Odla inomhus?
Hej!
Jag skulle vilja odla lite olika örter men har problemet att jag bor i en lägenhet utan balkong. Frågan är, finns det några bra häxörter som man kan odla i fönstret utan att behöva plantera ut dem? Jag kan t ex ställa dem i ett fönster som jag öppnar på dagarna (eller nätterna också?), dock inte i söderläge utan i öst eller väst i så fall. Är det värt ett försök? Vilka örter har jag störst chans att lyckas med?
Tack på förhand.

Jag har odlat allt möjligt i fönstret, spikklubba, alruna gick alldeles utmärkt tex. Ringblomma är känd för att vara mycket lättodlad, och jag har två såna små krukor i fönstret nu. Jag tror att det gäller att testa sig fram bara och se vad som funkar…
Man kan ju alltid kolla upp växter som är intressanta på internet - det brukar alltid finnas odlingsanvisningar, vissa ska ju inte stå i direkt solljus tex och det skulle ju funka bra för dig!
(nu finns det ju såna på forumet som har järnkoll på sånt här, men de kanske inte bor i lägenhet ;) )
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

åh, jag har väntat med spänning på svar härifrån och så insåg jag att jag ju varje år brukar plantera litet blommor på min franska balkong (något som ett par grannar börjat ta efter hihi) jag kan ju plantera örter!
Har så längtat efter en liten jordplätt att plantera i….

Spikklubba går bra att odla inomhus i relativt stora krukor och fet jord. Bäst fungerar fleråriga sorter. Den vanliga spikklubban har ett ganska vekt rotsystem om de odlas inomhus. Vanlig ringblomma fungerar inte bra i kruka, mem låga sorter t.ex. Fiesta fungerar skapligt. Basilika med riklig vattning, rosmarin, alruna, lagerblad, känguruäpple, nattskatta, curryeternell, ballongblomma är några som fungerar bra i kruka. De som vill ha kraftig bör ha ordentligt stora krukor t.ex. 3,5 liters.

Härligt med så många bra tips. :)
När är det dags att börja odla de olika örterna? På Impecta Fröer står det att alrunan har blomtid April-Maj. Håller på att flytta just nu så kan inte börja odla något förrän i början av maj.

#4 Jag har litet av samma problem som du. Jag har visserligen inte hittat någonstans att flytta en men jag -ska- flytta i sommar.
Men visst kan man ändå så frön och ta med sig till sitt nya hem. Blir visserligen litet mer att bära, om det är värt det eller inte är ju upp till oss själva ;)

#5 Jag hade nog tagit med om jag skulle flytta senare i sommar. Men iom att jag flyttar om 3 veckor så är det inte lönt att göra något innan flytten. Men frågan är ju om det är för sent att börja så i maj.

ja, det är ju helt förståeligt.
finns ju växter som ska odlas först i maj. vilka det är vågar jag inte svara på men … det vet jag att jag har läst på vissa fröns "baksida" (på påsen med fröna i förstås hihi)

Kan man odla Valeriana/vänderot inomhus tro?

Nästan allt går, men inte går det bra att odla äkta vänderot inomhus. Under sommaren men troligen räcker inte takhöjden och på vintern ska den ha frost. Det finns några lågväxta Valeriana som möjligen kan odlas inomhus, men de är ovanliga i handeln.

Vi har en del metoder… dock är vi ganska kassa på att hålla barn från dem och att ha tillräcklig ventilation. Men i år har vi hittat på en ny lösning, som antagligen tillgodoser de tidigare bristande behoven.
Många örter går bra att odla i kruka, tex lavendel, citronmeliss, mynta, timjan, osv. Har själv försökt med valeriana men inte lyckats..
Många sk häxörter som belladonna, spikklubba, alruna osv är ju giftiga (en del är tom dödligt giftiga) och ska förstås odlas säker dvs så inte barn kan få i sig eller tex husdjur som katter som gärna tuggar på blad..

#10 Du skulle inte vilja dela med dig av dessa metoder? ;P
#11 Jag har en stor kruka med just de örterna kvar från förra året, så de tänkte jag försöka ta hand om även inomhus. :)
Det där med att vissa är giftiga är inget som är någon fara med, då jag varken har egna barn eller barn på besök i mitt hem. Har inga husdjur för närvarande heller. Ska skaffa en kanin men den kommer inte ha tillgång till växterna. De är ju inte lika bra klättrare som katter och så heller. *s*

Jag skulle säga att du kan odla det mesta som inte kräver extremt mycket utrymme. Gärna växter som vill ha ett medelhavsklimat. Indiankrasse kan du odla inomhus, om den får något att klättra på. Blommorna är vackra och jättegoda att ha i sallad. Enligt min örtabok ska det till och med gå att odla ängssyra inomhus.

#13 Oj jag visste inte att man kunde äta den så. Vore häftigt att ha en klättrande växt inomhus faktiskt. Kanske ska testa. 

Krasse inomhus kan lätt bli en bladväxt men allt på växten är ju ätbart. (Jag har dock inte smakat rötterna). Viktigt att man använder mager jord och man behöver ju inte ha slingerkrasse. Jag har några gånger tagit sticklingar av krasse på hösten och haft den inomhus under vintern.
De flesta växter kan odlas inomhus, Växter som vill ha vinter kan bli problem med vinterförvaringen inomhus då de gärna vill ha frost och vissa kan vara svår attt få att övervintra utomhus i kruka (t.ex. prästkrage).
Jag har citronträd som jag dragit upp från citronkärnor i ett fönster. De ska få flytta ut i större krukor till sommaren. Testa också att sätta paprikafrön från paprika som du köpt i affären.
/Lycka till

#15 ska tänka på det med jorden!
#16 ja just det, avokado har jag odlat inne i kruka ett par gånger. :) Paprika hade jag ute förra året, men det blev aldrig några paprikor. Antagligen pga det kassa vädret. Mina tomater blev det inte så mycket av heller så.

Putt

Paprikan kan tas in på hösten för vidare odling inomhus. Om man väljer lågväxande sorter av tomater (t.ex. Tiny Tom) kan man ta in dem också och odla dem inomhus under vintern. Det förutsätter förstås att de står i krukor hela tiden.

#19 men om man inte kan ha ute dem på sommaren då? Går de att ha inne då med?

jag har läst att vitlök inte funkar att odla i kruka. Inte så att den bildar nya lökar. Men för den ovanjordiska delens skull kan man göra det ändå. stämmer detta?

Visst kan man ha paprika inomhus även under sommaren. Paprika är en ganska knubbig växt och blir inte så värst höga även om de odlas inomhus.
Vitlök trivs bäst i lite tyngre jord och bör inte vara något problem att odla i kruka. Man bör nog inte odla vitlök i vanlig plantjord utan man välja lite tyngre jord och/eller mer sandblandad. Vanlig plantjord innehåller för mycket torv för att vitlöken ska trivas bra.

tack Bjornen, det förklarar ryktena jag hört.