Att arbeta med Gudinnan
Tunrida frågade i en tidigare tråd: "Gudinnan Hekate" om hur vi arbetar med våra gudinnor. Just den frågan blev borttappad bland andra frågor så jag tänkte nu ta upp den i en egen tråd. Ja, hur arbetar ni med era gudinnor?

oj, för mig så är det gudinnan som jobbar med mig, har jag missförstått tingens ordning då kanske?

lightseeker: Nej det har du inte. Hon jobbar med dig och du jobbar med henne, ett samarbete.
Jag har min egen metod oftast pratar jag högt med henne och den bästa kontakten får jag när jag är ute, helst i skogen men vi pratar mycket när jag är ute och går. Folk stirrar ibland men jag har slutat brytt mig. Jag gör speciella ritualer för att hedra och tacka för hennes vägledning och hjälp eller om det är något särskilt jag behöver stöd och hjälp med.
Jag får ofta till mig vilken gudinna jag ska kontakta och söker information om egenskaperna som hör ihop med en viss gudinna som jag känner jag vill få del av. Jag tänder ofta ljus på kvällarna vid mitt altare för att få en stund tillsammans med henne och gå igenom sånt som jag funderar över. kallar henne oftast Gudinnan men om det är en speciell gudinna så är det hennes namn jag använder. Fast jag har funnit min Gudinna som jag hör ihop med eller rättare sagt hon plockade upp mig.

wow, jag blev också upplockad (upp-plockad och upp-lockad, intressant vad?), fast vid födseln.
Det tog bara ca 40 år innan jag såg henne såpass tydligt och kunde höra hennes namn. Genom länkar, härifrån, till gudinne-namn, så fick jag fram vad hon stod för och att hon har varit med mig, hela mitt liv.
Att jag aktivt skulle jobba med henne, det måste jag tänka på. Jo, det första är väl att jag har gjort ljus- och tack-fester, sedan många år på festen. Men jag har litet svårt att skilja henne från moder jord.

Jag har framförallt två sätt att närma mig henne, och det är de vanliga antar jag. Att gå ut i naturen är det mest effektiva, då man helt och fullt får omges av hennes väsen och verkligen kan känna hennes närhet. Väder och årstid spelar ingen roll eftersom allt är olika sidor av Moder Jord.
Sedan tycker jag även om att sitta i stillhet framför ett altare med tända ljus, och bara prata tyst med henne.
Naturen. Men om det är stjärnklart och natt kan jag sitta ute på min balkong och "känna in" och samtala med henne. Det är en mäktig känsla att sitta där i lugn och ro, då alla sover och titta ut i rymden. Ut mot skogen. Att veta att man är en del av allt detta och i vägledning av gudinnan.

#4 det är alltså fler här som uppfattar, som jag har gjort, att moder jord och gudinnan är i princip samma sak.

Ja, jag ser det så iallafall. :-)

Gudinnan och moder jord är även för mig en och samma sak..
Fast jag har nog en något konstigare syn på hur jag tror och lever än vad jag iallafall har hört talas om..
För jag är kristen, och tror på Gud, men jag är även animist (eller vad det nu heter :p lärde mig det igår i det här forumet) samtidigt som jag tror på moder jord. Så det är väl lite invecklat för mig skulle jag tro :p

#6 Jag uppfattar vissa gudinnor som moder jord, som t. ex. Gaia, men inte alla gudinnor.

kan en gudinna som väver livets väv, vara en sk. jord-bunden gudinna och hänga samman med moder jord?

#10 En ödesgudinna kanske :-) Fast det beror förstås på vad du menar med livets väv.

det stod så att hon stod för födelse, död och kanske det var ödet då, som du säger, någon mer som vet?

#12 Vilken Gudinna läste du om? Kanske jag kan svara bättre om jag vet vem det är.

