Träd
Måste bara fråga hur ni ställer er till att kommunicera med/tala med träd?

alldeles utmärkt….*S*…trädens andar har mycket att lära oss,
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Okej BranDuir, jag lyssnar på träden.Trädets ande eller anden i trädet eller både och….

att lyssna är ju kommunikation om är envägs…jag lyssnar nog helst med hela kroppen med ryggen mot trädet, där kommunikationen blir en känsla, och ett utbyte av känslor…och inte en klar röst i örat….

Nej/Ja så är det, det är en annan sorts kommunikation. En helhetsupplevelse. Nej jag har nog inte språk för att beskriva.
när ryggraden växer ihop med trädet..

och trädets ande/deva omfamnar dig….det är en skön känsla….

hur jag ställer till mig för att kommunicera med trädet?
Jaa du, vilken fråga, men här kommer en manual då.
Ställ dig framför trädet.
Presentera dig och tala om i vilket ärende du kommer
Kom ihåg att visa upp dina händer. (särskilt gamla erfarna träd, har så dålig erfarenhet av människo-händer, pga. att dom har farit så ovarsamt fram med träd-andarna)
Be om lov att få hälsa. (det är inte bara att klampa rätt på och grabba tag i trädet, det är precis som med vilken människa som helst, det kan uppfattas som mycket ouppfostrat och du har ju ingen avsikt att förarga någon ny bekantskap.)
Om allt då är ok, så kan du, om du har blivit accepterad, få tillstånd att kliva fram och omfamna trädets gestalt och ande.
good luck

Jag har sett på dvdn med Ambres-en död talar, där säger han om träden att det är Vi människorna som har skapat Hur vi tycker ett träd ser ut, frågar du trädet själv så ser det inte alls ut som ett "träd".för mig är det begripligt. jag har använt mitt auraseende några år nu, det som är fascinerande är att auran på träd längs stammen har långa vita "strängar" längs med stammen, ser jättevackert ut.sen ser jag ut över skogen på ett längre håll så är trädens aura enorm, sträcker sig minst 15meter upp i luften om man kollar mot himlen.Träd är underbara väsen :)
Håller med om att trädenär underbara väsen…
Träd talar väldigt l å n g s a m t. Man kommer i en speciell sinnesstämning efter ett tag och den "vanlig" världen ter sig hemskt hetsig och rörig.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

När jag kommer till "min" skog så känner jag ett välkomnande inom mig och jag blir uppfylld av lycka. Jag har ett speciellt träd..en björk som jag alltid omfamnar när jag går förbi och som jag pratar några ord med. Ibland ställer jag mig med ryggen mot trädet och blir ett med trädet kram tindra
Jag har nog förolämpat många träd isåfall för jag ber aldrig om lov… Jag slänger mig runt träden och har alltid gjort det. Gör jag fel då? Och hur vet man att man fått tillstånd av trädet??
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#11 jag känner träd som lärt känna mig som liten, liten…sen har jag avstått från att närma mig träd jag inte känner…ibland. Annars som du.
Någonstans för många, många år sedan läste jag att det finns en lag från 1500- eller 1600-talet som säger att det är förbjudet att tala till träd och djur. Den ska då alltså fortfarande vara i bruk.. Någon som kan lagboken på rak arm

Typiskt! Alltid ska jag begå lagbrott utan att veta om det och sedan dessutom erkänna det rätt upp och ner och vad än värre är, lämna uppenbara bevis….

Jag har en björk på min stugtomt som är väldigt speciell för mig. Sitter ofta under den och bara vilar mig i dess närhet. Känner en frid där som jag aldrig känner annars.
Jag var där igår och tände marschaller i snön i björkens skugga.

Englands benämning på björken tycker jag är så vackert "Lady of the Wood" :) väldigt bra träd för att samarbeta med under månritualer.De första träden vi hade här i sverige efter istiden för tiotusen år sedan var vide/pil/sälg och brakved, mest så fanss vide`n.pilen och sälgens bark innehåller ju acetylsalicyrsyra som används som medicin, sen pilen användes förr i tiden för att binda fast björkriset på häxkvasten.att dricka vatten från en källa där en pil växer leder en in i drömmar och inspiration.ja det finns mkt nyttig info om träden och dess inneboende väsen.
**Tall är nog mitt träd , jag bara stannar framför det och talar i tanken om vad jag tänker göra väntar en stund, lägger händerna mot det för att känna av sedan, sätter jag mej eller ställer mej mot stammen så hela ryggen och huvud har kontakt. Detta har jag gjort sen jag var liten och det har funkat. Tallen har ofta gett mej tröst och styrka…..så funkar det för mej.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

När jag plockade lindblommor i parken i somras, passade jag på att prata med lindarna. Folk som gick förbi tittade på mig som om jag inte var riktigt klok.
Träd ger ett lugnt och klokt intryck på mig.

