Örter mot PMS-besvär
Tjoho gott folk.
Utan att märka det har dagarna gått och jag har känt mig som en karusell inombords; intuition och känsla har varit otroligt stark, likaså alla andra känslor… Hehe. Som lätthet att bli irriterad, glad, osv. ;D det är helt underbart… inte ;) karusellen är jag helst utan, eller tonar ner lite.
Finns det någon underbar kvinna här ute som har något tips på örter, brygder, dylikt, som kan lindra hoppande hormoner? :)
Jag vore evigt tacksam…
Mvh, Ingrid ;)
(Ps. kan passa på att be om ursäkt å min pms-karusells vägnar! ifall jag säger något uppretande, irriterad eller liknande; det är omöjligt att kontrollera, tyvärr… Normalt brukar jag ha koll men den har börjat hoppa lite mellan datumen.. sorry!)

Jättenattljusolja är det mest effektiva
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Salvia, fänkål och läkemalva lindrar då brösten ömmar. Om du svullnat p g a vätskeansamling kan du dricka te av persilja och maskrosblad. Är du irriterad, ledsen eller nervös så dricker du kamomillte, lindblomste, te av hjärtstillans blomtoppar eller te av frossört.

Hjärtstilla (Leonorus Cardiaca) skall ABSOLUT INTE användas mot PMS…det innehåller ett hjärtaktivt ämne och skall användas mot hjärtbesvär! Hjärtklappning till följd av PMS räknas inte till detta…
Leonurus cardiaca
KRANSBLOMMIGA VÄXTER
Lamiaceae
Det vetenskapliga släktnamnet Leonurus är sammansatt av de grekiska orden för lejon, leon, och svans, oura, och syftar på blomställningens form. Artnamnet cardiaca kommer av örtens gamla anseende som ett verksamt läkemedel mot hjärt- och magbesvär. Redan hos TheoErastos träffar man på växtnamnet kardiaka, men då är det förmodligen en annan växt som avses; den förste som använde namnet på just hjärtstilla torde ha varit den tyske botanisten Leonhart Fuchs på 1500-talet.
Hjärtstilla invandrade från den tempererade zonen av Asien mot slutet av 600-talet och har sedan spritt sig över Europa med undantag av trakterna kring Medelhavet. Den odlades som läkeväxt i klosterträdgårdarna och snart även i allmogens täppor.
Örten har framför allt tillskrivits en gynnsam verkan vid nervösa hjärtbesvär och anses alltjämt allmänt lugnande på samma sätt som vänderoten, Valeriana officinalis; den föll emellertid efter hand i glömska. Nyare undersökningar har påvisat såväl en livmodersammandragande som en viss sköldkörtelreglerande effekt.
Förekomst: Hör ursprungligen hemma i Asien, men sedan medeltiden odlad i stora delar av Europa; uppträder förvildad här och var. Finns sällsynt i Götaland och Svealand på näringsrik jord kring bebyggelse.
Kännetecken: Flerårig ört, 50-150 cm hög. Stjälk styv. fyrkantig och grenad, med blad utefter hela sin längd. Blad ovanpå mörkgröna, undertill grå, skaftade, tandade och handflikiga, de nedre med 5-7, de övre med 3 flikar. Blommor rosa till purpurröda (juli- augusti) i täta kransar i övre delen av stjälken. Foder med 5 tänder; de två nedre är hakformigt krökta. Krona hårig, inuti försedd med en hårkrans. Lukt obehaglig, smak bitter.
Använda växtdelar: Färsk blommande grenspets.
Innehållsämnen: Stachydrin, eterolja, bitter ämnesglykosid, garvämne.
Medicinsk verkan: Hjärtlugnande, upphostningsbefordrande, livmoderkontraherande. Forskning pågår beträffande växtens effekt på sköldkörteln.
Användning: Mot hjärtklappning, hjärtneuros, mild överfunktion av sköldkörteln.

Så borde man kanske tillägga att självmedicinering med digitalis snabbt kan leda till otroligt långsammare hjärtrytm… Så långsamt att det stannar…
Varför jag iaf avråder folk från att odla den för medicinsk användning utan att först checka in med adekvat utbildade personer.
Förhållandet mellan längd, vikt och ålder samt allmänkontition är tämligen viktigt när man håller på med starkare gifter.
//

Daggkåpa har hjälpt mig! Jag tror jag skrev om det i någon annan tråd… om daggkåpa just.
Lycka till
Deerheart

Bran Duir: Hmm, ja, min käre far har hjärtarytmi (tror jag det är?), måste fråga lite OT (sorry!) om det skulle vara lätt hjälpsamt med Hjärtstillan? :)
Ska prova jättenattljusolja!(till mig alltså;) Gissar att den finns i naturkost. Hoppas den inte är alltför pengaslukande… :S Tack så mycket!:D <
# 2: har hört om kamomillte, ska prova det också! Är inte knappt svullen, men däremot lättirriterad, mycket nervös, det är som om de åker karusell i magen ;) typ.. har hört talas om (från mamma) om ljung-te och citronmeliss-te, även!

#6 Ja absolut, finns preparat i hälsokosten där dosen blir exakt…..och det är noga….men det hjälper!

Rölleka :) det är visst kramplösande och fiffigt.
#8. Du så rätt, röllikan är toppen, mensvärken släpper ganska så snart.. brukar koka till mina unga vänninor och genast är jag deras gudinna..
Vandra i Ljus å Skönhet

Läste nyligen om röllekan i Forntida Kvinnor ;) (en bok att rekommendera starkt!:)
Tack för alla tipsen!!
Kram/ingrid
Tack för boktipset Ingridstuva =) Dessvärre var den tillfälligt slut både på bokus och internetbokhandeln (och fanns inte på adlibris).
http://www.vitapost.se/ här finns om ett preparat som heter Femal ska vara bra, en bit mörk choklad är också bra minst 70% ska det vara.

# 12: Jisses, det är det alltså? Choklad, mörk, nyttigt :D vilken lycka, och det kan förklara chokladkonsumtionen under en vecka innan mens också, hehe.
Mor som är lite inne i nya träsket sa att det kommer ett nytt piller med samma ämne i chokladen som är bra för oss kvinnor. Det låter läskigt, och lite tråkigt också.. ;)
Juvela: Hmm, vad konstigt. Den var ju på rea och fanns för en vecka sedan bara. Vad tråkigt. Den finns säkert på Bibblan iallafall.. det är en essentiell bok!;)
Ingridstuva: Ja e de inte typiskt ^^ Den kommer väl in snart igen. Bibblan ja de e klart, men det lät som en intressant bok när jag läste lite om det med så vill nog helst ha ett eget exemplar ;)

#13 ja, klart man vill passa på att äta choklad när tillfälle ges istället för att knapra piller… um… åh vad jag fick ont i magen nu ;) ;)

Ja.. jag äter ju choklad jag med i tider.. och jag har inga direkta hormonella problem eller humörsvängningar… det är ju bara så oroligt underbart gott…

#16 synd att du blir orolig av choklad ;)