Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2419 ggr
villhailler
2008-05-08 13:19
0

wicka

hejsan . jag fick reda på av en tjej att jag var en wicka . men frågan är hur kan man se att man är en wicka

sanaya
2008-05-08 13:47
0

Hur kan någon annan säga att du är wicca?

sanaya
2008-05-08 13:54
0

Usch jag blev förrvirrad av frågorna. Är du wicca?

Anco
2008-05-08 14:03
0

#1 Håller med, hur kan någon annan säga det om dig?
#0 Har du någon dragning åt wicca,etc?
     Tror du på något speciellt?

Eller är det bara något som någon har slängt ur sig till dig?

Min erfarenhet är att man "vet", känner inom sig vad man tror på. Att man har en känsla för naturen och människor som kanske skiljer sig från omgivningens… Att man kanske har föraningar om saker, att man kanske "ser" vad andra inte ser osv.. Det är så individuellt för var och en, men bara DU själv vet vad du har inom dig. Ingen annan kan komma och säga det till dig bara så där. Om inte den människan också är en wicca och ser din potential som du själv är omedveten om.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Hias
2008-05-08 14:06
0

Jajag blir oxå ett STORT??????? hur kan någon säga specefikt att du är wicca/ jag har en viss dragning åt wicca men är mer av en gammaldags Frihäxa …..

Anco
2008-05-08 14:09
0

#4 gammeldags Frihäxa…. hmmm det låter det, kära syster Hias.*hihi*

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

karinf
2008-05-08 14:32
0

Se? Menar du inte att hon via vissa indikationer som du gett henne
i ditt tankesätt , livsstil fått henne att anta att du är wiccan?

karinf
2008-05-08 14:33
0

Alla wiccaner utövar inte häxkonst, och alla häxor är inte wiccaner.
Wicca är f.ö en sedan 1964 erkänd religion i sverige.

Outrageous
2008-05-08 14:53
0

Låter konstigt detta. Fundersam

BranDuir
2008-05-08 14:59
0

småflickor har ofta en alldeles egen föreställning och tolkning av saker och ting…..en fördel vore ju om de iddes nåt så enkelt som att googla och läsa innantill …..B*B

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
2008-05-08 15:12
0

#0 Du har blivit utsatt för en fördom. Ingen annan kan säga åt dig vad du är. Slå upp wicca med google och läs det du finner under ett 
par dagar så du får ett begrepp om vad wica är. Sedan kan du ju
bildgoogla ordet med så ser du att i samhällssyn anses ofta en viss
klädstil vara förknippat med wicca. Vilket naturligtvis inte är sant.
Sedan föreslår jag att du samtalar med din kamrat.

Var väl mött

karinf
2008-05-08 15:13
0

Googla & läsa innantill är jättebra. Så tillvida man tror på allt vad nätet har att erbjuda.Det finns många felaktiga uppgifter på nätet.
wikipedia är fan bäst ifall man undrar över något.

Lorelai
2008-05-08 16:31
0

#11 Ja till synes verkar wikipedia vara ett bra ställe. Men det är inte helt sant. Eftersom det står öppet för alla att skriva artiklar därbör man bara använda wikipedia som en delkälla. 
För precis som resten av internet är wikipedia fyllt utav 
felaktiga uppgifter. Föredraget är att man använder sig utav skolningens tre källor.. Att man söker reda på tre fristående källor. Det inkluderar att man söker reda på vad sajten har fått sin information ifrån. så inte alla sitter med samma felaktiga uppgifter. Är det tre sajter som ursprunger från samma källmaterial så är dem inte fristående.

