Tömd på energi.
Idag är jag helt tom på energi och ork, är det någon som har tips på hur jag ska öka min energi och hitta tillbaka till min normala lyckonivå. Jag tror jag inte är själv med detta så jag hoppas alla kan få bli av med sin trötta energi tomma ideer via denna tråd.
Nja, Att man är orkeslös kan ju bero på solen. Vi har det ganska varmt just nu och ett dopp i sjön piggar alltid upp lite;)
Annars är att dricka onödigt mycket vatten ett tips till.
Detta vär ytterst omagiska men fullt brukbara tips;)
Jo, ett tips till. Gå inte och lägg er för tidigt på kvällar. Om man sover för länge så blir man bara seg. Om man därimot sover lite kortare på vardagarna så blir man piggare och så sover man och vilar upp sig på hälger.
Vansinna att boka upp att man ska göra massa saker på hälgerna.
Hoppas att det hjälper någon;)

Vårdepression? Har just haft min.
Regelbunden sömn, regelbundna måltider & NYA ideer. Stimulans av den positiva sorten brukar lösa det mesta.
Du kan också prova på rosenrot, extra c-vitamin eller msm (svavel)
finns på hälsokost.
Kramiz

Haha läste msm och tänkte direkt msn, och blev väldigt fundersam…har rosenrot undan stoppad i köket, ska väll ta ett par bara för humörets skull.

Ja rosenrot brukar hjälpa inom loppet av nån timme!
Msm ska det vara ja. Organiskt svavel.
När jag började med det blev jag piggare än fan själv. Krativ & gladare.
Men bara de första månaderna. Därefter blev man "normal" igen.
Men det var kanon just i det läget.
Ta du lite rosenrot. Och ev gör något du inte gjort på länge som du vet att du gillar.
Kramiz

Johannesört, mot lite negg kanske?
//

höh. Varför glömmer jag alltid bort att jag har investerat i rosenrot? Fast när jag tagit det har jag inte märkt så stor effekt faktiskt som alla andra pratar om.

Johannesört går inte ihop med mina preventinmedel…så jag dumpar inte sex (även om jag är singel och det händer alltför sällan) för johannesörten tyvärr..men annars hade det funkat bra

Nej men du… sex är ju bra mot nedstämdhet med… så kör på det istället :D

#8 åh, kan hända p-pillrena är boven i dramat. Det var de för mig. Så jag dumpade p-pillrena. Kondomen löser problemet. Visst är det inte lika mysigt alls.. men hellre det än att må skit dygnet runt.

Det beror ju på hur man tar på hatten och vem som gör det ,-)

Har en p-stav så jag slänger inte alla de pengarna i soptunnan..har alltid haft (och det spelar på mitt humör ibland) och tror inte att jag skulle känna mig tryggare med kondom..Nu vet jag ju inte hur det är med johannesört och "mini piller" som p-staven egentligen är men vill inte testa och se att det inte fungerade…Fast som singel vete tusan om det hade spelat någon roll..de enda ggr jag ser sex är i mina biologi böcker

#12 jag förstår på ett sätt. Sen är det ju inte säkert att det är p-staven som är problemet. Men OM det skulle vara den, så lovar jag att det är värt alla pengarna i världen. Jag blev en helt förnyad människa efter att ha slutat. Men som sagt, kanske inte ens är så i ditt fall.

För att inte tala om hormonspiral.
Vissa kvinnor reagerar starkt på gulkroppshormon.
Det är det hormonet som kan göra en deppig & irriterad innan mens. Det finns i sådana spiraler. Säkert samma grejjer i en p-stav då den också är till för att "ta bort mensen".
Jag fick finnar, blev svullen & fick fan skägg!!!!!
Tog ut skräpet & blev helt ok igen.
Testade rosenrot 1 pkt alldeles nyligen. Ger snabb effekt.
Men kroppen vänjer sig synnerligen fort vid ett nytt preparat & då avtar dess positiva verkan. Men i en övergångsperiod så…jepp!
Kramiz

#11 det är inte bara påträdandet som är omysigt. Hela akten blir litet … tristare. tycker jag.

