Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 1968 ggr
Lollo86
0

Om Wicca

Jag håller på med ett skolarbete om Wicca och satanism.. man ska jämnföra och se skillnad och likheter.

Det jag undrar om wicca är vad dom har för gudssyn och andlighet? som tillber väl gudinnan och guden vad jag fattar och det är då solen och månen? Vad beaktas som andligt/heligt för dem?

kan man jämnföra nån syn på kvinnor och män där? jag har fått för mig att det ska vara jämnställt med allt sånt. måste bara veta lite mer exakt hehe.

finns det några ritualer, ledare, skrifter, kurser eller liknande som medlemmarna använder för att komma i kontakt med det andliga/heliga? 

vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med dessa frågor.

Allamej
0

Riktig satanism eller djävulsdyrkare?

Om wicca kan du läsa här 

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lollo86
0

riktig satanism

Lollo86
0

fast den lite nyare då med church of satan

Lollo86
0

#1 tack föresten för den där hemsidan. den verkar väldigt bra

Mirlinda
0

Materialistisk satanism misstänker jag att det är du letar efter *s* How fun. :) Frågan är ju om det finns så många här som har inriktat sig på det. *host harkel*

Lollo86
0

#5 japp det är Materialistisk satanism jag håller på med :D

Nej det finns nog inte så många här inne som är så intresserade av det. Därför frågade jag om Wicca istället så kanske jag kunde få svar på lite frågor iallafall =)

Mirlinda
0

#6 varför just Wicca lr satanism? :) (även om svaret säkerligen är uppenbart).

Lollo86
0

#6 jag skulle välja mellan två nyreligiösa/new age rörelser så jag tyckte att dom två var dom mest intressanta att skriva om hehe

Hias
0

#8 men nu vet jag inte men vad jag vet så är båda du söker inga nya religoner(finns i boken 134 godkända religoner) Wiccan kan man läsa är en religon sedan ca 1954 och satanismen sedan ca1966 och inte är någon av dem inom Newage???

Nu är jag ju inte någe av dessa utan såkallad frihäxa men har läst lite om olika udda religoner./BB Hias

Bappho_
0

Du kan också läsa på Wikipedias WiccaPortal.

Lollo86
0

#9 på religion.se så står det att Wicca är New Age och satanism är en modern religionsbildning.

nu håller jag ändå på å skriver om det så det får vara så nu ;P

[trumman]
0

Klart det är new-age, vad skulle det annars vara?

Alvljus
0

Jo wicca är väl new age, det är ju en nutida andlig väg. Den som använder new age som ett nedsättande ord kan ju ta en funderare över hur tolerant man egentligen är…

Däremot är det synd att new-age-rörelsen kryllar av människor som vill sko sig på andras längtan efter spirituell och andlig spis.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Age

Denna kommentar har tagits bort.
Ignisintus
0

hmm varför inte ta lite om Crowley så har jag för mig att du kan täcka in lite av båda sidorna?

Lollo86
0

#15 jag ska ta å läsa lite om han, tack så mycket =)