Var väl mött

[trumman]
2008-05-08 17:01
0

Oj då, och jag som var av den uppfattningen att de flesta här inne trodde på ALLT de läste! :D

_RS_
2008-05-08 17:30
0

Jag håller med #12 och tror som #13

Alltså… man kan inte nöja sig med att söka på wirripedia om allt man vill veta… På min tid hade vi gaska tunga saker som hade an massa platta saker i sig med något sotigt på i konstiga snirklar liknande de sakerna på tengentbordet. Dessa föremål finns fortfarande kvar i speciella byggnader som är öppna för allmänheten…

Ja, jag talar naturligtvis om böcker, papper och tryckt text… allt finns att tillgå på kommunens bibliotek och jag uppmmanar alla att spendera några heldagar där och bara LÄSA alla möjliga publikationer om allt möjligt…

Att söka information via böcker är fortfarande överlägset för att få fram studiematerial. Internet kan vara ra till mycket… framför allt att sprida 90% strunt bland en liten del sanning. Till exempel ser man om man läser på riktigt att wicca inte blev en godkänd religion i Sverige 1964, utan att Gardner dog då… Wicca kom som rörelse till Sverige 1997-1998…

Men jag orkar faktiskt inte med det här just nu… så jag lägger nog ner Hif en stund och hämtar andan… några timmar eller några dagar… jag vet inte… men jag ser för mycket tok nu och jag fixar inte det…

Hias
2008-05-08 20:59
0

Ja du systrami#4 vem vet kanske en sådan som man kan läsa om i alla sagor hehehe nej inte de men jag har mer av den gammeldags stilen vilket innebär att jag tillhör ingen spesefikt rörlse som ex wicca eller liknande Jag blanda gammalt me nytt och är lite av en bohem och lite av en vardagskvinna samtidgt som jag har en del i mig samt letar nya vägar och öppningar i livet . Jag brukar säga att jag blir inte färdig i detta jordeliv heller. Utan Jag är Jag och har fått kunskap från de jag varit liten men långt från färdig i mitt letande söker varje dag och få alltid något nytt till mig varje dag. /BB Hias

karinf
2008-05-08 23:57
0

Jepp. Men om jag får välja mellan Anna 12-års sida om magiska stenar & wikepedia så väljer jag…just det, det sistnämnda.
Internet ÄR fantastiskt. Det finns ofta 1000 sanningar till en sanning. Så vilken är då SANNINGEN?
Kolla in tråden om Lilith… Vem vet svaret?
Kramiz

_RS_
2008-05-08 23:59
0

Bilden var härlig iallafall… det är sant…

karinf
2008-05-09 00:39
0

Hallå eller!
Det fanns synnerligen många bilder i just den tråden.
Ok, min var eländigast. Naken tjej meden dödskalle mellan bena..
Men allt ÄR verkligen omdebatterat - samt VÄRT att debattera OM. Lilit, universum "kol" *S*
vi är sökarna i det oändliga kretsloppet. *S* Är vi inte det så säg!?

villhailler
2008-05-12 02:36
0

jag är en väldigt jordnära person pluss att jag trivs som en fisk i vatten . jag är mycke för att de finns liv i naturn . att vinden är en ande å blommor är ett eget alag osv. och de var en tjej jag träffa för länge sen som är typ av häxa å jag förklara å hon sa poänggång att jag är en wicka.

karinf
2008-05-12 11:37
0

Ja, du har nog lite rätt ;-)
I wikepedia när man slår upp "wicca" står det så här:
"Wicca är en nyhednisk religion skapad på 1950-talet av britten Gerald Gardner"

I en bok jag läser står det att den (hans lära) spreds efter hans död. (Gardners lära) - antog att det även gällde i Sverige då ;-)

Jag har även läst:
Wiccan blev inte en godkänd religon förrän 1964.Wicca har varit en ''''godkänd'''' religon i 42 år men har varit upptäckt i snart 53 år.

Ja, det blir lätt ett virrvarr av missförstånd med olika källor. Böcker som nätet.

Gräsligt iofs att hålla till godo med endast en källa. Tänk om den är HELT felaktig.

Nåväl.

