Årshjulet och Årstiderna
lightseeker skrev för länge sedan i sin dagbok (som är borta nu! jäfla ifokus:( ) Om årstidernas betydelse för människans naturliga rytmer, om hur vi borde leva i enhet med dem. Som nu så ser livet utanpå likadant ut året runt, trots att mycket förändras, ständigt.
Man jobbar måndag-fredag.. köper mat oberoende på säsong.. året runt, vakna somna. Men bör man inte leva mer enligt årstiderna?
Tex : Vår - uppvaknande, tanke innan handling. Sommar - Handling, arbete. Höst - Kunskap, förberedelse inför vintern. Vintern - Bearbetning av året som gått, kunskapen man insamlat, handlingarna man utfört ?
Hur ser ni året som går? Yttre och inre handlingar, den yttre och inre cirkeln, som sluts varje år.. Man följer månen och sin kropp, ser sina växter växa, skördas, skrumpna och gå i vila.. Allting dör om hösten för att hämta visdom i Hel, sedan återuppstår det - något klokare?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Intressant tankegång! Jag måste nog bara fundera lite på hur jag funkar, så jag kanske inte ens får ner det jag tänker. Men jag håller i alla fall med i det du skrev kursivt, det är huvudtanken hos mig också, längst inne.

Bara en tanke i all hast, det är väl så att man ser att hjärnan hos människor åldras fortare nu, seniliteten går ner i åldrarna och att man tror sig se orsaken i hur/att hjärnan stressas allt mer med all information som ständigt flödar och bearbetas.
Vi förlänger våra dygn på bekostnad av sömnen, vi förlänger våra kväller med flödande ljus och missar stunden mellan ljus och mörker…
Jag skriver, talar, lyssnar och tänker gärna mer om det här…

#2 jovisst, även dygnsrytmen glömde jag ju även bort..Ofta missar jag skymningen, och kvällarna.. När proppen går så inser man vilket ljus man lever i ständigt - även när det är släckt i rummen så glimmrar det av tiotusentals ljus i horisonten utanför fönstret och balkongen.
Många har väldigt svårt för att vara stilla och inte göra någonting - alltså att inte roas. Att sitta och bara vara i sig själv, inte läsa eller titta på tv, lyssna på musik.. Att finna ro inuti sig själv är ovanligt idag. Jag har svårt för att sätta mig på balkongen utan att ha med en bok.. Varje minut måste fyllas - vare sig det är sommar, vinter, skymning, natt.

Jo vi lever efter årets och dagarna gång här. Vi lägger om kosten efter årstiden, sömnrytm och aktiviteterna.
På vintern är vi inne mcyket mer, ute nästan bara en timme om dagen. Vi stannar inne de dagar som vädret stormar. På sommaren drar vi ner på de tunga måltiderna och äter mer lätta saker som frukter, krämer och liknande. Medan vi försöker att bibehålla minst ett mål om dagen med någon köttbit.
På mellanårstoderna äter vi ganska hyffsat med mat, upp till tre tunga måltider per dag. Varma tider sover barne och vuxna siesta och är vakna till sena kvällen. Det innebär naturligtvis en viss strukturförändring. De vuxna sover inte alltid under siestan, men det är lugn och ro som gäller då.
Vi gör nästan ingenting som man måste om vädret och dagen pekar på annat. Många måste det, men vi har hittat ett sätt att kunna leva med naturen. Ett sätt som regerandet av vårt land inte tillåter. Inget illa menat med det.
Var väl mött

Intressant med en siesta! Något som innefaller när barnen sover förmiddagssömn? Men din stora kanske inte sover längre.. men kanske har vila istället?
Min son har börjat med att lägga sig jääättesent nu när det är ljusa kvällar..(efter 22, ibland rentav midnatt..) det kanske helt enkelt är naturligt för honom, hans kropp känner att det är rätt.
Ofta så är det här med RUTINER något som är skrivet i sten vad gäller barn.. men kanske är det de vuxna som ska lära av barnen om vad en naturlig dygns och årstidsrytm är, istället för att de vuxna ska komma och fösa in barnen, ofta motvilligt i fasta läggtider året runt etc..

