Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3865 ggr
Ljusalv
0

Häxor förr och nu

Hur verkade häxor förr och hur verkar häxor idag? Vilka likheter och skillnader finns? Hur mycket har häxkonsten och wicca påverkat varandra?

Själv menar jag att det som kallas häxkonst, egentligen är en samling tekniker för att påverka tillvaron i önskad riktning med hjälp av örter, magiska formler, ritualer, besvärjelser, handpåläggningar osv. Häxkonsten har egentligen ingen religiös hemvisst utan kan vara pagansk, wiccansk, kristen muslimsk, hinduisk osv.. Häxkonsten helt enkelt anpassades till den omgivande kulturen. Många sk botare dvs kloka gubbar och gummor i vårt land använde ofta och gärna ett kristet språkbruk (man botade i den treenige Gudens nam eller Fader Vår).

Om häxkonsten har en annan upprinnelse (i tex nordisk sejd eller keltisk shamanism eller i något ännu äldre är ju en spännande om än obevisad teori.

Lorelai
0

Jag motsäger mig påståendet att häxor klart har tagit djupt intryck av hela den wiccanska och paganska pånyttfödelsen.
Av den enkla anledningen att du slänger in alla i en och samma gryta. Det pirrar illa i mig.
Eller är det så att alla andra utom jag är på det viset?
Jag hade inte motsatt mig om det hade stått ungefär Många av dagens häxor.. eller merparten.. eller liknande.

BranDuir
0

Eftersom #0 redigerade sitt inlägg och tog bort den del som jag ansåg felaktig så är mitt inlägg irrelevant och härmed borttaget…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ljusalv
0

#1, ok, skrev nog lite fort där :)

Jag tycker det vore intressant om du ville berätta hur du har format din häxkonst, vilka influenser har påverkat dig, vilka böcker osv? Var hämtar du din inspiration? Känner du någon samhörighet med de som kallades häxor förr i tiden?

Ljusalv
0

..vilket gjorde detta svarsinlägg irrelevant och därmed borttaget..

Ljusalv
0

Jag tog bort den sista delen i mitt inlägg eftersom det uppenbarligen var föremål för missförstånd. Min intention med denna tråd är att diskutera häxkonst förr och nu, skillnader, likheter osv.

Lorelai
0

#3Ja sådant händer. Jag vet jag med hur redigerings knappen fungerar. Av bred erfarenhet. ;P

Det var trevligt av dig att ställa en sådan fråga. Eller.. vilken trevlig fråga. :)
Min inspiration kommer från modern. Jag har av aktiv val beslutat att inte involvera mig med böcker innan jag kan anse mig redo för det. Det hände för åratal sedan att jag kom över två neweebie böcker som jag kikade i. Kärleksmagi och Magi.. (försökte leta länkar om vilka jag menar.. men hittade inget snabbt.) Jag tittade i dem och kanske var det där jag tog beslutet att undvika böcker.. Kanske innan. Jag minns inte. 

Jag minns hur jag som 15-16 åring introducerades för Eddings böcker, hur tanken att jag behövde hålla mig borta från andra än fantasiböcker var behövt. Men att jag tryggt kunde läsa fantasiböckerna då dem var just.. fantasi. Dem skulle inte fläcka dem teorier jag redan hade byggt upp. 
Då var jag inte något annorlunda från idag.. Jag var mer i kontakt med modern än vad jag är idag. Jag healade mer då än nu. Allting var enklare och starkare då än vad det ter sig nu. 

När jag var runt 19 år.. kanske 20 träffade jag en pagansk häxa för första gången. Innan henne hade jag endast träffat en som kunde förstå vad jag bar på.
Vi pratade en del naturligtvis.. delade med oss av våra tankar och tro. Oftast stannade det vid upplevelser av arbeten mer än arbetssätten. Vi var ju vänner med och inte bara häxsystrar. :P

Jag stängde ner verksamheten när jag bar på min förstfödde pojke. Någonting jag idag ångrar då det är så svårt att öppna igen. Eller nej.. De hot som florerade runt då gjorde att stänga ner räddade pojken liv. (Mycket drama på den tiden)
Mina influenser som du ser har varit begränsade. Det här gör ju självfallet att jag inte heller utför några traditioner som så.. jag har inga överförda. Jag har ett altare och jag har verktyg. Dem är lika som tarotkorten endast en hyllning till modern, lika som dem är en slags kickstart att öppna upp vägarna till vad dem en gång var.

