En tillägstråd till örtagården---
Den börjar ju bli lite stor och lång nu…
Här har vi vår plantskola som vi har inomhus ver 2.0.
I den har vi spikklubba och vit salvia på groddning, artemisia, gullvive-bebisar, daggkåpa, broksalvia, honungsmelon, aloe pepparmynta, två pepparplantor varav en ligger på 1 000 000+ scoville
(ruggigt starkt, pepparsprej ligger på 1 500 000 - 2 000 000 scoville).
Tabasco ligger på 2 500 scoville.
Det kan bli mycket intressant för mig som svettas av vanlig svartpeppar :D.
Som kuriosa kan nämnas att världens starkaste peppar 2005 var Dorset naga, som mätte 923 000, enligt Guiness rekordbok. Nu är ju jag ingen älskare av peppar alls, så egentligen vet jag inte varför jag bryr mig :D…
Gullrankan är för fukt-syrehållning samt för att det ser bra
mycket bättre ut än jord och bark.
En liten del av min örtasamling.
Timjor salvior,basilika rosmarin, tagetes, lakrits, passiflora och dill.[](javascript:void window.open('Slideshow.aspx?Login=askfisen&&BinaryId=5f3bf26c-0395-4a11-98d5-d246a8d44800', 'slideshow', 'width=750,height=550,menubar=0,resizable=1,scrollbars=1'))
Vandra i Ljus å Skönhet

Äntligen vaknade denna :D hehehe
Stiligt hörrudu ;D
Vandra i Ljus å Skönhet
Växthuset mitt är fullt, odlar också chili, tycker om det som är starkt. Sen det vanliga tomat, gurka, squash, nakenfröpumpa, parfympumpa, paprika och att inte glömma mina pelargoner. Kan fortsätta räkna men det blir ointressant…Dessa vänner ger mej liv.
Vandra i Ljus å Skönhet
Måste ta tag i odlingarna..ligger efter..det såg fint ut.. era odlingar..

Så fint du har ordnat det där Askfisen. Jag beundrar ditt växthus.. :) Jag blev också påmind om att välsigna drivhuset eller vad han kallar det för..Ja.. det är ju inte bara örterna som man kan odla.. det ä rju maten med. :D

Jag lägger mina bilder här nu, dels för att den här tråden inte är lika tung - men innerst inne och i ärlighetens namn så bläddrade jag nog förbi den "egentliga" tråden med allas örtbilder hehehe. Lathet mao.
Nå, när det gäller mina örter är jag inte lat. Jag har förvandlat en del av mitt kök från att ha varit en soptipp med massor av pantflaskor och källsortering till detta.
Där frodas för tillfället citronbasilika, citronmeliss, mejram, rosmarin, malva, salvia, aloe vera, persilja, ringblomma samt orchidéer och andra "oörter".

Där kommer också bli litet mer, så småningom :D åh, jag vill fylla hela köket med örter nu när jag lyckats få ordning på det hela. Är litet avundsjuk på min hunds frukostmiljö faktiskt.
Eftersom jag tycker det är så himla intressant att granska örterna på nära håll tyckte jag att denna bild är mer talande om än inte lika överskådlig :)

#8 vilket fint vindspel!
MVH Isnornin

Din Salvia är så mycket finare än vår… men jag adopterade ju iofs en som var ganskarisig… så den tar sig nog :D

#9 tack :D den är köpt i Finland senast jag var där. Alldeles för länge sen nu. Jag hade tänkt åka dit i år. Men det blir nog ingenting av det med min ekonomi. dessutom händer det för mycket här hemma. .. nu blev det väldigt OT men jag får dåligt samvete för jag kommer inte ihåg alla släktingar. Har inte ens träffat alla för de ynglar av sig så mycket. Och för några år sen fick jag mig en tankeställare då min yngsta morbror gick bort i en olycka. Jag vill träffa min kära mormor innan tiden är kommen för henne… *suck*
#10 :D den är helt fantastisk! Köpte en färdig planta, men den såg inte ut sådär då. Rätt risig den med, liten med massa halvtorra löv och såg sjuk ut. Det visste jag inte förrän jag nu ser på den hehe. Visste inte hur fin den kan bli. Så jag är förvånad då jag i vanliga fall inte lyckas särskilt bra med örter. Men i år har jag verkligen lagt min själ i dem :)

Har varit på mitt barnbarns "växtmarknad" idag;) Det var växter som småskolebarnen sått och drivit upp under våren. Inkomsterna ska gå till en skolresa. Verkligen fantastiskt, ett helt källarrum med fina knubbiga plantor. Och hela idén att barnen få jobba med detta tycker jag är så bra. Barnens glädje över vad de åstadkommit var härlig.
Valde en kryddoftande pelargon, körsbärstomat gul o röd, en solros som ska bli en röd variant och en annan pelargon.