Apropå tanken om en stuga.
Ni diskuterade förut om att köpa en kursgård/stuga.. Och jag kom på idag att mina föräldrar ska sälja sitt sommartorp. Det är ett hus på två våningar, 4 rum om man räknar hallen.. glasveranda och en bastu. Utedass och snickarbod (och en lekstuga;) ) Vatten finns inte rinnande, men det finns en brunn på tomten. (tror inte det är drickbart men inga prover har tagits. funkar att tvätta sig i och att diska i iallafall)
De har även en gammal husvagn från 60talet som står på tomten.. obrukbar men fungerar som gäststuga. Plats för flera bilar finns, vägen in till huset bör klippas med gräsklippare med jämna mellanrum men den har grusats några gånger under årens lopp.
Grejen med att jag tänkte att detta huset kanske skulle vara intressant.. är att det är en otrolig aktivitet i huset, och jag tror inte det är en mänsklig sådan - jag är övertygad om att det är proppat med småfolk.. onda eller goda vet jag inte. Jag har vaknat på natten av att det knackat överallt i väggarna(och vi snackar verkligen inte regn eller möss nu) steg har hörts, mummel och en stark känsla av att bli iakttagen.. ofta. skogarna omkring är i uppror.. kräver erkännande och respekt. det är lätt att gå vilse, trots att vägarna egentligen är lätta att finna. svårflörtat alltså. Jag har sett ljus dansa över bäcken femton meter ifrån huset.
Jag har själv velat köpa detta hus att bo i av mina föräldrar. Det är beläget i västmanland, kanske en halvtimme från västerås. De vill inte sälja det till mig för då måste de kanske vänta i fem år.. de har sagt att de vill sälja det för 350 tusen men det är inte en realistisk summa.. jag tror inte de kan sälja det för över 200 tusen. (när jag jämför priset på hus som säljs i detta område + räknar in storleken och det faktum om att det inte är draget avlopp. mina föräldrar är från stockholm där man köper en tvårumslägenhet för fyra miljoner.. så de har nog lätt för att ta i)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Oj, vad fint!

Läckert.. :P Verkligen passande en häxa, med allt liv och väsen.

..men vad säger ni om iden? Jag har annars fri tillgång till stugan i ett par år åtminstone så ifall ni vill, och har en bil så kan man ha kurs, träff, fest där ifall man vill.

Mycket lockande…. gillar den verkligen! :-P

#3 Jag har ingen möjlighet att bidra till något sådant, men hoppas att de som har tycker det låter som en bra idé, för det tycker jag.

Puffar upp tråden lite.. respons tack!

Hittade lite bilder..från oktober 07. En morgon var det väldigt dimmigt.. och det var dödstyst. en tjock tystnad, och en inbäddande underbar lukt av gyttja och ruttna löv, våta barr och annat roligt - sånt som det luktar av på hösten. Jag älskar dimma och höst, det får mig att känna det - som om världen är ett moderliv och jag ett foster, omsluten av en mörk fuktighet och självklarhet om hur allting är. bla bla yadi yadi, pratar inte såhär mycket 'irl', jag lovar;)

på ett forum går det an, för då har alla chansen att få ordet.. men i riktiga livet är det inte väl att tala hela tiden, det är svårt men mycket viktigt att lära sig knipa igen och lyssna ibland!
jag tänker faktist lite nu att man iallafall skulle kunna fira nån slags vinter eller höstsabbat.. tycker man det verkar vara en bra ide att köpa stugan så kan man ju passa på att kolla riktigt noga på den+omgivning. om inte så är det ju alltid roligt att vara och lattja i skogen! just nu får jag ju låna den gratis när jag vill.

ja jag vet att jag är tjatig.. men jag ska nämligen ut dit imorgon med mina föräldrar, så ifall förslag eller intresse av köp /aktivitetshus finns kan jag lägga fram det för dem då. Jag skulle själv kunna tänka mig köpa och bo i stugan men det finns mycket som talar emot.. jag skulle behöva dra avlopp, jag skulle behöva körkort och bil.. och dessa saker kräver pengar och jag har inget riktigt jobb än så jag kan inte. Det kommer ta ca 3-5 år för mig att samla ihop pengar, skaffa körkort och bil…

Ja vart är egentligen de som pratade om stuga.
Inte så schysst att ignorera.
BUMP!

ja.. känner mig faktist väldigt besviken. det trodde jag inte.. kanske är för att det är jag som kommer med förslaget. Känner mig korkad varje gång jag puffar upp tråden och den förblir tom..

