Häxor iFokus

Häxor

Etikettköp-sälj
Läst 3042 ggr
CarolineO
0

OT-Akut omplacering, hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag vet att detta inte hör hemma på denna sajten egentligen, men det är akut, så jag hoppas att det är OK…
(Om ni undrar varför jag skriver detta, så är jag djurskyddsombud i Skåne och hjälper bl.a. till med omplaceringar)

En tik, labbe/collie på 9 månader. Behöver nytt hem, helst idag…
Mamman i familjen jobbar borta i veckorna och kommer bara hem på helgerna. Hon har nu utvecklat en stark allergi mot hunden, så hunden skulle behöva bort idag innan hon kommer hem!

Vet ni ngn i Skåne eller inte så långt ifrån som söker hund?

Kontakta mig snarast på   0708-604380 om ngn kan ta hand om henne!!

Om inte annat, så tillfälligt tills vi hittat ett permanent hem till henne!

isnornin
0

Har du mer info ….. hur hunden är osv… pris… är den van andra djur?

MVH Isnornin

CarolineO
0

Hon är busig och glad, som de flesta hundar vid 9 månaders ålder. Hon har alltså inte haft det svårt på ngt vis, utan det är bara det att mamman inte tål henne längre. Hon är van vid andra hundar.
Chippad och vaccinerad.
Finns idag i Malmö, jag kommer att hämta henne där och lämna henne hos den nya ägaren, vem det nu blir. Jag bor i Rinkaby (Åhus/Kristianstad).

Uppfödarna bor i Tomelilla-trakten, men de har en famlijesituation som gör att de inte kan ta hand om en hund till…

Priset ligger, med tanke på hennes ringa ålder, att hon är chippad, vaccinerad och fullt normal på 4000kr.

Det kan givetvis diskuteras. Det viktigaste är att hon kommer till ett bra hem.

BranDuir
0

hade  jag haft råd hade jag tagit hand om henne omedelbart! men tyvrr är kassan låg denna månad pga sjukdom

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Jodrena
0

åååh, Gråter hon är så lik min vovve. Hon är också omplaceringshund från skåne från början, halvlabb. Jag fick henne nästan precis på hennes 1-årsdag - och mitt hem blev hennes 5:e hem. Trodde hon skulle vara helt psykad då hon flyttat så mycket som valp + att hon antagligen blivit slagen då hon ryggade undan så fort man råkade höja handen i helt andra syften. Men hon är en underbar hund med fantastiskt psyke (trots att hon förmodligen är hälften pitbull eller nåt ser det ut som - som ju kan vara jättegoa men kräver rätt uppfostran)

Jag ångrar inte mitt val att ta henne på kort varsel. Jag önskar jag kunde ta den här sötnosen också. Men nej, det kan jag inte. Bor för litet för två stora hundar. Men åh vad jag blev kär i henne.

isnornin
0

Det är för mycket pengar för såpass gammal blandras….

MVH Isnornin

Iram
0

Tycker jag med, definitivt, alldeles för mycket pengar även om nu någon vill ha henne. Man hostar inte bara upp 4000 kr hur som helst. Hon borde kosta en symbolisk summa så att hon verkligen har en chans att få komma nånstans dit nån vill ha henne så fort som möjligt. Om nu denne ägarinna har så bråttom att bli av med henne borde hon bry sig mer om att hunden får ett nytt hem än att tjäna pengar på henne.

Lycka till!

Jodrena
0

jag tycker inte om att sätta pris på individer över huvud taget. Vad spelar det för roll om det är blandras eller renrasig hund? En renrasig kan vara helt knäpp medan en blandis kan vara jättego. Med detta menar jag INTE att klanka ner på dig isornin. Jag håller med, det är dyrt. Speciellt för en omplaceringshund som måste hitta nytt hem idag. Då känns det fel att tänka på pengar. Jag skulle tycka det var rimligt att eventuellt enbart ta priset för vaccinering m.m. men om det är så akut - ska det då kosta massa pengar?

