Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3444 ggr
Waara
0

Frukost...äter ni det?

Godmorgon!

Efter varit på föredrag om kosthållning,så slog det mej hur många som inte äter frukost..på handuppräckningen var det inte ens hälften..!

Många är helt enkelt inte hungriga o har svårt att äta…när min dotter inte ville ha frukost men var tvungen o få i sej näring för att klara skolan så kom vi på att det gick betydligt bättre o dricka…..

Här får ni recept på morgon smoothie,god som milkshake..

2 pers                3dl lättsötad vaniljyoghurt

1/2-1 dl apelsin juice

1/2 dl. havregryn

1 dl. frysta hallon eller jordgubbar (eller mer..)

Använd blender eller mixer stav..

BranDuir
0

Kaffe….cig….det räcker åt den här….fast föda efter ett par timmar…*s*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

svartmask
0

låter underbart Waara, den ska jag testa nästa gång jag inte är sugen på frukost^^

Bless vännen <3

Waara
0

#1 Bättring!..haha..

#2 Gör det,jätte gott! som mellis oxå..eller eft. träning…

Brokenfether
0

Är inte hungrig direkt på morronen så det blir kaffe,cigg och efter ett par timmar 2 mackor..*L Låter gott med smoothie…*L

Bappho_
0

Bara kaffe. Måste vara vaken rätt många timmar innan jag klarar av att äta.

BranDuir
0

mellis…*S*…det slutade ju säljas 1977….jag dar den sista oöppnade mellanölsburken stående i min bokhylla…Pripps Blå klass IIB Mellanöl…den sista av de femton flak jag och kompisen köpte sista dagen …

Hadina
0

Kaffe och cigg..Generad.. hua vilken frukost!!

Men efter ett par timmar går det att äta lite..

Hias
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte heller äta direkt på morgonen utan de får först bli en kopp te sedan en kopp kaffe efter en stund och tyvärr så är oxå jag rökare men den stunden jag sitter på min balkong i min tygsoffa som jag har där och morgonsolen skinner rakt på och krax kommer förbi för att se så jag skött mig me hans frukost den är underbar.En bild sen Ostar/Påsk. som jag tog där ute .

Ijin
0

Nä.. inte frukost för mig…

Astrina
0

Jag vaknar oftast vrålhungrig. Har jag sovit omkring 8h så är det exakt så det känns. Att det var så längesedan jag åt. För mig har det varit en träningssak. När jag gick i grundskolan fick föräldrarna skicka med mig frukost, jag kunde bara inte äta på morgonen. När jag gick gymnasiet pendlade jag och kände att jag var tvungen att försöka få i mig något för att fixa långa dagar. Hela tiden har jag tränat mycket så jag antar att det är därför jag kräver så mycket mat.

fairytindra
0

Frukosten är mitt favoritmål. Helst tycker jag om att sitta länge men det är ju inte alltid det hinns med. När jag jobbar på morgonen så äter vi frukost på jobbet och det blir oftast inte förrän ca 9.30 . Om jag är ensam hemma så äter jag gärna framför datorn.

Hotellfrukosten är det allra bästa men man orkar ju aldrig äta hälften av vad som serveras.

Till vardags äter jag antingen havregrynsgröt eller flingor och fil samt en smörgås och kaffe kram tindra

Coturnix
0

Ingen frukost. Kräver minst en timmes vakenhet. Också barnen är olika där. Somliga skiner som solar och hugger in på havregrynsgrönt, andra får man försöka locka med fruktsallad, blåbär, hallon, ananasskivor och juice.

#0 Tror verkligen att det ligger något väsentligt i det du säger där, det är bättre för antifrukostmänniskan att dricka än att tugga på något som bara växer och växer och aldrig tar slut och som dessutom framkallar illamående.

Anco
0

Psst #6 jag tror att dom menar mellis=mellanmål! Nej frukost är ett rätt okänt begrepp… kaffe och efter ett par timmar någon macka.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

SEViking
0

Nä, frukost kan ja inte me. Ibland gröt, men bara om ja ska vandra i fjällen elelr så.

Men har ja varit vaken en stund, så kan det slinka ner en macka åxå

SEV Oskyldig

BranDuir
0

hahaa…#13 jag vet….men det är ju ett begrepp som har dubbla meningar för oss som till den yngre generationen som blitt lite äldre…*S*

[trumman]
0

Jag skulle nog inte lägga mig i den här kolhydratsstinna tråden tror jag… men det kan ju bli kul ändå ;)

Jag som är fet och vill gå ner i vikt börjar helst inte dagen med socker och cellulosa utan äter ett paket bacon och 3 stekta ägg istället. Gärna med lite extra smör. Ja, jag är allvarlig.

På det står jag mig i stort sett hela dagen fram till 8-9, då jag kan äta 2-3 hamburgare (alltså bara köttet) med stekt ägg och vatten till såklart. Gärna kolsyrat.

Mvh, T

SEViking
0

trumman, du e bara aven att vi käkar mackor. ha ha ha

SEV Cool

Hadina
0

Trumman! Vad äter du till frukost då? Kött?