I alt jag gör.. i allt. Så utgår jag alltid från mitt inre. Jag ropar på modern och hör vad hon säger om saken.. så utgår jag från det.
Jag utbildar mig så gott jag kan om naturmedicin, men är noga att göra det ur ett neutralt perspektiv. 
För att sedan vid behov kunna väva samman naturmedicinen med kraften. hur, vart och när är någonting som modern avgör, till stor del.
Mina råd är nästan uteslutande att söka in till sig själv när man skall försöka utveckla sig.. Det är oftast mitt råd förför att det är så jag gör. Jag har i nästan alla tider sökt efter svaren inom mig. 

Detta började när jag var 8 år, ungefär. Satt det tidigare vet jag inte. Men jag kan datera drömmar och händelser från tiden då min blödning började.. den började året jag var 8 år på. Så det är 18 år nu då. :D

Lorelai
0

#2 och #4 Vad fega ni är… *s* jag tänker låta mitt vara kvar. Vi hade ju faktist rett ut det. jag bryr mig inte om ifall någon tycker att jag är knäpp. :P

_RS_
0

Äh… Jag svarar på det som stod först… gillar inte att man liksom ja…

Är det en slump att många av dagens häxor är teatraliska och är influerade av wicca, som kom till Sverige, samma år som serien Förhäxad? Att folk efter detta väljer att följa en relativt ung religiös rörelse? Hur många här är wiccaner och medlemmar av ett coven egentligen och hur många är influerade av wicca?
Jag tror inte mycket på slumpen, utan ser en djupare mening i det mesta… Viljan och målet kan vara gott… Men jag vet inte. Det är här faran kommer med att placera sig i fack… Är man invigd och är man det man säger, eller sympatiserar man bara med och önskar vara… dvs… Är man wiccan, eller sympatiserar man med wiccarörelsen?

Dock tänker jag inte sträcka mig så långt som att säga att den mesta häxkonsten bygger på TV-tittande. Jag tycker du verkar dra alla kammar över en och samma person och päls lite grann. Jag brukar se en djupare mening i det mesta än så.

Sedan i #2

Det som kallas keltisk religion, liksom ceremoniell magi, antikens religioner och engelsk folklore…??? Det kallas inte det… Det VAR keltisk religion, ceremoniell magi religioner i antiken och folkminne…

Men nu till din fråga i #0

"Hur verkade häxor förr och hur verkar häxor idag? Vilka likheter och skillnader finns? Hur mycket har häxkonsten och wicca påverkat varandra?"

- Jag spaltar upp dem för att lättare få grepp om frågorna.

Hur verkade häxor förr och hur verkar häxor idag?

- Den här frågan är av dubbel betydelse och jag svarar på båda på en gång.
Häxor förr verkade suspekta, mystiska och verkade vara okej att lyncha enligt gällande lagar och kyrkans inställning till kättare. Idag verkar de mer intressanta och lugna med sig själva. Inte så konstigt, med tanke på att man oftast inte reskerar livet för att verka vara häxa nu för tiden.
Hur arbetet utfördes tidigare, med örter, brygder trollformler och ritualer skiljer sig nog en del från dagens utföranden med, med tanke på att det byggde på nedärvda kunskaper till stor del, från familjen och släkten. Inte något man läst sig till i en bok eller så. Vi får ta med i beräkningen att dagens häxor är mer kunniga och mer informerade än dåtidens kloka gummor gubbar. Vissa av dem på den tiden kunde knappt eller alls inte läsa.
Det kan vara ett hinder att vara för informerad och influerad om man skall kunna öppna kanalerna och kanalisera krafterna. En orsak till varför barn ofta är vakna, men uppfostras till att tro de har fantasier.

Vilka likheter och skillnader finns?

- Likheterna från förr och nu är nog att man rituellt utför handlingar och uttalar ord, alternativt samlar örter för att uppnå ett personligt eller opersonligt mål, vad än det må vara. Skillnaden är väl mest att förr var häxan själv eller i en liten grupp… Nu kan fler stötta varandra och låna ut kunskap. Allt var inte bättre förr :D (Bara så att de som tror att jag är fundamentalist eller något, kan slappna av. Jag sitter faktiskt vid en dator ;-) ) Vidare kunde inte häxan tidigare hitta genvägar och ta hjälp av redan existerande produkter… Det var väldigt mycket man var _tvungen_ att klara av, för att inte orsaka mer skada än nytta.

Hur mycket har häxkonsten och wicca påverkat varandra?