Hias
2008-05-12 12:03
0

#20  systrami du har helt rätt i det du skriver jag har boken de 134 nya religonerna och där står Wicca med och enligt denna bok på över 400 sidor så va de en godkänd religon 1964.. De är en mycket intressant bok jag gav en sådan till min sons lärare som är spec i Religons kundskap och som godkände i påskas att min son slapp gå me dem till kyrkan då han kommentera att han tror inte på någon Jesus utan han älskar Tor (han är 11år) i denna bok så finns även rastafari druismen ,shamanismen ,satanismen ,kristendom som grenat sig ,mormoner,jehovas ,mfl en ganska så intressant bok.

Lorelai
2008-05-12 12:35
0

När ni läser, betänk då att böckerna oftast är från andra länder. Andra länder har inte samma lagar som vi, vi ihar inte haft wicca som en erkänd religion sedan dess. Dem har haft det i så fall.
Jag ställer mig ännu tveksam till att det är en i sverige erkänd religion.. oavsett EU. Detsamma går för rastafari. 
De översätter ju bara böckerna, de korrigerar inte felaktigheter.

En dag måste jag nog söka reda på hur det egentligen står till med detta här i vårt land. :)
Var väl mött

Alvljus
2008-05-12 12:44
0

#19 Känner du själv att du är wiccan? Att du kan stå för de grundteser som religionen bygger på?

Om inte, men du är nyfiken, så rekommenderar jag liksom många andra här i tråden, att du läser så mycket litteratur i ämnet som du kan komma över. Det hjälper dig att skapa en bild av religionen wicca, och då kan du lättare känna efter om det stämmer överens med vad du tror på. Vill du sedan följa den wiccanska vägen rekommenderar jag att du under minst ett år firar sabbat enligt wiccanska traditioner, och ägnar din tid åt vidare studier och många stunder i naturen.

Många många känner närheten till naturen, det betyder inte att man är wiccan - på samma sätt som man inte är muslim bara för att man inte äter griskött. (Nu hårddrar jag). Själv tycker jag att det är oviktigt vad man kallar sig. Den som känner behov av att namnge sin tro gör det, annars låter man bli. Men OM man nu väljer att hävda att man är wiccan tycker jag att man ska respektera tron nog för att sätta sig in i vad den står för och verkligen känna att JAPP, detta är vad jag själv kan stå för också. Annars blir wicca bara new-age-blaj-trams, urlakad och flummig, med utövare som inte ens vet vad det är de säger sig tro på.

Waara
2008-05-12 14:02
0

Jag vet inte vad jag är..måste man vara…kan man inte bara vara?…precis som du ..har jag ställt mej frågan ..är jag/vill jag vara en wicca…eller en druid kanske..en salig blandning…?

Men ju mer jag tänker ju mer inser jag att jag vill vara jag…sen får det vara vad det vill..låter det dumt..?

Även om vi ändå väljer att titulera oss..så är vi en dock individer med olika personligheter,gåvor o förmågor..icke att förglömma..enligt mej.

BB//W

BranDuir
2008-05-12 14:05
0

och framförallt…"en kompis sa…"…bull…det är hur man känner sig inuti som räknas…det är ens egen känsla som styr…

annars skulle man ju t.ex kunna säga till tant Greta i grangårn…"Du är muslim" bara för att hon har ett huckle på huvudet när hon hämtar äggen….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hias
2008-05-12 14:16
0

Väl talat broder#25 Branduir / och du systrami #24 du är precis bra som den du är och man måste inte ha en (Stämpel) på vem man är det är ungefär som tomten på Julafton då att man skall få ett stort OK i baken. BB Hias

Waara
2008-05-12 14:42
0

#26…frihäxa,var det inte du som sa det…? blev påmind av en kär vän nyssens..o de är väl ett himla skönt o fritt begrepp att kalla sej,…om man vill det o inte känner sej fullt ut en äkta vad det månne vara..känns fritt o tillåtet att även få vara sej själv,,med all respekt för alla äkta wiccaner,givetvis!

