Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2094 ggr
Coturnix
0

Om Träd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=03a67e31-014c-4894-87a3-eb25a259218b&Filename=Utefter backen 042.jpg)

Så länge jag kan minnas älskade jag träden. Träden var tröstande när jag var ledsen. Gladdes med mig när jag var sprudlande och lycklig.

För mig var varje träd unikt med sin egen trädpersonlighet. Jag kände respekt för stora gamla träd. Jag reflekterade över hur länge de levt. En del flera hundra år. Jag tänkte genom den gamla Eken vid smedjan. Vad den sett och varit med om. Alla barn och vuxna som rört sig under dess krona.  

För mig är träden levande varelser och jag vill aldrig glömma deras betydelse för mig och allt annat levande.   Nu läser jag historia om trädkult och människornas syn på träden genom tiden. 

Från synen att trädet var sin egen ande/själ genom att träden var "bostäder" för naturandar till att träden betraktas som själlösa ingenting?!  

Vad har människan för förhållande och syn på träden? Vad betyder träden för oss idag?

Vinga
0

Träd är ju oerhört viktiga, när jag var ute i skogen för några månader sedan. Jag skrev ju och berättade om mina upplevelser där Skrattande Det var helt underbart och jag fick en sådan jättekontakt med träden, jag hade kunnat stanna kvar där en lååååååååååååååååååååååååång tid och bara sitta och känna trädens närvaro och energi, så oerhört mysigtSkrattande

Kraaaaaaaaaaam och ljus kärlek/VingaGlad

trampolin
0

För de flesta betyder de nog ingenting :(

Jag tycker de är egna själar, gamla och unga och olika beroende på vilken sorts träd det är.

varulven
0

Jag känner mig styrkt av träd :) Dom är vackra och unika allihopa.

Jag tror nog att gemene man har börjat få upp ögonen lite för skogen och miljön i stort nu för tiden. Npnstans så vill jag i alla fall tro att bättre tider finns aldeles runt hörnet!

"Du lever inte varje dag för att upptäcka vad livet har i beredskap för dig, utan för att skapa det"

~ Neale Donald Walsch, samtal med gud 

Ingen förändring utan handling från dej och mej och alla andra :)

lightseeker
0

jag vill gå ut tillsammans med fler träd-inkännare, i skog och mark.

Alla andra som har en egen tro, har också gemenskap, tidens gång har separerat oss inkännare, för att vi skulle kunna överleva.

Det känns för mig,, som om det är tid att bryta den trenden nu.

FLer intresserade?

Astrina
0

För mig betyder träden och skogen otroligt mycket. Det är där jag verkar, begrundar, återhämtas, utför ritualer etc. När jag var liten lekte jag mer i skogen än i lekparker. Det finns nog inte en plats jag inte kände till i skogen där jag är uppvuxen, tyvärr är det mesta av den skövlad och omgjord och jag vet inte om jag är mest förbannad eller ledsen.

Jag tror att i det slags samhälle vi lever i idag ökar behovet av att få komma ut i skog och mark.

siddelina
0

Träden och skogen är liv för mig. Jag älskar de ståtliga gamla ekar som finns nära där jag bor på en stor äng. Att gå dit och sätta sig ner där är att få syre och luft igen, jagar bort stressen och allt det som är jobbigt.Jag blir otroligt lycklig av att sitta vid träden, det känns tröstande och de finns där stora och starka, när jag själv är liten och svag.

Jag läste någonstans att eken kan bli väldigt gammal och med tanke på hur stora och ståtliga "mina" ekar är, så har de nog sett en hel del. Jag brukar prata med dem och hälsa på dem när jag är ute och går …

Hennum
0

idag betyder träden papper, möbler, tändstickor, ved. och skogar betyder mark som kan huggas ned och sedan odlas. :( visst behöver man trä. men inte på det här viset.

träd för mej att tänka på hur obetydlig jag är. hur kort tid jag lever, hur lite jag hinner se. tänk om man kunde få se allt som trädet fått se. hoppa upp i trädkronan och titta ner på allt som skett där omkring. stora gamla träd ger mej en känsla av ödmjukhet, de känns långsamma och tålmodiga, med en otrolig kraft som kan bryta igenom allt. unga träd har oxå en stark, mer sprudlande kraft, som kämpar uppåt och längtar efter solen. och ner djupt i jorden förståss. en helt annan värld där, bland de äckliga små krypen :)

den enda skogen som finns här omkring är odlad. det är lite tråkigt, men träden är fortfarande levande. ungefär som att en tiger i bur inte är lika spännande men lika levande som en tiger ute i friheten. man har tagit bort något väsentligt från den i fångenskap.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
0

vacker bild föressten!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

KlaraStjarnljus
0

Träd betyder jättemycket för mig, och har gjort hela mitt liv. Jag brukade tala med valnötsträden utanför mitt fönster (som tyvärr inte finns längre), hade ett alldeles speciellt förhållande till vår lilla hängbjörk och ett av äppleträden…och Trollhasseln (jag vet att svensk trollhassel heter ormhassel, men i hela mitt liv har den hetat Trollhassel)! Att sitta med ryggen emot, eller hålla om, ger styrka och man kan riktigt känna trädets energi i hela kroppen, det är något av det tryggaste och skönaste jag vet. Träd kan ge mycket tröst.

Jag ska enligt en som känner och vet, ha ett träd i närheten, en tall, som är mitt kraftträd. Problemet är bara att hon inte bor i närheten, eller ens har varit här, och jag bor omgiven av tallar! Jag tror jag blir galen, så jag försöker bortse från det hon har sagt, och vänta på den dag då jag träffar på rätt träd eller känner tydligt vart jag dras.

Coturnix
0

Så fint att läsa det ni skriver om träden! ;)

Efter det senaste inlägget i "finns intresse?" -tråden vill jag lägga en länk för en "gammelskog" som nämns där.

Fyll gärna på med liknande platser som Ni känner till.

Kram och trevlig forsatt helg! ;)

http://www.bjurback.nu/gammelskog.htm

Coturnix
0

Det blev av någon anledning dubbelpublicering här så jag lägger in en Magnoliaknopp.

Coturnix
0

Ask

BiGavia
0

Pppersmassa…..nä, träd är mycket för mej, en stor varm familj. Liknande erfarenhet av träd som Coturnix skrev först.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Darkmoonia
0

Det är mycket kraft i träd, jag bor omgiven av mycket ek- och bokskog och att gå blad träden ger tröst och styrka

[trumman]
0