Gör ingenting? Gör någonting!
Nu tror ni säkert att jag inte grejer med någonting för jag har inte postat någon bild på flera timmar. :P Men se så är det inte.. men dem tar tid..
Just för nuet sitter jag med en virknål i mun och skall lägga upp för en häxhatt. Jag är grinig för de små har tagit altarduken jag gör till Mist. Jag hittar den ingenstans..
Sedan tänker jag göra klart symbolmobilen med stenar Fereshte och Waara har sänt oss. Men jag inväntar en inspiration till.. En mobil är ingenting som plockas ner bara för att det är kul. Dem är dryga att balansera upp.
Sedan skall jag sätta bröd på jäsning och så smått fortsätta att väva på ett andenät á la Lorelai.. Maskrosbladen plockar inte sig själva.. utan det gör jag. :)
Vad gör ni för någonting? :D
Oh jo.. att göra ingenting kan vara att göra någonting.. Men inspireras är också att göra någonting. Här inspirerar vi, inte klankar ner. Ni får aldrig någonsin ta uppvisning och sådant som nedklankande. Jag vet att det inte har hänt här och jag tror inte att någon känner sig förminskad heller. Utan nu tänker jag på rekationer jag får IRL när jag berättar vad jag pysslar med. Så är det ju inte tänkt.. Tanken är ju att visa hur enkelt det är att greja om man bara börjar.. så gör man om.. och börjar igen.. :D
Inspirations källan Lorelai…här nalkas siesta..ska lägga mej en stund,o tittar in senare..så,det är väl att göra ingenting :) men ändå att…? Vi vände på planerna ;) en bra idé..hoppas det går bra med knåpet ditt nu :) ..så nu är det din tur..o bli skojjad av det små…?

Jag håller faktist på med ett stort projekt nu.. att göra en stor lampa av ett litet träd jag hittade i ett träsk. (en krokig snirklig pinne på ca två meter som jag bar hem)
jag har satt den i en tjock kruka och hällt gips i, förstörde en matta på köpet eftersom jag har noll tålamod och vill pyssla NU och inte lägga tidningspapper och annat töntigt under..
sedan målade jag den med svart henna, den blev liksom grön så den ser alldeles algig ut.. ska sätta fast spots och prydnader på den sen och ha den över tvsoffan eventuellt..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Ja, vafan, jag jobbar ju idag så det blir mest ego-onani på diverse forum, lite dumhetsbefrämjande online-spel och stundtals en pokerhand eller två… suck, inte direkt kreativt.
Jag SKULLE ha tatt med mig mina pennor och papper idag för att sitta och teckna alla beställningar jag fått (keep em commin!) men i stressen i morse sket sig den planen i glömskans töcken…
Så ja.. så är det hos mig :)
Mvh, T
#2 O_O BILD! PRONTO!!

#1 Ja siesta är högst produktivt. :) Oh ja.. vi har alltid vättar som plockar grejer här.. det är standard det. Det är därför vi inte skriver om det.. skulle bli tjatigt. :)
Men jodå.. de plockar och härjar här. Vi har en aktiv relation här vi.
JA.. #2 Bild! Detta lät så spännande.. Jag är precis likadana.. det är töntigt att förbereda. :P Fy vad coolt alltså..
#3Hmm Ego-onani.. ja då blir det en del trumman då. Det gillar vi. :D
Barnen vaknade nyss.. de kände nog lukten av lite godis. :P
#5 All forumhäng är ego-onani… så är det bara. Erkänn att du loggar på och direkt kollar om ngn svarat på dina trådar, eller svarat på dina svar, eller sett dina bilder osv ;)
HAH, jag trodde väl det!
Nåja. Det är SKÖNT med ett stort ego, och nyttigt, man ska veta vem man är, vad man är BRA på och vad man är DÅLIG på. Dessutom är självbevarelsedriften styrd av egot, och den är ju bra att ha :)
Därimot ska man vara försiktig så att egot inte blir ego-ISM. Man gör också klokt i att lära sig minimera sitt ego då man jobbar med andra.
Mvh, T

