Teutonisk häxkonst/wicca
Teutoniska häxor är en gren som använder sig av den fornskandinaviska traditionen i sitt utövande. Man vänder sig kort och gott till nordiska gudar och gudinnor, runor m.m. Bör kanske inte föväxlas med så kallade renodlad asatro och forn sed.
Detta är en tradition som lär finnas här i norden och även i sverige. Men jag känner inte till någon sådan aktiv grupp. Finns det någon här som gör det?
Även om jag nog kan klassas som eklektisk så har jag en dragning till den fornordiska myllan. SKulle vara kul att lära känna fler med sådan "läggning".
Här har du en till! Jag är också intresserad av wicca och häxkonst som har nordisk prägel. Det är väl det unika med wicca att det är en andlig tradition som lätt finner sin plats i olika kulturer och världsdelar. Ett tag försökte jag arbeta utifrån Ray Bucklands bok "Saxon witchcraft" men tyckte det kändes för konstruerat på nåt vis.. Jag har på senare tid intresserat mig för Vanerna som känns ursprungliga och passar väl in i wicca.

Vad kul med en till. 
Jo wicca kan lätt finna sin plats var som helst på Jorden. Wicca är ju i grund och botten häxkonst som praktiseras av häxor. Wicca lär, om jag inte har fel, blivit ett begrepp under Gardners och hans första covens era.
Eftersom, som jag tycker, wicca vilar på häxkonstens grunder så är det även en religion med stora möjligheter att utvecklas och ta sig vilka former den vill. Vi har ju Gardneriansk, Alexandersk, keltisk, dianisk, eklektisk, saxisk, stregas, teutonisk, faery wicca m.fl
Vanerna är en gudaskara som jag också tycker passar utmärkt i wicca/häxkonst på grund av sina tydliga fruktbarhetsaspekter. Men jag tycker även asarna fyller en viktig funktion i utövandet av wicca. Asarna representerar en annan typ av energi som kan vara intressant att arbeta med ibland, liksom tursarna.

Jag känner mig också ganska dragen åt det hållet, man känner av att det ligger i ens "rötter" och att de gamla gudomarna på ett sätt är en del av landet. 
men, visste inte ens att det finns en sådan gren. :) är inte direkt en wiccan men just det fornnordiska intresserar mig mycket så antar att jag skulle kunna räknas dit. finns det något speciellt forum för just den grenen?

Inte vad jag känner till. I sådana fall skulle jag nog varit där. 

Vad glad jag blev nu av att läsa detta med teutonisk wicca.
Har nu sista tiden känt mig mer och mer dragen till vanaheim. Dess prästinnor, präster, gudar och Gudinnor.
Kände mig oerhört vilsen ett tag för jag kände mig inte hemma i gardneriansk, dianisk, saxisk mfl traditioner, utan jag tydde mig mest till eklektisk. Men så läste jag böckerna om Freja, Idun och Saga och kände att Vanaheim tilltalade mig så mycket, men blev lite ledsen över att det fanns så många olika panteon och traditioner men inget med vaner eller asatro.
Men där hade jag fel. Så jag sluter mig med glädje till den lilla skaran med Teutonisk wicca.
Kram Månkorpen
Jag känner mig med dragen dit , fast har mycket annat i min själ dock ändå . Men som du skriver #6 Vanaheim , det är det här som drar i mig . Är utb , Völva så visst är mina vägar nära det nordiska :)
Vad roligt att träffa andra :)

ah nu blev det intressant! jag är också "dragen" åt det nordiska hållet, har mkt intresse av den nordiska mytologin som jag delar med min pojkvän, visste faktiskt inte att det fanns en gren inom wicca.
#7 Skoj Mist, ja jag kunde ju egentligen räknat ut det när jag vet att du är en völva #S# tanken vandrar inte så långt ibland!
Skriv gärna mer så man blir mer upplyst! om Teutonisk osv.
kramar
Åhh #8 , samma väg som mig ;) * gött *

Här är en till, som är dragen åt det nordiska hållet
#9 vad intressant att du är utb. Völva:-)
#10 , ja det är jätte roligt och intressant faktiskt .
Lär just nu ut i Völva Ting , ett par tjejer ( här ifrån)
* Hoppas dom tycker det är lika intressant som jag själv tycker :)

# Vad spännande, hur gör man för att gå i lära då?

Jag är också väldigt dragen åt just det nordiska hållet. Det känns nära och hemma på något vis.
Kanske skulle det behövas ett coven här i Svea rike för just teutoniska wiccas?

