Häxor iFokus

Häxor

Etikett: redskap-altare-och-tillbehör
Läst 3991 ggr
Ioma
0

Vända altaret åt vilket håll?

Åt vilket håll är bästa hållet att vända altaret mot, alltså vilket väderstreck bör jag sitta med ansiktet emot när jag sitter vid mitt altare.

Jag har norr, öster och västervägg jag kan ställa altaret mot i sovrummet. Och bara en östervägg i vardagsrummet där jag tänkte eventuellt ställa altaret.

Har en del av vardagsrummet dolt med ett svart skymke där jag nu har mitt löpband. Där får även altaret plats.

Vad tycker ni?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Bappho_
0

Vanligast är i öster där solen går upp, själv har jag altaret i norr i min stencirkel, för det är alltid dit jag vänder mig om jag ska hälsa Gudarna eller Förfäderna/mödrarna.

Hias
0

Jag har mitt står åt väst just nu men de skiftar en hel del beroende på hur jag känner för att ha det i mitt vardagsrum och just nu så tycker jag att mitt arbete fungerar utmärkt me altaret stående just där de står

Ioma
0

Oki… Såg  även att jag har en perfekt plats mot norr.

Jag har till 90% bestämt att det får stå där men jag vet inte om norr är så bra att ha det åt eller det kanske är helt upp till mig som ska använda det eller är det nåt annat jag ska tänka på?

Mvh
Marika "Ioma"

Lorelai
2

Jag tycker att du skall ignorerar åt vilka väderstreck platserna är och gå runt för att känna efter. Ta den plats där vibbarna är bäst. Tänk på att du kanske kommer att tillbringa tid vid ditt altare, då vill du inte kränka runt ett hörn bara för att komma åt rätt väderstreck. :)

Var väl mött

Lorelai
0

Oh jo.. mitt står mot norr, typ norr. Eftersom det exakta norr ligger snett mot hur väggen är har jag valt att det är okej så. Vill inte ha ltaret snett i rummet eller börja riva väggar. ;)

Bappho_
1

Det beror ju alldeles på vad du tror, följer för tradition osv. Eftersom jag (enligt min tradition) alltid ser gudarna boendes i norr (i cirkeln) så känns det självklart att ha altaret där. Ta en funderare på hur du själv ser på saken och bestäm dig sedan.

Hias
0

#6 Bappho du har helt rätt mitt brukar stå mest mot norr men just nu väst men precis som du nämner så skall man känna efter bäst va som tilltalar en själv /var kan jag nå gudarna bäst mm/BB Hias

Bappho_
1

Vill tillägga att mina altaren inomhus finns lite överallt. Har också flera utomhus för olika väsen och gudomar. En del vill ha altaren vid spisen, andra vid dörren osv…

Ioma
0

Oki tack för era tips. Jag ska ta mig tid till att känna efter lite innan jag bestämmer mig.

Det kommer ju ta ett tag innan det blir klart eftersom jag vill måla sekretären innan jag använder den.

Tack allihop

Mvh
Marika "Ioma"

Ignisintus
0

hmm solly kan inte hjälpa med några svar, vårat nya altare står i en garderob…

Wargmane
0

Hmm …ja jag har det enligt vår sed i Norr….med Jord i ryggen blir det ena bäst förankrat det man gör där!!

Helst då i ett rum me ingång öst….eftersom allt startar med en tanke…luft öster---

Men tyvärr ligger ju inte alltid husen som man vill …de var klokare förr när de oftast la alla ingångar i öster…de visste vad de gjorde!

Mitt utomhusaltare däremot ligger enligt konstens alla regler…Ingång öster…eld i söder..vatten i väst…och jord i norr..

Men här är altaret i mitten av världen och möter moder jord och fader himmel….

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

karinf
0

Har hört att Norr på altaret (jord) ska vara i just Norr. Kompass ska man minsan ha o.s.v

Sedan har jag hört exakt det ni beskriver, att det viktigaste är att platsen känns rätt för dig. LÄste en bok en gång där det beskrevs

först det viktiga i att altaret var rätt placerat, därefter att om det inte var möjligt inte spelade så stor roll.

Cool

_RS_
0

Mitt altare är lite av en hyllning till livet, träden och Sol, varför jag har mitt vänt mot öster.
Men mest för att platsen fanns… först tänkte jag ha det bredvid datorn.. tidigare hade jag ett mindre mot norr… ett skrin som altare som var lite var som helst..

För mig är inte altarets placering det viktiga, inte heller innehållet på det… krafterna och arbetet fasar in sig efter en ganska kort tid iallafall…

//

Hias
0

#13 Broder _RS_ väl talat / de är det som sker kring altaret som är av vikt BB Hias

karinf
0

Eller vad som händer "på" altaret..

Gjorde ljusönskningar på ett lackat antikt bord en gång. Jahaja, stearinet rann & elden brände ner ljuset som rann ner på bord & parkettgolv,,. Nä, bra med stenaltare eller ett material som man inte är rädd om.

Plats & arbeta på altaret samt bra funktionalitet känns lite viktigare än hur det ser ut & vart det är placerat.

Wargmane
0

Kompass ?? det vet ni väl att Riktiga häxor har kompssen i näsan !! *S*

Klart det viktigaste är vad som sker *s*

Tråden handlade dock om riktning….
Om vi nu ska vara Vän av trådar…..

Jo jag envisades med länge att " Jag ska minsann ha altare å annat där Jag känner att det ska vara ….lärde mig dock med åren att vara Vän med elementen och de övriga riktningarna….

Då funkar det bäst för Mig  !!

Nackdelen med mitt ego och envisheten gjorde att jag inte lyckades med någonting……Det är den Stora Lärdomen …

Idag …flyter alla Ritualer, Ceremonier helt underbart…av respekten till elementen mitten av världen fader himmel och moder jord….det blir storslagna resultat!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ignisintus
0

bara en korkad fråga ska sakerna på altaret vara vänd åt (vilket håll man nu väljer) el, ska det stå så att du/ni som hedrar det  tittar åt det valda väderstrecket?

Bappho_
0

#15 Såg en vacker stenbänk på handelsträdgården idag. Hade varit ett underbart altare.

#17 Jag vänder mig mot det väderstreck jag valt, men sakerna jag har på altaret är vänt åt mitt håll.

Gurgi
0

Gurgi gillar norr:)
Mot norr öppnas mycket mörker och ger djup kärlek och kunskap, Gurgi vet:)

karinf
0

Ja, lite som "runda bordet" feeling. Cool

Alvljus
1

Till vardags har jag inget altare längre. En dag kände jag plötsligt att tingen och föremålen var en stor grej för mig, en distraktion, och valde då att plocka bort altaret för att kunna fokusera inåt. Mitt heliga rum finns inom mig. Det var för mig en stor insikt, jag som alltid varit mycket världsligt lagd.

Jag tycker om att betrakta och begrunda - här och var i mitt hem står fortfarande små ting som betyder mycket för mig, och som smyckar hemmet. En plats att tända ett ljus och lite rökelse, att lägga ett mynt vid Maitreya Buddhas fötter eller stå en stund i stilla kontemplation och låta blicken vandra över tingens skönhet.

Jag tycker om att ha det vackert omkring mig när jag firar sabbat eller vid ritualer, att pynta och göra fint samt att välja ut de saker jag vill använda. Jag brer då ut ett tygstycke på golvet och ställer iordning allt på det. Jag sitter vänd mot norr, det känns rätt.