Ingen snö
Ja hadd hôppâs dä skull ha vâri vitt på backân i môrôst, män så vart'ônt. Dä ha barô rägna å ingô snugvär. Män dä va'nt så långt bortâ fô dä va barô 1,4 pluss gradôr på môrôn. Dä ha vâri bra mä nårô tum mä snö. Dä finns ingô sôm vätôr så bra sôm e snugvär. Fô dä ju så gâle tôrt i backân. Dä ha vâri mångô blommôr sôm ha vela häve en snödämp.

Här snöar det:(
MVH Isnornin
Tråkigt me törrbacke, hoppas den får nån väta…
Vandra i Ljus å Skönhet
Ja inte önskar jag någon mer snö, men lite regn får gärna komma, just nu är det lite osäkert.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Nu spö regnar det!!!:(
MVH Isnornin
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Ingen snö men rikligt och välbehövligt regn. Här "snöar" endst magnolians blommor nu…;)

här regnade det igår. Har väntat på det då det inte regnat på ett tag. Det var ett varmt skönt regn som jag beskrev för min kille som ett regn som man borde springa runt naken i. Detta regn uppskattade både jag och Moder Natur. Idag skiner solen igen efter en mulen start på dagen med magisk dimma som gjorde promenaden i den lilla gången i skogen till en väg fylld av magi :D

He he…Björnen, björnen!
Tänk på att det är skåningar här! fattar nästan inget! tog tid att läsa! 
kramar
Här har det regnat i massor…. riktigt stora droppar med .
Natti natt på er alla !

Det har mao varit en dag med mycket lokalt väder överallt. Du bor ju inte långt härifrån Mist, men här har det varit stundvis molnigt men dock soligt många gånger med :D

Nu har äntligen snön kommit och den kommer för fullt. Ännu bara ett tunt snötäcke. De blommande träden är mera vit av snö än rosa och vit av blommor.
Problemen kommer senare när nederbörden slutar och det blir kallt. Många fruktträd som är ifull blom kommer nog inte att ge någon skörd alls i år. Som tur är har inte äppelträden slagit ut än så jag kanske klarar att få äpplen. Men svarta vinbär och blåbär riskerar att frysa bort. Kanske även andra bärväxter kommer att skadas av kommande frost. Efter en sådan kallperiod blir jag inte förskräckt om det blir 5-7 minusgrader någon natt. Det är inte helt ovanligt och det har hänt ända in i juni tidigare. Även björklövet kan ibland frysa (vid 7-8 minusgrader). Ekarna har fryset ner flera gånger och en gång frös vattpumpen sönder i juni månad.
Det är väl bäst jag skriver på svenska så sörlänningarna också förstår. Kanske det är ni som får de värsta skadorna av kommande starka nattfroster.
Åh ..snö!.här är regn och blåst, 9gr. varmt ..kallt i Uppland.. Hoppas växtligheten klarar sej..att ni har så kalla nätter så länge,det skiljer sej mycket i samma land..

#11 jag försöker förstå. och delvis gör jag det. Det du menar är att det inte är bra att växtligheten kommer igång för tidigt när det fortfarande finns risk för frost? Men, om de inte kommer igång kommer de ju aldrig igång heller. Menar du att våren inte borde komma förrän i Juli?? Jag vill bara förstå vad du menar Bjornen, du kan så mycket om växtlighet men detta förstår jag inte helt fullt :)

Många frostkänsliga växter ska normalt grönska och sätta fart i början av juni. Men när det kommer en intensiv värmeperiod blir växterna lurade att starta tidigare än de borde. En tidig värmebölja brukar oftast följas av en kallperiod. De flesta etablerade växter tål att frysa och kommer igen men fruktsättningen blir ofta skadade. De flesta vedartade växter har vilande knoppar i lager och de kan grönska 2-4 gånger efter frysning.
Många gör det misstaget i trädgården att de rensar och tar bort all gammal växtlkighet för tidigt. Det gör att de kommer fram för tidigt och startar tillväxten tidigare än naturligt. Löv och gamla plantrester skyddar dem också från frost. Men de som vill ha bara prydliga rabatter tar bort det skyddande täcket för tidigt.
Vissa växter tål åtskilliga minusgrader medan andra inte tål nollgradigt. De frostkänsliga växterna startar normalt vid lagom tid men kan med människans hjälp starta för tidigt.
Det är knappast några perenna växter som dör av ordentlig frost. De kommer igen om de inte är försvagade av andra orsaker och då kan de dö något för tidigt. Ettåriga växter planterar man inte ut förrän järnnätterna har gått förbi.

