Liten Ordlista.....på forumitiska...
ASG = asgarv
*S* = ler, småskrattar
*L* = Ler
OT = off topic/utanför ämnet
LOL = Loads of Laughter
ROTFLMAO = Rolling On The Floor Laughing My Arse Off
BB = Blessed Be
eehhh? = förstår inte
a/s/l Age/Sex/Location - Ålder, kön och bor
j/k Just Kidding - Bara skojade
lol Laughting Out Loud - Skrattar Högt
gal Get A Life - Skaffa Dig Ett Liv
gtrm Got To Read Mail - Ska Bara Kolla Mailen
ilu I Love You - Jag Älskar Dig
cdih Cold Day In Hell - Helt Rutten Dag (kall dag i helvetet)
sitc Sitting In The Corner - Känner Mig Utanför
afaik As Far As I Know - Såvitt jag vet
afk Away From Keyboard - Borta ett litet tag
asap As Soon As Possible - Snarast möjligt
ayfq Ask Your Fucking Question - Fråga din jävla fråga
bbl Be Back Later - Kommer tillbaka senare
brb Be Right Back - Är strax tillbaka
btw By The Way - Förresten
cul8r See You Later - Vi ses senare
cya See Ya - Vi ses
d/l Download - Hämta programvara från internet
dunno Don't Know - Det vet jag inte
hth Hope This Helps - Hoppas det här hjälper
iow In Other Words - Med andra ord
j/k Just Kidding - Bara ett skämt
l8r Later - Senare
oic Oh, I See - ok jag förstår
ppl People - Människor
rtfm Read The Fucking Manual ! - Läs din jävla manual
u You - Du, dig
wb Welcome Back - Välkommen tillbaka
wtf What/Who The Fuck - Vad/Vem fan är det
Fyll gärna på med fler
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Du är en skön typ du BD , jag gillar dig mer och mer och du får mig att le . Tack för ordlistan , den lär hjälpa mig mycket… så ni alla * kom med mer saker *
* krama *
POK = puss o kram
#2 Hehe , ok , ärligt trodde jag det var något annat .
Som tillhörde " tråden "
#3…haha..jasså..?
icu= I see you , Jag ser dig
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Men BD hur i helskotta ska jag komma i håg alla dem ??
#4 ja , men inte kunde det falla mig in att det var puss o kram :)
* L *

skriv ut och spara???
#7 , ja jag få nog göra det :) och sätta på min vägg vid datorn ;)
#7…tack..ville skriva det..men frågan kom ju till dej..
ASG POK ILU OT

Skitbra! det här. Tack
#10 , hittade du hit med
. Skit braigt det här ju :)
HAHAHAHA
Får jag låna listan till min blogg?
Så klockrent!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

varsågod

Haha. Hälften av dem har jag aldrig sett användas, och jag hänger ändå på riktiga nördforum. ;P
Word = håller med
QFT = Quoted for truth = Håller med
Second that = Håller med
TOTY = Thread of the year = Årets tråd (forumtråd alltså)
lolcat = roliga katter med tillagd passande text, kul fenomen för dem som missat. Se Icanhascheezburger

Ok.. fler av dessa tror jag vinner på att skrivas rakt ut i meningen.. skriver jag som ofta använder btw. :P
En matnyttig lista detta.. Hummm.. mat..

BD..Det var en bra lista..
Om alla fyller på lite.. så har vi snart ett nytt språk *S*
ffs.. = for fuck sake / vafan??
stfu.. = shut the fuck up / HÅLL KÄFTEN!!
#16 Ett språk som redan talas på nätet sen många år tillbaka, gwtp n00b :)
Då jag började hänga på #wicca för ja… vad var det, långt före det fans hemsidor iaf, det var på IRC, då var de hetaste förkortningarna mm - merry meet, mp - merry part och såklart bb - blessed be.
Sen har vi ju FTW - for the win, om ngt som är riktigt häftigt och bra, ngt ascoolt. "Slalom FTW" typ ;) fast kanske inte om just slalom om man nu inte rådiggar slalom vill säga.
IMHO - In My Humble Opinion, min ödmujuka åsikt; så tycker iaf jag.
#18 Jag förstår att du har nära på slitit ut uttrycket IMHO i dina dagar…. *flinar brett*
#19 Jasså? Hur menar du nu?
#20 Med tanke på din oerhört ödmjuka intsällning till det mesta….(jag bara retas med dig, trumman du vet att jag älskar dina bitska, raka kommentarer.) Puss i pannan på dig min vän :)
#21 Vaddå? Jag fattar inte vad du menar?!
Kram på dig ocskå,trumman.

