Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 3571 ggr
Moonchild
0

Liten fundering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag på en lektion som vi har som heter kulturhistoria, så fick vi se den här bilden..

Den heter God Giving Birth och den är målad av Monica Sjöö (vars övriga verk är lika fantastiska).

Nåja, saken är den att när den här bilden kom upp så fnös en av mina närmsta kompisar till. "Som att Gud skulle vara en kvinna!" Jag blev helt stum, okej att hon är någorlunda nyligen pånyttfödd kristen, men ändå? Jag orkade inte ta diskussionen med henne just då, men jag kan ju prata med er härliga människor istället :).

Jag tror ju på den universella kraften som feminin. Jag tror på Gudinnan, och jag har aldrig, inte ens som barn kunnat tro att Gud varit en man. Men många av mina kompisar som är lite halvtroende eller kanske "njaa, jag tror ju på någonting, men jag vet inte vad". Alla dem referar till Gud som man. Jag har en kompis som är lite intresserad av det gudomliga feminina (hon blev det efter DaVinci-koden, haha), men that's it, liksom.

Som sagt tror ju jag på Gudinnan, sedan vet jag ju att vi har Wiccaner och många andra här inne som tror på både Guden och Gudinnan som två sidor av samma mynt, eller vad man ska säga. Vi kanske har någon som tror på kraften som manlig med? Eller som könlös?

Men min stora fråga är ju, är det så inpräntat i normen (i alla fall här i Sverige) att Gud ska vara en man/manlig kraft? Hur ser det ut i era bekantskapskretsar?

BranDuir
0

det är så inpräntat i både Kristendomen och Islam att Gud är en man….doch är judendomens Jahve som i sin tur ligger till grund för båda religionerna …könlös!

Själv anser jag att manligt/kvinnligt hör ihop och att den ena inte kan existera utan den andra!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

chapett
0

Håller med dig BD, manligt och kvinnligt hör ihop :-D

svartmask
0

kanske de ä de som ansiktet på Moonchilds bild visar, det är delat i svart och vitt, alltså två aspekter, de ä iaf så jag ser de^^

Vad tror ni?

Blesses and kisses

Waara
0

Ja visst är det märkligt att dessa religioner har föreställningen att Gud är en man. Jag minns det även tydligt från religions kunskapen i skolan..hade någon konstig känsla redan då,som jag försöker förnimma nu..mindre värd känsla kanske,.. fy.

Min tro är att allt är gudomligt..Guden o Gudinnan,ja..men det universiella..Gudskraften tillhör alltet..det är min uppfattning..

#0..din fråga..de flesta i min omgivning verkar se på gud som en man,det låter så eller så tror dom inte på nåt…som gudomligt iaf.dessvärre.

#3..ja!..ying o yang…? även resten av tavlan är ljus/mörk..

BB//W

Keylie
0

Dom flesta  tror nog att det är en man med tanke på att gud i kristendomen avbildas med skägg.

Astrina
0

Jag är enig med BD. Det ena förutsätter det andra.

Jag vet inte, jag tycker dock många inte verkar reflektera över vad de tycker om Gud, det Gudomliga, Gudinnan, whatever. De säger Gud och han på ren rutin utan att egentligen veta vad de tycker. jag tror det har nämnts tidigare i en annan tråd men det är ändå märkligt hur kristendomen kan vara så fast förankrade i folk även fast de säger sig avstå från den. Det är intressant och konstigt hur starkt det kan avspegla sig…Vet kanptt vad jag skriver längre men det fanns en röd tråd från början.

Outrageous
0

Jag tror inte på någon gud/gudinna mer än symboliskt. Jag tror mer på krafter och att man vill få en form på dem för att det är lättare att "arbeta med". Men om det skulle finnas en högre kraft i form av en gud så tror jag inte att denne är varken manlig eller kvinnlig alternativt både och. Varför ska man alltid fördela upp det i två läger så att säga?

Hoppas ni förstår vad jag menar, kanske blev lite luddigt.

deerheart
0

Åh, den är underbar! Monica Sjöö var en fantastiskt konstnärinna!

