Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1363 ggr
Imasy
0

Vad har ni för tro?

Ni som anser er vara häxor, har ni någon tro?

Eller är "alla" wiccaner? ;)

jag anser mig inte vara häxa själv, men hade gärna varit en knäckehäxa som kunde trolla, tänk vad livet skulle bli enklare då ;)

Den tron jag har själv, är väl egentligen vanligt bonnförnuft ihopblandat med lite ur vad som sägs i wiccan :)

[trumman]
0

Jag är inte häxa, och jag befattar mig inte med tro.

Tro leder till tvivel och annan dynga, jag är inte troende - jag är vetande.

Mvh, T

blodtopp
0

Skriver under på trummans inlägg, förutom att jag är häxa. Resten stämmer in på mig till fullo!

Anco
0

Väl talat broder :)

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Astrina
0

Jag anser mig själv vara häxa men det är inte min tro. För mig handlar det om ett förhållningssätt och någonting jag är med hela mig. Tror gör jag, på individens inneboende kraft. En aning kortfattat och förenklat men så är det.

SEVikinq
0

Jag är jag å får lite hjälp från lite här å där.

SEV Cool

Alvljus
0

Wicca är min väg/tro/religion men jag ser inte mig själv som häxa. Jag har fått intrycket att de flesta häxor -inte- är wiccaner men jag kan ha fel.

Jag tycker att Astrina uttrycker det så bra, om att vara häxa. Det är ungefär den uppfattningen jag själv har, om vad en häxa är. :)

BranDuir
0

Vetande som Broder Trumman säger….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ijin
0

Tron på mig själv;)

Hias
0

jag har ingen fast tro utan lite här och lite där men dock som Trumman säger mfl vetande/BB Hias

lightseeker
0

jag tror allra minst på mig själv, det jag vet, har jag fått utan att anstränga mig, men vägen till vetande är inte utan kostnad.

En del saker önskar jag INTE få fullständig kunskap om, för priset är för högt.

Det jag upplever personligt, blir min kunskap, innan jag har upplevt det själv, är jag världens största skeptiker, kanske därför som jag hela tiden blir överbevisad?

Jodrena
0

jag kallar mig inte häxa, men tillhör "klanen" ;) . Har aldrig reflekterat över vad jag är, jag bara är som jag är. Min tro handlar inte om gudar m.m. men jag använder gudomligheter som inspiration, Guden och Gudinnan "finns" där, men de är båda en och samma, en enda stor energi som även jag och till och med det minsta dammkorn är del av. Vi är alla Gud tillsammans, ett med allt annat i världen :)

Därmed tror jag också på människans och all annan befintlighets kraft att påverka och rikta energi, allt vi gör har konsekvenser, stora och små. Att leva som jag, handlar om att vara medveten om sina val, vilket självklart inte alltid är någon lätt uppgift.

Ijin
0

#10 Vilka saker har för högt pris för att få veta om?

Jodrena
0

#10 håller med dig, jag är också en skeptiker tills jag upplevt det själv. Men jag har öppnat mig för möjligheterna för det jag inte upplevt :)

Ljusalv
0

Jag har valt wicca som min andliga väg. Jag vill inte kalla det för en tro eftersom tro ofta leder till slutenhet. Wicca är för mig öppenhet och bygger på erfarenhet.

lightseeker
0

#12, kan vi ta det priv…

Lorelai
0

Hur var det han sa, min styvfar.
"Tro det gör man i kyrkan, här vet vi!"
Jag provade att vara religiös en gång, det höll ungefär en vecka. Jag är inte religiös utav mig, jag är en smula rebellisk utav mig och ställer mig på motvärn om något på minner om en tillsägelse. Tro är ett ord ofta förekommet när jag berättar saker jag inte kan svära på alla detaljer kring.

Ps.. vem har tutat i dig att häxkonst gör livet enklare?

Var väl mött

Outrageous
0

Jag tror på mycket, men följer ingen religion.

Jodrena
0

Den här tråden är litet intressant. wicca klassas som en religion, ändå är ingen här religiös haha. Därmed inte sagt att alla här är anhängare av wicca, men det var bara ett exempel.

Jag kan tänka mig att kalla min syn på världen för en religion. Men den är enbart min och det är mina erfarenheter som avgör vad den består av. Alltså är det ingen sluten religion, inga förbud, inga färdiga ramar. Den utvecklar sig i takt med kunskap, och man blir ju aldrig fullärd. Kunskap är min religion.

Lorelai
0

#28 Väl mött kära Jodrena.
Så långt som jag har hängt med är inte wicca av staten en godkänd religion och borde därmed mer omnämnas som en livstro. Sedan anser jag det vara stor skillnad att vandra i en tro och veta.
Jag tror inte att jag har gudinnan vid min sida, jag vet.