Nu blev jag med nyfiken här. Måste verkligen ta reda på me rom völva.
Kram
hmm skogsgubben du frågar efter aktiva Teutoniska häxor right?? varför skrev du med Teutonisk häxkonst/Wicca? vad har Wicca med det hela att göra? du skriver att du är intresserad av fornnordisk sed och häxkonst/witchcraft så vart kommer Wicca in? el, är du även utöver fornnorden&häxkonst intresserad av Wicca? för det var länge sen vi alla konstaterade att häxkonst/witchcraft absolut inte under några omständigheter behöver ha att göra med Wicca el,? det är ganska få som sysslar med Witchcraft som har minsta lilla att göra med Wicca…iafl, enligt min erfarenhet och mina "häxvänner".
absolut inget fel med Wicca så sett to each his own, blev bara lite bryd av din titel.
#13 , tror inte det finns något coven som är laggt i den andan faktiskt . Men jag har lite kontakter så jag kan höra mig för .
Om du vill ?
#12 och #14
Är ni intresserade så PM.a mig så förklarar jag bättre för er :)
Jag håller just nu en kurs / utb i Völva , men förmodligen blir det en ny i aug / sep .
// Mist

Det är tyvärr ingen idé att fråga Skogsgubben, han finns ej längre kvar på forumet.
/Iram
Nähä !!!????!!
Men varför inte ??
Hmm , men Iram , jag kan kolla wicca coven ialf om du vill :)

Gör det du, Mist! :-) Eller bara teutoniska häxor, ifall de nu inte är inriktade på wicca. Men många grenar av häxkonsten ÄR faktiskt wiccainspirerade om inte annat.
:-)
Efter att ha läst denna tråden börjar jag känna mig mer o mer övertygad…. fast att det hette teutonisk häxa hade jag ingen aaaaning om.
Känns ju rätt så naturligt att vända sig mot de gudar o gudinnor som vi har i vår fornnordiska tro.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Gräv där du står, det är en grej jag brukar säga till folk som leker indiander och söker sina gudar bland egyptiska och keltiska t.ex.
Vi har en MYCKET RIK bakgrund här i norden, myter, sagor, gudar och gudinnor. En forn sed som lever än idag t.ex. Det blotas fortfarande på högarna runt om i Sverige.
Spännande att ngn hittat på ett sånt flashight modeord för just "häxor (vad är det egentligen???) som tror på asagudarna" ;)
Mvh, T
#21 Håller med dig Trumman…. visste inte att det fanns ett speciellt ord för det hela…. teuton= individ av ett fornnordiskt germanfolk ???
Nej , jag visste inte heller att det fanns ett ord på det hela .
Och å andra sidan så tror inte jag människor leker indianer , häxa mm , utan dem söker efter en harmoni som tilltalar dem själva .
Jag är en andligt sökande person som dras till ( nordiska gudar / gudinnor ) , men även så tilltalar krafdjur , anderesor , medicinmen
och stjärnhimmlen mig mycket med . Om man så har det i släkten eller bara är en person som vill " lära sig mer " så låt dem då göra det . Låt dem få finna sina egna ord och låt den utvecklas till vad dem vill… Kanske dem har fått en vision , dröm , insikt av
såkallade gudar / farfädrar ect som sa till dem " denna väg är din "
Ska vi då dömma dessa personer !!??!
Och vaddå hittat på ?
som du # 22 skriver Teuton=Invid ( vi alla är invider, helt klart olika alla andra .
Varför ska man se ner på personer runt omkring och komma med nedväderande saker så fort någon skriver något om sådana saker som låter konstiga i våra / era öron .
Han / hon som startade tråden , kanske hade hört det här av någon , ja då kan väl vi alla skriva något trevligt och förklara för denna INVID att si och så är det .
Och om vissa tror på Freja , oden , loke , Thor mm , så är det upp till dem , vad tror ni på ???
Sluta att skriva negativt till alla ( nu säger jag VI alla )
Respektera denna invid som just den är för F*N Och VI kan ju sluta skriva saker som sårar andra .
Eller hur
Vill ni bli respekterade ??
Om ni / Vi vill det så får vi faktiskt visa lite respekt tbx eller hur ???!
**Iram
Jag har fått tag i en här i halland som har ett Wicca Coven .
Vill du ha mail dit !**
Jag ber om ursäkt för mitt utbrott här uppe , men det är så många som blir ledsna över att det är så många som " ser ner på andra och tror sig va över dem "
Och nu kunde inte jag hålla mig … Ja , jag skriver ofta ur mitt hjärta , men jag är ärlig som sagt… Vi måste se att alla är fina på sitt sätt och att alla är speciella …. Visa respekt
Hoppas att ni förstår vad jag menar .
// Mist