Har många fördelar med, mindre söl, bland annat… Fast man skall ju inte gråta över spilld säd ändå, så… ;-)

#6 måste lägga in ett höjt pekfinger här, Johannesört är inte att leka med. Kan nästan helt jämföras med SSRI-preparat och ska därför inte bara tas när man känner sig deppig effekten kan bli den rakt motsatta och öka ev nedstämdhet likväl som den kan lindra den.

Allvarligt…
SSRI är serotoninåterupptagningshämmare, vilket tvingar kroppen att bilda mer serotonin istället för att återanvända det som finns. Med andra ord… fungerar det skall man absolut söka professionell hjälp för KBT eller annan samtalsterapi. Fungerar det inte skall man se över andra aspekter på livet, eftersom det knappast är serotoninet som felar.
På samma sätt som man använder prozac, cipramil och liknande kan och bör man använda johannesört. Med andra ord inte förlita sig på den, utan använda den som stöd. Man kan aldrig medicinera bort ett utomliggande problem, men man kan få hjälp att fokusera på problemlösningen. Serotoninnivåerna kan vara låga medfött, eller så är det problem med kosthållningen. Det finns många saker som hjälper kroppen bilda serotonin. Kärlek och sex till exempel. Det är också en av orsakerna till att man avråder folk från att inleda förhållanden eller ha sex för att må bra under pågående behandling mot depression.
Däremot är det bra att du lägger in ett varningsfinger mot Johannesört, Övrig SSRI, förälskelse och amfetamin… De två sistnämnda lade jag till för att göra listan mer komplett eftersom alla fungeraqr på samma sätt, vad det gäller dopamin och serotonintillverkningen i kroppen :D
Ser man över sitt liv och tar bort de element som inte fungerar uan gör en nedstämd, så löser det sig oftast utan mediciner… eller alltid faktiskt.
//

#18 Du har rätt i mycket av det du säger. man ska alltid gå till botten med sin nedstämdhet/depression div vad som är orsaken till att man drabbas av en sänkt sinnestämning.
Därför är det lite mystiskt att du rekomenderar det ( johannesört ) till en person med sänkt sinnestämning på ett internetforum…

Man måste ju veta om det är varaktigt eller tillfälligt… är det en tillfällig nedstämdhet kan man gott fixa till det med johannesört, sex eller en semester.
Det verkade ju inte som om det rörde sig om ett normalt stadie som personen befinner sig i på rotinlägget. Därför skrev jag också "mot lite negg" och inte "mot allvarlig depression" :D
För att hitta tillbaka till något man vet ock känner, kan det vara mycket bra, för att hitta rätt utan att känna till målet, är det alltid dåligt… om du ser hur jag ser skillnaden?
Jag svarade enligt personens frågeställning, inte enligt en allmän diagnos om depression.

#20 Mitt finger står kvar :D även om jag förstår din välmening.
Dock vet man inte vem som använder sig av de råd man ger och därför står fingret kvar 

Yepp… saspobalut seprit ritskiktigt…

Du har så rätt, så rätt. Visserligen går jag inte i samtalsterapi längre (skulle gärna prova KBT men det är ju snordyrt) men medicin får bara ses som ett stöd, inte en lösning…
Jag knaprar både serotoninhöjare (mot depression) och rosenrot (mot trötthet) men det är bara den första som hjälper. Jag var medicinfri i ett halvår förra året, men då kom depressionen (och ångesten, hu!) tillbaka. Problemet är att jag gick utan behandling så länge att problemet nu snarare är fysiskt än psykiskt. Nu ser det dock ut som om jag skulle kunna få min första depressionsfria vår sedan 2002 (ta i trä!).
Att ta bort de negativa elementen ur livet (och kanske tillföra några positiva?) är någonting som hjälpte mig väldigt mycket. Jag slutade plugga, bytte stad och träffade sedan en man. Jag håller absolut med dig om att ett förhållande inte ska användas som "medicin", men vid det laget hade jag börjat medicinera på riktigt och hade dessutom hittat rätt. När jag mådde som sämst blev jag dumpad av min dåvarande, och det förhållandet var inte friskt någonstans.
Ojoj, nu blev det nästan såpa à la "Mitt livs novell". Riktigt så illa är det inte.