- Den här frågan behöver faktiskt tolkas (vilket jag egentligen inte gillar heller… Ja. Jag vet, det är ganska mycket jag inte gillar… :D) Min tolkning ger detta svaret.
Häxkonsten har påverkat wicca HELT och hållet, medan wicca har påverkat häxkonsten enbart lite, och framför allt genom att enhetliggöra utföranden och ritualer… Det som gör att jag kan uppfatta detta lite "fel" är att det behöver vara så i en religiös sekt, kult eller sammanslutning… för att det skall fungera. Det är i det jag kan se en svaghet eller en brist som kan leda till att den goda tanken och intentionen kan gå om intet.

//Tack

Lorelai
0

#8 Jag tycker att det där var bra skrivet. Jag hade inte kunnat samla orden sådär.

Ljusalv
0

#6, tack för ditt utförliga svar på mina frågor :) Vilken spännande resa du gjort och att du lyckats hittat din väg i detta.  Jag tycker det låter som ett bra förhållningssätt - att lyssna till Modern!

Lorelai
0

#10 Nu ser du nog varför jag reagerar så häftig var gång jag ser saker som att allt kommer från böcker eller så. Att hitta hennes röst, att lyssna till den är i min mening en stor del av allting med konsten.
Låter det för gudinneaktigt så…
Att lyssna till sitt inre och höra vad den inneboende kraften har att säga är i min mening en viktig del i sin egen utveckling. :)

Tack. :D Det är inte utan att den har varit både utmanande och ensam. Men så kan jag bära mitt märke med rak rygg. Jag vet att jag har arbetat för det.

Ljusalv
0

#8, tack för ditt svar. Anledningen till att jag tog bort sista delan av mitt inlägg var att det var missvisande.

_RS_
0

ok… men jag orkade inte göra om… det tog en stund att skriva :D

karinf
0

lyckades läsa lite i bibeln…!

"En trollkvinna skall du inte låte leva" 

(Andra Moseboken 22:18)  Detta följdes rätt slaviskt som argumen då en häxa förr ställdes inför rätta.

Tur det att världen gått framåt Skrattande  OT - ja, lite en kom på detta som hastigast.

Bappho_
0

Har funderat fram och tillbaka. Ska jag ge mig in i diskussionen eller inte. Jag bestämmer mig för inte av den anledningen att jag ser att kunskapen om Wicca här är ganska liten och då blir det som att kämpa i uppförsbacke på något sätt. Frustrerande.

Vill dock än en gång säga att Wicca har influerat den svenska moderna häxrörelsen mycket tidigare än serien Förhäxad och Internet. Jag är själv ett levande bevis på detta.

Som jag skrivit tidigare, jag är inte Wiccan men snor och lånar en stor del därifrån. Varför, jo för att det funkar och ger mig något. Och jag skäms inte för att jag använder mig av något som inte är "old age", tvärtom ;-)

_RS_
0

För detta du skriver i sista stycket, har du min djupaste respekt :D

Lorelai
0

#15 Det skulle för min del vara skönt om någon så kunnig som du ville bryta ner det wiccanska i bitar jag kunde begripa.
Länge trodde jag att jag hade wicca under koll.. men så.. nej.
Jag har jättestor respekt för den kunskap du bär på Bappho. Jag respekterar er alla som har förmågan att behålla mer info än vad det tar att koka gröt.. 
Du rekomenderade en bra bok om just det här i en annan tråd.. en bok jag tänkte kolla upp faktist. När tiden inställde sig.

Som du ser är i alla fall min kunskap om wicca minimal. Det är just det som gör att jag inte tar till mig utav det. 
Men jag förstår att du inte vill. Jag ville bara visa dig att i alla fall jag skulle lyssna med tvättade öron.

Bappho_
0

#17 Någon annan gång kanske, i ett annat forum. Här och nu har jag tappat lusten :-)

_RS_
0

#17 & #18

Vi kan ta det på Jesus.ifokus, kanske…. Det skulle ju kunna bli riktigt intressant… eller kanske inte… :D

Lorelai
0

Näe.. dem bannlyser nog dig snart. Tsss.Jag har för avsikt att snacka mer i den här tråden.. skall ladda bat. först.

Ljusalv
0

#15, jag delar mycket av det du skriver!

I övrigt menar jag att den moderna häxrörelsen har givit wicca de  tekniker som jag nämnde inledningsvis (örtmagi, besvärjelser, osv) medans wicca har givit den moderna häxrörelsen en rituell struktur och bas.

En intressant fråga är förstås när den moderna häxrörelsen  startade? I Sverige menar en del att det var i samband med publiceringen av böckerna "Häxans handbok" och "Bli häxa" i mitten av 1980-talet, likaså feminismen på 1970-talet och bla Starhawks bok "The Spiral Dance" i början av 1980-talet. De nämnda böckerna är influerade av wicca, åtminstone vad gäller den rituella strukturen. Kanske är det någon annan här på forumet som vet mer om detta?

