hänge
Ännu en sked jag slaktade igår och började pilla lite med.
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall ha utsmyckningen centrerad eller vid kanten som det visas på bilden.
Jag gör som jag vill, jag vet, men vad tror ni blir bäst, kan jag ju våga mig på att fråga iallafall.
Tänkte ladda upp bilder varefter jag gör lite med den, men det kommer att ta lite tid.

Men du ocentrerat är ju supersnyggt! tar du emot beställningar???
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Vi kan säkert prata om det… skriv PM isf… eller be om min msn, vid tillfälle…
//
Håller med BD..ocentrerat är snyggast i mina ögon oxå… men du väljer själv..*L
Ja, i mina ögon också, kanske just därför centrera den och bara ända lite på ena kanten så det fångar ögat.
Vandra i Ljus å Skönhet

ocentrerat är jättesnyggt!

*asg* jag satt här som ett fån och undrade vad fasen ni pratade om. Ocensurerat ????? Läste om och om igen alla kommentarer och fattade ingenting - tills jag insåg att det faktiskt står ocentrerat.
Håller med, kanske en aning på snedden också? åt andra hållet än den verkar vara på #0 Fantastiskt vackert verkar det bli iallafall. Tänk om man hade en sån man *drömmer*

ocentrerat

Jo.. jag har kanske planer på att gravera in något eller slipa ur ett hål för en sten… jag har inte riktigt kommit på ännu vad som händer. Oftast låter jag metallerna bestämma lite i hur det skall bli. Kära hustru har väl visat bild på gifteringen?
Drömmer du om att ha en man som jag, borde jag ju känna mig smickrad, antar jag. Men jag skulle tro att det är ganska krävande för de flesta att leva med sådana som mig.
Men…
Jag är lite sugen på en vattenblå svart-opal i droppform, som kan få det att se ut som blomman vattnas.
Jag tänker fortfarande. men det verkar som om en överhängande majoritet ligger på min linje med att ha den lite på sné. Det är en bra början.

#9 det var också min första tanke, ingravering vore vackert bredvid, eller en sten, kanske till och med två. Och nu när du säger blå droppe vore det ju underbart. Ser även framför mig en genomskinlig sten som är mindre än den blå, över droppen.. :D Hmm, om hon har visat upp den så har jag missat den, bara sett din mormors (?) ring, hjärt-hänget och denna.
nja, kanske vore det märkligt med en man som är precis som du :P visst får du bli smickrad men jag tror inte hela du vore någon passande man för mig vad jag förstått (inte alls illa ment men det tror jag inte du tar det som heller, tror bara våra egenskaper skulle krocka litet väl häftigt) Men en man med några av dina färdigheter och egenskaper ändå hehe.

Nej, jag tar inte illa upp heller… det var därför jag gav dig ett varningens ord om du skulle ut på jakt…
Det är nog tyvärr bara så att jag är en passande man för min fru, eller tyvärr och tyvärr… det lät ju lite konstigt… Jag har ju haft två fruar innan. Den ena skyr mig som pesten, fast är ändå lojal(?), den andre är ju en god och kär vän. Men det krävs nog en kvinna av Lorelais kaliber och tålamod för att vara helt kompatibel.
Nåja… här komme ren bild på gifteringen så.:.:

#11 ja ni verkar matcha varandra perfekt, underbart att "se"! :) Ni kan vara lyckliga som har varandra.
ja, nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte alls förstår bilden. svårt o säga om den är vacker eller ej :P

Jag tycker den gör sig bättre såhär där man får se den lite mer i sin helhet.
Personligen är jag helt hänförd över symboliken den här ringen bär.. det är ett fågelfoster.. född fri att växa sig stark. likt var lycklig individ i en rellation så behövs friheten för att vingarna skall kunna växa och bära.

aah, nu förstr jag den litet bättre :) fantastisk symbolik! Måste vara så mycket mer betydande med en ring som är gjord just för erat äktenskap :) dessutom gjord av din mans egna händer… nu smälter jag helt här.

