Häxträdgård i vardande...
Som ni kanske läst förrut håller jag på som bäst med min blivande örtagård. Det är ett så inspirerande och givande abete, och den här veckan ska vi äntligen köpa hem sten och staketsektioner. Har även en hel del växter och örter (inte bara kryddörter) i olika stadier, allt från större plantor till frön som ska sås. Tänkte ni kanske kunde ge mig lite tips på fler örter som kan vara bra att ha!
Dessa har jag plantor av: Malört, åbrodd, rosmarin, timjan, citrontimjan, backtimjan, salvia, basilika, kryddtagetes, rödmalva, mauritansk rödmalva, läkemalva, temynta, johannesört, apotekar-ros, gräslök, ålandsrot, läkerudbeckia…
Dessa har jag frösått: Kungsmynta, kamomill, myskmadra, persilja, dill, prickig temynta, mattram, libbsticka, citronmeliss…
Detta saknar jag fortfarande: Dragon, körvel, kyndel, vinruta, mejram, vänderot, angelika, lavendel, piplök, mynta…
Blomster jag har som kanske hör till: Ringblomma, gurkört, krasse, svart vallmo, rosenskära, jättedaggkåpa, lupin, iris, akleja, luktärter…
Har ni förslag på något mer som hör en örtagård till, någon man inte bör vara utan? Jag kommer säkert att komma på något själv också vartefter. Jag bor i zon 5-6.
Kram!
(Bilden är på mitt lilla betonghjärta som har legat i min gamla kryddgård. Nu väntar det på sin nya plats!)
Titta på min hemsida så kanske du kan få några tips. www.norhagen.se Jag har kanske något du vill ha.

Tänk om jag hade vetat att du inte hade vänderot, jag har ju hela landet fullt. De har tom börjat att sprida sig till gräsmattan. Jag tar med mig nästa gång jag kommer :-)

kalmus.. Tack för länken:))
Var en del och läsa och titta på..