Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 947 ggr
BranDuir
0

tankar ur natten...

Jag är glad, glad för detta forum, ett rum där vi alla är lika och jämlika…det är något jag jobbat för genom många år, hållit föredrag om för olika hedniska grupper (inklusive några ultrafeministiska manshatande grupperingar…) sedan tolv år tilbaka….att alla strävar vi efter samma sak gemenskap och likavärde oavsett vilken stämpel vi nu fått i aktern av samhället.

Jag kan inte för mitt liv förstå att människan måste dela in allt i små små fack i alla lägen, "jag är xxx"  det måste ju snarare vara bra med en större gemenskap med utrymme för eget tänkande och inriktning framför smalspårig likformighet! Det skall vara högt i tak både vad gäller åsikter och vetande…alla lär vi ju något av varandra på det viset varje dag…i en rigid struktur stagnerar kunskapen och dör till sist då blir det bara en sanning a la Mao, Hitler eller Göran Persson…

En anekdot: För ett antal år sedan satt jag på en pub i Armagh,Ulster (NordIrland) och fick frågan : Are you Catholic or Protestant? jag svarade : Neither I'm Pagan!  gubben tittade på mig och replikerade: Och Aye…well then a Protestant or Catholic Pagan then?…..Jag bjöd honom på en Pint och en Blessing på gaeliska….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Anco
0

Du skriver så kloka ord, käre druid!
Och vist. Sant är att vi alla är jämlika trots våra olikheter…. det är det som skapar mångfald och kunskap!

Detta forum håller jag med dig om är ett av dom med högst i tak och som tillåter alla att komma till tals oavsett åsikt. Att vi sedan ryker ihop och är oense om saker är bara sunt, alla kan/ska inte tänka/tycka likadant.

Kram

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Alvljus
0

Jag har också funderat på detta. Min livsfilosofi är: låt den som vill kalla sig för något, få göra det. Varför ska man reta upp sig på det? Vi är alla olika, somliga känner ett starkare behov av den gemenskap som ibland kan komma ur att "höra till" ett visst fack, andra känner inte det behovet. Var och en blir säll på sitt sätt.

Tycker det är tröttsamt ibland med detta forum och det ständiga käbbel som utbryter så fort någon väljer att etikettera sig själv. En del vill inte ha en etikett, andra trivs med det. Så är det bara.

Hedning är ju också ett fack, liksom häxa och frihäxa. Jag lägger ingen värdering i det, observerar bara. Då tycker jag det är intressantare att ställa frågan VARFÖR någon tycker att de hör till ett visst fack, och ur det svaret kan många spännande diskussioner och utbyten födas.

Waara
0

#0..älskade..det är så konstigt..satt o skulle göra en presentation på min sida..men det låste sej…vad jag dock ville ha sagt men inte kunde få in ett större perspektiv, var dock det att,som du säger här..    högt i tak…känns viktigt.

Håller mej dej i mångt o mycket med din åsikt om forumet o din syn på det där med fack indelning.. min uppfattning är liksom din att vi alla är lika o jämlika…dock med olika uppfattningar o vinklar men en värld där ingens sanning är mer sann än någon annans..o visst är det underbart! vi ger o vi tar o ger lite till.. sen en sak till som slår mej ofta är hur vi med gemensamma krafter på forumet lyfter o hjälper varann o handlar så långt som möjligt i kärlek..

Alla har betydelse…alla är viktiga..är oxå så glad för våran gemenskap här..många nyfunna en del återfunna vänner hittas… börjar bli för djup nu..så jag avslutar så…men tack till er alla,för att vi finns!

BB//W

BranDuir
0

#3 de gemensamma krafterna har ju inte minst jag fått känna på de senaste veckorna…och ja det är underbart med detta samarbete över alla gränser!

bra uttryck! Tack för att VI finns!

Mist
0

Tack ännu engång BD för kloka ord :)
Vet du en sak , du gör mig glad och jag vet nog inte hur många gånger jag skrivit det idag… BD , du är en klok man :)

Vekka
0

Jag håller med, det är underbart att alla är olika, det är intressant att kunna lära sig nytt utav andra, oavsett vad man väljer att titulera sig. O på detta forum finns det många underbara olika individer o det kan bli lite trätor här o där men det är bara sunt ibland. O jag som inte har någon liksinnad i min omgivning är detta forum guld värt.
Ja, skriva kan han den där "druiden", alltid trevligt att läsa BDs inlägg.

Kramar till er alla!

ps. Mist, jag håller också på att lära mig alla korta uttryck!#S#

Mist
0

#6 , ja du uttrycken är roliga här ;) * ler *

sanaya
0

Kloka ord BD!

