Grubblande
Det finns en känsla angående människans agerande just nu, som fastnat i bröstkorgen.
Att många kanske är mer för att "Medlen helgar målet" än för "Målet helgar Medlen".

Kära vän… Det du grubblar över är faktiskt en intressant fråga, eftersom många annars anser att man kan göra vad som helst, så länge man vill uppnå ett högre mål.
Man kan till exempel "råka" ha ihjäl 10-15 civila om man lyckas få några allvarliga brottslingar på köpet, det räknas som godtyckligt… Att man _får_ döda en som dödat, för att hindra att han dödar fler och liknande idéer.
Men sedan har vi de som tänker att man kan uföra handlingar och dra upp ett mål under tiden och på såsätt rättfärdiga sina handlingar i efterhand.
Jag vet inte om det är i de banorna du tänker just nu, men jag ser lite av det i världen i stort och i smått och ärligt talat vet jag inte vad som är värst…
Jag förstår att du grubblar… nu fick jag lite mer att tänka på :D
//Din vän i den digitala natten

Det var i de banorna jag tänkte, men som sedan förgrenade sig en aning just med tanke på det här forumets inriktning.
Lite av; att använda sig av metoder som anses etiskt mindre godtagbara men med syfte att göra gott, lr att göra sig själv mer "god" i andras ögon med etiskt godtagbara metoder, för att det ser och känns bätrte för stunden men utan det högre målet. Vet inte om jag får med allt innehåll lr om jag missar en del ord, menmin tanke kanske når fram i vilket fall. Det känns bara som mkt har förlorats och syften har bländats av människans rädslor för vad som anses vara "Rätt" av andra.
Jag tror att människan behöver andas igen med mer än bara lungorna och tankarna.
hmm..
//MirVän.

Något jag tänker på ganska ofta. Vad ger mig rätten att göra vad? När kliver jag över gränsen?
Ja.. reflektionerna får vänta till morgondagen. :)

#4 nu förstår jag din tanke och du sätter ord för min egen tanke.
Vi agerar nog dessvärre på båda dina uppräknade alternativ, samt deras antiteser, beroende på situationen. Även den goda tänkaren agerar omedvetet ibland. Det som jag tycker luktar värst är imponerandet på andra, vissa mer än andra, men alla, mig inkluderat, är det ändå vad vi gör, det tror jag är svårfrånkomligt.
Mirlinda,fick mej oxå en tankeställare..fick läsa era inlägg flera gånger,.jag upplever alltför ofta att människan kan sträva efter bekräftelse,..för att just stå i god dager,"det är viktigare att bli uppmärksammad o prisad än att agera efter hjärtat".. Om människor inte bara andades med lungorna o tankarna,som du så bra sade,utan handlade mer efter känsla och med hjärta så kanske världen skulle te sej annorlunda…?
Just det här du tar upp om rädslor oxå,går till mej själv…visst styr rädslor mången val..där måste vi bli medvetna om, effekten när vi låter tanken ta över,rädslan bana vägen..För vad kan vara mer rätt än att handla efter sunt förnuft,känsla hjärta o efter bästa förmåga,dock kan det vara svårt att inte titta på helhets bilden från flera perspektiv,..men jag tror mej förstå vad du menar,o det är bra att du lyfte fram det i ljuset..
BB//W