Min väg tillbaka
Helande och läkande Meditation
Medi betyder mitt. Meditation är att finna sig i sin mitt – att centrera sig. Detta är det sätt jag tar mig tillbaka till friskheten…inga konstigheter inga maantran eller mumlande av mystiska ramsor….endast frid, djup frid! Vissa meditationer går på några sekunder, andra tar timmar. Dygnets tider verkar också in. Meditation efter en lång arbetsdag börjar med att jag pustar ut, väntar in mig själv, kommer i kapp. Jag har arbetat och spritt min uppmärksamhet, som sig bör, på mina arbetsuppgifter, nu är det dags att hala in den. Defragmentisera mig. Pusta ut och bli ett med mig själv igen.
Det första är att finna sig i kroppen. Själen måste komma till ro i kroppen. När själen funnit ro i kroppen, då gör det inget om jag har krämpor här och där. Kroppslig smärta är då kroppslig – inte själslig – och hindrar mig inte att spänna av och finna mig till rätta. Lustigt nog brukar smärta avta om jag rofyllt finner mig i den.
När själen finner sig i kroppen kommer ofta en suck. Nu menar jag inte det där första utpustandet när man sätter sig till rätta, utan en verklig suck, en plötslig, ofrivillig och lite ryckig inandning som efter djup gråt. Det är ett tecken på att själen sjunker. Själen finner en djupare nivå, en djupare klangbotten i kroppen och när den faller ner till denna nivå så kommer inandningen, sucken. Det händer även vid stilla bön och kallas ibland för bönesuck. Ro.
När själen har sjunkit och klangbottnen djupnat, då börjar sinnet vidgas. Det är som att skygglappar, som jag inte visste att jag hade, börjar vika undan. Uppmärksamheten är inte längre fixerad i blickpunkten. Jag kan vila blicken på något. Uppmärksamheten och reflektionsförmågan vidgas. Blicken vilar, tankarna må fladdra hit och dit men uppmärksamheten är inte längre fäst vid blick eller tanke. Efter ett tag inser tankafladdret detta och ger sig. Då vidgas sinnet. Jag får som en inre spegelyta av klart vatten direkt från själens klara källsprång långt ner i djupen. Ljuden och klangerna klarnar. Mitt perifera seende klarnar. Tystnaden blir tystare. Frid.
I denna reflektiva frid höjs hågen. Den stiger som en dimma på en svart tjärn i efternatten. Även om jag är inomhus kommer stjärnevalvet nära. Jag blir medveten om mitt vara. Jag blir medveten om mitt outgrundliga släktskap med stjärnornas värd. Jag kan röra mig fritt, precis som jag vill, upp i höjden och ner i sinnena, jag sitter inte fast. Hågen får vingar och jag kan våga mig ut i hugflykt. Den höga hågen skådar, djupt förankrad i själsro, viktlöst vilande på vida vingar, fritt svävande över sinnesfridens spegelblanka yta. Ljuset, som den skådar i, är ett ljus som inte stör mörkret – ett nattens ljus, ett ljus som inte mörkret fattar.
Dessa tre steg följer efter varandra. Utan själens ro ingen sinnesfrid. Utan sinnesfrid ingen hugfykt. Hugflykt utan sinnesfrid leder till själslig oro och sinnesförvirring. Var väl grundad i själens ro innan du låter sinnet vidgas. Vila länge lugnt i sinnesfrid innan du låter hågen höjas över vardagsjagets gränser. Meditationens frukter kommer när de är mogna, de kan inte tvingas fram. Men du kan möjliggöra mognaden genom daglig praxis. May you all Be Blessed!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

är det som mindfulness?
MVH Isnornin

#1 på sitt sätt….javisst…
Oj..oj oj.. Känns som det e detta som eftersträvas…men jag kommer aldrig dit… Bara av att läsa detta, BD gjorde mej lugn…wow..
BB//W

Låter himla härligt, tar nog en hel det träning..
MVH Isnornin
Något jag verkligen borde ta till mig….har svårt med att bara vara. Tack BD …jag ska försöka i allafall. BB/B

#3 klart du kommer dit….det vet jag att du gör!…
#4 viljan är viktigare än träningen!

jo så är det nog…
MVH Isnornin
Underbart skrivet…. på ett mycket lättfattligt sätt. Tack BD…. Ska verkligen försöka, med dina ord i tankarna ,att bara vara.
BB
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#6 Hoppas…börjar vilja idag,skriver ut raderna som bara dom i sej verkade bidraga till ett varande,..tack!
#5,7,8..ska vi börja vilja då…? ;-) vara
BB//W

Ja det tycker jag!
MVH Isnornin
#9 Att lära oss att bara vara och ta vara på våran inneboende kraft . Absolut måste vi det !!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
#9 Ja,det tycker jag med…*L Du är en omtänksam tjej du Waara…(Tack ;-) ) Kram
#1 Den djupa inre frid som, så ypperligt, beskrivs tror jag trancenderar modeorden…

Det var väldigt fint skrivet BranDuir. Illustrerar ganska gott för mig med mitt besvär.. att jag aldrig helt kan sätta mig ner och få ron i kroppen, dagtid. Sitter jag sådär kan jag ju inte säga för säkert att jag hör barnen..
Tack för att du delade med dig utav din välformulerade beskrivning.
Du skriver så vackert Bran Duir!

Tack broder BranDuir för påminnelsen. Det är precis så jag brukar göra och känna, dock får jag sällan möjlighet att meditera ordentligt :( jag behöver ett nytt hem!
You are The Magician!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.