Men å andra sidan. Är det en gratis liten sötnos kan hon också hamna hos någon som är efterklok och inser att hunden var ett misstag - ju billigare, desto lättare hamnar hon i fel händer…

Iram
0

Sant… Men det verkar ju så bråttom. Då får man anpassa priset efter det, tycker jag. Det är ju brukligt att man gör det liksom.

isnornin
0

Bra skrivit Iram

MVH Isnornin

CarolineO
0

9 månader är ju inte så gammalt… Hundar av de raserna brukar ju bli runt 10 år.

Ja, de har ju sagt att priset kan diskuteras och de får ju räkna med att gå ner en hel del. Det är de medvetna om. Men de gav 6000kr för den och har ju bara haft den i 6 månader, så det är väl därför de vill ha en så stor del av det tillbaka.
Det går säkert att ordna med delbetalning etc. också om det rätta hemmet finns.

Hias
0

Ja de låter ganska högt pris Mitt barnbarn(dotters blandras)  HarryPotter kostade som valp 2500 och är en blandning av schäfer,labrador, bovier vet inte om jag skrivit rätt nu. och han va då vaccinerad och klar me koll av ev mask och annat .

tror nog att skall man försöka hitta ett hem till denna sötnos ganska snabbt får man nog dels tänka på priset samt eventuellt dela upp betalningen för tror inte att många ha de pengarna bara rakt upp och ner tyvärr för trots allt så skall de tas försäkringar och massa annat som en liten vovve behöver.

Raxic
0

nackdelen med blandras är ju bara att det inte är kontroll på den uppfödningen. Renrasiga jobbar man ju hela tiden kontrollerat för att få bort rasernas dåliga egenskaper såväl psykiskt som fysiskt på tt kontrollerat sätt…. blandras finns stora risker med..

absolut för dyrt för en så gammal , blandras och omplac. …

jag har en nio månaders själv… men frågan är behöver du en jour familj eller få bort den helt?

temprament? hur väl tränad är den?

isnornin
0

Alla kanske inte sitter med 4000 till övers i bakfickan, mitt i månaden…..:(

Man måste väl få tycka olika…. Det är inte alltid de som har en massa pengar som är bra människor och vill djuren väl!

Jag har råkat på det att ringt på anons där det står att hemmet är viktigare än priset…. när jag sa den summan jag kunde ge… blev det tyst… det kostar massos i bensin att åka land och rike för att hämta de små liven…

MVH Isnornin

CarolineO
0

Det som behövs just nu är ett tillfälligt hem, tills att vi hittat ett permanent.  Men det bästa hade ju varit att hitta ett permanent direkt, så att hon slipper åka runt i olika.

Det är ju också så att priset sätts ganska högt för att oseriösa köpare inte ska lockas att ta hand om en hund bara för att den är billig. Det ger kanske inte ett bra hem. Men som sagt är de beredda att gå ner i pris om rätt person dyker upp.

9 månader är inte gammalt för en hund, det är ju inte ens ett år…

isnornin
0

Nej den är inte gammal, inte så jag menar…. Det är också så om man köper omplaserings djur, har köparen inte mer än den andres ord om vad hunden har varit med om, det går inte att fråga hunden om det är sant som sägs….

Min hund kostade inte så mycket då var den bara 9 v…. då åkte jag till småland och hämtade henne…

MVH Isnornin

isnornin
0

Det är inte tik….

MVH Isnornin

Jodrena
0

isornin :( hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg. Det var inte menat som kritik mot dig - däremot satte dina ord igång mina tankar. Och ja, det är väl alla här som tycker att det låter för dyrt.

Självklart är inte alla som har mycket pengar bra vårdare av hund. Självklart. Det jag menar är, att man tänker till en extra gång innan man köper hunden om den kostar litet mer. Finns många som tänker att "ja det är ju billigt, kan ju kolla vad som händer, går det inte bra så skickar jag vidare/avlivar" därmed inte sagt att alla som inte har de pengarna att lägga ut skulle vara dåliga djurvänner. Definitivt inte. Många gånger är det ju den "fattiga" som bär på störst rikedom inom sig.

isnornin
0

Nej jag tog inte illa upp, man måste väl få ha åsikt annars är det något fel…

Jag kan bli lite störd när det står att de kan gå ner i pris, när den personen ifråga (inte CarolinO), tycker att man är rätt köpare, men står fast vid sitt höga pris… det kan inebära att jag inte har råd med den skyhöga bensinen…. för att ta mig fram och till baka att hämta djuret….