På tal om smälter. Fågeln gjorde jag just så… jag smälte silvret och under det att silvret rann ut såg jag hur temperaturen och fallhastigheten i smältdegeln gjorde olika former i stelningskaret. Så det tog några smältningar i olika vinklar för att få fram rätt grundform.
Sedan lät jag hela "råfågeln" ligga i en keramikskål och brände på med gaslåga tills den blev lite plastisk och jag kunde då ganska enkelt forma metallen med en mejsel. Så jag jobbade lite på samma sätt med silvret i det här fallet som man gör med lera. Det gick nog ett par keramikkärl om jag inte missminner mig, för de exploderar ju ganska knallkraftigt runt 900 grader punktvärme.
Nåja. Perfektionen i denna ligger i kompromissen mellan mina idéer om hur den skulle se ut och metallens egenskaper. Min vilja står sig ganska platt om materialets egenskaper säger annat. Så jag fick göra en fågel med _hjälp_ av silvert och inte enbart _av_ silvret.
//

Det här är en vacker och mycket inspirerande tråd!;) Att få läsa om känslan att arbeta, "förstå sig på", materialet…det här gör mig glad…och "sugen" ….min vända med silversmide var inte så lyckad…men jag lärde känna en smed som senare tillverkade våra ringar…

Så var det dags igen… jag gjorde ett primitivt hängsmycke… det är ett bruksföremål som skall se ut som ett. Det är redan bortlovat, men jag ville visa lite vad man kan göra med lite silver, en stålbit som städ, en hammare och en liten sliptrissa… ja, förutom sälj och två små bitar ståltråd då.
Smycket är 5cm.

supersnyggt
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Vackert #17 otroligt duktig du är/BB Hias
Ja du är enormt duktig. Har du en egen smedja? Det skulle vara så kul att hålla på med sånt som arbete.
håller med om ocentrerat föresten.

Helt otroligt!
MVH Isnornin
Du visar upp så läckra smycken _RS_! Jättevackra! Jag tyckte det var snyggt när "grejset" var ocentrerat. Även vattenblå svartopal till låter tjusigt. De är magiska men det vet du säkert redan! Härlig symbolik till Lorelais ring!

#20 Haha! han sitter vid köksbordet, på utetrappan, på golvet, brevid soffan. Men inte i en verkstad av något slag.
#23 Då har du metallbitar runt om då dej då
Det låter så enkelt,( men ,men)vackert är det. Sista smycket kändes mer rustikt och jordbundet.
Vandra i Ljus å Skönhet
Kan bara säga att det är jättekul att få se dina arbeten _RS_ Hoppas på fler alster och det är generöst av dej att berätta hur du går till väga..*L
Bless You…/Broken

Ja han är duktig på att hålla efter. Inte som jag. om kvällen tar jag fram alla de projekt jag bedriver med just då så sprider jag ut dem över hela soffan! *s* Så när kvällen dök ner får jag plocka fram vilken lämpligaste korg som nås och slänga ner allt i det.

Jaha… okej… nu när alla har fått för sig att jag är duktig på att hålla efter kan ju ingen någonsin få se mitt skrivbord.
Men det är klart.. det ligger oftast inte en massa saker kvar när jag lmnar platsen jag suttit på och jag lämnar sällan skrivbordet så… same same…

_RS_, du är otroligt duktig! Säljer du någonting, eller tar du beställningar? :)

Allt är en definitionsfråga. Säljer… ibland, men ganska sällsynt. Beställningar tar jag generellt sett inte heller, dessvärre. Det blir fort för mycket att göra då och då är det inget roligt längre heller. Kan jag inte göra en sak med glädje, kan jag lika gärna göra något annat för resultatet blir inte bra.

Åh, det var fina grejor du gör! Har många gånger suttit och tittat på såna kurser i silvermside när de där kurskatalogerna kommer ut varje termin, men än har jag aldrig gått någon. Kanske något att göra när jag blir pensionär och har tid över?