Kriget om plantorna
Ja, inatt förklarade jag krig. Klockan 1 upptäckte jag dem - hela min salvia kryllade av dem. Den var täckt av de gröna små liven i miljontal! I 2,5 timmar stod jag och sköljde, gnuggade och fångade bladlössen en efter en och spolade ner i vasken. Där får de klara sig bäst de vill, men de ska låta bli min salvia!
Som tur är har de inte angripit andra örter (än) och nu har jag separerat salvian från all annan växtlighet. Den är ju så fin så jag vill ju gärna inte slänga den.
Jag behöver dock litet råd på min krigsstig emot dem för jag försöker inte ens inbilla mig att jag fick tag på varenda en av dem inatt. Däremot lyckades jag nog rädda plantan tills vidare, under en enda dag har de alltså täckt över hela plantan och festat på alltför många blad.
Hur ska jag gå till väga för att eliminera dem från mina örter utan att örterna tar skada? Jag funderade starkt på att leta upp ett par nyckelpigor, tala om för dem att det är krig, att jag söker soldater och om de vill följa med mig hem så ska de belönas med rikligt med mat.
Snälla hjälp mig, jag är helt förtvivlad!

Nyckelpigor samt askvatten som du sprayar på växterna /Lycka till systrami BB Hias
#1 Japp, o grumme grönsåpa blandat med vatten oxå bra,spraya på.

Så det skadar inte växterna då? :) För jag kan ju en del knep på vanliga växter men var osäker på om det funkar på örter, speciellt tänker jag på grönsåpan. Tack så mycket för tipsen! nu ska har sprejas!

nej behöver inte vara orolig jag sprayar mina dagligen och håller ohyran veck du kan även när du sprayar ge dem lite spells de gör jag.
Eckveck eckveck onda ting,låt mina växter vila i sting,eck veck eckveck ner i en säck och där befinn ….
#3 vad jag fick veta var det oskadligt,men kan ju inte lova..har iaf. provat själv det funka,dock ej på örter.Tror att det inte är lika giftigt som alla dom där ohyre sprayerna iaf.Hias askvatten verkar oxå bra,det ,det kan ju inte vara skadligt alls…bara aska..det är nog det bästa valet! :-)

#4 :D vilken trevlig liten ramsa hihi. Ja, jag brukar plinga i mitt vindspel och ber om hjälp för att örterna ska frodas, idag la jag till "och att hålla ohyran borta" :)
#5 ja, jag letade i skrubben och fann ingen grönsåpa som jag trodde att jag hade, så aska blir det :)

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4001
Småkrypslänk en sida om nyckelpigor!;) Men man lär ju få tämja dem om de ska hålla sig på just den växten. Men det är väl enkelt.
Rosorna brukar jag skölja med hårt sprutande vatten så de, lössen flyger av växten.;)
Jag har doppat mina i mjölkblandat vatten.. Fyll upp diskhon med vatten och häll i mjölk.. doppa sen ner växten och låt rinna av.. funkade fint när jag höll på förr i världen.. man kan få upprepa proceduren..

Om du sprayar på såpa eller nåt på växten, så se till att den inte står i solsken efteråt bara. Det bränner bladen. Bäst att ställa växten en bit in i rummet med blötade blad.

#7 Tack för länken. Den var hemskt intressant, riktigt rolig läsning om bladlusen haha. underhållning på hög nivå ;)

:D Oj, här väller det in jättebra tips! Ni anar inte hur tacksam jag är för dem!
#6 Har du ingen grönsåpa kan du vispa upp diskmedel i lite vatten och dutta på växten. Skummet kväver ohyran men är ofarlig för växten.
Lycka till!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

#7 Jag använder en pensel och borstar bort lössen från mina rosor.

#13 Vår polstjärna är sju meter hög:D
Mjölk var en ny idé ska inte berätta det för dem som anser att mjölk är farligt…(för sugande insekter ja)
Den sjuttonåriga gardenian blev med en otäck och synnerligen svårbortagen sak som hette ullus ngtting, när den bara var några år gammal. Hursomhelst så skrapade jag bort varenda lus med en kniv utan att skada gardenian och lyckades! När jag läste hur man skulle bekämpa lusen så var det främsta rådet att elda upp växten. Och det kunde jag ju inte göra. (Ullusen hade liftat med en nyinköpt bananplanta.)

Stora bladlöss angrepp beror oftast på att växten mår dåligt av någon anledning. En växt som mår dåligt får ofta en högre sockerkoncentration i bladen, vilket gör dem mera attraktiva att ätas.
Aska har ingen verkan på bladlössen. Däremot innehåller aska mycket kisel (och kalium), vilket förbättrar växtens motståndskraft.
Ett effektivt sätt att få bort lusangrepp oavsett det gäller bladlöss eller svårbekämpade ullöss (bomullslöss) eller sköldlöss är att vända upp och ner på växten och placera den i ett kärl med vatten som täcker hela växten utom krukklumpen. Växten kan stå ett dygn och då har alla insekter kvävts eller flytit upp till ytan. Behandlingen kan behöva upprepas ytterligare en gång då ägg kan överleva även i syrefri miljö mer än 1 dygn. Endast angrepp av ullöss eller sköldlöss på rötterna är mycket svårbekämpade. Möjligen kan även krukklumpen hållas i vatten ett drygt dygn. Vissa växter tål inte den behandlingen och dör ändå. Men det finns kanske inget att förlora.

tack åter igen alla :) jättebra tips. Jag har pillat bort massor av bladlöss med mina naglar ;) Men plantan är mycket frodig och det är svårt att se om jag lyckats få bort alla. Jag kommer att testa Bjornens förslag att doppa plantan i vatten. … jag undrar bara hur jag ska lyckas hålla krukan ovan vattnet utan att behöva stå där och hålla i den i ett helt dygn hehe. Men jag är kreativ så lösningen kommer nog av sig självt. Sen blir det askvatten på alla mina växter från och med nu.

Lägg några ribbor över hinken och sätt krukan upp och ner på ribborna. Ge inte azalen, gardenia och andra kalkskyende växter någon aska eftersom askan är kalkrik.

Nu har jag också fått angrepp, på min stackars humle. Den kan jag ju dock varken doppa i vatten eller ens flytta undan från solen. Det är inte så många löss än, jag hann upptäcka dem tidigt. Är såpvatten det ni rekomenderar då?

Jag säger: pilla pilla pilla ;) se det som en övning i tålamod. Kika noggrannt på varje del av växten (för mig tog det ju 2,5 timmar första gången som sagt) och skrapa bort lössen. Man kan, som någon sa, använda pensel, jag använde fingrarna och naglarna.
Det gjorde susen! De är inte helt borta men jag tar mig en titt varje dag, minst en gång och det tar inte lika lång tid längre, men de är inte så många längre.
Sen är det säkert som du säger att grönsåpa är att rekommendera då många har rekommenderat detta till mig med. Men pillandet har resulterat i att jag inte ens har tagit tag i "dopet" ;)

#19 Jag sprayade lite diskmedelsvatten sedan torkade jag bort dem med lite papper. Växten är ine så stor än och de var inte så många som sagt. Värre var att ett par hade hoppat ner på citronmelissen. Den duschade jag av. Hoppas att alla försvann, lär hålla stenkoll på dem nu!