Pyrola: Har du provat att äta tillskott av d-vitamin? Det har hjälpt mig nåt enormt att bli frisk, så pass att jag nu verkligen kan kalla mig frisk också. Jag brakade in i väggen i september 2006, fick ett återfall ivintras och hittade en artikel om d-vitaminbrist i Läkartidningen. Provade (äter fortfarande) och efter två veckor märkte jag en sån skillnad i hur jag mådde psykiskt att jag tappade hakan själv när upptäckte det.
Ska leta rätt på länken till artikeln som jag fick via en tråd på Kolhydrater i Fokus. Eller jag länkar till den tråden istället så kan du och alla som är intresserade läsa om flera personers erfarnheter/upplevelser om det. Ska bara leta fram tråden.

När ljuset återkommer efter en lång nordisk vinter är det inte alltid som man blir så pigg som man förväntar sig.
Vårdeppighet är vanligt och många kommer också in i en depression av varierande grad och längd.
Komplementärmedicinska metoder omfattar inte bara vanlig medicin som antidepressivt verkande läkemedel utan även
metoder för att att stödja kroppens funktioner så att man bättre står emot yttre påfrestningar. Nedan följer ett
utdrag ur boken "Tallmogårdens väg till Hälsa" av dr Karl-Otto Aly med aktuella kompletteringar.
Med depression menas sänkt stämningsläge av mera påtaglig och allvarlig natur. Hos alla människor kan
stämningsläget variera beroende på olika upplevelser, svårigheter och motgångar. Normal depressivitet - "deppighet"
- brukar de flesta människor kunna hantera, bearbeta och klara av. Det finns dock ett antal depressionstillstånd av
svårare art som kräver både medicinsk och psykologisk behandling.
En äkta depression kännetecknas av nedstämdhet, hopplöshet, trötthet, glädjelöshet, allmänt ointresse, hämning av
olika mänskliga aktiviteter och i svåra fall självmordstankar och självmord. Man skiljer mellan olika former av
depression. Svårast är den djupa depressionen eller melankolin. Den kräver i regel läkemedelsbehandling med s k
antidepressiva och ofta sjukhusvård. Lättare s k reaktiva depressioner kan bero på motgångar i arbetslivet, förlust
av nära anhörig , skilsmässa o d,.
Förutom sådana utlösande händelser samverkar troligen många andra faktorer vid uppkomsten av olika depressioner.
Det kan vara ärftliga och sociala faktorer, neurotiska störningar i personligheten, miljöfaktorer och livsstilen
(kosten, B-vitaminbrist, tobak, alkohol, kaffemissbruk) som gemensamt förorsakar depressionen. Neurotiska
störningar kan behöva behandlas med psykoterapi, jagstärkande och insiktsgivande, och psykologhjälp behövs ofta för
att arbeta sig igenom sen sorg eller en livskris. Negativa faktorer i livsföringen bor om möjligt elimineras. Det
finns även s k mano-depressiva tillstånd där depressionsperioder varvas med perioder av onaturlig upprymdhet -
mani. Även här gäller det att komma åt psykosociala bakgrundsfaktorer. Slutligen finns det även involutions- eller
åldersdepressioner hos äldre människor beroende på understimulering, isolering, arteriosklerotiska förändringar i
hjärnan, hormon- eller nutritionsbrister o d. De kan te sig något annorlunda än de typiska depressionerna och kan
lätt förväxlas med åldersdemens. Även dessa depressioner kan påverkas genom psykosociala åtgärder,
livsföringskorrektion, förbättrad mänsklig kontakt och med läkemedel. I stort sett skall alla depressionstillstånd
behandlas konventionellt, psykologiskt-psykiatriskt - med läkemedel - och socialt.
Vad den biologiska medicinen därutöver kan bidra med är att stimulera till en allmänt sund och rytmisk livsföring
och att påtala riskerna med vissa moderna livsmönster och (o)vanor. Regelbunden motion ökar blodcirkulationen (även
i hjärnan) och har en allmänt stimulerande och harmoniserande inverkan på människan. Både tobaksbruk, alkohol- och