Jag har skrivit i den andra stugtråden och länkat till den här, men hur många som fattat piken vet jag inte.
Jag skulle i alla fall gärna hänga på en sån här sak om jag och min sambo nånsin kan komma ikapp de ekonomiska problemen som först plusgirot och sen förnedringskassan skaffade oss. Men som det ser ut nu så näe 
Ursäkta min tystnad…. jag var ju en av dom som var intresserad….
Jag tycker helt klart att detta ställe har potential och verkar ligga mycket bra. För mig som skåning är det ju inte bara att kvista över så att säga, men samtidigt tror jag att även om detta nu dykt upp som gubben il ådan så kanske folk känner sig lite stressade av att det måste beslutas här och nu. Det är ju inte ett beslut vi kan ta så snabbt,även om man skulle vilja. Det är ju mycket som ska klaffa och mycketsom ska bestämmas.
Men det är ett mycket vackert ställe, skulle själv ite ha något emot att bo där!!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

#16 Även om man känner sig stressad så är det ju schysst att åtminstone skriva något. Men bra att du tar ditt ansvar åtminstone.

Jag har bestämt mig för att själv försöka köpa huset. Det kommer ta ett par år.. och det kan vara rätt svårt att övertyga dem om min uppriktighet. Ifall jag hade ett annat intresse än mitt eget till huset skulle de ta mig lättare på allvar. Alltså ifall jag visste att människor ville besöka huset, kanske använda det som ett ställe att ha sina kurser på så skulle det kännas som ett säkrare kort att satsa på..
Övervåningen skulle lätt få plats med tio sängar + byrå, för övernattande som vill vara på kurs/besök..

Men varför tror de inte att du menar allvar med ditt intresse för stugan? Att det kan ta tid pga av pengar och sånt kan man ju förstå, men viljan kan väl finnas innerligt ändå.
Det skulle i alla fall vara en helt underbar sak att genomföra, för det ser helt perfekt ut. Och låter helt perfekt också! =) Så jag håller tummarna för att dina föräldrar förstår din önskan.

mina föräldrar är ju som de är.. ser mig nog mycket som ett barn med irrationella önskningar.. de har tyckt jag varit knäpp som velat flytta ut i skogen - trots att det är en uttalad och känd önskan jag haft sedan barnsben, i över femton år kanske. Och så handlar det om pengar, de vill ha och behöver pengar och kanske inte har lust att vänta på mig. Ifall jag lyckades skrapa ihop till en hyfsad handpenning skulle det nog vara en annan sak..

känns nästan fånigt att skriva i den här tråden nu.. min Avatar är överallt…
kunde jag skulle jag ta bort bilderna, åtminstone den på min son - jag öppnade verkligen mig själv med tankar, drömmar och bilder. har ingen lust att skriva mer på det här forumet just nu längre.

Men kära syster! Inte ska du känna att du stör för att du är överallt! Jag tycker om dina inlägg, de är intressanta och bra och KUL att läsa!!! Jag periodare på forum, ibland läser jag bara och ibland är jag som du säger - överallt! Det är inget man ska skämmas för.
Vill du att bilden ska tas bort så säg till Iram eller Bappho så fixar de åt dig.
*kramar om dig länge och hoppas på att du stannar kvar*

Så.. jag har inte sett den här tråden.. den har liksom så många andra gått mig förbi de senaste dagarna när jag har sattsatt på att städa och greja IRL .
Jag är ju inte det minsta intresserad utav att bo i ett hus nu.. men tycker att det är ett väldigt häxigt hus. :P
Så tycker jag absolut att du skall försöka övertala din föräldrar om att du skall få köpa det ändå, ett hus ligger verkligen för dig tjejen..
Vill du ha en sammankomst där så kan du räkna med mig.. så länge som det råkas sig i en tid då vi har ekonomiska möjligheter för det. Som jag ser det i realistiskt.. inte innan nästa vår.
Jag tycker även jag att du skulle passa fint i att hålla någon kurs eller liknande med all kreativitet du bär inom dig.. försöka hitta ett sätt att leva ut det.
jag är däremot inte den som åker på kurser.. men jag åker gärna och träffar dig en dag min kära syster..
Du.. ta det inte personligt att en del trådar förblir obesvarade.. en del är det så för.. inte skribenter.. utan trådar. Du skall se mina startade trådar.. inte många överlevare där inte. *kram*

Hallå spindelfot! Har inte hunnit att vara så aktiv, mkt jobb. Jag är intresserad av att gå samman o göra något men jag måste först se hur det blir med vårt eget köp av stuga. blir det köp där så lär inte tiden finnas till ytterligare projekt.
Så jag kan inte svara på var jag står just nu.
Bli inte för besviken, du har kommit med ett superalternativ varit generös o ärlig. Stugan är härlig o verkar vara passande.
O jag lovar forumet behöver dig här! Du är en stor tillgång med din härliga personlighet, känner ju inte dig i verkliga livet men genom trådar o inlägg!
Sänder dig många varma kramar.

hur går det med stugan?