#6 ja men självklart! Svarar ni inte ofta nog på mina inlägg så startar jag bara trådar.. så ni tillger mig all uppmärksamhet. :P
Jag städar och lyssnar på musik vrålhögt (måste jag göra när jag städar men varför vet jag ej.) och sen så ska jag göra mig i ordning för vi ska på 40 års fest ikväll.
Kram o BB
#7 ;)

bjussar på en bild.. det var skitsvårt att fota för trädet är jättestort.. och böjer sig. Jag är som sagt inte färdig än.. jag ska måla krukan och så men man måste vänta två veckor för att vara säker på att gipset torkat.. för att vara säker på att det håller i framtiden. TRÅKIGT ELLER HUR!
lampan passar dock perfekt över soffan..!

ego-onani.. det är jag bra på! försvinner helt in i mig själv och mina projekt.. älskar bekräftelse. Egot är även min skugga som följer mig genom livet, jag måste ta ner mig själv på jorden med jämna mellanrum för att inte svälla upp…
detta forum är utmärkt i det syftet, man får mycket bra respons på allt man gör men samtidigt påminns man om sin litenhet, iockmed att så många är otroligt mer erfarna och kunniga än en själv. varje dag läser jag om något riktigt tufft någon eller några här har gjort som överraskar och väcker min beundran.. och avundsjuka förstås, men inte den snikna sorten utan snarare en inspiration och längtan.

Jag har planterat mina (i tisdags inköpta) kryddplantor på balkongen. Eller ja, i våran blomtunna snarare, lite svårt att gräva i betonggolvet… *S* Jag tror jag ska köpa två plantor till, för det finns plats kvar.
Mitt i står det ett stånd med prästkragar som vuxit sig starka sen ett par år. Vet dock inte hur de hittade det… =)
Urläcker lampa spindelfot!!! Så där skulle jag med vilja ha det =)

Jag var ju ute i morse och plockade blåbärsblad. Det såg inte mycket ut för världen men nu när jag har fått dem upp ur .. ehm, hundbajspåsen :P så var de visst väldigt många ändå. Sköljt dem, torkat dem (ytligt) och rensat från annat skräp som ville följa med i påsen, och nu insåg jag nästa problem. Var ska jag torka dem? Jag brukar ju göra knippen och hänga upp men blåbärsblad blir det genast litet svårare med :P
Lorelai är som sagt en inspirationskälla och jag fick igår se en del olika torkställen i deras hem. Så nog vet jag ungefär hur jag ska göra. Jag måste bara bygga och väva något slags nät som passar för ändamålet. hur fanken ska det gå till när jag inte har något material? Kanske slutar det med att jag tar en tunn gardin, lägger i en rund ring av kvist eller något och .. ja. får se om det lyckas.

Hej! Jodrena. Du kan torka dom i Micron men det är ju inte det mest miljövänliga, men en snabbvariant. Har inte testat själv ännu bara fått det som tips. Lägg bladen på ett fat med hushållspapper o lägg sedan ett hushållspapper över, kör på medeleffekt o kolla var 30 sekund om det verkar klart.
Örtkrydder,blad,blommor osv.
Kramar
Växtdelar som det där plockar man helst med hela "busken" - alltså grenar och allt och hänger upp och ned att torka i en par veckor. Då suger bladen i sig allt det goda och man får extra laddade blad.
Både då det gäller rökelse, eller teer eller vad det nu är man vill ha dom till.
Så har iaf jag lärt mig, men jag hoppas BJORNEN läser detta och lär oss det riktigt bästa sättet att torka sina växter.
Mvh, T

#14 tack för tipset men micro känns för hightech för min örtsyn ;) Det ska vara oldschool och ta lång tid hehe
#15 jo, av praktiska skäl gör man så, men jag vill kunna plocka blåbär senare i år också :P och bevara så mycket som möjligt av buskarna.
ja, bjornen var är du? du sover väl inte nu, det är dags att krypa fram ur idet ;) (började sjunga på björnen sover här, sorry)

