Histamin och allergier
Jag är inte expert inom området, utan skriver som en nyfiken och skeptisk pollenallergiker. Jag har läst på litet flyktigt om det jag berör i nedanstående text men betrakta inte detta som en tillförlitlig källa. Jag tar upp detta därför att jag vill förstå och diskutera histaminets verkan samt antihistamin-medicinernas biverkningar - ämnet är relevant då många av våra "häx-örter" innehåller histamin. Med risk för att bli dumförklarad presenterar jag då mina tankar i ämnet:
Histaminer är en del av kroppens immunförsvar, kort sagt sväller slemhinnorna för att de vita blodkropparna lättare ska komma till det infekterade området. Alltså är detta ett försvar från kroppen, och det är histaminet som orsakar klådan vid allergier.
För att motverka klådan och besvären intar vi allergiker medicin i form av antihistaminer, och som ju namnet avslöjar, motverkar detta histaminet, d.v.s. kroppens naturliga försvar. Antihistaminerna kan ge biverkningar som hyperventilation eller hjärtklappning, då alla typer av antihistamin påverkar det autonoma nervsystemet, d.v.s. de nerver som styr funktionen i våra inre organ.
Jag har inte kunnat hitta någon infromation om hur histaminrik föda (t.ex. nässlor och ost) påverkar allergin. Är det så att man bör undvika histaminrik kost om man samtidigt äter antihistaminer? Jag har svårt att tro att det skulle göra någon skada, då histaminet ju finns liggandes i kroppen och aktiveras först vid infektion/allergi, men frågan består.
Själv har jag litet svårt för att äta antihistamintabletter därför att jag är en skeptiker. Det lindrar klådan och kanske skulle jag kunna andas litet bättre då det i år verkar som att lungorna är de mest drabbade av allergin. Men är det verkligen bra att motverka histaminet när det handlar om ganska lindriga besvär? Jag har bestämt mig för att låta bli antihistaminer fram till en ganska hög gräns där jag får mycket svåra besvär. Och av någon anledning har alltså besvären heller inte varit lika hemska i år som tidigare (ännu).
Vad anser ni om allt detta? är det bra eller dåligt med antihistamin och är det ok att äta histaminrik kost när man besväras av aktiverad histamin?

Nu har jag aldrig egentligen funderat på vad som är histaminrik kost, förutom att jag vet vad jag reagerar på ur allergisynpunkt (korsallergier pga björkpollenallergi). Men i år har jag märkt av en sak väldigt tydligt.
I vår har det varit en enorm mängd björkpollen i farten. Folk som inte varit allergiska förut har blivit dåliga. Jag har ätit mina allergitabletter som vanligt i år, och när det har varit såna här mass-år så har det förut inte räckt med tabletter utan jag har fått tagit två tabletter och ögondroppar, nässpray och astmaspray.
Men i år då. I januari slutade jag äta kolhydrater. Dvs ris, pasta, potatis, bröd (spannmål), frukt och socker (godis å läsk). När jag slutade med detta blev jag först och främst av med problemmagen, sen började jag må bättre rent psykiskt och sen kom resten av de fysiska fördelarna.
Så. Jag är helt och fullt övertygad om att jag klarade av årets pollenexplosion så helt utan problem eftersom jag tagit bort det som inte kroppen har nån nytta av. Kolhydraterna har stressat min kropp så i så många år, och nu när de är bortplockade klarar jag även av allergin.
Sen tror jag också det att man kan göra en hyposensibilisering på sig själv om man inte är tokallergisk. Genom att helt enkelt äta lite av det man inte tål ibland, bara för att kolla hur kroppen reagerar. Och på så sätt vänja kroppen via födan. Så har jag gjort med äpplen och päron. Så även persikor. Jag provade att äta sötmandel utan att äta tablett innan och det gick att äta 5-6 stycken, men när jag ätit 10 började det klia i halsen.
På detta sätt har jag fått upp 'okänsligheten' i min kropp, så nu kan jag utan probelm äta äpplen och päron under rätt säsong utan att reagera på dem. Men nu äter jag dem iofs inte ändå då ;o) Snart kan jag säkert äta mer mandel också. Jordnötter går numera hur bra som helst.
MEN!!! Testa inte att göra så här om du/ni inte vet helt säkert hur din kropp funkar. Jag vet vad jag kan och ska göra när det börjar klia i halsen och så, och jag är inte hyperallergisk. Men jag har varit allergisk i över 20 år, så jag har lärt mig mina begränsningar vid det här laget =) Plus att allergier faktiskt kan bli lindrigare ju äldre man blir.

Jag fick ett marsvin när jag var liten. Kunde ha blivit hyposensibiliserad. På den tiden blev symtomen klassade som förkylning. Kronisk förkylning.
Som femåring fick jag en kattunge. Symtomen blev andningssvårigheter. Ett litet barn som inte kan andas är allvarligt.
Jag blev aldra sjukast av hästar. "Kroppen " lärde sig tom att reagera på bilden av en häst.
Jag red på en kamrats häst för jag ville inte vara allergisk. Jag var inte allergisk. Jag fick rida på en häst!!!;) Men jag har aldrig ridit sedan dess. Det slutade på akuten med en veckas vistelse på sjukhus.
Jag gick igenom sjukvårdens hypersensibilisering. Med ökad dos av allergen. Ok det ledde till att jag inte lika ofta fick astma av ett flyktigt möte med ett pälsdjur. Eller en person som umgåtts med ett pälsdjur.
Tills för fem år sedan har jag aldrig kunnat vistas utomhus under våren utan att bli så sjuk att det slutat med ambulansfärd.
Jag blev så lycklig när jag fick tipset om att det fanns en ny medicin som hette clarityn. Jag äter den förhatliga läkemedelsindustrins clarityn och kan vara utomhus när hasseln, alen, och björken "blommar" för första gången under hela mitt liv.
Jag kunde som personlig assistent arbeta hela långa pass med en hund i min närhet utan att bli sjuk.
Jag tror att det är skillnad på allergi och allergi. Jag skulle inte vilja råda en allergiastmatiker att se om det går bra utan astmamedicin. För mig är allergi en nära döden upplevelse.
Men för den skull har jag inte slutat tänka på vad "clarityn" har för inverkan. Har funderat över om medicinen även på sikt kan slå ut immunförsvaret överhuvudtaget.
Eller så är "Clarityn" placebo och då är det intressant. ;)