Att åldras som ung
Jag har inte ens hunnit fylla 25 år. Men jag börjar bli gammal. Själen, kunskapen och visdomen får gärna kännas gammal så länge den inte blir konservativ utan låter sig vara kreativ och nyskapande. Men min kropp. Jag börjar få en gamlings kropp. Är det priset för att få vara den jag är - att betala med min ungdom?
Jag har alltid varit mycket vig och älskat att röra på mig m.m. Men mina knän tillåter mig inte att springa - jag som älskar att springa. Min rygg tar kål på mig, ibland kommer jag inte upp ur sängen. Min hud ser gammal ut. Mina fötter är iskalla. Nu den senaste tiden har jag också märkt att min vighet börjar snarare likna stelhet.
Med stor sannolikhet är detta kopplat till mina eviga sömnbesvär. Har man lidit av en livslång sömnbrist är det inte konstigt att det sätter sig i kroppens övriga funktioner också.
Jag efterlyser i denna tråden litet tips på hur man behåller sin ungdom. Matvanor - drycker - motion - meditation - magiska aspekter m.m. Jag efterlyser med andra ord inte förslag till hur jag ska sova bättre även om detta är med största sannolikhet huvudanledningen till vad som händer med min kropp. Detta därför att jag redan vet mycket om sömn och mitt fall är litet mer avancerat än vanliga insomningsmetoder och tips rår på. Självklart är det ett problem som jag absolut inte ska strunta i och har heller inte gjort det utan sökt hjälp hos läkare m.fl. Detta ville jag bara klargöra för att ni ska förstå att det inte är botemedel för mina sömnproblem jag söker efter utan tips på hur jag ska få igång min kropp igen :)

Äta nyttigt är väl en bra grund. Jag är inte så insatt i det annars. Kanske för att jag själv inte kommit så långt än. Hoppas du får många bra råd.
Jag föreslår yoga. Börja med enkla övningar och hellre ett par minuter varje dag än någon gång i veckan. Hatha yoga har övningar som passar nybörjare bra, även om du är vig. :) Med yoga tränas smidigheten och vigheten men då mycket handlar om andningsteknik får även lungorna sitt. Själv upplever jag en enorm skillnad med yoga i mitt liv. Jag blir lugnare, sover bättre, smidigare - ja, jag känner mig mer harmonisk.
Mer kött och fett, mindre kolhydrater. Mer egenodlade grönsaker och frukter, de som växer på "farfars gård" har 3 eller 4 ggr så mycket vitaminer och nyttigheter än de som skeppas hit från andra delar av världen och ligger i fruktdisken.
Strectha, håll igång. Springa är inte bra för kroppen, spec knäna, gå hellre raska promenader i varierad terräng = skog. Yoga som Astrina är bra, hitta den form som passar dig.
Drick vatten och vin, öl är inte bra, starksprit är gott om det är whisky men annars bara rättså mycket dynga.
Teernas välgörande egenskaper är extremt överskattade, men det är gott med en bra kopp te.
Gör ritual. En väl sammansatt ritual gör nytta för både kropp och själ.
Gör bara det som fungerar; håll inte på med sånt "magiskt" som förlitar sig på att du måste TRO på det. Använd det som ger resultat, och som ger dig genuina upplevelser. Rikta hellre in dig på EN riktning, än sprid dig själv för tunt.
Tja, det var ngra idéer iaf.
Mvh, T

:) helt nybörjare i yoga skulle jag inte kalla mig. Ashtanga yoga praktiseras en del här. Dock inte så ofta som jag borde nu längre. Det finns inte plats för det.
#4 Ja, då så. :) Då vet du ju en hel del redan. ;))
Det finns visst tid, lägg det bara på en nivå som passar in i din vardag. Pyttelite ger mer än ingenting alls. Slå ut det i det långa loppet, oavsett vad det handlar om.

hihi. trumman. :P vi har diskuterat det där om kött på msn va, och du vet vad som gäller för mig med den biten ;) Tack för alla kloka råd ändå. Och självklart … jag utför aldrig något magiskt arbete som jag inte känner något för själv. Oavsett vem som talar om för mig vad jag ska göra - känns det inte rätt så är det också helt menlöst att göra det då det självklart inte finns någon verkan i det man inte tror på.
#5 åh, tid finns, jag menar fysisk plats ;) Speciellt när killen är här. vilket han är ungefär 5-6 av 7 dagar. För jag bor i en etta med en möblering som måste göras om varje gång jag ska yoga. Gör jag det när han är hemma så … ja, vad ska han göra under tiden. Sitta på en stol och titta på när jag står på alla fyra med rumpan upp i vädret? haha. han skulle säkert uppskatta det men inte jag. men ja, jag ska ta till mig dina ord. det är inte omöjligt att lösa. :D