Jag tror att det är just idéen om den manliga, patriarkaliska guden som är utmärkande för kristendomen (och judendomen och islam och…). Det finns EN gud, och det är en manlig gestalt. Monoteism.

Just därför blir vissa så provocerade av Monicas målning. Hon utmanar månghundraårig uppfattning om gud.

Vissa av oss, som BranDuir med flera har sagt, tror att det manliga OCH kvinnliga måste finnas, och finns i allra högsta grad, i naturen och oss själva för att få en helhet, en balans.

Det är ju egentligen en självklarhet, eller hur…??  :)  :)

Blessings

Deerheart

[trumman]
0

"Gud är en fet, svart, lesbisk kvinna!"
-väggklotter i New York

Wargmane
0

#0…*ler* Kul att du tog upp detta …Jag säger alltid Gud - Hon, med risk för pisk !!!*s*

Jag ser verkligen det feminina i gudomlighet…..

Hehehe Hon är säkert svart oxå !!!!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

_RS_
0

Gud skall ju vare sig vara man eller kvinna…

Vare sig mörkhyad eller blek…

Ej heller ung eller gammal…

Mitt enda hopp ligger i att det inte är Michael Jackson :D

//

Blodeuwedd
0

Jag läste boken samtal med Gud och enligt den så är ju Jag Gud..  hehe

_RS_
0

SMG är en mycket annorlunda bok, vad jag har förstått… Jag har inte läst den själv… men jag har hört folk diskutera den mycket och högljutt.

Jodrena
0

#11 hahaha ja det är kanske därför han har sin identitetskris. Han vill vara gud, allt på en och samma gång.

Dags för mig att redogöra min gudstro då kanske. Det är inte fel att kalla gud för han. men hon kan vara kvinnlig också. Gud.. ja någon enskild gud tror jag ju inte riktigt på, snarare en gudom. Och gudomen är inte någon mänsklig gestalt, inte heller djurlik eller växtlik, varken han eller hon - och samtidigt är gudomen allt detta.

Gudar kan jag prata om, tänka på och tänka med eller prata med. Gudar ser jag som delar av den stora gudomen. Och där finns självklart både manliga och kvinnliga energier av alla slag.

BranDuir
0

om gud varit EN - hade männsikan varit EN och fy fan vad tråkigt det varit!   *S*

Jodrena
0

#15 menar du då att var människa är gud. och bara människor som är gudar?

BranDuir
0

#15  lite ironi i detta…*S*…enl bibeln skapade Gud människan till sin avbild…*S*..jfr Maos röda kina…*S*

Lorelai
0

Jag brukar försöka beskriva det som en kvinnlig, en manlig och en könslös. Alla lika.

Hmm.. Fnys på du kvinnan.. en dag fnyser du på fel plats. 
Finns det något värre än nyfrälsta? Spelar ingen roll vad dem är frälsta i.. nyfrälsta är fantatiska och skrämmande.. *ryser*

[trumman]
0

#13 Du kanske kan se filmen… det räcker.

_RS_
0

Vet inte om jag har någon behållning av den heller.. eftersom Folk pratar så mycket om den boken så känns det som att det inte finns något nytt att tillföra. Så har jag sällan ro att mörda skallen med filmer… Jag försöker och försöker… men det skall vara en riktigt bra film om jag skall se den… Folk försöker få mig med på att se filmer.. men jag sitter mest och studerar och kan lyssna lite slött på en film som är i rummet.

TV är tråkigt.

Moonchild
0

Tack för alla era svar! :)

Jodrena
0

#17 aah dåså :D

Vroncis
0

För att komma med en liten åsikt såhär dagen efter diskussionen… Själv tilltalas jag inte alls av tavlan. Jag vet inte exakt vad det är som gör det men den känns livlös trots födelsen. Beror antagligen på att ögonen känns döda. Dessutom tycker jag inte att det är en kvinna på bilden utan snarare en man med bröst och med delar av alla raser, som föder.

Ingen får ta illa upp nu för det här är bara vad jag känner och ingen universell sanning :) men jag tror personligen att gud/ gudinnan är något vi människor skapat för att få universum och det större medvetandet lättare att ta till oss…