#16 old school - cool school, keepin it real ;)
har du massa små blad kan du ju bara sprida ut dem över ett hushållspapper och lägga det på en tallrik.. som du ställer torrt och svalt.

fast - ugn är inte så jätte old school ;) men det har jag heller inte utnyttjat ännu. funderar på att prova på det ändå. Litet svårt att hålla igång en brasa i lägenheten speciellt om man inte är hemma *s*
Jag har lagt dem i en tvättpåse där de får hänga och torka hehe.

Jag hade turen att träffa på en nedfallen gren av gran, fullt med granskott. Dock plockade jag inte så mycket, myggen ville käka upp mig ;) men jag ska nog återvända till den och hämta litet mer sedan.
Nu har jag hur som helst satt mitt experiment till verket och lagt granskott i olja. Jag valde Linfrö-olja då jag försöker få i mig en skvätt av den varje dag (ohettad) och tänkte att det kanske blir en trevlig smaksättning på den :) Eller kanske kan den dofta gott lagom till jul? nå, jag har som sagt ingen aning, ett rent experiment ur eget huvud.
Vad tror ni? klarar sig skotten någon längre tid i olja eller ska jag tänka på att sila bort det innan de blir dåliga? Känns intuitivt som att de skulle klara sig ganska bra i ren olja. Och ska den stå ljust eller mörkt tror ni?
Tips tips tips!!

Nej jag sover inte alls för då kanske jag sett frågeställningen redan. För det är inte så ovanligt att man nickar till vid datorn. Den här tiden brukar jag vara ute i trädgården och arbeta. Det är ljust länge och det brukar gå bra att gå ut vid 4-tiden om det inte är för mycket frost i gräset och det brukar gå att vara ute till 11-tiden på kvällen. Förutom mitt egna arbete har jag guidat två grupper i trädgården idag.
För torkning av mindre blad som blåbärsblad fungerar nog myggnät allra bäst. Om det är små mängder kan ett durkslag också fungera. Ha dem inte i för tjocka lager och torka bäst i mörker. Jag skulle aldrig vilja torka något i en mikrougn. Troligen påverkas en del ämnen negativt och det är ju så från naturen som möjligt.
Kom ihåg att inte plocka ätbara växter på morgonen då de är som mest ohälsosamma. Bäst att plocka dem på eftermiddagen efter en solig och varm dag. Aromatiska växter har mest aromatiska ämnen vid skörd mitt på dagen, men fortfarande efter en solig och varm förmiddag. Ändå bättre om det varit flera fina och soliga dagar.

# 0 Jag tycker det är härligt att höra vad alla är kreativa härinne !!
Det är ju enna själva urgrejjen med att vara häxa !
Man tager vad man haver å så gör man nåt bra av det!!
Det där med att känna sig förminskad över att nån annan gör eller kan en massa …är nog rätt vanligt…
Det Ursvenska ..Du ska inte tro att du är något !!*haha
Det funkar och finns överallt så ock här !!
Grejjen med mig är att då lär jag mig ännu mer , gör ännu mer , så det blir enna motsatt verka på denna häxa !
Haha det är välan därför jag gjort så mycket som jag har….fast nu è ja enna lite i pension…vägen har varit lång !!
Men utnyttja mig gärna !!….jag delar gärna med mig av allt….Det är ett glädjeämne i sig…att dela !!!
SLÄPP FRAM HÄXAN INOM DIG !
Plocka fram den tuffa , glada,
positiva sidan hos dig själv!
En häxa är en kvinna
som vågar vara sig själv
Hon vet vad hon vill och låter
aldrig någon trampa på sig
En häxa är en frihetssymbol
Kallar någon dig för häxa-
tacka för komplimangen!!
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Torkning i papers- eller tygpåse fungerar också bra men skaka om dem åtminstone en gång om dagen, för att minska risken förmögel.

