Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1249 ggr
Lorelai
1

müslibars

1 dl fiberhavregryn
2 dl solrosfrön
1 ½ dl russin
1 msk nyponskalmjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 msk kakao
2 äggvitor
Sätt ugnen på 100°C.
Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa ordentligt tills det är en kletig smet. Forma till en längd, ca 5 cm bred och 1 cm hög.
Lägg längden på bakpappersklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter.
Skär längden till ca 10 kakor.

Tips: Prova att byta ut russin mot torkade aprikoser och kanel, och kakao mot lite rivet citronskal.

Näringsinnehåll: 550 kJ/130 kcal Protein 5 g

_
kopierat ur ett inlägg i ett forum som i sin tur hade skrivit av en artikel ur en tidning som heter Buffé och året var nog -06. Jag höftar detta recept och varierar fritt._

[trumman]
0

*poff*

ANBC
0

Mums ;-)

Kram o BB

karinf
0

Låter som en kanonidé! Men var får man tag i nyponskalmjöl  ?

Kan det bytas ut till ex maizena eller nåt man brukar ha hemma? Har allt utom just nyponskalmjöl  .

Kramiz

BiGavia
0

Jättebra recept, tack Lorelai. #3 Nyponskalmjöl finns på hälsokosten…har du tur i vanlig matvaruaffär. det tillför en massa nyttigheter.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

karinf
0

Tackar.

Ja, ibland bedrar snålheten visheten. Men fasen om det inte var en god idé. Nu när man tänker börja bli lite sundare mm. Bättre än godis.

Kramiz

Lorelai
0

Jag har köpt på ICa, svindyrt. En påse kostade nära femtio kronor. men jag har än inte gjort några med nyponskalsmjöl. :) Kör på utan du..

Äggvitan är klistret som håller dem samman.. Jag kan ofta tycka att 1-2 äggvitor till ca4½dl müsli är lagom. Konsistensen är alltid viktigare än receptet. Det som inte står där är brödsirap, finns bland den vanliga sirapen. en liten dutt av det i ger dem glans. Detsamma med honungen. 
jag använder inte en massa olika grejer i utan köper billig müsli för ca10kr påsen och gör på det. Chrunchen fungerar bättre än vanlig müssli. Kanelen och vanillisockret brukar jag ha i. Jag letar ännu efter ett bra sätt att göra sådan kräm på som man kan se att en del affärsköpta müslibars har. Det skulle vara coolt. Har gjort äggkräm en gång och det var uppskattat, men kletigt. Samma med chockladen. 

Vidare så klär jag en brödform med smörpapper så att jag kan använda det att pressa ner smeten och ge den en rak och fin form. För att efter att ha varit i ungen skär upp dem till lagom bitar.
Jag förvarar dem sällan längre än 15 minuter, sedan är dem slut. Men hinner jag spara på dem så förpackar jag dem med sådana smörgåspapper som finns att köpa färdigklippta. Men lite folie runt kanske. 

Go lykke. :D

Hias
0

Idag har jag smakat dessa underbara verk och jag lovar de är att rekomendera  Mums och tack för tipset systrami Lorelai

Lorelai
0

#8 Det låter väldigt bra. ;D Fins skogssnack med. Variationen är stor med.
Roligt att du blev nöjd. :D