Tack Bjornen :) Det var som jag tänkte då, ungefär.

Ja.. nu snöar det här. som om det var januari..

Det kom ett litet moln av något slag här. På marknivå alltså. För det var inte regn och det var inte snö, det var en fuktig liten … "sak" som höll sig i luften precis utanför min balkong här, och så försvann den. Vad var det?? Jag fick en känsla av snö när den föll på mina tår.
Snö, kom inte hit, jag välkomnar dig när det blir november, vänta tills dess är du snäll.

Allt är vitt ute:((
MVH Isnornin
#0 *lätt nick och jakande inandning á la norrland*
NU SNÖAR det här oxå.. flingor stora som femkronor..

Här har det också snöat idag, men mest regn. SSnöblandat helt enkelt =) Jätteglad för regnt, med det är kallt så in i bombens ute *brrr* Men va tusan, det har snöat på midsommarafton så man kan aldrig vara säker på vädret ;o)
Har ni fått mycke snö inatt? Här har det varit minus 5.
Vandra i Ljus å Skönhet

Märkligt nog är det bara vitt på backen hos mig. Men lokalt har det kommit 4 dm. Utanför Borlänge kom temperaturen upp till -1 grad som mest igår.
Hos mig är det duggregn och ca 1+ mycket ruggit..
Här har vi som tur är sluppit frosten och jag lider med er som får era växter sönderfrusna!

förbannade snön bröt av två stora fina grenar av mitt vackra träd som står framför köksfönstret!
MVH Isnornin

O_O va, är det så mycket snö där? huu.. jag är glad att här inte blivit någon snö. Mulet är det och ibland kommer en och annan kall regndroppe men inte i några mängder utan förblir små enstaka droppar. eller, förblir ska jag ju inte påstå eftersom det mycket väl kan ändra karaktär förstås :P
Men jag vågar tro att snön inte kommer hit mer i vår.

säkert 1,5 dm tung och blöt snö! usch vad ledsen jag är över att det gick så med mitt vackra gamla träd!
MVH Isnornin

#27 vad tråkigt :( Men det klarar sig kanske?
Jisses, nu har ju ni i dalarna mer vinter än vad vi har här uppe i norrbotten!

#27 jo då det står kvar, blev lite kalt bara…
Som tur är så smälter snön i fullfart!!!
MVH Isnornin

:( isornin, jag förstår din sorg. själv minns jag hur det kändes när de slaktade träd hemma hos oss när jag var liten, då var jag inte glad. Jag stängde in mig på rummet i ren protest och kom inte ut för att äta ens. … till slut kom jag ju uppenbarligen ut ändå hehe. plus att Gudrun välte träd där, då bodde jag inte längre kvar men det är fortfarande.. var, mina kära träd ju.
Här har faktiskt kommit lite snöblandat regn nu senaste timman!

… jag ska nog inte vara alltför bitter på Gudrun ändå. Hon förstörde taket till garaget samt mosade husvagnen, förstörde kaningården så att han rymde (men kom tillbaka), men på något mirakulöst vis lyckades hon inte välta utan endast knuffa ett träd som sedan stod lutad över hela huset men aldrig gav vika. Hade det hänt skulle hela huset rasat, med mina föräldrar ovetandes sovande däri :( brandkåren fick dock dra bort hela trädet sen så att inga vindpustar skulle hota huset i framtiden.
Oj, vilken tur att det gick bra..

Vacket träd synd att grenar knäcktes, kom ihåg att snön ger ett bra vatten som sjunker ner i jorden. Hörde att det nedåt landet var låg grungvatten nivå på många ställen.
Vandra i Ljus å Skönhet