Förresten, #3 nämner att teerna är ofta överskattade. Nå, det kan så vara, men de är långt mycket bättre än de flesta andra drycker. Om inte annat så borde det väl klassas som smaksatt vatten med litet vitaminer i. Och vatten är ju bra. Vitaminer är också bra. eller tänker jag fel här?
Hm…Sömnprobem här med….Känner av min rygg och mina fotbollsknän, men jag är iaf över 40.
Umgås med barn. Röra dig lagom. kanske cykla lite. Skratta! :-)

Vännen min, jag förstår dig mer än väl och det enda jag kan ge dig i form av råd (med andra ord, det som fungerar för mig) är att äta mycket, riktigt mycket och varierat så du ger kroppen nog med energi och alla ämnen som behövs för att kunna regenerera sig ordentligt. Många timmars liggande vila, om än uttråkad som sjutton, för att kroppen skall få återhämta sig och ryggen inte skall sjunka ihop.
Fysisk och handgriplig jordning, genom att dels sätta fingrarna i marken och vara ute mycket… motionera mycket och länge varje dag på ett sätt som inte är utmattande… promenera och bär så mycket du kan.. inte så tungt du kan, men så mycket som möjligt.
Ju mer energi och näring du tillför kroppen och ju mer du håller den igång, desto mindre kommer du antagligen att märka av dessa besvär. Sysselsätt även huvudet mycket med logik, matematik, schack, studier och minnesövningar för att inte tappa greppet… Upplever du ofta drömstadier som vaken, men inte kan sära riktigt på vad som händer, så försök att se efter om du kan se vad klockan är, eller om du kan läsa en text… Går det ra är det sannolikt en verklig händelse, men om texten eller siffrorna inte utgör någon ordnad följd kan det vara så att det är ett drömstadie…
När och om du får igång allt och hittar en balans i alla problem, så kommer du snart att uppleva en helt ny värld av ljud och saker du tidigare missat… saker du tidigare sett som störande och enerverande kommer att skänka dig välmående och glädje…
Enkelt uttryckt låt inte deet knäcka dig utan vänd det till något positivt, redan i tanken… Lev dig in i det positiva i att inte missa… Ta vara på dig själv och ställ dig över problemet, istället för att försöka hitta en lösning. Lösningen ligger kanske däri :D
Lycka till, syster…
//

#8 Ja, skratta är nog något jag gör alldeles för litet av.
#9 Broder, ditt svar kunde jag redan räkna ut nästan. åtminstone många delar av det och konstigt vore det väl annars hehe. du har inspirerat mig mycket och det ska du ha ett stort tack för.
Att äta mycket, och varierat ja det kan du ha rätt i men samtidigt bör jag nog inte göra det förrän jag har gjort något åt min mage :P den är visserligen inte farlig men är på god väg då jag har en kroppsform som gärna annars är formlös och magen samlar på sig allt. En s.k. manskropp vilket inte är särskilt hälsosamt för en kvinna.
Jag vet hur du menar med träningen, men hur ska jag få tid till det undrar jag? om jag jobbar 8 timmar om dagen och behöver de där timmarna med vila för kroppen - då finns inte tid för att sticka fingrar i jorden eller gå omkring och bära på saker.
Jag rör ju mycket på mig då jag har hund + att jag gärna går/cyklar (helst går) till och från jobbet. Jobbet är fysiskt krävande (dock ohälsosamt så det skriker om det) och där får jag bära och röra på mig. Men uppenbarligen räcker det inte med det.
Hm mja. Jag har mycket att fundera kring. tack för era inspirerande svar, de har gett mig något vart och ett av dem. :)

#10 Just det, hur har det gått med ditt jobb egentligen? Har du sökt några nya, mer hälsosamma?
#10 Men inte så mycket skratt? Inte bra, tror jag…försök ;-) Kram

#11 just nu handlar mitt liv om så mycket annat att jag inte skulle fixa en sån sak. Så - nej.
#12 ja, jag tror som du, skratt är viktigt i livet. Jag försöker akta mig för att sätta stämpel på mig själv men jag är nog inte den skrattande sorten. Humorn finns i hjärtat men skrattar gör jag sällan. Jag vet inte riktigt hur man gör *s*
#13 Åååh, vad jobbigt….Skrattet är nog min livlina sas…Kraam