Den stora sover siesta med, om han kan. Det händer att han bara inte somnar. Men sover han siesta lägger vi honom inte innan 21 på kvällen. Vi brukar plocka dem när de uppför sig tokigt. händerna fladdrar överallt. Allt är orsak för att skrika eller gråta. Då sätter vi stopp oavsett vad klockan är.
Siesta inträder när solen är som starkast. Mellan 11.00 -15.00. Sedan är ju det där inte slaviskt. utan det är att vi brukar gå in vid elva för att äta någonting och sedan är det vila. Efter vilan går vi ut när vi ser att det är okej, solen skall inte bränna för hårt och vi skall kännas uppladdade. man behöver ju inte stressa direkt. Solen timmarna mellan kl15 och kl18 är så man blir trött av bara dem. Vi brukar äta någonting mer under siestan och utföra en del sysslor. Huvudsak är att man är inne.
Pyssla ute i gräset och det gröna är mer lämpligt att göra i morgonsolens strålar. :) Nu har vi en bebis som följer sin egen rytm och den behöver vi hedra med. Det blir annat när han blir äldre.
Ja det där med rutiner är bra, men skriv dem inte i sten. Ha olika för årets gång.
Nu är det ingen som lyssnar på mig om de visste hur mina barn är. *s* Fast de flesta säger att vi har pli på våra ungar och det är därför vi tycker att det är så styrigt.

Ett stort fel idag är att folk inte går upp på mornarna särskilt under sommaren. Att ligga till klockan 6 är ju förfärligt. Tidig uppgång ger automatiskt tidigare läggdags.

#7 um. jag vet inte vad jag ska säga. bara att jag inte håller med. Varför är det så viktigt med tider, varför skulle det vara bra med tidig läggdags?

Gryningen är en speciell upplevelse…men den kan även upplevas när man kör hem efter en natts arbete…;)

oh ja, gryningen är speciell, skymningen och natten likaså. det är dagen som jag kunde tänka mig att avvara till sömn. Om jag fick leva efter min klocka. Kring lunchtid.

Lustig tråd detta… ellelr inte för alla kanske, men för mig :D

#11 du får gärna utveckla :)

Människans biologiska klocka börjar tidigare än de flestas klockor.

Jag tycker de dagar som man börjar tidigt är de mest produktiva. De dagar som påbörjas först sena förmiddagen kan lika gärna ha blivit skippade.
Fast jag älskar att sova.. ;)
#14 Där håller jag med fullständigt! Älskar oxå att sova…*L men dagen blir seg och knepig om jag sover för länge.

Ja.. jag går ju knappt och lägger mig :S

#17 Ja men visst är det väl det. :) Att leva i harmoni med naturen.. åretsskiftningar.
Det är ju inte särskilt svårt för dem som arbetar från sitt hem, men de som behöver arbeta i industri eller för någon annan.. hur har dem hittat sätt att ändå försöka följa livets rytm?

Det är knappt möjligt…. Just därför människor mår som dom gör ….Vi är inte skapta för det…
Tiden som vi skapar är vår största fiende….och jag lider med dem som inte har möjlighet att ha det på ett annat sätt!
Årstiderna likaså….Jag ser alltid till att starta allting i Såtid….annars får man gå en hel cirkel runt innan det funkar *ler*
Ingen ide att starta något i tider för växa -skörda -vila ….
Kramixar
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Morgnarna saknar jag.. jag sover som en död nästan med nerdragna persienner, så länge jag bara får och kan.
När jag var yngre så vände jag på dygnet jämt och ständigt, var vaken hela natten och hela dagen som följde.. somnade morgonen därefter och vaknade klockan sju på kvällen. En gång minns jag, skulle jag gå på en morgonfika med en vän och insåg när jag kom ut i dagsljuset - att jag inte sett dagsljus på en vecka - jag hade varit vaken hela nätterna och sovit på dagen. Rena vampyrlivet..
När jag flyttar ut till torpet så blir ju livet lättare att återställa på det sättet.. då blir ju det inre årshjulet även det yttre. Men nu.. Lorelais fråga är intressant och högst relevant. Det krävs en inre uppfattning om årstiderna och rytmerna.. kanske skall man se rytmen som ett andligt arbete. Gå på kurs och skola under sommaren, samla information om hösten, bearbeta det lärda under vintern..

#16 nej, men tråden handlar väl om mer än enbart sömn. mycket mer :)
#18 den frågan skulle jag också vilja se besvarad, själv kan jag inte svara, mår enbart dåligt av det.