Örtkur - stärka immunförsvar?
Jag är inte särskilt örtkunnig och ber därför om goda råd och tips - jag behöver hjälpa mitt immunförsvar på traven och provar gärna en örtkur på två veckor, eller andra huskurer. Enklast torde väl vara att dricka örtte några gånger per dag? Blåbär…? Nässlor?…
Tipsa gärna om örter som är relativt enkla att få tag på - sådant jag kan skörda NU, eller sådant jag kan köpa i torkad form.
Stort tack på förhand! :)

Ingefära är min rekommendation. Och den är ju lätt att få tag i. Ska leta rätt på recept på lite annat också =)

Lite mer:
Vitlök och gräslök, pepparrot - i matlagningen då förstås ;o)
Sen har i ju Echinacea (Röd solhatt) så klart =) Funkar i alla lägen, i alla fall för mig.
Isop - stärker immunförsvaret. Te är slemlösande.
Temynta - te är bra mot förkylning, influensa eller bara för att slappna av. Använd både blad och blommor.
Oregano - te av kungsmynta kan lindra hosta tillsammans med honung.
Anis - tugga på anisfrön mot hosta.
Rabarber - vitamin och mineralrik
Ängssyra - mot förkylning. Ät bladen i en sallad, men ät inte för mycket då oxalsyran i bladen inte är bra att 'överdosera' (samma med rabarber)
Maskros - Maskrosor har urindrivande och blodrenande egenskaper, och är bra till kroppsavgiftning. Färska stjälkar som äts under ca veckor hjälper, liksom te och saft, mot hudklåda, njursten, diabetes och reumatism. Laga en kopp te av 1 tesked rötter och blad.
Timjan - Som te bra mot halsinfektioner. I bad hjälper timjan mot andningsproblem, reumatism och allmän utmattning.
Taget ur 'Handbok om örter - Odling, Matlagning, Skönhet, Hälsoeffekter' av Andrea Rausch och Brigitte Lotz.
Jättebra bok med massa andra örttips i förutom de jag skrev av =)
Åh kanonbra råd=), jag är ännu en som upplever sig ha ganska så kasst immunförsvar:-P

Toppenbra, tack!! =)
Maskros låter som att det kunde vara bra, jag har cellförändringar och vill stärka kroppen så att den orkar hänga med ett tag till. Maskrosblad är ju enkla att få tag på också! :)

Härligt att flera kan få tips!
Jag kan se om jag hittar nåt mera senare idag, ska sätta mig med mina örtböcker strax ändå nämligen (Völvakursen). Älskar örter!!! *S*
Blodtopp,så bra!
Läser mina kurs papper som jag nylingen fått tillhanda/Örtmedecin..
Vitlök/En klassisk läkeört med en mängd välgörande effekter.
Vitlök stimulerar immunsystemet.En färsk klyfta intages dagligen som förebyggande hälsokur..En färsk klyfta pressas i ett glas kallt vatten låt stå några timmar,3 glas/klyftor intages vid pågående sjukdom.Det står att det bla.motverkar C-sjukdomar,men det kanske man inte får skriva,men jag tänkte på dina cell-förändringar.
/Ett axplock ur min kurs/kapitel Örtmedicin./
Väl mött! BB//W

#7 Jaa! Vitlök, att jag inte tänkte på det. Jag älskar vitlök - tur att maken gör det också. Får ösa på med vitlök i maten så att vi båda luktar likadant. ;)
Jag är lite kluven till vitlökskapslar, fungerar det också tro? Det är ju inte alltid man vill osa vitlök. Nu ska jag förmodligen få annan behandling också, om de inte fick bort det sjuka området vid senaste läkarbesöket (hoppas hoppas!), men det kan ju aldrig vara fel att stärka immunförsvaret. Om inte annat, så kanske det kan bidra till att cellförändringarna inte kommer tillbaka!
#8 Läser vidare ur min pärm..De mest verksamma substanserna är direkt kopplade till den berömda lukten.Luktfria preparat är mindre veksamma.
Men,om man tuggar persilja så dämpas lukten,det är gott att ha på smörgås med tomatskivor,om du tycker om det.
Tomat ja! Oxå en riktig hälso grönsak,råa eller som juice,cell stärkande.
En stor varm kram till dej! Och glöm inte det själsliga oxå…meditation,skogspromenader,det du föredrar..för mår du bra i själen så går det snabbare för dej att bli frisk!

#8 Äsch då! Ät du din färska vitlök. Då vet folk att du ätit god mat och njutit av det du ätit =) Det är min inställning i alla fall *S*

Tips, mot vitlöksandedräkt, tugga ett par kryddnejlika eller lite persilija.