#14 det var gott att höra :) det är härligt med människor som skrattar. Jag känner dock inte att det är så farligt att inte jag själv skrattar. det är inget jag saknar så mycket. Skratt är för utåtriktade personer (ur min synvinkel) och jag är inte särskilt utåtriktad och trivs bra med det :)
#15 Det är bra det, för då har du skrattet inom dig iaf :-)
Hej Jodrena!..jag tillhör ju dom som inte tycker ålder har så stor betydelse..bara man gör det bästa av sej..Trumman ger dej goda råd på ett sund leverne ,vilket är väldigt viktigt för att må bra o hålla sej fräsch..sen skrattet som flera säger..det tror jag oxå,det sägs ju att ett skratt förlänger livet så…gör saker du mår bra av..Däremot tror jag inte du ska ändra allt på en gång utan kanske dela upp det i små behagliga delmål..så att det inte blir tvärtom effekt..dvs. att du mår dåligt av det..ta det bit för bit..?..så att du njuter av dina önskade förändringar..?..Du känner bäst själv.Du verkar vara en klok liten gumma..o det kan väl mycket väl stå för din känsla att du är äldre än du är..men man är inte äldre än man gör sej..så börjar du din förändring nu,så har du säkerligen stora förutsättningar att åldras med behag…Väl mött o kram! BB//W

#17 åh, nej ålder har inte någon större betydelse - dock har min kropp ganska stor betydelse för mig. Jag vill inte känna mig halvt invalid ungefär som 80-åringen gör när jag bara nått en fjärdedel av den åldern själv ;)
Sen, att göra saker som jag mår bra av, det gör jag. Men jag skrattar inte av det. Det är skillnad.
Nu ska denna trötta lilla gumma vila sig en stund hihi.
(barnasinnet finns där till stor del det skall icke förglömmas, jag är kanske så gammal att jag börjar gå tillbaka till barnstadiet som gamlingar ofta gör hihi)

#17 Den effekten Jodrena beskriver har jag sett förut. Det är sömnbristen som gör att människor som Jodrena lever dubbel livslängd.. Hon kanske är 24år (?) men hennes kropp har hunnit bli lite över 40år. Eftersom det ständigt är igång..
Stämmer det Jodrena?
Så det är inte det att personer så som Jodrena inte vill åldras.. de vill bara att kroppen skall åldras i samklang med sinnet. Det är inte roligt att se dessa unga människor lida av besvär som tenderar att inträda vid pensionsåldern.
Deras kroppar slits ut fortare än vad dem i sinnet åldras. Det är en plåga.. en plåga jag dessvärre ingenting vet bot på.
Mina tankar är med dig syster kär.

Men nu, kära hustru är jag i ganska god form… ;-) Man kan ju till viss del reversera effekterna innan man är för gammal… Jag har en del kvar, men jag kan nog lova att du får dras med en i högsta grad levande man en god stund till :D
Du kunde kanska pröva Herbalife kosttillägg. Det har gjort underverk med mig i alla fall. Säljs via nätverk. Vet att det finns i Sverige men känner inte till det där. Det är rätt utbrett så kanske någon annan känner det.
Fisk och skaldjur är bra för lederna, nässelsoppa mycket grönsaker och frukt.Olivolja för huden både utanpå och innuti, nu när värmen börjar gör en smet av avokado honung och olivolja, smörj in hela kroppen och sätt dej ute i skuggan i 20 min. Dansa gärna ett par låtar för dej själv hemma, sen är simmning och cykling väldigt kompletta för att hålla igång.
Hoppas någon av alla råd du fått från oss alla hjälper dej.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#19 ja visst är jag 24 år och visst har du rätt i ditt påstående helt och hållet. :) det vet du att du har egentligen kära syster, utan att ens fråga men jag bekräftar så att andra också ser att du har rätt.
#20 det är gott det. Jag har funderat på allt du berättat om din träning och din livsstil och det är något jag behöver anamma. Hur det ska gå till vet jag inte riktigt. Det handlar om att lära sig att ändra varje rörelse i mitt liv och det är förstås en lång process men det är det värt :)
#21 Jodå, jag har haft kontakt med en försäljare. Jag vet bara inte … de är säkert jättebra men det känns som att jag inte vill äta massa pulver, jag vill äta rätt kost och få i mig vad jag behöver med riktig mat. Dock finns tanken där.
#22 ja, jag äter inte kött, fisk eller skaldjur, men däremot har jag ändrat min kostplan helt nu, och äter medvetet. Om det är omega-fetterna i fisken och skaldjuren är det ingen fara med mig då det problemet är åtgjärdat :) min kost består av minst 50% grönsaker, varav minst 50% är färska. :)
tack för tipset med oljan :D cykling är ingenting för min rygg, däremot sa min ortoped att jag ska promenera mycket och som du säger, simma mycket. Dock är simning ingenting för mig av många anledningar. Tack, tänk att du fick med så mycket bra i ett så kort inlägg Cristine :D