BB//W

Hias
2008-05-12 14:50
0

Jo älskade systrami #27 Jag är en så kallad frihäxa som inte står i förbund till någe men har vis dragning åt de keltiska med man har liksom lite här och lite där men ändå inget så att säga och visst respekterar jag alla andra vi strävar ju som oftast åt samma håll…BlessedBe Hias

ANBC
2008-05-12 22:50
0

Jag är wicca från födseln men jag är inte aktiv.

Min farmor var det, min pappa var det och jag föddes in i det.

Det är en religion som allt annat som man föds eller konventerar till.

Man har sina egna högtider och många är samma som kristendomn.

Wiccan kommer från långt långt tillbaka men den blev officiell på 40.talet i england sedan började man smyga fram det i sverige oxå.

Det har funnits sen urminnes tider men efter häxjakten så fanns den inte officiellt så wicca fanns alltså inte förrän ca 40 år sedan men bland alla wiccor har den funnits LÄNGE!!!!

Mer kan jag inte gå in på för det tillhör wiccan.

Kram Annika.

Denna kommentar har tagits bort.
Matea
2008-05-12 23:26
0

som sagt broder BranDuir småflickor fängslas lätt av yttre influenser som tv ect och poff så är allt magiskt Wicca. som tur är vet ju vi alla att så är det inte alls;) men villhailler du är på god väg iafl, till att förstå saker lite bättre nu eftersom du har hittat hit el,?;) och som du vid det här laget har förståt så finns det många många olika vägar att vandra här i livet… kom bara ihåg att vandra din egen väg för det kan vara skadligt att följa andras vägar frivilligt el, ofrivilligt. som tur är styr man själv över sina val men det innebär också att endast du själv är ytterst ansvarig för dit liv. så om saker inte känns rätt välj en ny väg för ingen annan kan göra det åt dig;)

Stay Safe //Matea

_RS_
2008-05-12 23:29
0

Ditt tänkande runt en egen väg är otroligt skönt att se någon skriva offentligt… Jag tror liksom du att man inte kan bli det bästa enligt sina förutsättningar om man följer en enda stig i utvecklingen. Lyssna till de som kan ge något inom ett ämne är bra… Stanna med en mästare eller lärare en tid är bra. Men att stanna på samma stig, som någon redan gått, leder sällan till något nytt.

Jag brukar konsekvent låta bli att placera mig i ett fack, eftersom det låser och ställer krav från andra… ibland kan man ju förklara med liknelser… men säger man "Jag är…. " osv så har man slagit in på en stig som kan förvirra andra, de som inte följer ens utveckling i samma takt eller ser en under en tid. Det är oftast så folk kommer att framstå som förvirrade eller flackande, till trots för att de har ett klart mål och en upplyst stig att följa.

Underbart… Du får gärna bli min kompis en vacker dag :D

Matea
2008-05-13 00:37
0

#32 tack RS men trodde bara jag svamlade på om självklara saker? för titta bara på vår stora Dagda han ansågs vara en mästare på det mesta pga, han behövde kunna det. att stanna på en väg leder ju vanligtvis till att vägen smalnar av tills det blir omöjlig att följa… dom flesta har väl varit ute i skog och mark? vad kan hända där? tex, när man kommer till en bäck el, å…och om du vill vidare får du frångå din valda väg och helt enkelt hoppa över och påbörja en ny väg…

#0 tack den som nu sa det för att hon gav dig en möjlighet till att gå vidare och lära dig fler saker på andra vägar som du kanske inte skulle ha funnit annars?;) kom ihåg ..Paths are made for traveling…

#32 du är min vän ..min vän;)

_RS_
2008-05-13 00:42
0

*s* Ja, det kan så vara… vi har nog en del gemensamt… och jag har själv känt ibland att jag rabblat på massor om saker jag trodde alla dagligen tänkte på, men det är tydligen inte så… Men här på Hif får man förståelse…

Återigen, välkommen hit, nu när du verkar stanna en stund… :D