tack för att du förgyller min värld bd kram tindra
;) Skönt du hajar jag driver med dig - heh heh.
Grejen är den att jag är jävligt ödmjuk inför andras åsikter och tyckande, det är bara det att jag inte tassar ordliga omvägar och går på tå runt folk med mina egna; jag säger som jag vet att det är och ligger till, baserar det mesta av det jag säger på fakta eller erfarenhet - jhur skulle jag annars tordas öppna munnen. Gudarna vet jag ej är så förmäten att jag bara basunerar ut tro och tyckande.
Jag VET ju att sanningen är konstant, men att vi ser den genom olika fönster bara. Därför ser jag det som nödvändigt att bara tala rakt ut, så rent och ärligt jag kan - utan krussiduller och omsvep, brasklappar, förklasringar, eller "tycker jag"-ändelser i det absurda.
Sen ligger det på ngt vis i shamanens natur att vara på alla sidor samtidigt, kunne se myntet från alla håll samtidigt (alla 3 sidor) och flyta gränslöst genom diskussioner. Så bli inte konfunderad om jag ena dagen tycker det ena medan jag nästa dag ordar emot det :)
Jag lovar många kommer tycka (då vi ses på träffen) som många tyckt bakåt i tiden då de träffar mig på riktigt:
-MEH!! Du är ju inte ALLS lika sur/farlig/otrevlig som jag tyckte du var på nätet!!
-Nä, det är inte konstigt, tycker då jag, för du har inte riktigt lärt dig hur kommunikationen fungerar på nätet helt enkelt, men det kommer ska du se.
Man KAN skriva rakt ut utan omsvep eller brasklappar, man KAN bli accepterad för den man är utan att bli ifrågasatt, man KAN lära av andra utan att ens eget ego skadas, man KAN skriva utan sarkasm, ironi eller cynism, man KAN bara läsa det som skrivits, och skilja på Sak och Person, man KAN läsa utan att utgå från att det som skrivs ÄR sarkasm och ironi och annat, man KAN läsa det som står med hjärtat, och inte med egot, och kanske viktigast: man KAN ta kritik, oförskämdheter, förolämpningar - vad som helst, bara man inser att det är inget annat än REFLEKTIONER AV DEN SOM SÄGER DOM. Inget annat.
Mvh, T

Trumman.. visst är det ett längesen talat språk på internett
men om man bara skulle köra alla förkortningar.. så blir det ett alldeles nytt språk.. Hmm Hänger jag själv med nu?
#26 Det har gjorts, jag minns hela konversationer på IRC för en 13-14 år sedan då ingen av oss sa ett helt ord :) givetvis förstod vi inte heller VAD vi sa till varann, men det var iaf ett försök :D
Men vad tusan *kammar sitt ego bakåt*nu handlar det om MIG igen! :D
Skärp er, jag vet ni avgudar mig och vill ha mig, åtror mig och vill vara som mig, men snälla… kan vi inte försöka hålla oss till TRÅDEN!? :D
Så, b.o.t!! - back on track.
#18 FTW= for the win..ja för den yngre spelgenerationen
men för oss lite äldre så har FTW alltid stått för = fuck the world och kan höras och läsas i filmer mm mm långt innan vi hade uppfunnit Internet;)
"Jag trodde du förstog att det du trodde jag sa var inte riktigt det jag menade" ;)
"Man KAN skriva rakt ut utan omsvep eller brasklappar, man KAN bli accepterad för den man är utan att bli ifrågasatt, man KAN lära av andra utan att ens eget ego skadas, man KAN skriva utan sarkasm, ironi eller cynism, man KAN bara läsa det som skrivits, och skilja på Sak och Person, man KAN läsa utan att utgå från att det som skrivs ÄR sarkasm och ironi och annat, man KAN läsa det som står med hjärtat, och inte med egot, och kanske viktigast: man KAN ta kritik, oförskämdheter, förolämpningar - vad som helst, bara man inser att det är inget annat än REFLEKTIONER AV DEN SOM SÄGER DOM. Inget annat."
Jag har många gånger så svårt att förstå att det ska vara så svårt att förstå att det jag skriver när jag skriver det är precis det jag menar. En del verkar VÄLJA att missförstå. :) Det spelar ingen roll hur tydligt man skriver, det SKA tydligen betyda något annat! Konstigt!