Inatt när jag skulle titta på månförmörkelsen så gick jag förbi mina ekar(säger mina men är inte det förstås) så hade det ramlat ner 2st stora grenar som jag tog med mig på skogskullen när vi tittade på månen, lite pankraft som skyddade mot mörka väsen gjorde susen(speciellt när man är mitt ute i skogen i becksvart mörker)!

ravenwakanda: syntes månen i Söderhamn?

ja vi såg den för en kort stund, sen gömdes den av molnen igen, vi var på alirs öga så där hade vi bra utsikt!

Ja, alirs öga måste vara perfekt för både häxmöten och månskådning :-)
kul med massa svar ^^
själv tycker jag väldigt mycket om lönnar, vi har en stor på tomten som jag tycker mycket om och det har jag gjort så länge jag kan minnas, går alltid dit och sätter mig en stund eller bara vilar mig i dess skugga när jag grubblar över något, eller bara ändå, det är först nu som jag har börjat fundera på andra träd och att försöka tala med dem, kanske gör jag på sätt och vis redan det med "min" lönn, det känns nästan så och jämt när jag kommer dit känns det som om den lägger sina "armar" runt mig om ni förstår vad jag menar.. var mes nyfiken på hur ni gör, vad ni tycker och så. Alltid kul att höra andras åsikter. :)

Inom schamanismen är trädet en av de större kommunikationskanalerna. Trädets rötter finns djupt i marken och kronan högt upp i himlen och stammen runt människorna och andra föremål. En annan viktig kommunikationskanal är vattnet.
Träd som lever länge får därigenom ännu större makt och därför är eken det viktigaste trädet i södra Sverige och tallen i norra Sverige. Eken växer 400 år och dör under 400 år. Tallen kan också bli mycket gamla och det förekommer tallar med en livslängd på 600 år.
Normalt borde även enen ha denna magiska effekt, men det är dåligt känd. Men enriset har haft magiska effekter både före kristnandet och efter kristnandet. Det är korstecknet på enbäret som ger den magiska effekten. Korstecknet blev ju inte en kristen symbol förrän Jesus korsfästelse.
Rönn har haft en stor magisk symbol trots deras kortvarig livslängd. Från Gotland är dess magiska kraft känd sedan 1200-talet. I Finland har det varit ett magiskt träd under lång tid och det överfördes till Sverige-Norge vid den svedjefinska migration under 1600-talet. Möjligen är det likheten med Yggdrasil (asken) som man har använt ett liknande träd. Asken ser ju död långt fram på våren-sommaren innan den snabbt grönskar i juni. Flygrönnarnas magiska effekt har ju varit välkänd i stora delar av norra Europa.
Björken har haft en liten användning i magiska syften. Dels är den ganska kortlivad och ett väl använt träslag för bruksföremål och uppvärmning. Björk är ju ett träslag som har kort livslängd om den behåller barken och dör innifrån. Björkknotor har ibland använts i magiska syften och ibland med runinristningar och där är masuren den viktiga delen. Från Ryssland har man hittat en del näverföremål med runinristningar. Men annars verkar inte ens nävern ha använts i magiska syften och det beror nog på att det var så allmänt använts som taktäckningsmaterial och för tillverkning av olika nyttoföremål. Endast kan man ibland ha använt lysved i magiska syften som ibland förekommer även på björk.

Men du#25, har du någon hum om boken då, jag fick fin kontakt med en blod-bok och funderade på vad schamanismen säger om den.