kaffemissbruk kan medföra depression och dessa riskbeteenden bör om möjligt avvecklas. Detsamma gäller för missbruk
av sömnmedel och andra beroendeframkallande droger. En påverkan i riktning mot en sundare livsstil kan vid djupare
depressioner i regel bli möjlig först när patienten genom medicinering lyfts ur den djupaste sjukdomsfasen och
blivit tillgänglig för psykologisk påverkan.
Naturmedel/vitaminer
Lättare reaktiva depressionstillstånd kan, förutom av psykoterapi, eventuellt påverkas gynnsamt av följande
naturmedel. Johannesört (hypericium perforatum) har en mot depressioner aktiv komponent - hypericin - som verkar
milt stämningshöjande. Man kan också dricka en kopp johannesörtte morgon och kväll i 2-3 månaders tid eller ta
Johannesörttabletter 1-2 tabl 3 ggr dagligen lika länge. Ett registrerat naturmedel, "Lugn och Ro" innehåller både
Johannesört och vändeört och kan användas i samma dosering. Johannesört kan framkalla ljusöverkänslighet och ge s k
ljusdermatit. Milda lugnande medel som vändeört, meliss, humle och ljung kan ibland ersätta tyngre medel av typen
Valium och Sobril.
Av vitaminerna är det framför allt vitamin B1 (tiamin), vitamin B6 (pyridoxin) och B12 (cyanokobalamin) som är
aktuella. Brist på dessa vitaminer kan framkalla depression och de bör tillföras extra vid förmodad brist eller
profylaktiskt. Det gäller speciellt för vitamin B6 som kvinnor i klimakteriet och p-pilleranvändare kan lida brist
på. B-komplex-vitaminpreparat helst med B12 rekommenderas, även jästpulver eller jästtabletter kan användas. Vidare
kan lecitin, som finns i stor mängd i nervvävnaden - åtminstone teoretiskt påverka våra själsliga funktioner, bl a
minnet i gynnsam riktning.
Efter att det viktiga kapitlet skrevs har det kommit till ny kunskap ffa om Johannesörtens användning. Det finns 6
registrerade naturläkemedelsom har godkänts för behandling av lindrig oro som baseras på Johannesörten.
Calmigen tabletter. Calmigen innehåller 150mg standardiserat Johannesörtextrakt och verkar milt rogivande och milt
stämningshöjande. Tidigare levererat av USP AB men har numera utgått ur sortimentet. Tillverkare: Sano-Pharma A/S
Danmark
Esbericum är det första godkända naturläkemedlet som baseras enbart på johannesört. Det verkar traditionellt som
milt stämningshöjande och rogivande. I Tyskland är Esbericum ett registrerat läkemedel och drygt hälften av all
Esbericum skrivs där ut av läkare.
Hyperiforce är framställt av Johannesört, Humle och Citronmeliss, samtliga väldokumenterade medicinalörter med
rötterna i traditionell folkmedicin och väl kända för sin rogivande och lugnande verkan.
Hypermin används traditionellt vid lätt nedstämdhet och lindrig oro. Innehåller johannesört
Johannesört - standardiserat på 0,33 mg hypericin per tablett (motsvarar 40-73 mg herbaextrakt). För tillverkning
av en tablett går det åt ca 0,7-1,3 g färsk johannesört motsvarande 0,16-0,33 g torkad ört.
Dosering: Vuxna och barn över 12 år: 1 tablett 3 gånger dagligen.
Movina innehåller Johannesört. På den svenska marknaden har hittills johannesörtpreparat kritiserats på grund av
en alltför låg dosering. Ref Läkartidningen 25/-97. Den kliniska dokumentationen pekar på att man bör dosera minst
600-900 mg per dag för att få en god terapeutisk effekt. Movina innehåller 300 mg Johannesört per tablett.
Doseringen är på 2-3 tabletter per dag, vilket ger en dagsdos som stämmer med den kliniska dokumentationen.
En intressant studie har publicerats i Brittiska läkartidningen BMJ (1996;313:3). Studierna har gjorts vid annan
indikation: depression diagnostiserad med bland annat Hamilton depression scale. Författarna konkluderar att
ytterligare studier behövs vad gäller depressionsbehandling, framför allt vid långtidsanvändning. Såväl studier som