#12 For You!

vad underbar, är den ditt eget verk? så "strålande", skickar ett privat brev till dig.
Vad bra, Bappho, att du tog upp den här tråden. :-)
Jag har sedan jag startade tråden om Hekate fått en mer och mer tydlig känsla för den keltiska gudinnan Brigid. Hon var den som jag intresserade mig för och drogs till mycket "i början" om man så säger.
Men, det förblev bara ett intresse och jag tog aldrig upp någon djupare kontakt med henne då. Nu har hon dykt upp igen, hon är mer framträdande än de andra just nu. :-)
Det är något speciellt med henne, jag vet inte vad det är. Men jag dras till att söka information om henne, både genom att läsa vad som finns skrivet och genom en inre kontakt.
Det finns så mycket intressant att läsa om henne! Hon har verkligen varit en Stor Gudinna genom tiderna och mycket betydelsefull, så betydelsefull t o m att hon ju var svår för kristendomen att "få bort" (eller demonisera, som ju blev fallet med många andra gudinnor och gudar).
Därför blev hon "förvandlad" till ett helgon istället…
I alla fall, det är väl lite så jag jobbar med henne än så länge. Läser, lär mig och även pratar med henne också, både inombords med "tysta ord" och även högt, när jag sitter vid mitt altare.
Apropå det lightseeker tog upp om gudinnan och moder jord, så har jag nog aldrig funderat på det innan. Eller rättare sagt; Modern, Gudinnan, har för mig varit allt, vilket innebär själva jorden, alla element, månen, universum osv.
Men å andra sidan så ser jag ju numera också olika aspekter av Henne. Det hade jag lite svårt för tidigare av någon anledning. Men jag tror ändå att Hon för mig är Alltet, men att Hon har olika skepnader, ansikten som kan ha med olika delar av Alltet att göra. Om ni förstår. :-)
Gillar den här tråden!

#16, det var precis så som jag har kännt in också, när det gäller modern, jorden, gudinnan, alltet.

#15 Nej det är en bild jag hittat på nätet, tyckte att den passade :-)

Jag tror jag skiljer mig lite från många andra här i min tro för jag ser inte de olika gudinnorna och gudarna som bara aspekter av en enda stor gudinna/gud.

#19 vad intressant, berätta gärna hur du själv uppfattar det

#19 Jag ställer mig vid din sida Bappho för så ser jag det också de är inte en enda för mig. Underbar bild Bappho.
#16 Ja Brigid blev transformerad till helgon av de kristna men Morrigan lyckades de inte sätta in i det sammanhanget att kunna omförvandla för hon var alltför "svår" de kunde inte alls hantera henne och det glädjer mig. Om de demoniserade henne gör mig detsamma det talar bara för hennes styrka och självständighet.
Crone of Transformation
Morrigan
Endings bring Creation
Morrigan

#21 En fråga om Brigid (som jag inte vet något alls om nästan): Med tanke på att hon blev som du/ni säger transformerad till helgon av de kristna: Fick hon även ett "nytt" namn?? Jag kommer helt osökt att tänka på den heliga Birgitta när jag hör om Brigid. Men det är väl inte samma??

#21 Heliga Birgitta är inte densamma, men det Irländska helgonet St Brigid.

#24 Tänkte nästan det även fast det lät bra lika
#17: Ja, då ser vi det ungefär lika då. I nuläget, för du vet vad jag brukar säga; att just nu känner jag så. :-)
Försöker egentligen hela tiden vara öppen för att det också kan vara på ett annat sätt…min tro är aktiv, jag upptäcker och lär mig hela tiden, så som det ska vara. Jag hade t ex inte alls anat att jag plötsligt skulle känna mig dragen till olika gudinnor, jag som hade "bestämt" mig för hur det var för mig. *s*
Men, ö h t så är ju detta ämne så enormt, Gudinnan är mer och större än vi någonsin kan begripa..
#21: Jag gillar Morrigan skarpt, hon liksom andra kraftfulla mörka gudinnor (Lilith, Hel, Hekate, Medusa osv) var nog svåra för kristendomens män att bemästra. Det är därför just mörka gudinnor är så intressanta och spännande anser jag, de bär på en kraft som var så stor att den skrämde (männen) och därför behövde demoniseras. Särskilt den mörka månens gudinnor, som det verkar…
En av mina favoritböcker i ämnet är "Mysteries of the Dark Moon" av Demetra George.
#23: Åhh, NightPhoenix så underbart!! Tack för den länken, så vackert och så sant!! :-)

#23, sög i mig energin av musiken
#26 just det, just nu tycker jag att: jag är lättövertalad om jag känner att någon annan också kan ha rätt, jag lovar.
Mysteries of the dark moon, vill jag säkert också läsa, men finns det inga lättillgängliga böcker på svenska, är så trögfattad på andra språk just nu, läs gärna har mycket i huvudet.