Wicca kom förmodligen till Sverige i slutet av 1980-talet och då bildades också de första kända covens. Det finns ju förstås en möjlighet att det funnits covens eller solitära wiccaner tidigare i Sverige men inga kända.  

Men innan dess fanns det ju gott om wiccanska böcker, från Gerald Gardners banbrytande bok "Witchcraft Today", till Doreen Valiente, paret Farrar, mflr.

När det gäller hur häxor arbetade förr, vet vi ju mycket litet. Den mesta informationen ges ju i rättegångsprotokoll och förhör och denna information är ju djupt färgad av kyrkans och det dåtida samhällets negativa syn på häxor och häxkonst.  

Betydligt mer vet vi om de kloka gubborna och gummorna, som ju folklivsforskare skrivit mycket om. Vad som är gemensamt för dessa kloka gubbar och gummor är ju användningen av bla besvärjelser och örtmagi men också avsaknaden av en mer enhetlig rituell struktur.

lightseeker
0

på tal om kloka gummor, så bjöd jag en kvinna idag på avacat-thé, (torkade avacado-blad, som hjälper mot magbesvär, i afrika bla), hon kände direkt igen smaken och vidtalade mig att det smakade likadant som daggkåpe-thé, ett thé som en sk. klok gumma (hennes mormor) hade låtit henne dricka en gång i tiden. DET är väl också våra rötter…..häx-thët, måste väl ha kommit först….av allt.

_RS_
0

Aha… det pratas och skrivs mycket, överallt, om denna struktur inom wicca. Att man enhetliggör ritualer och liknande, som om det vore något alla och envar borde eftersträva. Men på vilket sätt skiljer sig då wicca från andra religioner som kristendom, islam och judendom, när det kommer till personlig frihet i utövandet av sin tro?

Avsaknad på rituell struktur kan ju faktiskt vara ett led i en fri personlig utveckling till att bli det mesta man kan bli inom sitt område :D

//

blodtopp
0

Orkar inet heller ge mig in i en diskussion om wicca just nu, men jag säger som Bappho: jag använder mig också väldigt mycket av wiccanska delar i mitt 'häxutövande'. Jag använder så pass mycket av det att jag inte vet om jag egentligen ska kalla mig häxa eller wiccan (om man nu ska sätta etikett på sig),

Det jag kan säga är väl att det är de gamla wiccanska traditionerna (Gardnerian, Alexandrian och ett par fler som jag inte minns namnen på just nu) som är de du, _RS_, nog vänder dig mot. Dessa traditioner är väldigt esoteriska, dvs stängda, för folk som inte blivit utvalda eller invalda till deras coven. Där kan man inte säga att man är självlärd, man måste lära sig detta i ett coven. Det är alltså inte för vem som helt. Man kan inte vara solitärt utövande.
 Så var det i början. Men så kom det några nytänkare som vågade stå upp för att man visst kan vara solitär och ändå kalla sig för wiccan. Den som mest har fått ut detta till gemene (intresserad) man är Scott Cunningham. Säga vad man vill om denne man, men det var han som vågade bryta mot kutymen.

Många anser fortfarande att Cunningham bara snackar goja, men det går inte att komma ifrån att det var hans böcker som i mångt och mycket fick fler att upptäcka wicca. Och hans böcker kom många många år före Förhäxad ;o)
(Och ja, det fanns/finns folk före honom som säkert också gjort som han, men just nu vet jag inte några namn. Så just nu får han stå för det här själv ;o)

Bappho_
0

#21 Det fanns en annan bok på svenska som kom före Häxand Handbok och Bli Häxa. Hittar den inte bland böckerna just nu, men omslaget är tecknat av Hans Arnold (kanske någon annan här som har den?) Rosie Björkman har skrivit någonstans att det var den boken hon trillade över först.

Ljusalv
0

#23, uppenbarligen är det ju många som tycker om denna rituella struktur även utanför wicca.. Jag tycker inte det är något som alla och envar borde eftersträva, ska man använda sig av wicckanska ritualer ska man ju åtminstone kunna svara på varför man gör det. 

Vad det gäller personlig utveckling, tänker jag att det finns ett par stora fördel med en tämligen fast rituell struktur, dels behöver man inte uppfinna hjulet pånytt varje gång utan kan koncentrera sin kreativitet till ritualets huvudsyfte, dels inlemmas man i en befintlig tradition och kan dra lärdom och erfarenhet av den och de som utövar denna tradition.