jämför olika johannesörtpreparat som dosjämförande studier och studier som jämför johannesört med andra
antidepressiva medel efterfrågas. Merparten av de studier som ingår i metaanalysen har gjorts med andra preparat än
de som godkänts som naturläkemedel i Sverige.
I marknadsföringen har förekommit att man jämfört effekten av olika naturläkemedel endast utifrån hur stor mängd
extrakt som ingår per tablett/kapsel. Sådan jämförelse är vilseledande. Växtextrakt kan vara olika koncentrerade
och/eller framställda med olika extraktionsmedel. En sammanvägning av dessa faktorer, men allra helst jämförande
studier, krävs för en adekvat bedömning.
Läkemedelsverket anser att ingen av de olika produkterna har visats vara bättre än de andra ur säkerhets- eller
effektsynvinkel.
För information om johannesört, läs gärna artiklar publicerade i Information från Läkemedelsverket nr 1997:4 och
1997:7
Ny SBU-rapport om depressioner:
Johannesört likvärdig med antidepressiva medel vid lindriga depressioner.
Naturläkemedlet johannesört har en vetenskapligt visad effekt mot kortvarig och lindrig depression. Men johannesört
stör effekten av många vanliga och viktiga läkemedel. Och långtidseffekten av preparatet har inte studerats,
konstaterar SBU.
En ny rapport från Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering, SBU, visar att johannesört sannolikt är likvärdig
med konventionella receptbelagda antidepressiva läkemedel vid lindriga depressioner. Framför allt gäller detta vid
kortvarigare depressionstillstånd.
- Att johannesört nu utvärderats av SBU är mycket positivt och det kommer att medföra att många av mina
läkarkollegor som tidigare varit tveksamma nu kommer att bli mycket mer positiva till behandling med johannesört
vid depressioner, säger distriktsläkare Siv Götberg, vid Vårdcentralen Bokskogen i Bara, som har många positiva
erfarenheter av behandling med johannesört.
SBU skriver vidare att biverkningar är påfallande begränsade för johannesörtextrakt och är i flera studier i nivå
med placebobehandling.
Naturläkemedel med johannesört är den enda medicinska behandlingen som
finns idag för den specifika indikationen nedstämdhet. Johannesört verkar genom att höja nivåerna av signalämnen i
hjärnan
Egen kommentar: Även en kortvarig och lindrig depression ska inte behandlas med egenvårdsmedel utan det är viktigt
att man förankrar och följer upp genom en läkarkontakt. Naturläkemedel är formellt sett receptfria läkemedel som
har speciella kriterier och som har genomgått en annorlunda provning jämfört med andra läkemedel. Under
läkarkontroll kan man således behandla ovanstående tillstånd, vanligen då med doser som skiljer sig från de som
rekommenderas på förpackningen. Medlens doseringsanvisning gör att det är utformade för egenbehandling vid lättare
nedstämdhet och oro, inte vid depressioner. Det är även viktigt att tänka på att orsaken till en depression bör
åtgärdas, kanske inte omedelbart, viktigast är att få humöret att vändas till det bättre och att tänka på
säkerheten. En lindrig depression kan övergå i en svårare form som innebär en risk för livet med tanke på att det
ofta finns en självmordsrisk. Man ska således inte vänta för länge med att behandla depressionen. Bäst är en
kombination med samtal och läkemedel/naturläkemedel. Då får man även kraft att göra något år orsakerna som kanske
ligger bakom depressionen.
Orsaken till en depression är inte en brist på antidepressiva läkemedel och man kan heller inte betrakta den som en
brist på Johannesört. Även behandling med naturläkemedel får ses som en symtominriktad behandling i detta fall.
Några receptmallar för hjälp för de som skriver ut naturläkemedel på recept:
Calmigen (leveransproblem för närvarande)
Esbericum
Movina