Teutonisk Wicca (det heter så) är inget annat än häxor som tar med de fornnordiska gudomligheterna i sina ritualer…
men eftersom Wicca är en fri religion så är det ju upp till var och en att hedra dyrka vilken gud eller gudinna den vill…
Kan inte förstå varför det är så jäkla viktigt att stoppa allt i fack…
Och broder Matea..Witchcraft är hantverket vi utövar alla här oavsett vad vi bekänner oss till eller kallar oss…så du har alldeles rätt…WICCA är religionen som bara en lite del utövar…gillar fortfarande Hias ord …Frihäxa….det är heltäckande och behagligt fritt från fackindelning!
BB
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Åhh , nu fick man veta mer :) Tackar BD #26
Jag visste bara det som Anco skrev Teuton=Invid .
Tackar för mer info :)
#26 Jag tycker att vi helt fräckt snor syster Hias "frihäxa" och gör till en offentlig titel för oss!!! *flin*
#28 , det tycker jag med eller vildhäxa kanske ?
#30 ( blodtopp ) tja du , det har hänt så mycket sådana saker det senaste så jag blev arg som sagt .
Ähhh , jag är en andligt sökande person , som är duktig på några olika ting…och det trivs jag med . Så är det och jag är stolt över att va den jag är :)

Klart ni få ta ordet mitt Frihäxa och att jag kallar mig för det beror på att jag vill inte säga att jag är varken de ena eller de andra jag gillar delar från olika håll jag har viss dragning till de keltiska inom Wiccan likväl som jag har lite av vildhäxorna och lite av shamanismen lite av asatron som sagt va ja allt och tycker inte jag kan säga att jag tillhör något eller några utan är helt fri i mitt tänkande därav att jag kallar mig Frihäxa …
BlessedBe Hias
Ja #32 , det låter perfekt :)
Jag är mång tyckare med ju :)
Och gillar att lära mig saker hela tiden :)
BD , skrev bra här uppe förrut ( i går )
Tackar han igen ;)
Självklart ska man inte vara tvungen att dela in allt i fack, min fråga gällde bara vad han efterfrågade…. eftersom det var lite svårt att se hans fråga…
"finns det några målare/kock här? jag ska måla mitt sovrum" som sagt lite svårt när folk slänger in ord som inte har med frågan el, diskussionen alls att göra, jag tycker om att försöka svara så gott det går på frågor men först måste det ställas en fråga som går att svara på;)
Haha , förstår vad du menar :)
Hmm , ni är roliga :)
Jag menar dig nu #34 och givetvis alla ni andra…
Ni får mig att le :)
ingen fara Mist jag är van att folk missförstår mig;) jag ser/läser saker som andra inte ser… men är nog bara jag som är lite skadad;) som jag sa så älskar jag att försöka svara på frågor och hjälpa andra som söker svar precis som jag gör.. MEN man måste fråga specifikt, allmänna lulul-frågor pallar jag inte…
som Iram´s nya post "vilken är din favoritört?" jätte gullig "fråga" och trevligt inslag bland alla poster här men det är även en helt omöjlig fråga att besvara… vilket då får mig att undra vad hon egentligen är ute efter? nånting nytt bara att fylla ut forumet med så det är aktivt? el, var hon bara uttråkad? ville hon bara sätta griller i huvudet på oss? el, sökte hon en trådstart som skulle ha potential att växa och hållas vid liv länge?;)
som du ser är jag skadad men sån är jag ställ gärna en fråga men vet vad du frågar om/efter inte bara släng ur dig en fråga mest för att "det är nånting man gör.."
Stay safe //Matea