MVH Isnornin

BranDuir
0

Vad som stör mig allra mest är alla dessa människor som plötsligt utvecklar allergier mot hundar ….och nästan alltid i unghundens värsta trotsålder….

isnornin
0

Ja visst är det ofta så! med katter också!

MVH Isnornin

CarolineO
0

Ja, sådana människor har jag också lite agg mot.

Men å andra sidan är det ju bättre att djuret kommer ifrån en sådan person, än att den ska gå där oönskad och kanske inte ha det så bra… Tror dock att detta är sant, eftersom det är sådan brådska…

BranDuir   De är beredda på att inte få så mkt för honom (pratade nyss med uppfödaren som tydligen hade skrivit fel i mailet till mig, det är en hane, inte en tik).    Om du känner att han skulle passa dig får vi komma fram till ett pris som passar din kassa. Du skulle ju kunna betala nästa månad, eller dela upp det om du vill.       Det löser vi ju på så vis att vi skriver dig som "jourhem" sålänge….  Så att det är lite knapert i kassan just nu är inga problem.

Hadina
0

#19.. ja visst är det märkligt!!

BranDuir
0

#21 …ooops..att det var en hane ändrade det hela….jag har en hanhund redan som inte gillar andra hanar…funkar ypperligt med tikar däremot….synd!

CarolineO
0

Attans! Jag har en annan tik inne också Förvånad

"Snäckan"  Om du vill ha en hund till kan jag skicka kort och info om henne…   Hon är dock inte akut, men väldigt trevlig.
Hon är dock äldre.

isnornin
0

Finns det någon hemsida CarolineO man kan kika på bilder, info mm…??

MVH Isnornin

Darkmoonia
0

Jag tycker också det är märkligt att alla utvecklar allergier när hunden/katten är i tonåren…

#24 Kan man se hundarna någonstans?

CarolineO
0

Denna hunden har jag inte hunnit lägga in på hemsidan än, men jag har en till som ska omplaceras… Hon finns på www.carolz.se    Under länken "omplaceringar/djurskyddsombud"

Jag kommer med bilder på denna snart i tråden. Har några till…

CarolineO
0

en bild

CarolineO
0

en till…

CarolineO
0

en till…

CarolineO
0

Sista bilden…

Raxic
0

eh.. sorry inte för att vara sådann , men är det något du gör? placerar om hundar jämt?företag?

givetvis är det bra att det finns sådanna , men är det här rätt forum att diskutera detta i? nu har vi kommit in på hunduppfödares dos eller donts… inte direkt något som hör hemma här. prova vovve.net eller i fokus hundar.

Jodrena
0

#32 Frömodligen existerar denna tråden här därför att detta är akut och CarolineO har (hoppas och tror jag) lagt ut den här "annonsen" lite överallt här och där på nätet för att hitta någon som kan räcka ut sin hand mot en behövande tass. Eftersom det är akut, har det uppenbarligen godkänts av vår Sajtvärd. Att hon sedan lagt ut sin hemsida beror helt enkelt på att folk har frågat efter den…

CarolineO
0

Ni har båda rätt. Jag är djurskyddsombud för MyPet i Skåne och håller alltså på med omplaceringar.

Jag lägger vanligtvis ut det på "blandrashundar"-sajten och "hund"-sajten, men eftersom detta är akut har jag lagt det på flera sajter eftersom jag hoppas att ngn kan hjälpa honom. 

Att det diskuteras hur hunduppfödare bör/inte bör agera i tråden, kan jag inte påverka. Jag la helt enkelt ut tråden eftersom jag tycker att det är onödigt att en hund på bara 9 månader ska avlivas…

Jodrena
0

Hur har det gått för den lilla sötnosen idag då?

Outrageous
0

#34 avlivas är det väl ingen som vill. Finns ju många som skulle vilja ta hand om den vad jag förstår bara det att priset är för högt. Jag hoppas ägarna är förnuftiga nog att välja att sälja till ett lågt pris framför att avliva stackaren.