**OT
**Bara en tanke eller två. En person som själv anser sig vara ödmjuk, är personen i fråga då verkligen ödmjuk? Precis som att "poet" inte är något en person själv rättbördigt kan kalla sig utan det är något som bara ger verklig genklang om någon annan anser personen vara poet. Förstår ni vad jag är menar?
Hmm… :)
"…
-Nä, det är inte konstigt, tycker då jag, för du har inte riktigt lärt dig hur kommunikationen fungerar på nätet helt enkelt, men det kommer ska du se. …"
menar du att du håller på och lär dig det el, vad? för om det är så kan jag förstå ditt beteende och nivå på kommentarer.ser precis ditt beteende och nivå på "Retorts" ifrån alla nabs(okunnig nybörjare som inte bryr sig om att fråga och lära sig utan kör sitt eget race i okunnighetens tecken) på exempelvis onlinespel som World of Warcraft
"…Grejen är den att jag är jävligt ödmjuk inför andras åsikter och tyckande…"
ödmjuk innebär bland annat att man INTE känner ett behov av att man måste tala om för andra att man är ödmjuk…
jaja ni får ha så trevligt och jag önskar trolltrumma ett snabbt intag av kunskap så han slipper visa hur fördomsfull och okunnig han egentligen är.
ser du trolltrumma hur enkelt det är att vara plump? vem som helst kan vara plump som du ser, men den fina konsten att använda ironi och sarkasm i rätt sammanhang för att där igenom frambringa ett leende och visa på ett mångfald är få förunnat.
Stay safe //Matea
#30 ..ja det är lite konstigt…?
#31 tror jag förstår..tycker du sa det bra..
#32 bra vibrationer..ärligt o rakt..så som önskas..
*BB//W*

#25 _"Jag VET ju att sanningen är konstant, men att vi ser den genom olika fönster bara. Därför ser jag det som nödvändigt att bara tala rakt ut, så rent och ärligt jag kan - utan krussiduller och omsvep, brasklappar, förklasringar, eller "tycker jag"-ändelser i det absurda."
_ Grejen är bara den, att Din sanning inte är samma sanning som nån annans. Just det du skriver själv här i mitt citat från dig - alla ser vi sanningen genom olika fönster. Och iom detta så är Din sanning ändå inte min, oavsett.
#30 Det är väl för att man 'ska' vara ironisk i allt man skriver, eftersom man ändå inte ska tro på allt som står på nätet. Eller? *S* Håller med dig i alla fall, det är konstigt.
#31 Jag förstår precis vad du menar, och jag håller med dig också. Till fullo! (Välkomen hit förresten =)
#32 Hoppas du stannar kvar här hos oss trots meningsskiljaktigheter! *vill*
-------------------
Men nu lite förkortningar till listan (kanske lite lättare eftersom de är på svenska =):
- iom = i och med
- iofs = i och för sig
- sas = så att säga
- iaf = i alla fall
- k = okej
Och så kommer jag inte på fler just nu.
Pöss på er!

Hoppas att mina ögon inte bedrar mig, så att något kommer dubbelt.
OMFG = oh my f-ing god (oöversättligt egentligen… bara vulgära britter kan få till en sådan språklilg anomali)
W8 = Wait - vänta… men egentligen skall det ju läsas ut Weight som betyder vikt… ;-)
IMT = Ingen mer text/Inget mer att tillägga
1337 = Leet (Elite) - Elit
0G = Zero G (not important) - Väder lätt
JC = Jolt Cola
BH = Black Hat (Benämning på ondsint hacker/cracker)
WH = White Hat (Benämning på "god"/hjälpsam hacker)
SK = Script Kiddie (Benämning på en som vill vara en hacker, men inte riktigt når ända fram)
101 = LOL (se ovan)
F1 = Help - Hjälp
Ja mer kommer sedan… skall hänga lite tvätt nu :D
omg. jag e en sån nörd att jag knappt förstod varför d där ska översättas.. D e ju sådär jag pratar irl oxå..
tillägg - lol används oxå som "suuuck" av svenska internetaddicts i både talspråk och på internet..
Exempel "Men lol.. gwtp och fixa det där asap din jävla n00b!
Mera tillägg - Jo vi vet att oxå stavas också.. men vi tycker svenska språket ska gwtp! *asg*
o sen alla engelska ord som slutar på eight/ate… g8 /h8/L8
Kära nya språk som nässlat sig in i mitt medvetande. aj löv ju