Andra naturmedel och kosttillskott som essentiella fFettsyror, B-vitaminer och adaptogener kan ges parallellt med
den ovan nämnda behandlingen och i många fall ersätter de brister. Det kan således vara en mera orsaksinriktad
behandling. Se mera på sidorna om
Fett och Hösttrötthet.
Serotoninstärkande, tryptofanrika livsmedel
Ananas Fikon
Avocado Pekannötter
Banan Plommon
Cashewnötter Tomat
Choklad Valnötter
Uppgift: SLV: Lena Bergström
Novel method for food-grade tryptophan production
04/02/2005 - Food scientists at NIZO have developed a new process for producing the amino acid l-tryptophan, which
they claim could remove some of the safety risks associated with the standard
method of manufacturing the ingredient, reports
Dominique Patton.
ZENBEV
En ny möjlighet för den som vill ha ett koncentrerat kosttillskott och som har svårt att äta större mängder nötter
och bananer. Det blir ju ofta ett kaloririkt tillskott som inte passar för alla.
Zenbev består endast av livsmedelsbaserade ingredienser av högsta kvalitet där huvudingrediensen är avfettat
pumpafröextrakt. Zenbev har en naturlig smak av citron.
Deklaration per 1 dosmått á 10 g:
Pumpafröextrakt 4640 mg eller 4,64 g
varav tryptofan 50 mg 0,05 g
Zenbev kan användas kontinuerligt eller i perioder efter behov.
Om du vet i förväg när behovet uppstår, kan det vara bra att
börja med Zenbev 3 dagar innan.
Följ bruksanvisningen för att få maximalt utbyte av produkte
Rekommenderat dagligt intag: 1-3 strukna dosmått á 10 gram (mått finns med i burken) rörs ut i en önskad mängd
vatten, juice eller rismjölk. Använd gärna varmt vatten för att få ett välsmakande te. Rör om ordentligt för att
undvika att pulvret lägger sig på botten av glaset.
Intas på kvällen en halv timme före läggningsdags. Vänta runt 2 timmar efter att du ätit en proteinrik måltid innan
du intar blandningen. Alternativt inta blandningen ½ timme före kvällsmåltiden.
Referenser:
Protein source tryptophan versus pharmaceutical grade tryptophan as an efficacious treatment for chronic insomnia.
Nutritional Neurosciense, April 2005; 8(2): 121-127
Evaluation of L-tryptophan for treatment of insomnia: a review.
Psychopharmacology (Berl). 1986;89(1):1-7
Om resultatet uteblir: Kombinera med ett B-vitaminkomplex och metyldonator som MSM och SAM-e (om du har underskott
på B-vitaminer kommer tryptofan att ombildas till dessa)
SAM-e och B-vitaminer
SAM eller SAM-e = S-adenosylmet(h)ionin(e) är ett aminosyraliknande ämne som förekommer i kroppen naturligt och som
har betydelse för många processer i kroppen. En av dessa är kroppens syntes av det skyddande fettämnet myelin som
finns runt nervcellerna. Låga nivåer av SAM förekommer hos patienter med depression och även hos mång med symtom
som liknar demens. Ett tillskott av SAM-e visat sig vara effektivt för vissa personer med depression. Kroppens
tillverkning av SAM är bl.a beroende av vitamin B12 och folsyra. Enzymstörningar kan minska kroppens produktionen
av SAM. I USA är SAM-e använt som tillskott vid en hel del tillstånd men det är en naturlig substans och det gör
att det kan vara svårt att engagera ett läkemdelsföretag att lansera det som läkemdedel. Den relativt stora
kostnaden för en läkemedelsregistrering får man inte tillbaka när man inte kan patentera medlet. Förhoppningsvis
kan man utnyttja det i Sverige som kosttillskott men man ska inte glömma bort att det är många andra kostfaktorer
som B-vitaminer och tryptofan som också är viktiga att tillgodose vid depressioner.
Tills vidare kan Du i Sverige bara få det utskrivet som Extempore eller köpa det som kosttillskott men då utan
läkemedelsrabatt.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Wow… Det där var text så det heter duga… :D
Menenas kan man om att Johannesört är bra till mer än att krydda skogsstjärna med ;-)

