Häxor iFokus

Häxor

Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3523 ggr
Jodrena
2

"sima" - dryck till beltane

Jag tänkte bjuda in er till en finsk beltane-tradition: Sima heter drycken som är traditionell i Finland vid Vappu (Valborg). Det är en sorts mjöd, som jag som liten tyckte var hemsk. Nu tänkte jag dock åter prova på drycken, kanske har smaklökarna ändrat åsikt och detta blir då min beltane-dryck :)
Här är receptet på drycken, själv halverade jag mängden dock. Tänk på att den ska stå i några dagar så det är i sista laget att göra den nu om man ska ha den till Beltane.

• 8 liter vatten 
  • 400g strösocker
  • 400g farinsocker
  • 2 dl sirap
  • 2-4 citroner (beroende på storlek)
  • 1/4 pkt jäst
  • russin

Koka 3-4 liter vatten.
Lägg sockret och sirapen i en stor bunke (jag tog en hink hehe) Häll i det kokande vattnet.
Skölj/tvätta citronerna ordentligt och skär i skivor.
Häll i resten av vattnet (kallt) och blanda så att sockret och sirapen smälter.
Lägg i citronskivorna och till sist jästen.

Låt stå i ett dygn i rumstemperatur. Häll sedan i flaskor nästa dag. Häll i 1 tsk socker i varje flaska och några russin. Tillslut flaskorna. Drycken är färdig efter 2-3 dagar när russinen flyter upp till ytan, den är dock som bäst efter 1 vecka, kallt förvarad.

Lycka till!

isnornin
0

Tack för att du delade med dig:)

MVH Isnornin

BiGavia
0

Tack För receptet, tror att det är just den drycken jag har varit i kontakt med på sommar teatri i Petalax. Minns inte vad de kallade den. Gör något liknande till sommaren och julen som heter tedricka. Den ska också stå i en vecka ;))

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Epona
0

Tackar! Alltid kul att lära sig mer om den finska mat/dryckkulturen då jag har finskt påbrå! :)

Ska testa detta i framtiden!

[trumman]
0

Ok, vem gör ett par dunkar av detta till Häxträffen??! :D

karinf
0

Och sedan silas den? Förvaring i kyl eller rumstemp? Tappning på flaska med kork? Hur gör du?

Verkar lite gott det här. Har lust att göra denna dryck. Tack för att du delade.

Kramiz

Jodrena
0

#5 näe, den behöver inte silas. Om jag förstått det rätt är det inte så jättelång hållbarhet. Fast jag har två petflaskor kvar sen beltane :P Jag funderar över om den har blivit bättre eller sämre, kan inte bestämma mig hehe.

Citronerna ska förstås bort, sen tappas drycken i flaskor, som jag skrev ovan har jag tappat upp det i vanliga petflaskor men det ser ju självklart mycket snyggare ut i vackra vinglas eller så. Men man måste kunna se igenom dem eftersom russinen som man lägger i flaskorna visar när drycken är färdig. De flyter då upp.

Mina föräldrar förvarade det i källaren, i ett kallt men inte kylskåpskallt rum, själv har jag mina i kylen. Jag vet inte riktigt hur det är meningen att man ska förvara den faktiskt hehe. Den ska hur som helst drickas kall.

Vill man ha den litet starkare får man nog ha i litet mer jäst? Jag kan inte sånt där men det här receptet blir inte anmärkningsvärt alkohol-haltig, och det är väl jästen som gör det jobbet har jag för mig?

Kul att det uppskattas, säg gärna vad ni tyckte om ni provar på den. Det är många som gillar den, själv är jag litet tveksam fortfarande pga smaklökarnas barndomsminnen ;)

marinelady
0

Haha skulle vara kul att veta alkohol halten

Coturnix
0

Ja det här låter både gott och roligt. Kul det där med att russinen indikerar att drycken är färdig. :D Palt är också klar när den flyter upp…eh..eller var det tvärtom… Mat och dryck! Mums.

[trumman]
0

Ökad dos av jäst och socker = högre alkoholhalt.

Jodrena
0

Men den här är så hemskt sockrig redan som den är.. ska det i ÄNNU mer socker? O_O

[trumman]
0

Tja, jag vet inte med just den här drycken men generellt är det ju så mer socker + jäst = mer alkohol.

Och jo, alkohol ÄR väldigt sockrigt :( tyvärr.

Jodrena
0

#11 men inte alltid i smaken. Det här smakar rätt mycket socker. så det kanske räcker med bara mer jäst. men var försiktiga folk, så det inte blir för starkt :P

[trumman]
0

Och frågan återstår… vem tar med till träffen!?

Jag kan lätt se att vi dricker en Lag Om med önskningar av denna dryck. Jodrena, det blir din uppgift! En liter räcker - och om ngn har ett dryckeshorn!!??

Ja vad kul! Att dricka Lag Om i gammal sed.

deerheart
0

Det ska testas! Låter mycket spännande. Tack för recept och råd!

Blessings

Deerheart

Jodrena
0

:( min uppgift? min rygg?

:D vilken ära! eum, jag har ju som sagt några flaskor kvar här hemma men jag undrar hur lång hållbarheten är. Vilken trevlig sed! vilken trevlig idé. Jag kan bidra med något!! :D

[trumman]
0

;) sa det mest på skoj då men vill du så kan du

Jodrena
0

ja, eftersom det ändå är jag som är finne-pinnen och åtminstone gjort den här drycken själv en gång och sett min mor göra den många gånger i min barndom så känns det helt naturligt att det är jag som ska ta med den. Plus att jag så gärna också vill bidra med något. Jag åker ju tåg - jag går inte hela vägen *s* så min rygg klarar nog det. kanske blir 2 liter. eftersom vi ändå är rätt många. … eller 1,5 colaflaska blir det säkert. ;) något snyggare kärl tar jag inte med mig. (och har inte i bra storlek heller)

[trumman]
0

#17 Kanon du! Vad kul, då ska vi bara fixa ett dryckeshorn också!

Hennum
0

vad gott det låter, och vad mysigt ni kommer ha det, med dryckeshorn och grejer. vill oxå vara med!!!

vad använde du för jäst?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

ANBC
0

Låter som att ni kommer ha jätte mysigt.

Ska tänka på Er så får ni skriva och det sen.

Kram o BB

Jodrena
0

#19 vanlig kronjäst

BiGavia
0

Brukar göra tedricka på ungefår samma recept. kokar då liptonte+ socker+ jäst+russin och ev,citron. >Ju mer jäst ju starkare, men man ska inte ha i för mycket då blir det jästsmak och drycken blir grumlig.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

latusse
0

tack för reseptet har provat gott som sa*tan ju hehe