CarolineO
0

Ja, jag har sagt till alla jag kontaktat att priset går att diskutera och att de e beredda på att få gå ner en hel del, så jag hoppas på några svar… Fick ett från en tjej som vekar bra, men hon bor i Eskilstuna…   Fast d e klart, allt går ju o lösa…

Nu har det löst sig till nästa helg, mamman stannar på jobbet över helgen också, och sen har jag fått tag i en som kan vara jourhem om det inte skulle löst sig tills dess (en på iFokus faktisktGlad), så den mest akuta situationen är löst, men jag hoppas ju på att hitta ett permanent hem som han kan flytta till direkt, så han slipper slussas emellan olika….

Outrageous
0

#37 Jo jo, men när du började prata om avlivning så blir jag skeptisk. Skulle det liksom inte vara bättre att till och med skänka bort hunden framför att avliva den? För finns som många skrivit säkert flera som skulle kunna ta hand om den på en gång men som inte har några pengar.

CarolineO
0

Jo, det tycker jag också, men d e min uppfattning…

Hadina
0

Vill bara säga några korta ord..

Innan man skaffar hund.. bör man veta vad det innebär!
Tänker på *slyngelåldern*.. Den kan vara jobbig om man inte är van vid hundar.. men det gäller att veta vad man ger sig in på.. Det är inte bara den där *lilla gulliga valpen*.. Det är MYCKET mer..
Blev väl lite utanför ramarna det här..*L*

Darkmoonia
0

# 40 så sant!

Hur har det gått för lille killen?

[trumman]
0

"Renrasiga jobbar man ju hela tiden kontrollerat för att få bort rasernas dåliga egenskaper såväl psykiskt som fysiskt"

Sieg heil - jag undrar om schäfrarna håller med om det ovanstående med tanke på hur deras svansar börjar avlas in i arslet på dom så att de knappt kan gå tex.

BAH, människor, dumma i huvudet är vi….

Mvh, T

blodtopp
0

…och bulldoggens nos trycks in i ansiktet…

Jodrena
0

ja många hundar t.ex. bulldoggen får lätt andningssvårigheter. För att inte tala om: hur föds buldoggen? kejsarsnitt.

Skrynkliga hundar får svamp i sina "söta små rynkor" … och schäfrarna ja, det är inte bara svansen utan hela kroppen, bakbenen och höfterna framför allt som tar stryk.

Exemplen är många. Man skäms faktiskt för att tillhöra den här arten ibland. Det bor en liten Hitler i många av oss TVI!

Anco
0

Allt detta med hundars utseende beror ju på vilket skönhetsmode som gäller precis här och nu hos uppfödare. Visst är det hemskt,men vi är ju inte så mycket bättre emot oss själva heller… se bara på alla bröstimplantat, silikonläppar, botox mot rynkor, små fasta rumpor, osv.Listan kan ju göras hur lång som helst.
Så att vi behandlar djuren som vi behandlar oss själva antar jag rättfärdigar många uppfödares möda att få fram moderiktiga hundar.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Jodrena
0

Kan hända. Synd bara att hundarna själva inte kan välja vilket vi människor gör. Tänk vilka rubriker det skulle skapa om någon gjorde implantat och näsjobb m.m. på någon som inte ville det :P

CarolineO
0

Tänkte bara uppdatera er om hur det går =0)

Jag har hittat en ägare till honom nu, så ikväll ska jag köra till Malmö direkt efter jobbet och hämta honom. Sen kör jag vidare till Trelleborg och lämnar honom hos hans nya familj    =0)
Tjohoooo!!

Förresten!
Om ngn kan tänka sig att vara jourhem till ett djur i framtiden, eller hjälpa till på annat vis, så kan ni väl höra av er till mig?
Jag hjälper till med omplaceringar i hela landet, så det är inget problem om man inte bor i Skåne.

Annat man kan hjälpa till med är t.ex. transport av djuren som omplaceras etc.

Säg till mig så får ni veta mer!

Jodrena
0

gott att höra :)