Jag har testat vitamintillskott, och det hjälper en smula mot tröttheten, men inte mer tyvärr. Jag önskaratt det gjorde det, för jag vill gärna sluta medicinera. Det är ju inte någon långsiktig lösning, även om det behövs just nu. Jag blåvägrade att äta piller när min läkare föreslog det första gången. Till sist blev det piller i alla fall, men först sedan jag insett att det faktiskt inte är normalt att må så dåligt som jag gjorde.

#26 men hallå.. var dte där ett inlägg eller en novell. ;)

Vad är normalt? Hur dåligt man mår är till stora delar beroende på hur dåligt man låter sig må…
Det är inte normalt att må som jag gör heller, men jag tar vara på alla positiva aspekter med det och på så vis ser jag det som en tillgång…
Man behöver inte gräva ner sig i sitt dåliga mående, mena jag utan använda tillståndet för att uppnå något. Det kan vara svårt att veta vad, när man är där… det kan vara svårt att bryta ett invant mönster… men när man lyckas övervinner man mycket av sjukdomstillståndet, med just sjukdomstillståndet.

åhh, där står säkert massor av bra saker. Men det var för långt för min koncentration minsann.
Konstigt att man kan läsa 100 inlägg i sträck om de är korta men inte orkar med ett långt :P (pekfinger till mig själv mao)

fakta…..sånt som jag jobbar med
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Fakta är bra… och det roligaste är att hela världen är full av dem, om man bara letar lite :D

åh, läste först nu #30 och jag håller med. Man kan vända det till något positivt. Här har ni en som har haft livslånga depressioner, bl.a. Visst kunde jag också förr tänka "positivt" men det skrattar jag åt idag. det var tankar som "ååh, jag är så mycket djupare och smartare på grund av smärtan" och kände mig som en svartsjälad poet eller nåt. Idag däremot är det en äkta glädje och lycka. Jag mår egentligen inte alls annorlunda, och visst trillar jag lätt dit igen och vill gräva ner mig, men jag har lyckats vända det till något positivt överlag. Exakt hur det går till … ja det är litet svårare att säga. Det börjar med att vända på tanken. Ex. "Den där gula blomman är mycket fulare än den rosa = Den där rosa blomman är ju riktigt vacker jämfört med den gula" alltså, koncentration på den positiva sidan. Det tar tid att lära sig. Jag är inte där fullt än men är på god väg :)
(vilket löjligt exempel, ursäkta, kom inte på nåt bättre i all hast)

Nej, normalt är ett dåligt ord. Jag tillät mig att må rätt dåligt, du har en poäng där. Första depressionen klarade jag mig faktiskt ur helt på egen hand. Såhär i efterhand har jag förstått hur konstigt det är att jag klarade så mycket av min utbildning som jag gjorde, trots ständigt återkommande depressioner.
Jag kunde inte använda min sjukdom där och då, men den har lärt mig mycket sedan dess. Jag är den jag är tack vare/på grund av att jag var sjuk, och jag vill inte vara annorlunda. Följande stycke kommer att låta som all världens klyschor staplade på varandra, men det stämmer faktiskt.
Depressionerna lärde mig att lyssna på min kropp. Depression i kombination med stress gjorde att jag tappade mitt närminne under en tid. Mycket obehagligt. Nu kan jag bromsa innan det händer. Jag har också lärt mig att säga nej i situationer när det skulle skada mig mer att göra något än det skulle gynna någon annan om jag gjorde det. Och så en massa mera förstås, men jag vill inte tråka ut hela forumet ;)
Och ja, jag lider av "Kan själv" och "Duktig flicka".

#32 Ja all heder till dig. För min del räcker det med att någon andas ordet fakta
så tröttnar jag och börjar genast att fantisera om någonting annat.
Detta vet _RS_ allt om och har numer god träning i att servera fakta
utan att avslöja att det är fakta.

#28 Nu vet jag inte om du menar ett multivitamintillskott när du skriver vitamintillskott. Är det det du menar så är det alldeles på tok för lite d-vitamin där i plus att det är en sort som inte är lika lätt för kroppen att ta upp.
Den d-vitaminen jag menar är bara d-vitamin och i mängder mellan 50-100 microgram istället för 5 microgram som det är i multivitaminpreparat. Och det gör skillnad!
Den sort som är vettigast att äta i d-vitaminsynpunkt finns att få tag på från Holistic.

På tal om vitamintillskott: Jag hörde för ett tag sen på nyheterna att antioxidanter i form av vitamintillskott gör mer skada än nytta för kroppen. Det är tydligen (också *suck*) cancerframkallande. Däremot är antioxidanter från naturlig källa bara bra.

Just för att de naturliga antioxidanterna är naturliga. De som finns i vitaminpreparat är ofta/st kemiskt framställda och svårare för kroppen att ta hand om. På alla sätt.