#26 Den boken får jag ta och titta lite närmare på :-) Tack!
#28: Precis. Vara öppen för andras tankar, de kanske kan bidra till ens egen bild av det gudomliga. :-)
Jag tror inte att just denna bok finns på svenska tyvärr, vilket är synd. Men så verkar det ju vara överlag, det mesta (som är bra) är på engelska. Vad gäller gudinnor så finns ju förstås Birgitta Onsells böcker. Men ingen (mig veterligen) om just den mörka månens gudinnor och liknande. Är det någon som har annan info så säg till! :-)
#29: Varsågod! :-)

Ska försöka beskriva hur jag arbetar med gudinnan. Först läser jag allt jag kan hitta om henne för att få en bra bild av vilken funktion hon haft förr i tiden. Jag gräver så långt tillbaka jag kan. Jag funderar och mediterar över henne och får då ibland, ibland inte svar och insikter. Om hon då talar till mig så börjar jag med en sorts "uppvaktning". Jag bygger kanske ett altare som jag försöker få så attraktivt som möjligt för att just hon ska känna sig dragen dit. Jag tänder ljus, rökelse, och dekorerar med blommor och symboler som ska tala till henne. Jag ger också offer och skriver böner. Ibland funkar det inte och ibland gör det det. Sen försöker jag att börja kommunicera med henne. När jag känner att hon svarar mig så börjar jag arbeta med henne.
#31 Tack Bappho för din fina beskrivning av hur du arbetar med gudinnan. Jag låter mig inspireras. :-)

#8 Men Hwynja det där låter som jag, jag tror också på Gud men samtidigt på moder jord. Åhhh vad lycklig jag blir när det är fler som tror som jag

#8,33
För mig är också gudinnan och moderjord samma sak och jag tror även på Jesus fast inte på bibeln och så fullt ut. Men en del kan ju tycka att man motsäger sig själv när man tror sådär :/

#34 Du och 8:a är lika som mig och jag läser dessutom Mormons Bok med och så detta med denna "häxiga" tro också

putt!

Knuffar på denna tråd.
#23: Tack NightPhoenix, den länken fick mig att minnas en inre resa och ett unberbart möte med gudinnan. Rörd till tårar.

Tack för att ni puttade upp tråden! Jag har fått mycket att fundera på, det är spännande ting som skrivits här.. I synnerhet tycker jag att Bapphos beskrivning av hennes uppvaktningar är mycket inspirerande.. jag tar till mig allt.
Någonting jag älskar med häxkonsten är avsaknaden av gränser! Att man kan hänge sig åt en egyptisk gudinna likväl som en nordisk.. Alla är de ju pusselbitar som tillsammans formar en andevärld, jordvärld, verklighet och kaos-organisation..
Och jag måste tänka nu, på mina egna upplevelser.. För visst har jag drömt väldigt klara drömmar om möten med kvinnor, hört namn och fått svar på frågor.. Men jag har aldrig reflekterat särskillt över vad det handlat om för kvinnor, vilka gudinnor det är jag mött. Trots att det lagts så uppenbart i händerna på mig.. men nu ska jag se ifall jag kan kolla upp namnen och se vilka det är som finns bakom.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

En kvinna jag mötte bodde inuti yggdrasil, hon var kort och stubbig och hade mörkt hår.. gammal men inte åldrande, snarare en riktig 'järnkvinna'. Hon kändes som en mor.. och berättade saker för mig som jag inte fick föra vidare, men jag tror jag får berätta om just henne.
Vem kan det varit? Jag läser om nordiska gudinnor men kan inte placera henne..

#40 Jag skulle tippa på Urd.
#10 Urd spinner, hennes slända är polstjärnan men hon är också ursprunget - jorden.
I grunden anser jag att gudinnan och Modern är en - eftersom allt är ett. Samtidigt som allt är ett är vi alla gnisterkorn i detta enda. Så också alla olika Mödrar/gudinnor - en och densamma men ändå många olika.