BiGavia
0

Jag tror på naturen och energin, sedan vad denna energi består av, tviste många. Och jag använder magi och då måste jag tro.

Jag litar inte bara på vetande, det är mycket som går förlorat då. 

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Ljusalv
0

#18 wicca är ingen religion (även om det ibland kallas för jordreligion tillsammans med druidism, shamanism, asatro osv). Det är mer korrekt att kalla wicca för en andlig väg eller tradition.

BranDuir
0

wicca är en erkänd religion enl eu

Jodrena
0

i rest my case ;)

#19 Så är det nog i de flesta religiösas fall. Den kristne som verkligen tror stenhårt på bibeln, hon tycker sig inte tro, hon tycker sig veta. Jag vågar inte spekulera i vad som definierar religiösitet men nu gör jag det ändå ;)  :när man tror så mycket att man tycker sig veta, är det inte det som är religiöst?

Ljusalv
0

hm, i princip alla andliga traditioner klumpas väl ihop som "religion".. jag vet inte riktigt hur druidismen betraktar sig själv som en religion eller som en andlig tradition?

Ljusalv
0

#22 det vore intressant att veta var i EU:s lagstiftning det står något om wicca :)

Hias
0

ja du har rätt Broder #22 Wicca är en godkänd religon dem finns me i samma bok som jag drog ut om druismen åt dig boken jag talar om är Nya religoner där står de om de 200 nya religoner som finns godkända ex rastafari,Jehovasvittnen,Kristiförsamling,Satanism ,buddism,pingstvänner,islam samt Kristendomen och många fler som sagt va de finns 200 nya godkända religoner i dag boken är skriven av Christopher Partridge och svensk översättning Per Beskow

Lorelai
0

#23 Väl mött min kära jodrena.
men.. varför skall det alltid falla tillbaka till den kristne?
Jag har aldrig nekat dem deras gud. Tvärtom. Mlen att veta  och att frälsa är inte samma sak och jag är osäker på hur dem blir relevanta här. 

Jag är inte den att neka en gud eller en gudinna. Jag är inte den att neka någons livstro, eller annat. Dömd vore jag om jag bet den tungan.

BranDuir
0

Druidismen som religion i världen vet ja inte mycket om…däremot så är Keltiska Trossamfundet registrerat sedan 1990…

Hias
0

Ja och vad jag nu kan se i denna bok så har Wicca varit en det sedan 1954och ordet wicca står ju för Häxa/Klok kvinna. Och 1988 bildades Swedish Wicca Association numera heter de vitkaförbundet

Ljusalv
0

29, wicca liksom många andra traditioner klumpas ihop i begreppet "nya religioner" men det innebär inte att de faktiskt är nya eller en religion eller att de är godkända av staten( eller EU). Vad jag vet är wicca ingen erkänd religion, inte ens i juridisk mening i Sverige.  Swedish Wicca Association organiserar INTE alla wiccaner..

Jodrena
0

#23 :) jo, det är väl så att jämförelser med kristendomen är det lättaste då det är det vi känner bäst till allmänt här, förutom den egna religionen vilken den än är. Det är enda anledningen och jag menade inte att klanka ner på den kristna tron, inte alls, det var bara en jämförelse av tro och veta. Det är också det enda relevanta i tråden som har samband med mitt inlägg om den kristna, att fundera över vad som är religion och vad som inte är det.

Jag håller egentligen helt med dig, känner på samma sätt, jag är bara sån att jag ser ur tusen synvinklar på minsta lilla sak (och ibland går jag vilse och vet inte vad jag själv tycker och tänker haha)

Bappho_
0

Jag är både praktiserande och troende häxa.

Coturnix
0

Åå! Idag känner jag att jag verkligen tror på kärleken:)

[trumman]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I grund och botten är jag andlig anarkist, som måste vara själva urdefinitionen på en shaman, begreppet är, som jag förstår det, myntat av Jörgen I Eriksson.

:D

silverorm
0

jo jo alla har vi våran väg att gå…likaså jag…men jag håller med #11 Jodrena kunde inte sagt det bättre själv.

Sen har ju vi alla olika erfarenheter som leder oss på den väg och lära vi ska gå… men vette gudarna om de inte sliter sitt hår emellanåt…Glad Jag tror alla möten mellan mäniskor är viktiga, informationen flödar emellan oss det är bara att stanna upp och lyssna! Det kan ta tid att växa, ont kan det göra oxå, men det är ju det som är att leva! Carpe Diem! Väl mött!!

Ignisintus
0

Traditionalist