- Så lagras de i kroppen istället. C-vitamin i överskott pissar man ju ut har jag hört, men allt det andra? Hmmm
När jag tränade som mest på hög nivå intog jag en massa preparat. (kosttillskott)
Mådde som en prinsessa på alla sätt. Ett blodvärde på 185…
(Det trots mycket vätska i blodet.) Nyttigt? Läkaren undrade om jag intog andra olagliga prep.
Efter många års hårdträning & fantastisk kosthållning kom då, just det, depressionen! Detta utan någon direkt utlösande faktor.
Tror att depression många gånger kan komma från antingen överstimulans/understimulans - vilket även det kan göra en sk. utbränd. (Utbrändhet är oxå en form av depression, för att inte påstå att det ÄR det) ;-)
Att arbeta för mycket, träna för mycket, supaför mkt, sova för mkt/för lite kan fan ge depressioner!
Men viktigast av allt tror jag ens egna tankar är. HUR man ser på sig själv. Vad man anser sig vara möjligt att åstadkomma i detta liv. Tänka positivt. Men depression kan oxå vara nyttigt då det visar för kroppen (och själen) att någonting bör förändras, att någonting är FEL.
Vet man inte hur det känns att må dåligt, hur fasen skall man veta när man mår bra?
Lite som ont & gott - de båda krafterna behöver varandra för att överleva.
Kramiz

Jag tar ett multivitaminpreparat. Men det där med D-vitaminbrist kan ju faktiskt vara något, jag har ljus hy också och vågar därför inte utsätta mig så mycket för solen…och det är ju via solen vi får vårt d-vitamin.

#41 Det kanske kan vara värt ett försök? Jag var skeptisk, men som sagt jag fick revidera min inställning när jag ätit dem ett tag. Så jag rekommenderar det innerligt till alla.
Jag är också en ljushyad person. Rödhårig och tål värme dåligt = knappt ute i solen alls på somrarna. Skuggan eller inomhus beroende på temperatur. Så jo, brist hade jag rätt så säkert. Särskilt som skillnaden före och efter tillskott är så enromt stor. Jag äter fortfarande en kapsel om dagen (eller två varannan) nu när solen ändå är här. Men jag började med två om dagen i lite drygt en månad.

Problemet är ju bara att jag redan medicinerar… och det fungerar ju alldeles ypperligt. Jag får inga otäcka biverkningar (att jag drömmer mer, tydligare och knäppare ser jag inte som något direkt negativt) och jag mår bättre på medicin. Men om jag får tillbaka depressionen sedan jag slutat med medicin ska jag testa d-vitamin. Annars vet man ju inte vad som hjälper.

Sant! Och nu har du ju fått ett alternativ också =) Jag äter i alla fall mycket hellre vitaminer än ssri-preparat.
Fast allra bäst vore ju helt klart om du slapp må så dåligt alls ;o)
*kramar*

Jo, det gör nog jag också egentligen. Tack för tipsen!
Jupp, det är sant. Men just nu mår jag hur bra som helst :) Sedan jag tog mina första riktiga steg på min nya väg har jag faktiskt mått oförskämt bra. Det är väl ett tecken om något på att jag hittat rätt.

Eller så plockar man brännässla ute, mosar ner 15-20 mindre skott i en mortel låter sjuda någon minut och sedan dra en stund i vatten och dricker det… Ser till och med aptitligt ut.

Bilden länkad från Den virituella floran
Nässla reducerar till viss del högt mensflöde samt värk.
Kan även motverka gråstarr, förkalkningar/förfettningar i ådror, stärker hår, naglar, hud, klaffar, ådror, tarm, bukspottkörtel m.m.
Dessutom rengör nässla bindväv, rörligheten blir alltså bättre, stimulerar magen och innehåller många av de vitalämnen ammande/barn/ gravida/vuxna behöver. Bland annat höga halter folsyra.
Kort sagt en bra växt, man bör ta vara på i trädgården.
Exakt, det är precis vad jag brukar göra men endel har kanske inte tillgång till naturen så då kan det vara bra att veta att det finns att köpa.
Igår kväll hade jag och karinf en riktig nässelkväll ;-)
Mycket rogivande och tom smakar riktigt bra när bryggden är gjord.
Just det ta vara på trädgården, men kan man inte ha en trädgård själv så finns det att köpa alt som man behöver.
Men det är roligare att göra allt från början till slut och då vet man exakt vad det innehåller.
Bild på mina nässlor ;-) som vi gjorde smaskigt te av
Kram på er.
en piggelin drink kanske!
Rivna morötter och pressad apelsin ät och njut.
Kram