ASAP - As soon as possible
BF - Boyfriend
GF - Girlfriend
BTW - By the way
FYI - For your information
GG - Good game
GH – great/good hand (I pokersammanhang)
IM(H)O - In my (humble) opinion
KISS - Keep It Simple Stupid
NP - No problem
BBL – be back later
BTT - back to topic dvs håll er till ämnet
FFS - för fasen (eller for fuck sake)
FTW - For teh win
OT - off topic
WHTVR - what ever
WORD - man håller med någon
WTF - what the fuck
OMG - oh my god
FFS - for fucks sake
GLHF - good luck have fun
1337 - leet, kort för elit
LOL - laugh out loud (den kunde väl alla?)
ROFL - rolling on floor laughing
LMAO - laughing my ass of
BRB - be right back
STFU - shut the fuck up
PWND - (eller PAWNED) -ägd (av owned)
w00t - winner on oposite team/what?/"jippie"/"woohoo"
RTFM - read the f*cking manual
WTJ - Winning Team Joiner
IRL - in real life
IMA - In My Ass
GFFS - Google, for fuck's sake
kom nog ett gäng där som redan sagts, men jag orkade inte rensa listan ;) Vi gjorde en på ett annat forum en gång i tiden.

gwtp? Där hängde jag inte med längre *S* Och dessutom finns den inte översatt ännu i våra listor här i tråden. Så kom med en översättning *pleeez* ;o)

gwtf = Go with the flow

qpp=Que pasa paradox…. hehehe så blev det en slagdänga från 90-talet…
#34 "Grejen är bara den, att Din sanning inte är samma sanning som nån annans."
Det var ju precis det jag sa: Sanningen är konstant, vi (som i alla vi) ser den bara genom olika fönster ;)
#32 "menar du att du håller på och lär dig det el, vad?"
Jajamen! I varje ny dag och erfarenhet finns en chans att hitta ännu en bit i det gyllene pusslet.
"jaja ni får ha så trevligt och jag önskar trolltrumma ett snabbt intag av kunskap så han slipper visa hur fördomsfull och okunnig han egentligen är.
ser du trolltrumma hur enkelt det är att vara plump?"
Jag tycker det är bra att folk skriver vad de tycker och tänker :) vad det än må vara runt, eller om.
Sen ser jag helt andra saker i det du skriver än att du försöker vara plump. Det är ju just detta jag menar med att man lär sig så mycket om personen bakom då man läser vad som skrivs, och hur det skrivs.
Tack för att du delar med Dig av Dig, och tack för att just jag får vara målet för dina utlopp :) *bugar*
Mvh, T
#41 Är det inte bara döda fiskar som flyter med strömmen? ;)

#44 Men om du tittar ut genom ditt fönster en dag och solen skiner hos dig, då kan du inte säga att det är sant hos mig eftersom det regnar utanför mitt fönster.
Då är det ju inte så att din sanning är min sanning, för det är inte sanning att solen skiner hos mig bara för att den gör det hos dig. Eller vad?
Om det är så att jag nu sitter och säger samma sak som du, får du gärna skriva en bättre liknelse, eller förklara bättre, för då hänger jag inte med.

Även frön som skall så nytt liv, flyter med strömmen, en sak man ofta glömmer.
Ahh, snyggt!! Den ska jag komma ihåg då folk slänger döda fiskar i strömmen-retoriken mot mig :D
Älskar dubbelseende.
Mvh, T
upplyst
#47 Men sanningen är konstant: solen skiner. Vare sig det är molnigt hos dig eller ej.
Ett annat exempel: vi sitter i ring, allihop, en fjäder är i mitten. Det är samma fjäder (sanningen är konstant) vi tittar på, men ingen av oss i cirklen ser den på samma sätt (olika fönster).
Mvh, T
blodtopp: Kanske kan man säga så här, Sanningen, med stort S, är konstant, men vi ser den, sanningen med litet s, vår egen sanning, uppfattning av Sanningen, på olika sätt/genom olika fönster, eftersom vi tolkar och erfar saker olika.
Så vi menar nog samma sak låter det som, men du försvårar och missförstår ordspråket (som det inte är jag som kommit på btw) bara.
Mvh, T

Ok trumman. Då är jag med i alla fall. Och kan säga att jag missuppfattade dig på en annan punkt i ditt första inlägg om det där med sanningsseende. Men efter att ha läst just det inlägget igen så ser jag vad du har skrivit, och håller med om att vi säger samma sak med olika ord =)
Kanon! Nu kan jag sova gott :) g'natt allihop!
"LOL = Loads of Laughter" står inte LOL för "Laughing out loud"? inte för att det är så stor skillnad men men ;P
"Laughs out Loud" tom är grundbetydelsen sen det begav sig :)
Mvh, T

ja jisses ligvistiska diskussioner gällande hackerslang…
:-D
/J #langtalk
:D Gotta love the nörderi!