#20 vore intressant att få en inblick i din vardag faktiskt :D låter spännande och trevligt. Jag önskar att jag hade en trädgård. Jag har funderat på att fixa en egen örtagård i föräldrarnas trädgård men då måste jag ju vara där mer än jag står ut med ;)
Ja, jag tänkte också på myggnät men det hade jag inte. Tvätt-påsen fungerade dock utmärkt för ändamålet. Måste köpa fler ;)
Oj hoppsan, jag plockade ju mina i gryningen. =/ på vilket sätt är de ohälsosamma då? Jag kan förstå att de är på topp efter en solig dag, men att de skulle bli direkt ohälsosamma efter nattens timmar hade jag ingen aning om och litet svårt att tro på. Eller märker jag bara ord?

Jag tycker alla borde ha en egen bjornen i en liten ask som man kan plocka fram så fort man ska göra någonting med växter :D

jag gör visst någonting?
jag har bland annat tagit bilder på häxträffs platsen och de bilderna ska snart ut på häxor ^^
och jag har ritat för fullt ;D

#25 åh vad spännande! :)

Hmmm…har tömt ut vaktelhuset. Nu är alla vaktlar ute på grönbete;) Sedan var jag på en utflykt och besökte mystiska platser! ;) Nu är jag hemma och ska se på en film.
Mmin gräsklippare startade inte och jag hittade ingen tändstiftsnyckel, så jag gick en promenad i stället.. nu blir det ett glas vin och lite soffsittning. Puh!

Vi har haft en härlig dag i idyllen …Borås 
Vet inte varför vi (jag & killen) altid ska just dit men där är vackert. Särskilt stadsparken. Rhododendronbuskarna var suveräna. Blev ett fotoprojekt för mig. Sedan hittade jag en svart ljuskrona på en torgmarknad för 10:- som jag tänkte göra om till en pentagramljusstake. Därefter middag på vår favvis restaurang som heter något så intelligent som Köket Restaurang. Grilad tonfisk. Mums.
Sedan vandring & glass på Röda Sten. Nu dricker man Yogi Te & väntar på Perellis uppträdande. Vilket fantastiskt väder. Känner mig störtförtjust & meget lycklig.
Kramiz

#28 kan det bero på dina reflektioner under månresan kanske? hihihi. att gräsklipparen inte ville jobba idag menar jag.

Under natten bryts olika ämnen ner och särskilt hos kväverika växter bryts nitrater ner till nitriter. Nitriter kan omvandlas i kroppen till nitrosaminer som är canserogena. Även olika andra processer sker under natten och det innebär att de är mest ohälsamma under morgontimmmarna. Det betyder naturligtvis inte att de är olämpliga på något sätt men de innehåller minst av de goda ämnen. Jag kanske tog i när jag skrev ohälsosammast, men så skrev jag i allafall.

Ja, jag är också mycket nyfiken på bjornen… Mycket, mycket kunskap kommer från honom inom det området… Det respekterar jag högt…
//

#31 Jag har vetat att man ska skörda i solsken men inte varför. När jag inte vet varför vissa saker ska göras på ett visst sätt har jag svårt för att ta till mig kunskapen. Nu vet jag och kan i fortsättningen bära kunskapen med mig :D tack!
#30 Jo det kanske är så.. men jag är ingen gräsklipparbov, jag klipper ju redan så sällan. :)varannan vecka.. gödslar INTE och ej heller använder jag ogräsmedel eller mossmedel.. jag gillar blommorna i gräset.. vitsippor och gullvivor och prästkragar mm…

Ja jag har då lyckas göra nått idagen. På min tripp till skog idagen fann jag ett par pinnar som låg där och på någevis bara tog i mig kunde inte motstå dessa och tro de eller ej nu i kvällen så sitter jag här och stickar me dem …De va det som va meningen jag skulle dem taga me hem för att bruka dem i arbetet…

#35 det var roligt att höra :D Vilket bra idé!