_RS_
0

Den hittade jag någon gång hos min moster… hehehe… med alfabete, ritualer och allt… fader vår baklänges och knasigheter… hehehe är det den du menar… hon hade den som en ganska liten pocket… den tog upp hur man sydde kläder och skapade en egen kult och så… jag tror jag var 4-5 år eller så, när jag såg den… kanske lite äldre. Men det var nog runt 1980 allra senast. Låter det rimligt… Känner igen Arnold-omslagsbeskrivningen nämligen.

Bappho_
0

#27 Just det. Den menar jag.

_RS_
0

Jag hoppas att vi är överens om att den inte är helt bara bra som referensmaterial… ;-)
Men söt är den vad jag minns… dock över ett kvarts sekel jag tittade i den.. så jag kan ju missminna mig lite :D

Dock är det helt klart att den kom före Förhäxad… att jag inte tänkte på den… Fast uppenbarligen låg den kvar i minnet. Du behövde bara aktivera de synapserna…

Ljusalv
0

#24,  bra historieskrivning!

#25, så spännande, om du kommer på vad denna bok heter så får du gärna skriva en rad :)

Bappho_
0

#29 Har nog inte bläddrat i den sen jag var ung, men då tyckte jag att den var spännande.

#30 Ska leta runt bland böckerna och försöka hitta den.

Sen har vi ju Magi av Jörgen Peterzén från 1971 som jag lånade gång på gång från bibblan när jag var ung. Där finns ett kapitel om Gerald Gardner och den Engelska Häxkulten.

Ljusalv
0

#31, en bok jag alldeles hade glömt bort! Tack för påminnelsen :)

Bappho_
0

Jag hade också Naturligt Övernaturligt att bläddra i som ung tonåring med spännande bilder på häxritualer med Alex Sanders :-), tidigt åttiotal.    *tror jag börjar bli nostalgisk

_RS_
0

På vissa områden har vi många minnen att dela… Jag minns speciellt en "bröllopsbild" från en välsignelse han gjorde.. den var mycket inspirerande…

//

Iram
0

Den minns jag med! Var det inte den där brudgummen hade en vacker krona?

Denna kommentar har tagits bort.
_RS_
0

På en sådan typisk engelsk äng, som sluttar tvärt ner mot havet… han står till höger i bild och paret står framför honom, så de hamnar snett upp till vänster… Inga åskådare syns på bilden och ljuset faller in från "strax bakom vänster axel" på den som ser bilden… shit… 20 år sedan och jag kan i princip teckna av den fortfarande :D

När jag tänker på det så var nog min moster lite dragen åt det hållet som beskrivs i Garderianska texter… men jag hade väl förträngt det… ;-) Nejdå… jag vill inte att någon skall tro att jag är emot wicca på något vis alls… Det var trots allt en wiccan som vigde samman min fru och mig (handfäste)… Jag hoppas att ingen ser min diskussion om ämnet som att jag vill ändra någon. Jag vill bara veta mer hur ni/de fungerar, tänker, drömmer och skrattar… First hand info… det man inte kan läsa sig till. Alla är lika mycket värda i mina ögon… oavsett tillhörighet eller bakgrund. Det är det nuvarande som sätter premisserna för hur jag ser på någon. Jag ser mig själv som ganska fördomsfri… dessvärre är nog de få jag har kvar, mycket starka :-/

//_RS_

Ljusalv
0

#33, ja, det är lätt hänt ;) Vet av egen erfarenhet!

Vekka
0

Är det denna lilla pocket ni menar, "Handbok för häxor" utgiven 1974 wahlströms Bokförlag, omslag av Hans Arnold - helvetet. Författare Agneta Ta-Iwo o Lars Johansson, Rolig liten bok!
Även "Bli Häxa" 1989 Askelin o Hägglunds förlag. Pia Fredriksson o Rose-Marie Wessunger-Arvidsson- Häxor, Rolig bok!
Skrivna i lite skämtsam ton men mkt stämmer än.
Finns även många äldre som kan sammankopplas med häxeri.

Kramar

_RS_
0

Ja, så heter den… det låter logiskt, för jag minns direkt hur den ser ut då med den topplösa  flickan, draken och eldgaffeln på framsidan… Men som sagt var… minnet sviker nog lite.

//

Vekka
0

#40 stämmer helt. Hans A. har speciella målningar!

kramar

Bappho_
0

#39 Det stämmer :-)

ANBC
0

Häxor förr och häxor nu tror jag det inte är någon skillnad på förutom att vi lever i andra tider och vi kan vara öppna med det mer nu.

Kram o BB