Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 5275 ggr
isnornin
7

Björksirap ?

Vet ni hur man gör björksirap??

MVH Isnornin

BranDuir
0

• Rå björksav: God måltidsdryck, eventuellt extra sötad, fortfarande en livdryck för ryssar. I Jämtland kan man på sina ställen köpa drycken Björkripa som är sav smaksatt med svarta vinbär.

• Björkvin: En svagdricksliknande björkdricka kan jäsas på 3-4 dagar genom att sätta till jäst och socker (1 respektive 15 hekto per 10 liter). Med vinjäst får man björksavsvin som finns att köpa i begränsad upplaga på Systembolaget.

• Björksirap: Saven kan kokas in till sirap (norska: treak). En hel del framställs i Kanada.

• Rå björksav: Saven eller elixir gjord av den dracks förr ritualenligt i rätt stora mängder omkring 1 maj. Man "drack märg i benen". Det ansågs vara ett superbt hälso- och skönhetsmedel, om inte annat så för att det satte igång trög mage. Saven har också använts mot specifika sjukdomar som kolik, tuberkulos, blåssten och njursten (utmärkt, enligt Culpeper på 1600-talet). I Japan på 2000-talet har forskats om savens effekt på bl. a. hosta, urinvägsbesvär, gikt och reumatism. Enligt 1700-talsläkaren Haartman var björksav ett vedertaget drickmedel mot mask.
• Björksirap har använts medicinskt på ungefär samma indikationer som saven. Idag forskas det i Finland, Sverige och Danmark på olika arter av björksocker. Man vet att xylitol motverkar karies och tror att naftylxylosid kan hämma tumörtillväxt.

Tappning av björksav ingår inte i allemansrätten. Be markägaren om lov.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

isnornin
0

Tack

MVH Isnornin

BranDuir
0

vid en snabb googling så kom detta fram…*S*….håll till godo…

http://www.tracentrum.se/files/publikationer/BJORKSAV.PDF

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Vroncis
0

Tack för spännande tips. Måste absolut prova. =)

[trumman]
0

Spring inte omkring och skada träd nu i onödan. Lär riktigt hur man gör först och låt det inte gå över styr.

Mvh, T

_RS_
1

Ja.. tappa sav är ju inte så särskillt svårt… det är svårare att hindra fortsatt läckage… Det är många som missar den biten…

Dessvärre.

//

lotta2
0

Hmm, jag har björkar på min tomt…Kanske skulle man göra lite böjrksirap. Borrar jag ett hål bara och slår in en tapp sedan? Eller ska man täta m något annat? Vill ju inte skada träden i onödan…

Epona
0

Tackar för tipsen! Har mängder med björkar utanför huset. Hehe. Men som lotta2 skriver, hur gör man för att minimera skadorna på dessa vackra träd?

lotta2
0

Hittade denna sidan på nätet, och tack för annan info jag fått i pm.  Tydligen är det för sent nu för mej här i Halland eftersom löven redan spruckit ut sedan länge, men det kommer ju en vår igen. länk. Jag friskriver mej helt från infon på den länken, det var bara den jag snabbast hittade på nätet med lite info om tappning.  Eftersom det verkar väldigt jobbigt för trädet är det ju värt att leta mer info så man är säker på vad man gör tycker jag.

mod13
0

Tack för kanonbra pdf. Har tänkt tappa i flera år men inte kommit dit och heller inte tagit reda på mer exakt hur man gör. Läser man pdf:en får man all info, sen kan det iof strula när man kommer till praktiken, tycker jag iaf…

Så - nästa år ska det bli av!