#25 menar du "min" stuga så väntar vi o väntar! mäklaren vill ju självklart se om det kommer fler o bjuder, jag tror han hoppas på penningstarka tyskar
som brukar köpa upp allt här.
Tackar hjärtligt för omtanken!
ps har du bytt namn? jag hänger inte riktigt med i svängarna!
Kramar

jag surar på mitt håll.. men surheten gav mig kraft - jag har skrivit upp ett slags manifest om varför de ska sälja mig stugan! Där ingår inte bara mina högtflygande drömmar.. utan även en skarp ekonomisk plan! De kan bara vinna om de går med på den! Och ifall de inte tror på min plan.. ja då får jag helt enkelt maila dem planen om och om igen tills de förstår att jag verkligen vill och kan. Kanske kan ni maila och tjata på dem;)
Ifall jag får 'makten över torpet'.. då måste ni dock hjälpa mig göra drömmen levande. Ni kanske inte behöver lägga flera tiotals tusen eller hundratusen på ett köp.. men komma med erat kunnande och kärlek och fylla drömmen. Kom med era familjer och fira och ha roligt! Går saker och ting som de ska - får jag kanske makten redan detta år. Jag planerar nämligen att hyra gården tills jag kan köpa den.
planen som skulle kunna göra drömmen sann, är att driva den som en kursgård - det skulle även funka med utbildningarna som jag söker in till nu, nämligen som kbt-terapeut eller beteendevetare. Många spännande kurser och helger skulle man kunna ha där.. feminism, skapande.. vadsomhelst som man vill.

Det är ett så fint hus spindelfot! Ett RIKTIGT hus av timmer (väl)och med glasveranda också!!! Din plan låter som en bra idé. Jag hyrde också mitt hus och lånade pengar av banken så att jag står som ägare. Och ett hus utan vatten är ett bra och säkert hus för där finns det inga dåliga rör som sprungit läck.;)

Med tanke på att stugan inte 'bor' så långt härifrån där jag bor så lär jag med all säkerhet komma förbi =) Räkna med mig på ett eller annat sätt, om så bara för att få komma hemifrån och ut till 'ödemarken' (läs utanför stadsbebyggelse) och bo där =)

Jag skulle gärna komma och hälsa på och tycker det vore jättefint att ha träffar och så där. :)

mm, vill att man skall komma, gärna

Spindelfot.. jag måste få säga några ord till dej..
Läste om dina föräldrar och som jag fattar det så tycker dom att *dina påhitt* är stolleprov.. och förmodligen så har du med fått höra.. Jaha.. och hur tror du att du ska klara dej.. utan körkort osv.. stämmer det?

Hoops fel tråd…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#32, nej de brukar inte ens komma såpass långt att jag får chansen att argumentera egentligen, de brukar ignorera mig då jag lägger fram min tes..
körkortet sparar jag till nu. har kollat upp körskolor och bilpriser.. innan dess vill en nära vän till mig hyra stugan ifall detta går igenom, och de har bil och körkort.
idag lade jag korten för att få några bra tips.. jag fick bland annat upp 'tornet'.. vilket jag fått tre gånger i mitt liv, alldeles innan totalkaos.. annars var alla kort eniga, att jag skulle fortsätta driva min vilja med bestämdhet.. och lita på universum. dock är jag ju livrädd för att hamna i total skuldfälla..

igår natt kom jag ihåg en märklig upplevelse jag hade som barn.. att jag drömde ofta, att träden kom och ställde sig och tittade in i fönstren. Jag fick senare höra, att timret huset är byggt av är timrat för hand. Även fönstren (förutom de vi råkat krossa som barn..) är handgjorda. Jag har alltid haft känslan av att det är träden som stirrar på en när man är ute på gården. Vågade knappt vara ute själv på tomten som 18åring..
ifall någon ska bo där.. så får nån komma och prata med andarna och småfolken som huserar och styr, och komma överens med dem. Sådant kan inte jag göra! Jag kan bara känna deras arga blickar i nacken!

Ge dig inte i din kamp om din existens.. då förlorar man sig själv totalt!
Kanske du ska ha ett annat hus på landet..
om inte detta går ilås..
Kramar!!..BB
#35 Det fixar vi ;) det är en smal sak för en tjockis att råda med Rådarna.
Mvh, T