Boken är ett litet främmande träd för mig. Visserligen har jag en liten en i trädgården, men den lär aldrig komma upp och kunna tävla med mina stora ekar. Bok är ju ett träd som förekommer i skogar och då var det bara speciella träd som man använde. Oftast var det trädets utseende eller kronans form som gjorde att de var magiska på något vis. Blodbok är ju lite speciella men jag vet inte att man har använt sig av speciella träd för sin bladform eller bladfärg. Den enda variant som vet av att man använt i magiska sammanhang är skattungbjörken (tappar löven på våren). Några träd som har växt tillsammans av olika arter och blidat en "gemensam" stam med två arter har använts i olika magiska riter. Här växer ju inte boken och det kan finnas flera schamanistiska inslag längre söderut som jag inte känner till.

Träd är underbara varelser. Träd är trygghet . Träd har alltid funnits där för mig.
#26 Spelar det roll vad shamanismen säger om blod-boken? Det viktiga är väl vad blod-boken säger till dig.

jag vet vad blodboken säger till mig, men nu var jag intresserad av vad schamanen hade för kunskap kring boken, kanske du #28 har någon kunskap kring bokens magiska krafter, i fordom tid.

Lönn

Jag har en ek som jag brukar tala med

jag har inte lärt mig höra exakt vad dom säger, utan jag känner bara helt enkelt deras energier och hör "nånting", de ä som att nån som står flera meter bort viskar nånting till mig.
vet inte hur jag ska bära mig åt för att verkligen höra =/
Dom kan vara rätt sura, eller vad man ska säga, och tvära.
Som en tjärstubbe är svår å ta ur marken, kan ibland orden vara svåra att dra ur ett träd.
#25 Har du hittat flyg-rönn ngn gång?
Den är ju det mest magiska av en rönn man kan hitta, men jag har själv aldrig sett en. Inte farfar heller, och han var ute i skogen jämt sen barnsben.
Mvh, T
#26 En shaman skulle kanske säga: tala med bokträdet själv får du se!
Inga regelböcker finns över vad saker betyder (hur gärna den där Solöga vill få oss att tro annat *asg*) annat än deras egentliga betydelse och lärdommar som man får till sig genom att se, lyssna och kommunicera med dom. Vare sig det är träd, sten, vatten, insekter eller djur.
Viva la empiri!

Jag har hittat flygrönnar, små rackare dock. Jag har låtit dem vara just för att de varit så små. Men jag har pratat med dem i alla fall, så jag har kännt deras kraft. Den ena bodde på en ekstubbe och den andra på en sten.
Det är helt otroligt att de klarar av att växa på stenar! Det var inte ens nån spricka i den utan bara ett tunnt mosslager för rötterna.
#36 Växa på stubbe och sten…. ok…. Det är inte sånt jag kallar flygrönn.
De flygrönnar som jag menar är de som förknippas med stark magi och som växer uppe i träd på hög höjd. Alltså en rönn som slagit rot i en tall kanske, högt högt däruppe.
And the search continues…
Mvh, T

Flygrönnar för mig är alla rönnar som bor nån annanstans än på marken. Så iofs borde de bli starkare magiskt ju längre från marken de växer (som du skrev, i ett annat träd). Men de jag mött har haft nog så god magi i sig ändå =)

Rönn var ett magiskt träd som är tydligt i den svedjefinska kulturen med en hel del schmanistiska inslag i deras förhållningssätt till naturen. Från Gotland finns klara bevis på rönnens helighet under förkristen tid. Flygrönn är en rönn som slagit rot i ett annat levande träd. Jag har sett några flygrönnar men de är oftast bara en halvmeter höga och vanligast hittar man dem i någon gammal sälg. Jag skriver mera om rönnen i en separat tråd, eftersom rubriken inte berättar så mycket om vad det handlar om.

Jag brukar mer tala med skogen som helhet än enstaka träd. Men det händer väl :)
Har också hittat flygrönnar flera gångar,dels på riktigt gamla (slutet 1600-talet!) sälgar som för länge sedan varit hamlade och faktiskt även flygrönn på rönn! -flera stycken på en gammal säter i norra Värmland.
Blev nyfiken på det med att de är mer magiska, kan någon berätta mer om detta?

Apropå lightseekers kommentar om att man ska be om lov först; hittade just den här bilden

Jag nämner lite om flygrönnar i seoarat träd om rönnen.
#43 Men lite rätt är det ju, det handlar om respekt, du skulle väl inte heller vilja bli omkullsprungen och kramad bara så där när du minst anade det!?

motfråga: Vem talar/lyssnar INTE på träden??