Jag kände spontant att det skulle kunna vara Hel, men jag kan inte svara på varför jag tror det ;o)

Visst är Hel ett alternativ! Urd kom bara så självklar eftersom hennes källa finns vid Yggdrasils fot.
Och egentligen är väl det bästa att komma på att fråga henne själv när man möts (jag brukar glömma det eftersom själva mötet ofta är så intensivt och sen börja undra efteråt…)

tack, för svaret, #41

Tack för alla svar, jovisst kan det vara Urd, det ska jag kolla upp.. Hel tror jag inte det är för hon har ju ett väldigt utmärkande utseende, ifall man träffar på henne av alla är det nog svårt att missa vem det är..tror jag iaf, har aldrig träffat henne.
En annan jag drömt om är freja, det var väldigt starka och uppmanande drömmar där namnet ropades om och om igen, i drömmen var jag en fågel, eller red på en fågel, och det var en märklig känsla av att jag 'var' freja och skulle 'bli' henne.. Som en symbolisk förening, som barn och mor, att man sitter ihop. Jag menar inte att jag är en nordisk gudinna nu;) jag har svårt att förklara känslan.. lite som att man förenar sig i havet genom att bada i det?
förlåt för egoismen men jag kan inte låta bli att dela med mig..

Låter som en underbar dröm.
Att dela med sig är inte egoism. At dela med sig är att ge en gåva!

Kände att det blev så mycket jag, jag, jag.. skulle vara bättre ifall jag hade något härligt teoretiskt att komma med.. någon kunskap som alla kunde ta del av istället för mina personliga erfarenheter.
Men jag tänker nog uppvakta Freja lite nu..
Jag läste något intressant om nämnda gudinna, att hon skulle vara den slags kvinnliga motsvarigheten till Oden, och häxornas gudinna nr 1. Det var en tolkning åtminstone, det finns förstås fler. Men intressant om så är fallet, jag flörtar och grejar och fixar lite här och överallt så får vi se, ifall någon lyssnar, ifall något händer.

Personligen "arbetar" jag inte med min gudinna el, gud för den delen, faderns dotter brukar jag bara tacka exempelvis när jag har tänt en en eld och fått den att ta sig el, efter jag har lagat klar maten säger jag tack för värmen till det men före det så brukar jag stå och prata med hennes far medans jag lagar maten men ber aldrig att han ska hjälpa till med maten på något sätt utan mer "idag fick jag en kund på studion som…" alltså bara pratar (i mitt huvud inte högt…för det mesta) normalt. men som sagt skulle aldrig "arbeta" med varken henne el, hennes far el, någon annan gudom. tackar bara enkelt för att dom finns och som sagt tackar specifikt efter jag är klar med något som rör deras "avdelning".
Stay safe //Matea

#48 Visst är Freja - ja Freja. Nästan hälften av de galdrar jag kan är tillägnad henne.
Frejas kraft är kärlek, Odens kraft är kunskap. Och själv tror jag båda behövs, men kärlek, - till människor, till träden, till livet är för mig störst av allt.

#49 huh? nu tappade du bort mig…freja? oden? du menade #47 el, hur?

#40. Du har ju tre nornor där vid Foten av trädet. Urd, Verdandi och Skuld. Kan ju ha varit någon av dem. De ska väl också vara lite hemlighetsfulla med vad de vet så det är inte så konstigt om du inte får tala om vad hon sa. Hade det varit Hel hade du nog märkt det som du säger. intressant det här med fågeldrömmarna och Freja, Hon har väl en falkhamn om jag inte minns fel.. Kul att du delar med dig.
"Jag läste något intressant om nämnda gudinna, att hon skulle vara den slags kvinnliga motsvarigheten till Oden," Jo vissa anser att Hon och Odin är samma, bara det att Freja är den fenemina kraften och Odin är den maskulina. Lite som Bägaren och svärdet blir Davidstjärnan sammansatt. Men det tror inte jag. För mig är de två krafter, två gudar.
Mvh Sebastian