Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1842 ggr
Endroppeihavet
2008-06-01 21:39
0

fluffgudar

Ja… alla gudinnor ska va så jävla fluffiga o moderliga o mysiga o omhändertagande.. va hände me råhårda kickasss gudinnor som är mörka som hela underjorden.

O va i h*vete hände me alla fluffiga gudarna.. sweet and soft and all aboput chokolatelovin gudarna..  e d bara blixtar o vrede.

Jag tycker prickarna i yin o yang e alldeles för under representerade.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

BiGavia
2008-06-01 21:44
0

Det är mysterierna i livet, som är till för att sätta myror i huvudet på oss. Prickarna i Yin o Yang är så stor som de ska vara annars blir vi androgyna…

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Endroppeihavet
2008-06-01 21:49
0

Bah! *muttrar o läser lite om Khali*

;)

BiGavia
2008-06-01 21:58
0

Khali är själständig och ofta aggresiv,, men också kärleksfull…??

Endroppeihavet
2008-06-01 22:09
0

#3 wikiaddict ;P Ja men hon har iaf. en stor prick i sin yin.

BiGavia
2008-06-01 22:12
0

visst är det wikia.. men tänkte du kunde fylla i :).

blodtopp
2008-06-01 22:37
0

Kali är både modergudinna och dödsgudinna, så jo. Visst är hon kärleksfull alltid =)

blodtopp
2008-06-01 22:39
0

Och förresten, fluff-gudar frågade du om. Balder är väl den som är 'snällast'. Så pass att han knappt talas om bara för att han är 'mesig' Räcka ut tungan

Men det är väl tyvärr så att gudar ska vara macho och starka etc etc, de kan inte vara fluffiga.  Eller nåt. Så kände i alla fall jag nu när du tog upp fråga, som jag inte ens har funderat på tidigare. SKa nog fundera mer på den aspekten faktiskt =)

fridelfina
2008-06-02 00:36
0

Hel är inte heller så fluffig, och hör underjorden till. Inget fluff här alls "Hel hade ett bordsfat som hette Hunger, en kniv som hette Svält, en säng som hette Sjukläger med ett sängöverkast vid namn Glänsande ofärd och en tröskel vid namn Fallande fördärv" .http://sv.wikipedia.org/wiki/Hel

[trumman]
2008-06-02 09:21
0

#7 Vaddå "ska vara" det är så de är, eller hur? Eller… du kanske inte har träffat dem?! ;)

Jag ser det så här, de blev beskrivna som de var, som de blev uppfattade och som de betedde sig, inte blev de beskrivna som "de ska va" utifrån ngn slags oskriven mall (som du kanske hittat ngnstans?) över hur dom skulle bete sig.

blodtopp
2008-06-02 10:25
0

#7 Jag hårddrog lite då'rå ;o) Själv har jag inte den synen på gudar eller gudinnor. Jag skulle nog ha skrivit som du, 'ska vara' istället, men nu blev det inte så.

Vad jag menar är att många beskrivningar kan vara så allmänna och riktade att de som inte lägger ner jobb på att leta mer (både via text och inom sig själva) om gudomarna kanske bara hittar en del av deras egenskaper.
  Det är ju därför 'alla' gudinnor är så fluffiga, folk missar den andra delen, den som egentligen inte är så kärleksfull. Och inte bara missar, ofta struntar de sk fluffy bunny-wicca-folket i att gudomarna har en mörkare sida och an/vänder sig bara av/till den gulliga och rosa.

Ceriadwen
2008-06-02 18:04
0

#0 Håller med till viss del! Jag skrev en text om gudinnans mörka aspekt en gång och postade på ett internationellt forum. Jag fick då någon kommentar om att jag var för negativ och gloomy, eller nåt. 0_o  Många vill inte befatta sig med de delar som upplevs som skrämmande.

Endroppeihavet
2008-06-03 02:16
0

Läste en bok om en ung man som gav sitt liv åt kali… va tusan hette den boken *irriterad över minnet!*

Jag antar att jag tycker de e lite snedvridet att inte se alla sidor av gudinnan antar jag.. man vill bara ha kramar osv.. visst den stora modern bär dig.. men den stora modern kan nog bli lite hård oxå.. o ge dig en välförtjänt spark i häcken när man behöver d..

Förstår ni vad jag menar? Att det på något sätt ljugs för sig själv när man bara vill se den vackra sidan… Att tro att man bara är ljus o kärlek.. det vore ju väldigt fint men har inte alla en mörk sida? Större eller mindre.. för att tydliggöra så tycker jag att rädsla är en väldigt mörk sida…

Så på något sätt borde HELA yinyang finnas inuti gudinnan? och Guden för den delen.. Eftersom allt finns i allt..

äh… d e sent.. jag får försöka pussla ihop mina tankar till imon.

blodtopp
2008-06-03 03:09
0

Jag förstår precis vad du menar Droppen. För jag känner och tänker likadant.

Iram
2008-06-03 03:14
0

Jag med, heja Droppen!