Ringblommans egenskaper?
Hej gott folk. Jag har läst mycket här om ringblomma och att den är invävd i olika saker och ting. Men hittar inte någonstans vad den ska ha för egenskaper. Hittade ringblommar i rabatten igår och min Sambo har även planterat fler. Så det jag undrar är, vad är den bra för?
mvh Sebastian

Åh, ringblommor är bra till mycket dom! Fråga Isnornin så får du höra, hon gör en väldigt bra ringblomssalva.
Den har antiseptiska, svamdödande och läkande egenskaper. Ringblommepreparat används ofta inom hudvård. Kan användas som avkok, omslag, salva, olja mm…
Ringblomma är även anvädbar i köket. Man kan använda kronbladen som dekoration i sallader eller ris, eller torkade kronblad kan blandas i bröddegar.
Det finns för övrigt en artikel om just ringblomman här på sidan!
Mvh Iram

Till utvärtes är den bra i salva, är läkande, antiseptisk, svampdödande, bra mot svåraläkta sår, ekem, brännskador mycket bra att smörja på barn, bröstvårtor på ammande mammor…
Den är god i te för magen,…
Ha en bukett brebid din säng för klara drömmar. Den ger klarsyn o livskraft.
MVH Isnornin

Tack Iram det värmde!!:)
MVH Isnornin

Tack för svaren! Den kommer komma väl till pass verkar det som nu när sommaren är här med brännda axlar och ryggar. Jag är ju svetsare också så brännskador är vanliga hemma hos oss.

Ja den är bra på det, är du snabb att ha på salvan när du har brännt dig slipper du blåsor! Men obs ha aldrig på dig salva innan du går ut i solen!! (men det vet ni nog;)
MVH Isnornin

Ja det är väl som stekflott ungefär, om man har på sig den i solen ;o)

Ett tips jag fått (av barnens far som också är svetsare och framför allt Fakir) är att det är bra att smörja in en ny brännskada med äggvita. Provade det nyligen då dottern min skållade sig på kokande vatten.

Jaha vilket bra tips. Det ska jag testa nästa gång.

Mycket äggvita ska det vara :-)

Knäcker ett tolvpack över huvet mitt så får det rinna:D

Eller ta ett strutsägg… Borde räcka! :-)

Ja att jag inte tänkte på det.