Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1023 ggr
_RS_
0

Det var det, det...

Hade kunnat placeras under dagens glädjeämne, men valde att lägga det här istället…

Jag fick ett telefonsamtal idag, som fick mig att tänka på vad lyckligt lottad jag är egentligen. Att jag har för vana att ta tag i saker och göra det rätta, även om det är mycket svårt ibland.

Ibland kan stoltheten sätta käppar i hjulet på folk och de vill hålla fast vi sina gräl i evigheter, bara för att det ger någon form av självtillfredställelse, men sådan är inte jag… När bränslet brunnit ut, går jag vidare med ett leende på läpparna och inväntar ett bra tillfälle att vända en negativ händelse till något positivt.

Nu till saken.

Min far och jag blev osams så det stod härliga till för ca tio år sedan, men jag orkade inte bråka med honom i mer än ca ett år, innan jag erbjöd en vapenvila, dels för att min första son föddes och dels för att jag tyckte det var för jobbigt att vara förbannad, detta korta liv.
Han godtog den ganska motvilligt, men vi hade sedan kontakt någon gång om året, då jag ringde för att kolla läget lite. Han hade ju ganska långt gången diabetes redan då.

Så nu vid förra julen, lades han in för att levern säckat ihop och njurarna inte riktigt ville jobba mer, så jag ringde igen till honom, denna gången för att tala om för honom att jag har ett bra liv, tre fina söner som jag har för avsikt att vara far åt, även om det är jobbigt… tala om att jag önskade honom ett trevligt julfirande och framför allt att han inte skulle vara rädd när dagen skulle komma. Tvärt om skulle han välkomna döden som en befriare från den smärtan han bar och från den skröpliga kropp han misshandlat med alkohol och droger.

Så mina slutord den gången var helt enkelt Jag har det bra i livet och jag har det jag behöver så jag önskar dig en trevlig resa vidare. Så var jag färdig med det… Jag gjorde då denne bittra man mycket lycklig. Han grät av glädje och tyckte att världen skulle vara bättre om alla kunde vara som jag.
Så inatt slutade hans kropp att fungera helt och hållet, så han dog… Inte så att hans död innebär ett slut på något vis, utan det är ju här det intressanta börjar då han skall återfödas i växter, tas upp i djur och fortsätta sin bana i oändligheten. Han kommer att så finnas i allt, det som är han… det som utgör hans medvetande kommer att leva kvar i oss som formar tankar om honom… Våra minnen av honom, både de bra och de dåliga kommer ju inte försvinna i första taget. Nu är ändå smärtan slut och hans nya fru slipper vårda onom dygnet runt, som det var den sista tiden och hon slipper dessutom ha missbruket som sambo…
Jag slipper sörja det som aldrig blev gjort eller sagt, för det fanns inget mer att säga eller göra.
Det känns annars som om det är ett vanligt fel folk gör… de pratar inte med de som lever, du gör inte klart allt medan folk lever, utan ångrar sig och sörjer sitt eget livs ofullkomlighet, genom att det fanns saker kvar att förmedla, som de aldrig kan få tillfälle till.

Så folkens, ta vara på möjligheten att prata ut med era föräldrar och kära… så skall ni se att allt blir lättare.
//

BranDuir
0

May he walk happily in the Summerlands everafter and may his soul be nine times ninefold blessed aswell as those who sprung from it!

(druiden fick ett stygn av dåligt samvete nu…ska nog ringa Farsan om han nu vill prata…han har ju nog med sitt eget liv…fast jag skriver ett brev…så behöver han inte känna nåt tvång…)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

SEViking
0

Jag är glad för er allas skull.

SEV Cool

Anco
0

Må hans steg bli lätta på stigen vid vägens slut.

Mycket vackra och kloka ord du skriveer RS.
Du ger nog många av oss en tankeställare.

Kram //A

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Waara
0

Omtanke till dej..ditt sätt att se på din fars bortgång är gripande,må hans fortsatta vandring bli fylld av ljus..ska nog åka till min sjuke far denna vecka,viska en del i hans öra..då han ligger där o är sjuk..//Tack

Bless!//W

Lorelai
0

Hela mitt vuxna liv samt tonåren har jag ständigt arbetat för att dra samman min familj.
I en nära otröstlig stärvan efter att vi alla som en familj kan vara enade.
Men idag finns ingen av dem här.. Nu släpper jag min hand från dem, dem får själva lappa samman sina relationer.
Jag har gjort mitt, sedan jag var 9 år. 

Jag träffade aldrig din biologiska pappa _RS_. Jag pratade aldrig med honom heller. Det är ingenting jag sörjer, ni var klara när jag klev in i ditt liv. Men jag har bara de godaste av önskningar för hans nästa kliv.

lightseeker
0

hm vad skönt RS att du fick tala ut med honom och göra det du kände var rätt, innan han gick vidare, mer kan man inte göra.

Jodrena
0

fint broder. Det vore inte illa om folk tänkte mer som du minsann. Gott att du fick säga det du skulle ha sagt, att ni blev sams och att det känns bra för dig, och uppenbarligen var han också glad för detta.

Må far din leva gott i alla sina nya gestalter!

Darkmoonia
0

Så sant man skall tala ut med varandra, medan man kan…

Mycket vackert skrivet

Outrageous
0

Glad att höra att det inte finns någon ånger. Må han finna frid.

Hadina
0

Vackra ord du skriver RS…

Ioma
0

Underbart att höra att ni sa det som behövdes sägas och det är ju precis som du säger det som behövs mer i livet.

Att inte vara återhållsam och sedan ångra att man inte sagt det som skulle sägas.

Jag har sedan jag var 12-13 år inte haft kontakt med min pappa mer än en gång vartannat år de senaste 6-7 åren.

Både han och jag avskyr att tala i telefon så jag ska sätta mig att skriva ett brev, eller rättare sagt fortsättningen på det brev jag skrev för ett år sedan men aldrig skickade till honom

TACK för att du puchade mig till detta som jag dragit ut på så länge.

*må väl och nu har han utbildning inför nästa liv att se fram emot tror jag*

kram

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Zoraye
0

Mycket kloka ord, tack för dom.

varulven
0