Astrina
0

#16 OJ!! Själv kräver jag intag var 3e timma. Kan gå 4 timmar men då blir jag inte rolig, fråga pojkvännen haha! Det är som alla mekanismer upphör i kroppen och jag blir kapad av en 2-åring.

Bappho_
0

#16 Skulle jag gå på den dieten så skulle jag bli smal. Fy, attans… jag skulle kräkas redan efter frukosten Skrattande  Hur får du i dig det där? Börjar det inte växa i munnen efter ett tag?

SEViking
0

Ja ska man äta så ere ju lika bra å äta mycke??

SEV Oskyldig

Sofielunsen
0

Jag älskar mackor ;) Och frukost är nog det bästa målet på dagen för mig. Då jag varken dricker kaffe eller röker så har jag ju inte alternativet att börja dagen så ;)

Trollvind
0

Kaffe får det bli tills kroppen vaknat ordentligt efter ett par timmar. Då stoppar jag i mig vad jag har hemma. Oftast gröt.

_RS_
0

Jag är också en människa som dricker lite cigg och röker kaffe på morgonen. Mest för att det är enklare att dricka medan barnen äter frukost. Äta med dem är lite drygt.

Mig spelar det ju ingen direkt roll vad det är för måltid eller när, men genomgående har jag taskig aptit om något stressar mig. Ibland lagar jag ordentlig lunch till frukost iofs. Beror på hur dygnet varit och hur mycket vila jag fått.

varulven
0

jag sitter och knaprar knäckebröd nu :) hade varit godare med något lite mer "fylligt" men jag hadeinget hemma.

Alvljus
0

Jag måste äta regelbundet för annars blir jag vresig, kärv och grinig (mer än vanligt alltså *s*). Frukost, lunch och middag, annars fungerar jag inte. Men jag gör gärna som trumman faktiskt och äter bacon (eller prinskorv) och ägg på morgonen, dock är det sällan jag hinner med att laga mat så tidigt. Ofta blir det några knäckebrödmackor med keso och gurka, eller något annat pålägg. Dricker flera glas vatten på morgonen, är så oerhört törstig då.

Kaffe får vänta till efter lunch för annars blir jag helspattig. *flin*

Waara
0

#6 Då tillhör man den yngre generationen då..haha..haha…..

#13 ;-)

P.s Glömde att skriva att 1 banan får gärna läggas till receptet oxå…så får ni i er kalcium,vilket är en vanlig näringsbrist…

Dock valfritt! Lika gott !

Blodeuwedd
0

Jag äter gärna frukost.. Fast inte direkt från sängen in i kylskåpet. Pillar runt lite först.. Frukosten består oftast av någon form av fil eller yoghurt, flingor i en salig blandning med torkad frukt, solroskärnor och sen en skivad banan i. Kanske en macka med salami och brieost om det finns hemma.. ibland kaffe ibland te.

Förr när jag hade korna åt jag inte frukost innan jag hade jobbat tre timmar. Då blev det oftast en riktig bondfrukost med gröt och ägg och kaffe. Dagens absolut godaste mål.

Blodeuwedd
0

Waara jag ska stjäla ditt recept på smoothie till min dotter. Hon är såå dålig på att äta frukost.

lightseeker
0

#19 och #26, härligt med två personer till som kräver en bastant frukost.
Har nog själv en hög förbränning, för jag klarar inte av att hoppa över något mål, efter 3,5 timma, är jag också en vresig 2-åring.

spindelfot
0

även jag låter bli kolhydraterna så jag äter bacon och sånt fett. Men oftast blir det faktist inget, jag äter en stor brunch istället. jag blev lite tjock kring buken sedan jag slutade amma och jag vill gå ner inte, så jag prövar LCHF jag med. och säg inte gulligt kvinnohull för då jävlar.

smoothie är jättegott men frukt är ju big nono, bär är ju okej så det kanske man ska smaska i sig.. gud vad jag älskar socker och allt som är sött.. förr i tiden käkade jag choklad och allt jag kände för till frukost.. kanske kan jag göra det igen snart nu när det är sommar och man rör på sig mycket mer.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bappho_
0

Åt precis dagens första mål (frukost). Två bitar vinmarinerad rostbiff och ett härligt nybakat wienerbröd, mums… och så lite påfyllning med kaffe.

[trumman]
0

#17 Ja det är jag. Enormt!

Jag älskar ett gott bröd! Det är det godaste jag vet, älskade att baka också… Men är man fet och vill bli smal KAN man inte fortsätta äta kolhydrater - så är det bara.

#18 Jag skrev ju vad jag åt till frukost: ett (ibland 2) paket bacon och 2-3 stekta ägg + vatten.

#19 Ja, men då äter du väl sockermat också? Kolhydrater etc, eller hur? Då blir det så. Fett är näring och energi och man håller sig mätt och aktiv länge.

#30 Det där är typiskt för de som äter sockermat/kolhydratrik kost. Man har ju inte fått ngn egentlig NÄRING, utan bara sockerkick ett tag, så dalar blodsockret, energioch humöret - etc.

Man blir inte bara smalare av att äta som jag gör, man kan även bota sin diabetes, få bättre hy, tom SE bättre, bli kvitt acne, dålig andedräckt, hål i tänderna och mycket mer.

Frukten vi köper, importerad från gud vet vars, plockad omogen och skippad över halva jorden innehåller i stort sett bara vatten, socker och cellulosa (även kallat fibrer) så det är ingen som helst nytta, egentligen, i frukt. Men det är gott!

Grönsaker äter jag väldigt lite och extremt sällan, och då endast ovanjordgrönsaker. Underjordgrönsaker innehåller en massa stärkelse som = socker = insulinpåslag som = fettlagrande hormon. 

Jag har iaf hittat hem med den här kosten - nu är striden bara mitt felaktiga matbeteende/beroende jag måste jobba på för att få det att funka.

Min namne i Arboga därimot HAR självdisciplin och ryggdrad + jävlar anamma och har således lyckats! Han har gått ner snart 30 kilo på 5 månader plus botat sin diabetes - det ni.

För mer info, läs gärna den här foldern! Tillåt lite tid för den att ladda.

----

Nu ska inte jag börja predika, jag lovar. Jag var bara lite extra tydlig ovan för jag vet att det är ngt allvarligt FEL på det vi blir itutade att vi ska äta av "näringsexperter" och dietister; och att jag tror detta är vårt naturliga sätt att äta - det sätt vi är skapta att äta. Vi är inte gjorda för att äta den mängd socker och spannmål tex som vi gör idag.

Det finns en anledning till att socker kommer packeterat som det gör i våra svenska skogar.

Jag har läst på en massa om det här vid det här laget och det blir bara mer och mer… Se bara www.fetmaparadoxen.se till exempel, där det dras direkta samband mellan införandet av Nyckelhålsmärkt mat och fetmaepedimin i Sverige.

Mvh, (fe)T

[trumman]
0

Se också intressant artikel av Jörgen I Eriksson om vår mer naturnära, andliga föda här!

Sovgott
0

Jag äter ALLTID frukost. Kaffe, fil med müsli, två mackor, frukt. Är alltid hungrig när jag vaknar. Jag måste äta var fjärde timme, annars blir jag yr, svimfärdig, illamående, grinig och ilsken! Men min man har svårt med att äta frukost. Han brukar dricka lite blåbärsoppa och sen vänta några timmar med den "riktiga" frukosten.

Eiyra
0

Jag försöker äta frukost. Men har jag precis vaknat kan jag inte äta ngt alls så om jag har tid att vänta en havtimme så äter jag frukost.

Endroppeihavet
0

Jag äter mest på morgonen.. Är jag ledig sitter jag gärna i en och två timmar med min frukost.. och så lite musik.. o lite ljus.. Det e morgonritualen. Jag går upp en timme tidigare varje dag för att få sitta i lugn och ro med min fibergröt och mina ägg och juice.

Det e yougurt, musli, mackor, frukt och ost och mängder av grönt te.

Jag har som trumman problem med vikten men efter två veckors GI insåg jag att det inte var ett livsöde för mig iaf. Jag rasade i vikt men mådde allmänt taskigt. (Detta var såklart rivstart veckorna och då är det noll och inga kolhydrater som gäller)

Jag e bara lite försiktig med snabba kolhydrater..Det e fiber och fullkorn som gäller. Även i gröten. Men kolhydrater måste jag ha annars blir jag ett grinigt monster.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[trumman]
0

#37 Ja många göre som du - ger upp efter en par veckor för att de mår dåligt.

Men grejen är den att man måste se till VARFÖR man mår dåligt efter de där första veckorna: man MÅR piss då kroppen rensar ut gifterna efter ett liv av sockermat. Man MÅR skit då kroppen får abstinens efter sockret, för det ÄR en drog.

Men man ska INTE SLUTA FÖR DET :) efteråt är det goda dagar kan jag lova.

Du blir nog ett grinigt monster för att du är beroende, efter att du kickat ditt beroende kan du släppa kolhydraterna helt, eller iaf så mycket du behöver för att fortsätta gå ner i vikt och låta kroppen normaliseras. 

Mvh, T

Astrina
0

#33 Hmm jag tror inte riktigt på att det är sockret som gör mig som jag blir. Men ja, jag äter socker, ibland, försöker undvika socker i veckan. Jag äter varken hel- eller halvfabrikat men visst, jag konsumerar stora mängder frukt och grönsaker.   Kolhydrater definitivt, kan INTE vara utan potatis. Jag tror på att äta av alla bitar i kostcirkeln men i måttliga mängder. Däremot äter jag inte rött kött, har inte gjort på 14 år men har aldrig såvitt jag vet haft brist på någonting. Jag tränar som sagt rätt mycket och anser mig därmed behöva det jag äter. Övervikt har heller aldrig varit ett problem för mig. Jag har legat på i princip samma mått och vikt de senaste 6 åren.

Jag håller dock med dig i att vi överlag borde ifrågasätta vad det är vi stoppar i oss och om det är rimligt. Jag antar att var och en är salig på sinmattro. :) Vad bra att du har hittat hem till något som passar dig och lycka till!! :))

Alvljus
0

Har ni läst något om ayurveda? Det är en indisk hälsolära, flera tusen år gammal, som beskriver tre doshor (ungefär kroppstyp) som vi präglas av. Dosha är svårt att översätta men den dosha man domineras av styr hur matspjälkning fungerar, ditt behov av sömn och mat, när på dagen du har dina energitoppar och mycket mer, till och med personlighetsdrag och hur du reagerar inför stress och motgångar. 

Jag tycker det är mycket intressant och har fått god hjälp av den läran faktiskt. Och en av doshorna balanseras av just den diet som trumman pratar om, jag tror att det kan vara därför det funkar så bra för dig trumman. Du har hittat helt rätt kost för din dosha. :) Själv tillhör jag dem som domineras av pitta-dosha vilket är den eldiga doshan - gör av med mycket energi, behöver äta regelbundet men sunt, reagerar på stress med irritation och ilska, risk för magproblem, stark matspjälkning, kan äta det mesta, har en tendens att ha många bollar i luften samtidigt vilket tyvärr gör att man blir ännu mer obalanserad.

Jaja jag ska väl inte bli ännu mer långrandig, tänkte bara tipsa om ayurveda för den som är intresserad. Jag utbyter gärna erfarenheter via pm eller så om någon känner för det.

[trumman]
0

#39 Potatis = sockermat, eftersom stärkelse = socker i kroppen :)

"Jag håller dock med dig i att vi överlag borde ifrågasätta vad det är vi stoppar i oss och om det är rimligt. Jag antar att var och en är salig på sinmattro."

Precis. Det jag skriver utifrån är ju om man vill gå ner i vikt så funkar det här extremt bra, bara man get det tid, läser på och gör som man ska… erhm erhm, det sistnämda är alltså mitt problem… men det roliga är ju att så många fördelar följer även dom som äter så här och INTE behöver gå ned i vikt.

---Nåja, nu drar jag mig ur den här diskussionen.

Mvh, T

Endroppeihavet
0

#37 Jag går ner stadiga 1 kg i veckan och det trivs jag bra med trots mina kolhydrater. *garv*

Jag äter mest vegatarisk mat och det gjorde hela GI näst intill omöjlig för min del, det blev bara ägg på morgonen för jag äter varken korv eller bacon och till slut mådde jag bara illa och ville inte ha ägg på flera månader.

spindelfot
0

#42 Det har jag också problem med.. jag har jättesvårt för kött men när man äter enligt kolhydratslösa LCHF så är det jättesvårt tycker jag att hitta bra mat, i synnerhet frukost som inte innehåller kött. Jag har speciellt svårt för stekt och kokt ägg - kokt ägg tycker jag stinker. äter jag omelett tycker jag att munnen smakar 'skämd' långt efteråt…

kroppsligt mår jag bra, jag är mätt och pigg och har ett något smalare midjemått…så kosten gör mig gott - Men jag har svårt att hitta bra recept.. i synnerhet frukost är mig en nagel i ögat.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
0

Ja.. man kanske kan äta "mat" till frukost. varför inte. Det e väl mest vi västerlänningar som omar över speciell mat till frukost?

trampolin
0

Jag äter frukost :) havregrynsgröt och smörgås och ett glas juice.  Idag blev det gröt med mjölk och äppelmos, sånt där svart bröd med kaviar och päronjuice. Ibland blir det youghurt med flingor isället och andra sorters bröd (fast alltid hårt) med andra pålägg. Jag blir hungrig ca en timme efter det :P

Ett tips är att äta linfrö.. jag har det på i gröten men man kan ha det i mat annars med. Sätter fart på magen och man känner sig mkt slankare hehe..

BiGavia
0

#24 Kaffe+ cigg fast jag dricker kaffet och röker ciggen.Skrattande Efter en halvtimme blir det havergrynsgröt eller fil och ett ägg. Sen är jag klar för några timmar….

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Iram
0

Älskar frukost! Mitt favoritmål på hela dagen… Här hemma blir det oftast havregrynsgröt eller ett par mackor, minst 2 koppar kaffe och ibland ägg. Eller tänk att få vakna mellan rena vita hotellakan, göra sig iordning och sedan gå ner i matsalen och frossa i sig en härlig hotellfrukost. Mmmmm…..

Waara
0

#33…Imponerad,jag som trodde jag åt nyttigt…. :-)

#8 Mysigt…när e kaffet klart..?

Många som är jätte duktiga på att äta frukost!…..

…Vi andra kanske får inspiration av dom….;-)

lightseeker
0

hmm, att äta den kosten som trumman föreslår kan nog vara ypperligt hälsosamt även för smala personer.

När jag fick grav-diabetes så var jag trådsmal, sådan kost skulle göra att tex. mitt blodsocker blir mycket jämnare.

Vi får väl se om det inte är någonting för mig också, inom en liten framtid….

Gravdiabetes visar ju att man har en tendens till att få åldersdiabetes, så det är bättre att förebygga.

Lorelai
0

Jaha.. sist ut då. :P
Jättebra smotthie tips.
Jag äter frukost när jag hinner. Innan jag fick barn åt jag inte frukost, men vande mig in med det eftersom jag sällskapade min pojk. Gör som man ser..
Numera äter jag frukost om barnen sitter ner och äter sin. Gör dem inte det ser jag till att dem får sin i första tand.

Ljusalv
0

Frukost är bäst, havregrynsgröt, yoghurt, riktigt grovt rågbröd med ost och en gurkskiva, god rökt skinka, mmmmm… Thé ovanpå detta och dagen är räddad!

Pyrola
0

Här är ännu en som inte kan göra någonting innan frukost. En kopp te, gärna ett glas juice, yoghurt med müsli och så alla piller jag måste stoppa i mig. Jag gör min müsli själv, så den innehåller inget socker men däremot mängder av kanel och kardemumma. Just nu har jag en laddning müsli i ugnen, det doftar i hela lägenheten!

Jodrena
0

Oj, det var mycket att läsa för mig som inte brytt mig om att öppna tråden tidigare fast den lockat litegrann ibland. Smoothien verkar underbar!

En tanke som slår mig är att föräldrar, och ofta framför allt mammor, år så väldigt väldigt måna om att barnen ska få i sig frukost, om det så ska tvångsmatas. Själva äter de i all hast och kanske inte hinner med något alls, och har heller inte ätit innan barnet/barnen kom till världen. Varför är vi så dåliga på att ta hand om oss själva?

Jag äter gärna inte frukost, samtidigt som jag tycker det är underbart mysigt att sitta och äta en lång stund vid frukostbordet. Hur detta går ihop är en enkel ekvation: Jag sover skrämmande dåligt om nätterna, morgnarna blir svåra och stressiga. Ibland kan jag ha tid att för något litet, som ett knäckebröd - och mår alltid illa av att äta så snabbt inpå uppstigandet. Dock undviker jag frukosten totalt de dagar jag cyklar till jobbet (ungefär 5/7 dagar) eftersom jag då under min 30 minuters cykeltur måste stanna någonstans på vägen och vänta på att kräkas.

Att efter 30 minuters intensivt cyklande sätta igång med ett fysiskt krävande arbete på tom mage är väl si sådär bra för mig men efter 2 timmar får jag äääääntligen en liten frukostrast. Tyvärr kan jag inte äta favoritfrukostar utan måste satsa på den enkla varianten: mackor.

// Missnöjd frukostälskare

Waara
0

#49..Ja,trumman verkar ha en god kost syn,säkert bra… :-)

#50 Tack! barnen får i sej frukost,även dagar då de ej vill äta..själv tar jag den ofta till mellanmål…efter träning etc. :-)

#51 Nyttig-du :-)

#52…va gott…luktar väl bullar :-)?

#53 Den är jättegod! prova…den är lätt att få i sej just när aptiten inte är i topp på morgonen…,ta med dej en smoothie i flaska till jobbet…? att vänta 2 timmar efter cykelturen verkar alldelens för länge… :-)

BB//W

Devona
0

själv är jag vrålhungrig när jag vaknar och ganska lättirriterad inna frukost och här är det inte bara ett glas vatten, först havre fras och mjölk senare mjölk och macka och ibland en frukt (skoldagar alltså, annars blir det lite lättare)
Lunch däremot blir det väl lite olika med, men de e mest för att jag e så kinkig och inte blir särskilt sugen på skolans gråa korv eller va de nu erbjuder…
Men de e jag ^^

~blessed be

Jodrena
0

#54 ja det känns alldeles för länge med ;) men det finns inte riktigt tillfälle att äta något i verkstan heller. Blä vilken sits jag försatt mig i.

Waara
0

#56..svep den direkt efter cykelturen…på väg in till verkstan…gör den lite tunnare,ha i mera juice…så känns det som du dricker..och ändå får du i dej näringsämnen..allra helst då du oxå har cyklat (!)…Lycka till

BB//W

Jodrena
0

#58 ja, tack så hemskt mycket för tipset :D det ska jag nog göra till en morgonvana. Kram!

Waara
0

#58 Bra! du kommer märka skillnad… ;-)

Kram!

Mist
0

Jepp , äter frukost varje morgon kl : 7.00 , med familjen och då blir det oftast 

Gröt i olika varianter eller flingor med yoggi , fil .
Och till det en fullkornsmacka med sallad , ost / kalkon
thè ( grönt )

Helgerna går vi visserligen upp runt 8-9 och då äter vi tillsammans med :)
Har fått börja med frukost nyligen pga : mitt socker och jag vägrar att börja med insulin å så där så då vill jag heller få en sundare hälsa å så där .

mommo
0

Först vatten och sedan kaffe, 2-4 muggar. Efter 3-4 timmar kan man börja äta frukost. Mår faktiskt riktigt bra så.

Jodrena
0

åh vad jag önskar att jag fick sova så jag kunde gå upp kl 5 var dag… det vore lycka, vad annorlunda hela dagen skulle se ut. vakna 5 och börja jobbet 8 istället för 7, det vore toppen!

Mist
0

MEN gud , du får fråga efter andra tiden vännen …

_RS_
0

Jag önskar kort och gott att jag kunde sova… Fast nu i någon vecka har det blivit i snitt två-tre timmar per dygn. Men då har vi ju alla varit ganska sjuka här….

Mist
0

Uscha !!
Det är jobbigt att inte få sova fler tim…

_RS_
0

Nu är det ju mer än någonsin annars, så jag klagar ju inte för det :D

Annars blir det ju i princip från aldrig till 11 timmar per vecka ca…

Jodrena
0

#63, nja, jag kan ju egentligen komma dit precis när det passar mig, men då blir det färre arbetstimmar och i längden kommer det nog inte vara till min fördel ur jobb-perspektivet sett.

#64 Jo, jag har nog hört en fågel vissla om dina sömnbesvär, de är ganska lika mina egna har jag fått en känsla av. Du har tur som har en förstående fru…

Lorelai
0

#53 Jag tänkte bara på det om varför mödrar slarvar med sina egna matvanor.. I alla fall om varför mina blir så undanskuffade.
Här i perioder behöver barnen så pass mycket hjälp med maten att vi inte får en sekunds ro. Släpper vi dem ens med tanken hittar de på saker som att slå iväg tallriken med maten på och skriker sedan för att maten ligger på golvet. Eller så springer dem iväg och gnäller en kvart efter maten att de är hungriga.. Eller så händer allt annat utan att äta.. kolla dekorationen.. bita brorsan.. hälla upp mjölk.. hälla upp mjölk.. häll upp mjölk..
Ja händelserna är otroligt snabba och helt kaotiska.
Så i perioder inträder vi Katastrof-mode.

Där vi ibland sätter att barnen äter före oss då vi kan fokusera på att mata och stimulera koncentrationen för att de sedan skall klara av det själva. Då har vi funnit att har vi mat på egna tallrikar ligger de illa till och det är helt enkelt lämpligare att vi serverar oss efteråt. Men mätta barn på vift är detsamma som att någonting kommer att hända. Någonting kommer att ramla eller någon kommer att skada sig. Så vi får sällan tiden att äta i ro, något vi verkligen saknar.

Så kommer själfallet perioder där alla barnen sitter fint och vackert och äter perfekt. Dessa varvas och så skall det vara. Att de ibland är hysteriska har med en undersjö av orsaker att göra.

Jodrena
0

#68 Kanske skulle man då lägga om planeringen och äta frukost i lugn och ro innan man väcker barnen. Om det nu vill sig så väl att det inte är barnen som väcker föräldrarna först förstås.

Pyrola
0

#54 Ja, faktiskt. En vän till mig fick receptet och hans flickvän trodde att det vankades kanelbullar. Hon blev visst besviken när hon märkte att det var müsli!

_RS_
0

Va… är du också en person som inte sovit en natt på mer än 30 år, utan att tappa huvudet helt? Nice då har vi en del att samtala om när de andra sover om du kommer upp på träffen då. ;-)

Eller jo… jag överdriver lite, det var en natt när jag var ung och riktigt full som jag sov från ett till fem på morgonen typ… och sedan var det en gång när jag drämt i skallen som jag sov i åtta timmer över en hel dag och så var det en gång för ett par år sedan som jag sov 16 timmar i sträck och en gång i början av året nu som min fru var orolig för jag var ordentligt sjuk, så hon ville ringa ambulans… så fyra - sex gånger har jag väl sovit tillräckligt länge, fast omständigheterna var väl lite sisådär :D

Lorelai
0

#69 *s* ja om man var så smart!
Jodå den grjen gör vi med ibland. Men precis..ibland. Annars infaller frukost såhär kl 05 eller liknande om vi skall hinna före de små. De börjar liksom gny till vid femdraget och behöver oftast ha någon brevid sig från då tills man går upp.
Jag har sett att dem är något fogligare om jag väcker dem. Då kunde jag mata fram frukost och klä på dem både utan vidare gysteri.. de var liksom inte vakna innan de såg vad som hade hänt och hunnit protestera! :D
Bäst gillar jag värmen.. På med shortsen  ut på gården bara.. ät när ni vill och vart ni vill.. bara låt mig ha min kaffe så..

Pyrola
0

#71 Det låter som om du har ett problem som är precis motsatt mitt. Om du får lite av min sömn kanske jag kan få lite av din vakenhet? Skämt åsido, jag somnar när, var och hur som helst, och det är inte särskilt skoj det heller. Även om det nog är jobbigare att inte sova alls.

Jodrena
0

#71 hehe, precis. Fast ibland känns det dock som att jag har tappat huvudet, men på något sätt har jag nog lyckats få den på plats igen ;) … visserligen är jag inte ens 30 år än men ändå :P

Men jag tror du sover mindre än jag men inte långt ifrån ändå. Ibland när jag ligger och tar in min vila vet jag knappt om jag sover eller inte. men att jag tänker tanken avslöjar ju mig ;) men det är få som förstår den där vilan, att låtsas sova för att orka med allt. Ibland kan jag dock sova i tvåsiffriga antal timmar, men då är det på dagarna.

_RS_
0

Jag känner verkligen igen det där med att låtsas sova… min exfru och jag grälade i stort sett bara om en sak. Hon sade åt mig att sova och jag "lydde" så gott jag kunde, dessutom jobbade jag 14 timmar om dygnet då så hon anser och minns det som om jag sov väldigt mycket då. Hon somnade ju naturligtvis som en stock mitt i en mening och jag var vaken i många timmar till… sedan när jag väl somnade ville jag ju helst inte vare sig vakna eller gå upp… men som vuxen var man ju tvungen. Dessutom gick ju ett par butiker på knä om jag inte var närvarande i några timmar. Men det du säger om den där vilan vet jag mycket väl hur det är. Den är så viktig och det tog mig många år att lära den. Att låta kroppen "sova" för att regenerera sig, medan hjärnan är vaken och klar. U så tråkigt det är ibland, men ibland får man ganska mycket gjort då.

Jag kan vara så trött och ligga och "sova" men jag är så vaken att jag sitter upp om någon närmar sig rummet eller m en fågel landar i gruset. Det är som om man har ett försvar mot att somna in i djupsömn, så man förblir vaken ändå.

Det värsta är att jag ligger och räknar tiden under det att jag tänker ut andra saker så jag kan bli tillfrågad vad klockan är i princip när som helst och jag kan sätta mig upp och säga det. Jag kan lägga mig en timma för att vila och gå upp efter 59 minuter… Men jag vill sova, så gärna… ibland blir jag lite sur på alla som klarar det, men oftast går det bra och min fru är så bortskämd så. Sist jag drömde var faktiskt för ett par veckor sedan, men innan dess minns jag inte när jag hade en sömndröm sist.

Nog om det nu… på det stora hela är det ett gott liv man lever trots det… men det är andra aspekter som gör att det blir svårt rent psykosocialt och socialpedagogiskt. Man blir ganska socialt hämmad, helt enkelt.

Lorelai
0

Jag är sådan att jag blir sur om det tar mig mer än 30 sekunder att somna. Jag är otroligt bra på att sova. Men jag försöker verkligen att hålla någorlunda steg med _RS_ och sympatiserar med hans sömnförlust. Så jag försöker hålla mig vaken så mycket det går. Det gör ju ios att jag ungefär en gång i veckan tvärslocknar på kvällen med barnen och sover till nästa dag. Klart det tär på mitt utseende att förvägra mig sömn, men så tänker jag bara på honom så glömmer jag det.
Jag tycker det är förbannat jävla orättvist utav universum och sätta en del på vaken detaljen. Okej de är oftast lärda och skärpta, har sig själva under rätt bra kontroll. De uppnår oftast stadier av medvetandet som andra drömmer om.
men ändå… så det tär på en kropp som så sällan får vila ordentligt.

Jodrena
0

#75 haha, jag känner igen precis allt du skriver. Och visst kan man bli sur på dem som somnar så fort huvudet når kudden. Som om det skulle hjälpa en om de var vakna… Nu blev jag dock litet nyfiken. "sömndröm" - drömmer du också i vaket tillstånd? Det gör jag ganska ofta.

#76 som jag tidigare sa, det är underbart att se att du är så engagerad och förstående. Men varför ska du plåga dig själv med att vara vaken för hans skull? Alltså, på vilket sätt hjälper det att du också är vaken? Kära syster, som jag sagt ett par gånger redan tidigare, du får inte glömma att ta hand om dig själv också :) ingen har nytta av din hjälp om du inte har orken att hjälpa. du är en underbar person :)

_RS_
0

Jag brukar försöka få henne i säng, men nu skyller hon mest på mig för att få ifokusa hela nätterna ;-) hehehe

Jag brukar faktiskt försöka påminna henne jag med, men det känns lite som att tala för döva öron ibland, men på det stora hela så ligger hon inte i farozonen med 8-9 + 1-2 timmar sömn per dygn. Hoppas jag…

Samt JA, jag drömmer ofta och jag har "abnormala sensoriska upplevelser och funktioner" enligt psykiatrin, inget som är förvridet eller schizat utan bara att jag upplever mer, annorlunda och mer klart än medianen av befolkningen. Det är lite som min hustru skriver om att man når upp till en annan medvetandegrad. Men de drömmar jag upplever och har är en del av det som stör ut mitt kronologiska minne, vilket jag inte har något alls. Tror faktiskt att det är det enda jag egentligen LIDER av, vad det gäller mitt tillstånd. Jag vet att det har hänt, men när… det har jag ingen susning om….

Lorelai
0

#77 Hmmm kära syster jodrena. Din tanke är vacker. Det är något jag behöver komma ihåg jag vet.. Blir ofta beskylld för den där ovanan. :P
Oh men det hjälper.. Det skalar av lite av hans besvär. bara tanken p att behöva vara själv och inte få prata med någon på 8 timmar gör mig närmast gråtfärdig. Okej så han är inte i samma sociala behov som jag är, men ändå.. Nästan alla reagerar lika när dem inte får göra någonting. Så vet jag det att hur trött jag än är.. hur tråkigt jag än tycker att det är att vara vaken eller så.. har jag det alltid lättare och kan därför bjuda lite av mig själv för hans skull.
Det får kosta vad det kosta vill. Han är klart värt allt jag kan ge honom. Den lilla biten är ingenting vägt vad han har gett mig.
Han har gett mig tålamodet, ett klarare tänk, bredare kunskap.. men framför allt.. Han gav mig Afzelius!!

Jodrena
0

#28 Jaså, ja det här var intressant, för det har även påverkat mitt minne. Minne har jag men när var och hur jag fick minnet har jag inte så stor aning om :) Jag är inte ensam!! helt otroligt, det finns verkligen andra som jag.

