UVI vs åkerfräken
Ni som har haft UVI och druckit åkerfräken, märker ni någon skilland om ni dricker thet varmt eller kallt?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

varför använda åkerfräken mot uvi?…det har ingensomhelst verkan mot det! möjligtvis som ångbad mot blåskatarr….men då ska du sitta över ångan i 30 minuter…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#1 för att det har både lindrat och botat mina Uvi-er tidigare, när läkarnas piller ger mig svampinfektion och underlivsklåda så slipper jag allt sådant med åkerfräken.
De höga halterna av kisel hjälper till mot bakterierna, och i mina böcker härhemma rekommenderas åkerfräken som bot/lindring för uvi. Samt att min skolsköterska under gymnasiet rekommenderade detta (waldorf-pedagog) och det har fungerat ofelbart varje gång.
Och jag ahr druckit det som the varje gång.
däremot så sägs ju omväxlnade varm-kalla sittbad vara underverk för UVI med, men det är jag litet emra skeptisk mot.

Hudläkemedel
Lindrar klåda, drar samman huden och sluter porerna, stimulerar hudens nybildning. Baddas, tvättas eller läggs som omslag på svårläkta och variga sår på ben och fötter, eksem (t ex soleksem) och åderbråck. Alla slags vattenutdrag på åkerfräken stoppar blödning, enligt Culpeper på 1650-talet. I ögonkompress minskar dekokten rodnad och svullnad kring ögonen och kan vara effektiv mot vagel.
Rengöringsmedel
Ett handbad i dekokten (10-15 min) sägs vara stärkande för naglarna. Åtminstone bör den rengöra effektivt på samma sätt som när man använder en stark dekokt som metallpolish - ett slags nagelpoleringsmedel.
Hårvård
Effektivt hårsköljningsmedel på mjäll och annan svamp. Hindrar att håret blir fett.
Tandvård
Inflammationshämmande munvatten.
Bad
Läkande örtbad vid eksem och sårig hud. Hälls i badet vid svårläkta sår; bada 10 min dagligen. Några få lokala ångbad lär vara effektivt mot blåskatarr - sitt över den varma infusionen en halvtimme.
• Fotbad: Åkerfräken är också effektivt på svamp - dagliga fotbad rapporteras ha tagit bort fotsvamp på en vecka - och används också till fotbad mot vårtor och som deodoriserande fotbad.

1-2 tsk gullris blandas med 1 kopp kallt vatten och får koka upp. Låt teet dra i ett par minuter innan det silas. Drick en kopp 3 ggr dagligen. Gullris finns att köpa torkad i hälsokostaffärer.

Lingon
Lingon, som är nära besläktade med tranbär, har en ännu högre halt av tanniner (garvämnen) än tranbär som tidigare forskning visat är mycket verksamma mot urinvägsbesvär.
Tranbär
Tranbär är ett medel som traditionellt har använts länge mot urinvägsinfektioner. Tranbärsextrakt surgör urinen och en vanlig bakterier som ofta är en "bov" vid urinvägsinfektioner, coli, trivs då inte i urinvägarna. Kolibakterierna har tunna hår som de utnyttjar för sin rörelseförmåga och för att kunna stanna kvar i blåsa och utinvägar även när man dricker rikligt och har en god genomströmning. Det räcker således inte med att bara dricka mycket i alla fall för vissa bakterier har denna stora förmåga att bita sig kvar. Tranbär förlamar fimbrierna och bakterierna kan då lättare sköljas ur. En annan mekanism som också kan ha effekt är att man minskar andelen av de "envisa", klängiga kolibakterierna.
Detta skulle kunna förklara det förhållande att man får en långvarig effekt även när man har slutat med tranbärsjuicen. Det kan dock vara tryggt för den som har återkommande problem att ta den rekommenderade underhållsdosen på ca 15 ml juice per dag tillsammans med ett magnesiumtillskott.
En intressant artikel har publicerats i den Amerikanska läkartidningen. Randomised trial of cranberry-lingonberry juice and Lactobacillus GG drink for the prevention of urinary tract infections in women BMJ 2001;322:1571
Risk vid astma. Den som har en astma av den form där man är överkänslig mot Acetylsalicylsyra kan tänka på att tranbär innehåller väldigt hög mängd av Bensoesyra, en "släkting" till Acetylsalicylsyra. Tack vare denna höga mängd så kan tranbärsprodukten göra din astma betydligt sämre.
"dessa (syftar på skotten o plantan) utnyttjas inom folkmedicinen mot bla urinstämma. åkerfräken har i den svenska folkmedicinen haft ett gott anseende och länge använts som ett universalmedel. På grund av de höga halterna av kisel i de gröna skotten använde ma ndem förr också till rengöring av husgeråd."
innehåller ca 15% mineral, mest kiselsyror och silikat; kalium, aluminium och magnesium; o,3%-1,0% flavonoider (quecitin-3-glukosider)
MEdicinsk verkan: invärtes urindrivande, blödnignshämmande, ökar bindvävens motståndskraft. utvärtes sårläkande.
ovan hämtat ur: "örtmedicin och växtmagi"
"Fräken, rävrumpa, växten har sammandragande och urindrivande kraft och anses förorsaka missfall hos får och kor får trånsjuka. hästar blir magra och får stark öppning." -från boken en gammal svenks örtabok, 1960.
Tranbärsjuice ska köpas nu när jag åker o handlar….
Tackar för flera tips :D alltid bra at tutöka sitt skafferi :D