*skrattar* angående anekdoten:)

Jag vill säga att jag är lika glad för det här forumet, jag har väl aldrig någonsin varit på ett trevligare mötesplats som här. Och jag är så glad över att träffa på likasinnande efter alla år som solitär!

Cristine
0

Jag missar aldrig dina inlägg BD! Du är vis som en gammal indian.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

BranDuir
0

#9  nej men gammal som en vis indian…*S*

Lorelai
0

Lovorden haglar med all rätt.  :D
Jag kan inget tillföra.. orden bara snubblar.

blodtopp
0

Det med att sätta etikett på sig 'jämt och ständigt'. Människan är ju ett flockdjur, dras till likasinnade (uppenbarligen, eftersom just vi är samlade här på forat och trivs ypperligt med varandra).

Men det där med etiketter. Jag tror att det är för att det för många inte räcker med att vara människa. Eller snarare att det är för stort att 'bara vara människa' och se den gemensamma nämnaren mellan oss. Istället för att se den totala samhörigheten mellan alla människor, så delar vi in oss i mindre grupper för att lättare kunna känna sig delaktig i en viss gemenskap.
  För många räcker det med att säga västlänningar och utlänningar. För vissa krävs det att dela upp ännu mer - kristna, hinduer, moderater, hippies, hemlösa, knösar, hedningar. För andra behövs det ännu mer indelning - protestanter, katoliker, ortodoxa (eller för att dra paralleller hit in - häxor, wiccaner, druider, shamaner (eller ännu mera indelat: dianiska wiccaner, gardnerianska wiccaner, fairywiccaner etc etc))
  Ja ni fattar.

Och ja, jag kan till viss del hålla med om att det är synd att man 'måste' sätta en etikett på sig själv för att känna att man hör ihop med något/någon. Men som samhället ser ut idag kan det nästan vara nödvändigt för att överleva helt enkelt.

Sen ser jag också detta när det gäller religionsuppdelning, om vem som tror på vad osv osv. Alla dessa gudar och gudinnor som vi tror på (och då menar jag alla religioners gudomar) är bara en mängd fasetter på en klart slipad diamant. Samma källa till allt alltså, oavsett hur det tar sig ut rent praktiskt.
  Alla kan inte gå samma väg genom livet, och om en väg betyder en annan etikett än vad någon annan har, so be it! Låt folk få göra som de vill, så länge det inte skadar nån.

Lorelai
0

#12Där var dem jue! Mina ord.. *s*

Waara
0

#12 Underbart skrivet,blodtopp! BB//W

blodtopp
0

#13 Va bra att jag hittade dem åt dig då *S*

#14 Tack Waara! Blesses!

Moonchild
0

#12 "Alla dessa gudar och gudinnor som vi tror på (och då menar jag alla religioners gudomar) är bara en mängd fasetter på en klart slipad diamant. Samma källa till allt alltså, oavsett hur det tar sig ut rent praktiskt."

Det tyckte jag var väldigt vackert skrivet, blodtopp. Allt var bra, men detta var det där lilla extra ;).

BiGavia
0

Mycket braskrivet som vanligt BD… Vi är människor och tjusningen meddet är väl att vi är olika och ändå så lika.. Ettiketter tycker är ett sätt att skapa distans och främligskap. Om klisterlapparna försvinner, vilket de gör i nödens och glädjens stund,  kommer människorna närmare varandra.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BranDuir
0

Lady, weave your web of change
Bring the world to peace again
Let us all be kin together
So Mote It Be

Blodeuwedd
0

Precis så….. lyckan kommer till den som har ro att vänta… Vackra ord BD.. vackra och kloka.

Waara
0

#18..Håller med BW,jättevackert..mycket

lotta2
0

# 12, Blodtopp, jag bara älskar dina ord där "Alla dessa gudar och gudinnor som vi tror på (och då menar jag alla religioners gudomar) är bara en mängd fasetter på en klart slipad diamant. Samma källa till allt alltså, oavsett hur det tar sig ut rent praktiskt."  Så sant så!
Alla vägar bär till samma ställe, det gäller bara välja den väg  som känns rätt för en själv…:D

blodtopp
0

#16 o #21 *glad över era ord*

Det är synd bara att så få vet (förstår snarare) detta, och försöker övertyga andra om att just deras tro är den enda rätta.

#18 Håller med i dina vackra ord!

Anco
0

#18 vackra ord!!
Du är vältalig som alltid käre Druid!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman