter den. Så där sitter du med en skatt. :D
Själv använde rjag mig utav två böcker. Naturmedicinska lexikonet utgivet utav Det Bästa, och Prismas stora Örtabok. Med dem två tillsammans har jag aldrig stått rådlös. jag har stått rådlös, men då ha rjag inte kikat i dem. ;)
Var väl mött