#79 Oj, Lorelai, vet inte hur det gick till att jag missade ditt sista svar på mamma-frågan, förlåt. Ibland gör fokus så =/ nå ja, jag förstår dig, jag kommer nog inte vara bättre jag ;) på att äta frukost när/om jag får barn menar jag. (är ju inte så bra själv nu heller, men tyckte det var en ganska intressant fråga att diskutera)

Ja som sagt, du är underbar. Och ta till dig av vad vi alla säger :) vet inte hur jag skulle reagera om min pojkvän var som du. Jag skulle vara glad och tacksam för att han försökte för min skull, det är ett starkt sätt att visa sin kärlek på. Men samtidigt skulle jag bli frustrerad av att se honom trött och orkeslös sedan, på grund av mig. Som din man säger, det är säkert ingen fara alls att vara litet vaken extra länge (vem är inte det då och då)

Mist
0

Idag har jag ätit .

2 dl jordgubbs kräm
½ dl Mjölk
1 st fullkornsmacka
en mugg te ( grönt 9
med 1 tsk honung i

* Mumms *

[trumman]
0

10-12 skivor bacon, 2 stekta ägg med kall bea-sås och vatten. Åts kl 07.00 imorse. Mätt och full av energi än.

I dig it! :)

Mvh, T

Waara
0

#81-82..så föredömligt…själv åt jag 3 ägg..lever inte som jag lär iaf. inte idag..men imorgon! :-)

Blodeuwedd
0

Ägg är bra!!! :) Se det positivt..

Jag har ätit både frukost, fika och middag idag.. Nu ä jag hungrig igen.. är det bra eller dåligt?
Å By the way… Första mjukglassen idag. *mumsa*

Waara
0

#84…haha…vad menar du…? Puss!  :-)

Jodå,det är nyttigt…men hade kanske behövt komplettera det ngt..

Det är bra att du har aptit igen..var 3:dje timme vettu vännen min…

BB//W

Blodeuwedd
0

#85 Jag har dagar när jag bara äter ägg.. ägg på längden ägg på tvären och så nåt kokt oxå.. det är billigt och bra och ger den mesta energi du behöver om det inte finns nåt annat. ;)

Jodrena
0

ähhum. Jag ber om ursäkt Waara men smoothien var inte sådär jättegod. Jag gillar både havregrynsgröt och müsli men i smoothien var den inte sådär jätterolig…

Waara
0

#87  Du vill ha den sötare förmodligen,det ville jag oxå i början.

Lägg i en banan..dra ner på havregrynsmängden,ta bara nån matsked första gången..det behöver inte vara en halv dl.men gärna öka på lite eftersom…öka på lite med bären..sen kan du ta vanlig vanilj yoghurt istället för lättsötad..

Tänker efter…tror jag alltid hade 1 banan i från början!..så ta det,då blir det sötare.. så mer bär & banan..

Ps…provade du den efter cykelturen…? tänkte bara om du redan innan kände..jag är inte sugen känslan.. :-)

Kramis//W

Waara
0

#87  Gjorde mej nyss en smoothie,med tanke på dej..ja,sen behövde jag ju ändå äta..:-)

Tog ca. 3 dl yoghurt,1 msk havregryn,1 banan,4 dl. frysta jordgubbar,1/2 dl. apelsinjuice..söt ..god.. Vill du ha den sötare kan du lägga i lite honung,men inte socker! Du kan skippa havregrynen helt om du vill..

Givetvis blandar man ju till den som man vill..personligen har jag slutat med socker så gott som,så för mej blir det ju sött nog med grundreceptet..men banan i ,det blir godare. Ibland spetsar jag till den med en nypa krossade linfrön,..men det gör den ju inte godare..bara nyttigare..så avvakta med det..

TILL ALLA!  OM NI SKA GÖRA SMOOTHIEN;ÖKA RECEPTET TILL  4 DL BÄR +1 BANAN.. då jag förnyttigat receptet genom åren..o vant mej vid smaken..från början var det mer banan o bär i…vartefter ökade jag på med havregryn..linfrön..så…blanda o ge,prova er fram

För mer sötma..lite honung…

Väl mött!//W

Pyrola
0

Jag brukar göra på 3dl naturell youghurt, en banan och 2dl frysta bär. Lite honung och kanske citronsaft i en smoothie med mango är suveränt!

fairytindra
0

tack för gott recept Waara ..testade det idag och den var jättegod. Nu älskar jag frukost så jag gjorde den mest för att prova. Den går säkert hem som mellanmål till barnen efter skolan oxå. kram tindra

Waara
0

# ..tack,vad kul…så glad jag blev..trevlig Beltane Kram!//W

Jodrena
0

#88 Tack för tipsen :) Tjah, jag behöver inte ha så sött jämt, enda "felet" som jag kände var att den var så grynig, och smaken av havregrynen. Vet inte varför den smaken skar sig så väldigt. Jag som till och med gillar Havremjölk och allt hehe… Och nej, jag provade den som kvällsmat när jag var hungrig men ville inte äta något stort :)

Du är hängiven ämnet Waara :)

Bella-R
0

Nej, jag är ingen frukostmänniska. Äter massor på kvällen istället ^^

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.