Måncirkel på Blåkulla
Fridelfina, är nu mycket nöjd och glad
Varit i Blåkulla-Tornet och fått ett häxigt "bad"
Mediterat, lyssnat på kloka ord
Sjungit sånger till Måne, Hel och Jord
På hemväg flög kvasten som smord
Tänk vad hon är skön, vår Moder Jord
Nja, nån diktare är jag väl inte direkt
, men nöjd och glad är jag iallafall!
Bilden kommer från http://www.jolandadentredje.nu/index2.html
Vad roligt du ska haft det vännen. :)

:D det var ju toppen!!!:D

Ja de är en magisk speciel känsla att få möta Jorlanda och de andra i Tornet / jag är själv medlem i Jorlandas vänner..

Nu blir jag nyfiken. Vad är Jorlandas vänner för något? En cirkel?
Var ligger tornet & varför kallas det för Blåkullatornet?
Kramiz

#5 Jorlandas vänner äratt du ingår ett medlems skap hos dem och stöttar tornet samt får rabatter på olika arangemang i hennes torn/Tornet ligger här i Stockholm (Solna) och Blåkulla är ju ett ganska givet namn då man alltid säger att häxor flyger till Blåkulla.
Om man vill vara medlem så betalar man 75kronor eller mer till
Jorlandas vänner /Postgiro 8324696-7

Kolla på länken jag lade i inlägg #0 så kan du hitta info om Jolanda den tredje/Rosie Björkman.
På måndagar, från och med igår till nångång i höst, är det Månklubb för kvinnor mellan 19-ca 22. Att det kallas för Blåkulla är att området tornet ligger i har en massa långa höghus som är just blåa och området ligger på en kulle. Det har kallats Blåkulla sen husen byggdes . Och som Hias skriver så sägs det ju att häxor åker till Blåkulla så kopplingen är ju given!
http://www.solna.se/templates/Page_solna_submenu____19457.aspx

Ta gärna en titt i tråden Måndag som sanaya skrivit där finns lite mer bilder dels som jag lagt in om Jorlanda /BB Hias

Astrina ville att jag beskrev vad vi gjorde igår så här kommer en kort resume: Cirkeln är ju organisk, dvs den består av olika människor från gång till gång, dock är vår Tornvakterska Rosa Kraxa Åskkråka (Rosie) förstås alltid med. (Eller så ska jag inte säga, jag har varit där en gång då det bara var jag och en tjej till som varit där förut och så kom det ett par till som vara för första gången och då vi ringde Rosie sa hon att vi fick "cirkla" själva för hon skulle inte komma. Det var en hantverkare som släppte in oss.)
Igår var vi första elva (tolv efter rasten) stycken och vi satt i en cirkel, en stav går runt tre gånger under kvällens lopp. Rosie berättar först om Häxskolan och sen presenterar vi oss en och en med staven i hand och berättar nåt vi spontant känner att vi vill berätta. Sen sjöng vi sånger till Moder jord och Hel, och dansade oss varma (det är rätt kallt i Tornet så här i början på säsongen). Sen en liten kiss- och rökpaus för dem som vill, själv tog jag ett tarotkort och fick myntsjuan. Mitt i prick tyvärr!
Efter rasten gjorde vi en cirkel genom att ta varandras händer och "flög" till sjuksköterskernas förhandlare och gav syrrorna vårt stöd i deras lönekamp. Sen "tvättade" vi våra chakran med ljud och färg. Efter detta mediterade vi lite över vad vi ville bli av med, vad vi ville ha mer av och vad vi ville ge till kollektivet. Sen berättade vi detta när staven gick andra varvet runt.
Till slut så sjöng vi en sång till Månen, Neesa och det var dax för tredje varvet med staven och vi tackade för det vi var tacksamma över. Sen är själva cirkeln slut men man behöver inte rusa iväg som en oljad blixt utan det är musik och prat för dem som vill. Själv tog jag kvasten hem för jag skulle vara lite kattvakt åt min mors kisse som är ensam hemma just nu.

Förresten, fick med mig en fundering igår. Rosie pratade om att följa den inre månen vi kvinnor har, med menstruationen, och att man inte bara skall följa den yttre månens gång. När man, som jag, klivit över i avtagande måne/klimakteriet, stannar den inre månen då? Eller har vi fortfarande tilltagande, full, avtagande och svartmåne inombords ändå? Det var lite funderingar jag fick med mig hem efter gårdagen.

tack för att du skrev, jag är själv grymt nyfiken så detta var spännande läsning..
klimateriet är ju även den en stor del i kvinnlig rytm och del, och månen kan ju vara en del av dig inuti trots att du inte kan pricka in ägglossning eller mens på någon av dagarna. Din mens kan ju vara en rent andlig sådan, i fas med månen. Du kan kanske känna månen inuti dig trots att kroppen inte blöder..
barn har ju inte de heller mens, men likväl är tiden som barn en viktig tid i en människas historia.. på samma sätt som din tid är viktig nu.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Mm, gillar dina funderingar om en andlig måncykel i det inre! Det är åt det hållet jag själv tänkte, lite som ebb och flod, ett flöde utan blod…

jo, att växa i kraft i takt med nymånen och bli mångalen när den är full ;) kanske försvinna när den är svart.

Ja, nu är kanske den yttre månen är intergrerad med min inre? Tack för tanken!
Blessed be, Spindelfot

Trodde det var en häxcirkel (coven). Vill nämligen ansluta mig. Pubmots har vi förstås här i gbg men bara en gång i månaden. Internet tiger ang dessa uppgifter…
Men tornet ni pratar om verkar ändå lite intressant. Vore kul att besöka någon dag då man hamnar i Stockholmstrakterna igen.
Kramiz
Vad kul! Ser verkligen fram emot sommaren och att träffa dig Fridelfina! Samt Hias och Spindelfot. Kul, kul, kul!!!

#15 + 16)
karinf, hojta till då när du är på väg så kan vi ta sällskap dit om du vill!
Astrina, tycker också det ska bli kul! Kommer Spindefot också med till Tornet i aug?
Härligt!

Den nionde ska jag till tornet.. nionde juni - om två veckor alltså..

Ja, men då ses vi då ju! Det är inte långt kvar tills dess