Häxor iFokus

Häxor

Etikettlyrik-texter-och-sånger
Läst 1192 ggr
Astrina
0

Iodine Jupiter

Är det någon av er som känner till (skräck)poeten Iodine Jupiter? Jag har precis upptäckt honom, även om det känns som jag har känt till honom för många, många år sedan när jag var yngre. Hmm..ja, känner ni till honom? Jag har nämligen en tro på att ni gör det. :)

[trumman]
0

Oh herre gud…. neeeej!! Nu påminde du mig om det där skrället igen… dumma du!

Bah, jag som hade lyckats förtränga den pretantiösa låtsaspoetens existens SÅ BRA.

….bah ;)

Mvh, T
back to blocking

Astrina
0

HAHA!!

[trumman]
0

Ja, ska det vara poesi håller jag mig till grabbar som Walt Whitman  och hans inspirerade efterföljare beatnikarna Allen Ginsberg, W.S. Burroughs och (mommas boy) Jack Kerouac, Corso är också ok till viss mån.

Svensk kaospoesi, och en röst som är oefterhärmlig, både i skrift och framförd, är Bruno K Öijer…

Mvh, T

Astrina
0

Du nämner ett gäng riktigt bra grabbar här, helt klart. Bland de svenska tycker jag Tranströmer är kung, tätt följd av Bruno K.

Är det beatnik du mest gillar Trumman?

[trumman]
0

#4 Tja om vi säger som så; det är beatnik jag mest LÄST. Har aldrig vart ngn storkonsument av poesi. Jag gillar det råa ärliga uttrycket som beatnik-snubbarna hade, det handlade som saker jag/vi kunde relatera till och jag kom in på dom efter att ngn på en poesikanal tyckte jag skrev som dom. Då blev jag nyfiken.

Av allihop är det Allen Ginsberg som är min favorit.

Mvh, T

Astrina
0

#5 Okej. Ja, jag tycker också det ärliga uttrycket som levereras rakt upp och ned. Visserligen tycker jag att det ainns de som fann nya vägar att uttrycka sig inom de olika ismerna i modernismen med men det var liksom beatnikarna som breddade vägarna ännu mer. En text behöver inte se ut på ett visst sätt utan det är uttrycket som är det viktiga. Fast nu följde ju även de också ett mönster på sätt och vis.. Hursom, bra är det, även om jag kan tycka personligen att det blir lite för mycket drogliberalt..

Ginsberg är/var otrolig. Det finns en kärlek och ödmjukhet som en hinna lagd över allt tycker jag. 

Hmm..vart det för mycket poesiprat nu Trummis? :D

[trumman]
0

Kan väl aldrig bli för mycket poesiprat, det är ett utmärkt uttrycksmedel för att förmedla det heliga och magiska i livet!

Astrina
0

Om jag visste hur att göra och var att hitta skulle jag lägga in den där bockande bilden du själv brukar lägga in ibland.

[trumman]
0

#8 Jag brukar koppa den från min pres och ctrl-v:a in den ;)

Astrina
0

Ja, då vet jag!

Värmlänning som jag är måste jag även slå ett slag för Gustaf Fröding, trots allt rimmande.

[trumman]
0

Ja, trots allt rimmande går karln int av för hackor..

Astrina
0

Har du läst hans Idealet? Om inte så sök efter den på Projekt Runeberg, den är fortfarande lika aktuell.

Jodrena
0

hehe. hörni två, pm kanske? ;) skojar bara.

Iodine upptäckte jag för länge länge sedan. Hade en kort relation till honom och sedan glömde jag av honom. Tills idag då. Minns inte riktigt hans poesi så jag kan inte yppa mig om vad jag tycker i dagens läge.

varulven
0

Jag lyssnade lite på Iodine Jupiter förut, men njaaaa… han är inte riktigt lika ball nu som jag tyckte då ;) men Han har lite kul texter på sin hemsida i alla fall…

Problemet jag har med karln är att han är så over the top i allt han gör. det bir för mycket.. för "udda" om nu nått kan vara det.

Astrina
0

#14 Själv är det just det jag tycker om, att det är för mycket. Men smaken är som baken. :)

[trumman]
0

Att dölja okunskap och icketalang är lätt om man bara kör på och vräker ur sig en massa smörja som ingen fattar. Testa själv.

Tyvärr, tycker jag, är det ju just det HAN gör.

Han skapade en hype runt sig, några videos, och så började småttingarna digga honom och läsa in allsköns djupheter i hans miserabla smörja till texter. Texter utan tillstymmelse till poetisk vibrering, eller känsla, eller djup, eller bilder, eller budskap, eller nånting… nä fy för helvete för sån prettodynga.

Mvh, T

varulven
0

#16 ja det var väl lite så jag oxå kände tillslut. Massa mumbojumbo uttryckt mde lite skumma rytmer. Orbajseri och namedropping lite då och då..

Ceriadwen
0

Iodine Jupiter är ju hur skön som helst! Skrattande Upptäckte honom för några år sedan och gillar texterna och musiken. Har inte läst hans poesi dock. Den där radioteatern han gjorde är ju kul med. Men att ta det på massa allvar, det gör jag såklart inte, men han är en bra artist. Glad

Astrina
0

#18 Hihi så då är vi två då!