Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2396 ggr
Blodeuwedd
0

Vad är NEW AGE?

Det är så många som pratar nedlåtande om NEW AGE så nu undrar jag… VAD är NEW AGE och var går gränsen mellan att vara eller inte?

BiGavia
0

New Age.. den nya tidsåldern, ja det är väl den vi lever i nu!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

_RS_
0

New Age - slappt översatt och förklarat - nyandlighet…
Absolut inget fel i det…

Men det finns dels flera som utnyttjar folks nyvaknande till egna syften och bildar ekonomiskt styrda sekter vars enda syfte är det som är längst från det som tänkas kan för andligt arbete och utlevande av en ideologi.

Sedan finns det en massa ufoskådare som är självutnämnda profeter och siar om jordens undergång och fall, det är något som efter 32 000 misslyckade försök faktiskt sänker trovärdigheten något.

Sedan finns det många som under 60-70-talen kom på en otroligt många religionsinriktningear där man plockade lite från det mesta och skapade sig en garderad religionssyn där man helt enkelt kunde utvecklas fritt utan andra konsekvenser än de man själv satte upp… Många ärliga tänkare blev otroligt upplysta av detta, medan hemmaflummaren faktiskt låste sig en aning mer. Det är aldrig de seriöst troende och övertygat religiösa som ses ned på som new agare, utan mer de syrapoppande ufoskådarna som går hand i hand med krishna på väg mot vattumannens skålar för att doppa sig..

Sedan är ju detta jag säger heller inte en sanning, utan ett antal generaliseringar för att förklara det som efterfrågades på ett klart sätt gällande vad det är, varför vissa ser ner på det och var gränsen går… Nyanserna är oändliga naturligtvis…

//

Endroppeihavet
0

Det finns väl ändå två sorters new age? 

new age i den dåliga andan = massproducerade drömfångare från något asiatiskt land där arbetarna får ungefär lika mycket betalt på en månad som vi får genom att fjärta på arbetstid ;(

Men överlag känns d väl som att new age i "den dåliga andan" är sådant som bara är en stor kassako… Tusentals självhjälpböcker som alla säger precis samma sak till ingen nytta, fejkmediala som skrapar folk på pengar genom att få dem beroende av olika framtidsläsningar…

Den andra sorten ser jag mer som ett nyandligt uppvaknande.. Att människor lixom jag väljer och vrakar från ett andligt, magiskt smörgåsbord ungefär..

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Lorelai
0

Vilken svår fråga att på ett kort sätt beskriva så många vinklar.
Men jag försöker att dra en slags linje. Eller ja, ett nät kanske.

New age ses ofta ganska negativt eftersom det bär en stämpel av nyfrälsning. Nyfrälsning är aldrig vackert, bara för den som är nyfrälst. 
Sedan har vi den här grejen av att tjäna pengar på någonting som riktar sig till ens inre. Att ta emot pengar för någonting som skall vara läkande, oftast läkande, för ens inre är detsamma som att säga att ens inre är till salu. Vilket är fult och ofta om inte alltid osant. 
Det är fint att kunna ge, det är halvt okej att sälja. Det är vansinnigt fult att bli rik. En tanke som fungerar på mycket. 
New age grejen som dök upp är fläckad väldigt mycket på grund utav frälsningen, men ävem på den tydliga markören av att tjäna pengar. Idag tycker jag att new age grejen ser ut att bli mer och mer utjämnad. Folk ser ut att hamna lite på rätt plats och de frälsta väntar med att kliva fram tills de inte framstår så jäkla på. Men det kan vara min uppfattning som bor på en liten plats där inget sådant finns. 

Gränsen går där det komersiella går. Det kan finnas en butik med grejer för de andligt arbetade och intresserade utan att det är NAigt, det beror på butikens innehåll. Är det bara blå glasdelfiner, pendlar, sådana oranga lampor och ja.. kuriosa endast så vet jag inte. Då skulle jag nog NA klassa butiken. Men finns dte märken i butiken om något reelt, som kanske just handgjorda saker… även om de i sig är dekoration för butiken och inte till salu. Då tror jag att jag skulle kunna se annorlunda på butiken.
För oftast är det butiker och ja. grejer som hamnar i NA kategorin. Att hålla svindyra kurser hamnar ofta med i NA kategorin. Nog för att höga priser påminner om att tjäna pengar.

Ja.. på ett ungefär så här kan jag tänka mig att det hänger ihop.