Vad underbart det är att se hur ni har fortsatt att berätta och inspirera/s! :D Det gör mig glad..
Här vaknade barnen tidigt från siesta och förblev griniga från kl 16 ungefär.. Så jag har bara hunnit två varv på häxhatten.. inget bröd blev bakat.. usch.. gillar inte när dagar rinner iväg till ingen nytta.
Fast.. jag hittade pojkens vattenpistol 4 gånger.. filmade när han åkte gräsklippare.. Tröstade 18 gånger, lagade mat 1 gång… städade 1 gång.. Heum.. nattade barn i 2-3timmar. Men det var inte bara grejer jag ville pyssla med. :P
#35 Det är snirkligt av dig. :D En påminnelse om tingens enkelhet, om man lyssnar till dem.
Jodrena.. dem behöver ju inte ligga en och en över hela din lägenhet. Ha dem i en tunn gardin du och skaka om någon gång om dagen så, det borde räcka. Så länge det blir rotation.
#25 jag hörde om bilderna.. skall snoka reda på dem så fort jag hinner. :)
Ja jag anser att sådant här slags av arbete. sådant där man kombinerar sinnet och händerna är väldigt viktiga arbeten som ofta glöms. Idag tror de flesta att de inte duger till heller.
Men där bevisar vi dem fel eller hur! :D
När ni ser någonting.. fråga er då inte hur mycket det kostar.. fråga er hur den är gjord. :)
Spindelfot.. Coolt träd! Vad gillade din son att arbeta med det där? :P

Planerar att göra något utav ingenting *
Nej men sant, jag har börjat pyssla och pilla med saker igen tack vare dig Lorelai.
Det är en kraftfull gåva, att inspirera, att återväcka slumrande viljor och "leklust".

Lorelai, du har startat en fantastisk inspirerande tråd :) visst är det kul att få igång folk? :D
Angående torkningen har jag skrivit i tråden "torkning av örter" och avslutar nu den diskussionen i den här tråden, blev litet dubbeltrådigt där ett tag :P
Att arbeta med händerna, skapa saker, det är bra det. Det blir inte alltid så snyggt men ofta blir det det, och det som inte blir snyggt är det bara att se som övning. Undrar om jag hinner pyssla med något idag, blir städning och sen iväg och fika, sen kommer nog killen och sen är det läggdags. nästa vecka ska jag väl gå och lägga mig tidigt trots att det känns ganska menlöst, men annars blir det sura miner och kommentarer läser jag i hans tankar. oops, nu blev det helt OT men ja, kanske hinner jag greja med något ändå? :D

måhända har nån skrivit detta redan (orka läsa hela tråden =P)
men jodrena, trä igenom en tråd o häng dom på lämpligt ställe^^
pöss pöss

Ja.. torkning av örter tråden. Den fyller ju faktist sin funktion. Om någon vid ett senare tillfälle undrar över just det så säker den ju inte på orden Gör ingening? Gör någonting! :D
Jo just det.. i vårt tak sitter det ännu ett litet häftstift kvar från en tid då vi hängde upp en grej.. man kan ju använda så enkla medel med. Vi har ungefär 3.40m i takhöjd här, behöver en stege för att nå upp. Vi har inte kommit oss för att ordna en sådan än. :P Även varför vår lampa inte hänger som den skall, når inte att göra det ordentligt.
Så klurigt #41. :D Så enkelt och bortglömt.
#38 Vad härligt! :D Det är ju precis det jag vill.. inspirera.. väcka glömda idéer.
vän till forumsordningens vän

Min son var nyfiken på trädet och hjälpte mig måla det litegrann.. han lärde sig faktist hantera vattenfärger när vi målade trädet med henna. Innan har han inte riktigt förstått, hur man hämtar färg från paletten när man vill måla.. men han såg noggrant hur jag gjorde och gjorde likadant!