Jodrena
0

#4 Du har sagt det förut men den här gången inser jag att jag inte helt håller med dig. Nyfrälsning kan mycket väl vara vackert. Som du säger så är det vackert för den nyfrälsta, men det kan vara mycket vackert genom andra ögon också. Det beror på hur den nyfrälsta beter sig. Inte alla nyfrälsta blir maniska eller vill frälsa andra. Ofta är det så, men inte alltid.

Lorelai
0

#5 Ja jag drar självfallet alla över en kant här. Alla är ju inte på det viset. Men de flesta jag har sett. Så finns det ju massor av nyfrälsta som jag inte märker av som tycker att dem andra ger dem dåligt rykte. 
Det jag tycker är vackert med nyfrälsningen är naivitetenm förälskelsen.. Vad jag inte gillar med nyfrälsningen som gärna går i dens hand är det nära på tvånget att frälsa andra. Det är den biten jag ogillar. Inte så mycket resten.

Så fastnade jag i orden och ja.. nu ser jag dina. :D

fridelfina
0

Min tolkning av New Age är att det är det indivualistiska samhällets sätt att fylla ett sammanhang för människor att tillhöra. Förr var det norm att höra till kyrkan och gå dit på söndagar, men i takt med att vi blivit mindre och mindre kollektivistiska i samhället så söker människan ändå nåt att tillhöra som kanske inte är så stramt och styrt som kristendomen. Nu kan man vara häxa, druid eller dylikt  och göra det hemma/i skogen/eller var man vill, för sig själv eller med vem man vill göra det med.

*Fniss* låter lite lustigt i början på min mening "…är att det är det…" Fot i munnnen jaja, ni får hojta till om ni inte fattar vad jag menar!

Bappho_
0

Jag länkar till wikipedia NEW AGE Skrattande

_RS_
0

Ja, det är ju någons tolkning det med ;-)
Allvarligt.. wiki är inte den bästa metoden att få information… :-/
Vilken virrpanna som helst kan ju faktiskt skriva vad som helst där.. och ifrågasätts det inte står det kvar..

//

Coturnix
0

//…det är den ålder jag träder in i efter att ha fyllt år… ( -rent lol)//

Bappho_
0

#9 Jag har precis läst hela sidan jag länkat till och jag tyckte att den var bra och gav bra svar på Blodeuwedds fråga :-)

_RS_
0

Jajamensan… i detta fallet kanske.. men jag kände mig manad att höja ett varningens finger för att alltid endast kolla wiki :P ;-)

//

Bappho_
0

#12 Vem har sagt att man bara ska kolla wikipedia?? Tror nog att de flesta här förstår det.

_RS_
0

ja, man kan ju hoppas… fast om man förutsätter det och litar för mycket på folk, sprids det mycket konstigheter… De flesta personer i stort är faktiskt ganska godtrogna. Det var ju inte menat till dig eller kanske just den som läste det.. utan mer till den som läste :)

Bappho_
0

Jo, men ska man inte vifta med ett varningens finger vid varje inlägg här då. Hua, folk kan ju tro att allt som skrivs är absoluta sanningar.

BranDuir
0

Uttrycket New Age är för mig för evigt sammankopplat med naiv USA influerad dollargirighet…tyvärr….men jag ser omedelbart små rosa fluffbunnies och dito moln …." ooooooh my Gooooood, I'm so good, I've paid a thousand dollars for a weekend retreat" varianten…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

_RS_
0

Men det orkar man ju bara inte.. det är bara det att var man än vänder näsan så länkas det till wiki… därför kan man ju ta och säga till om det… men det är ju inte det denna diskussionen gäller… i grund och botten var ju det som stod på wiki, även det jag skrev… medan jag också lade in en egen tolkning.

Wargmane
0

Jupp ..har inte läst wiki…men min uppfattning om New Age är samma som vad gäller allt annat…Det finns bra och det finns dåligt !!!

Det handlar ständigt om vart man vänder näsan…..Vill man se det dåliga så gör man det eller vise versa!!!

Tack och lov är iallafall jag, såpass erfaren att jag VET vad som är bra eller dåligt för mig oavsett om det är New Age…Bilverkstäder, mataffärer eller annat …*s*

Det handlar om urskiljning vad det än vara månde!!

Jag tycker att New Age vågen har gjort att såna som mig/er…faktiskt får lov att finnas på ett annat sätt…..man är inte lika "farlig" längre…..sen skapas det givetvis en massa negativt….men det kan man ju välja om man vill vara i eller inte !

Kramixar

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens