Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 26906 ggr
Lina-Marie
11

Aloe Vera!

Hej mina små häxvänner!

Har fått en stor aloevera av mina föräldrar och råkade bryta av ett stort blad på den… La den i kylen för jag vet att man kan använda den till en del saker.

Har fundera på om man kunde göra någon slafs ansiktsmask?

Nån som har nått kul recept på det?

KRAM

[Hellas]
3

Kläm ut gelén som är i bladet och smeta på!
Jag har en förkärlek till denna växt och bland det finaste är att den är bra som den är utan inblandning av andra ingredienser.

Fast det förstås, man kan ju göra en peeling mask genom att blanda i havregryn eller liknande.

Annars, använd på sår, acne, eksem, brännskador, svalkande kylbalsam, infektioner och säkert tusen fler användningsområden.
Lycka till /Hellas

Kvadratkilometer
2

Helt rätt som Hellas säger, men använd den snart för att de helande effekterna i växten dunstar bort ju längre tid den är bruten från växten!

pippa__
20

Får jag ställa en fråga här ang. växten? Ja har hört att det ska finnas ämnen i växten som INTE är bra att använda som rena produkter på huden…är det båg eller det ligger sanning i det? =)

varulven
2

jag har oxå en fråga!!! :) om mannu har investerat i en aloe vera växt, hur går jag då tillväga för att inte döda den då jag vill använda mig av den?

lightseeker
6

har för mig, att den tål att man bryter av något blad. Har också för mig (info av min mor) att man kan frysa ned det i iskuber för att ta fram vid behov.

Kvadratkilometer
1

pippa__ : det är båg, aloen verkar fint för alla hudtyper!

varulven : precis som lightseeker säger, växten klarar av att man bryter av några blad, men den måste ju få chans att gro tillbaka några blad också!

annars finns aloekräm (som inte är massa bluff) och aloegel (som man brukar käka, men fungerar lika bra på huden)

KlaraStjarnljus
1

Foreverliving products har mycket bra grejer, men jag föredrar ändå mina egna i krukorna! Glad Dom ynglar av sig som kaniner, så jag har några stycken nu…brukar ge bort i present och sådär ^^ kan ju inte plantera om alla skott, då skulle lägenheten bli full!

[Hellas]
4

Jag bryter eller klipper av det jag behöver ha av ett "blad" det fungerar bra och växten dör inte.

Ofta har jag blad som redan av sig självt blivit för tunga så de vikt sig så jag tar först och främst av de bladen.

Ja, mina Alovera ynglar också, det blir sidoskott av dem så det är ingen fara att man blir utan blomma efter ett tag :-).

Jag vet egenligen inte hur de på bästa sätt ska skötas men jag är ingen "vattnare" så jag tror att denna växt passar till den som inte "älskar ihjäl" den i form av vatten varje dag och vecka.

Lala
1

Alla suckulenter klarar sig länge utan vatten. Aloe växer ju runt medelhavet.

Ioma
1

Hej. Är helt ny här och fick ögonen på denna fråga direkt.

Jag älskar aloe vera och tillverkar mina egna produkter som jag använder till min klåda på sår osv.

Jag smörjde t o m in mitt operationssår efter canceroperationen och det läkte superfint och snabbt.

Anledningen till att jag gör en slät gele är att det lättare stannar kvar på huden plus att katterna inte gillar doften från den färska aloen.

Aloe veran kan användas av alla till allt.

Du kan frysa ner den men då förlorar du endel vitaminer och verksamma ämnen som om du använder den direkt.
Vissa ämnen tål inte frysgrader tyvärr.

Om du ska ha kvar det ett tag bör du skaffa en glasburk med tätslutande lock, bruna burkar fungerar bra för den släpper inte igenom så mycket solljus.

Lägg hela bitar av bladet i burken och ställ mörkt.

Då kan det hålla sig några dagar längre än annars.

Lycka till.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

nanna-maria
10

Jag har hört att det finns olika oäkta aloe i omlopp - och att de kan vara rent av giftiga. Då kanske det inte är så smart att smörja sig med den.

Vet någon hur man vet om det är en riktig aloe vera man har "ärvt" ynglingar av?

svartmask
0

Är det svårt att få tag i en aloevera växt?
vart går den att finna isf?

blessed be bröder och systrar

Bjornen
3

Aloe-släktet omfattar drygt 300 arter av träd, buskar eller suckulenter och några är välkända som medicinalväxter. Trädaloe, zebraloe och äkta aloe är de som ofta används som sårläkande medel. Knappast att någon aloe är giftig. Äkta aloe bör finnas i de flesta blomsteraffärer. I olika sortiment förekommer ofta olika aloearter.

nanna-maria
0

#13 då behöver jag inte vara rädd för att få besvär av min aloe trots att den kanske inte är äkta? för det vore ju kul att prova någon gång.

maximiljana
0

Men    Ikea brukar ju sälja Aloe vera………växten, har köpt där

Billiga och fina

svartmask
0

Jasså, IKEA? hehe men då borde de ju inte vara så svårt att få tag i.
Får väl ta mej en buss till karlstad så fort min förkylning släppt.^^

Blessed be

Outrageous
0

Bra tråd! Har inte tänkt på att odla Aloe Vera, men det är ju självklart. Lider av eksem så ska skaffa en så snart jag har råd. Toppen om de finns på IKEA.

[Hellas]
0

Jag köpte min på IKEA för 6 år sedan men tydligen hade jag tur med min, för den är äkta och ynglar av sig som bara den.
Men det är ju bara att prova, jag tror även att sorten anges.

Jodrena
0

Jag undrar fortfarande hur man vet att ens aloe är äkta eller inte? Och med tanke på Bjornens inlägg - spelar det någon roll?

BranDuir
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äkta Aloe Vera

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

blodtopp
0

Vi har köpt våran på Ikea, och den växer som ogräs. Ser precis ut som den på BD's bild =)

[Hellas]
0

Så ser min också ut men kraken står numera på golvet.

Jag tror att är det inte "rätt" sort så är de verkningslösa, dessutom har jag för mig att de inte sprider sig och slår sidoskott, de blir inte så stora med andra ord.

Jodrena
0

hmm.. min ser inte alls ut så, men kan bero på att det är en yngling? Den ynglar hur som helst väldigt mycket. Fick min av min syster som inte vet var hon ska göra av allt ;)

svartmask
1

Hur fungerar aloe vera plantor, med tanke så att den ynglar av sig så mycket. Sprätter den iväg en massa frön eller hur beter den sig?

Jodrena
1

Det kommer nya skott vid roten bara. de växer alltså fram i krukan och förökar sig.

svartmask
0

Ah såpass. Är det svårt att odla upp själv om man har frön?

maximiljana
0

Boken beskriver vilka egenskaper växten har och hur den kan användas både invärtes och utvärtes mot en rad åkommor.

Bok:AloeVera -Naturens skattkammare.av AUDUN MUSKJA

Ioma
1

Det finns så otroligt många aloe vera typer, över 450st faktiskt.

Men det är enbart en enda som används för sina läkande och antiseptiska egenskaper och den heter aloe vera barbadensis.

Det är den enda aloe veran som har den sammansättningen av ämnen som ger de otroliga egenskaper så som att läka sår 60% snabbare än utan aloe och mycket mer.

Jag är jättenoga med att det ska vara rätt aloe jag använder i mina produkter och de har blivit grymt omtyckta i min omgivning och nu har till o med min skeptiska mamma bett om att jag i helgen ska tillvera en omgång aloe vera gele till henne.

hihihi

Mvh
Marika "Ioma"

Bjornen
1

Det är minst 3 arter som används som sårläkande medel och troligen ännu flera som har svagare egenskaper. Numera används mest Aloe vera åtminstone i Europa. De övriga två arterna (Aloe variegata och A. arborescens) har troligen lite svagare verkan och infördes till Europa från Sydafrika 1701. Aloe vera är använd sedan längre tid då de växter vilt i Nordafrika och Arabiska halvön.

Ioma
1

Ja det är väldigt många som har bra egenskaper men det är enbart barbadensis som har alla dessa egenskaper och så koncentrerat.

Därför används den mest

Mvh
Marika "Ioma"

Ioma
2

Hihi lite ot nu kanske men mimn skeptiska mamma messade ju förra veckan och ville ha aloe vere gelen jag tillverkar och idag vet jag varför.

Hon är först och främst jätteskeptisk till allt innan hon fått bevis på att det funkar.

Hon har i smyg använt min lillasysters burk óch smörjt sina händer med och idag frågade jag henne om hon ville att jag skulle doftsätta gelen med ros.

Hon berättade då att alla hennes rynkor på händerna har totalt försvunnit sen hon började använda min gele. hihihi

En vän till henne satt vid bordet bredvid henne när vi talade i telefon och hon frågade om jag kunde göra ett helt badkar till vännen så hon kunde bada i det. HAHAHAHAHA

Kul o få reda på grejjer det funkar mot som man inte visste. hihi

Mvh
Marika "Ioma"

svartmask
0

hur tar man vara på den då? alltså om man ska använda den till något.

chapett
1

#31 Nyfiken på hur du gör din gele - man kanske kan få lite tips :-)

Ioma
0

Det är lite hemlis hur jag gör min gele så jag kan tyvärr inte säga exakt hur jag gör den men jag använder en koncentrerad aloelösning som jag låter bli som en gele och tillsätter olika extra vitaminer i en viss mängd.

Sen tillsätter jag om man vill doft efter vad man önskar.

Mamma ville ha rosendoft och det blev såååååå god doft.

Jag brukar alltid förklara att man t o m kan använda den till djur, man kan äta den med sked om man önskar och det gör inget om barn eller djur får det i munnen så den blev poppis bland kattägare. hihi

Nu låter detta nästan som reklam ju så det är bäst jag avslutar här *S*

kram

Mvh
Marika "Ioma"

isnornin
0

Det ringde en man hit i dag och frågade i fall jag ville testa Aloe Vera kapslar…. Det är tydligen något nytt, har ju hört talats om Aloe Vera juice….. Det ska bli spännande:)

MVH Isnornin

Ioma
0

Ja jag var i kontakt med de som säljer de aloe kapslarna för de ville att jag skulle hjälpa dem med utveckling av ny produkt.

Jag tror de är de kapslarna och även aloe brustabletter som jag tyckte var väldigt bra.

Jag frågar alltid vad aloe´n de använt till produkterna heter och säger de barbadensis så är det kanonbra för den sorten är helt klart bäst!

Ska du testa kapslarna? berätta iså fall gärna vad du tyckte om det.

Kram

Mvh
Marika "Ioma"

isnornin
0

ja jag ville testa… har hört så mycket bra om juicen, han sa att det var bra för magen, då var jag såld;)

MVH Isnornin

Ioma
1

Ja den är superbra för hela kroppen.

Tänk bara på att innan magen börjar "jobba" med aloe vera´n så kan man under några dagar bli riktigt dålig i magen.

Det är så att om kroppen "läker" på rätt sätt blir det oftast värre innan det blir bättre.

Så ge inte upp även om du har några dagar du inte mår bra *S*

Mvh
Marika "Ioma"

BranDuir
3

aloe vera är ett underbart preparat i sin rena form..dvs direkt från växten….tyvärr så innehåller alla dessa mirakelprodukter både konserveringsmedel och andra tillsatser, kostar vansinniga pengar för liten verkan…växten köper du för 39.90 och kan användas hur länge som helst……….och de färdiga produkterna klassas därmed på min himmel som kommersiellt skit….

isnornin
0

Jag tror inte jag har sett en aloe vera i en blommaffär..

MVH Isnornin

BranDuir
0

jag har hur många som helst…..

isnornin
0

ja ha

MVH Isnornin

BranDuir
1

sänder en planta till dig i morgon…..

Ioma
0

Branduir: Jag gör min som du beskriver "kommersiellt skit" helt själv och bestämmer om det ska vara konserveringsmedel i eller inte.

Har man det i kylen MED mitt konserveringmedel i håller det i 6 månader, utan k-medel ca 1-2 månad då aloe veran är konserverande i sig.

Jag köper hellst inte några preparat som jag itne vet är naturliga osv så därför tillverkar jag hellre det själv ovh en burk med min aloe gele kan jag ha med i väskan…. Det går inte med en planta…. hehehehe eller jooo det kanske går.

Kanske nya modet med en aloe planta i en gucciväska? Hemlis

Mvh
Marika "Ioma"

BranDuir
0

observerade inte att det var du som gjorde den…syftade på vissa gula ammerikannska mirakelävlaburkar som inne håller en procent Aloe och 99% e-nummer….är fortfarande anhängare av den rena produkten

isnornin
0

Ja tack kära BD, har du min adress???

MVH Isnornin

BranDuir
0

ja adressen din har jag! Hrafna fliggjur

isnornin
0

haha;) Kommer Hrafninn med den till mig??

MVH Isnornin

BranDuir
0

hrafninn kommer!

isnornin
0

Jättebra!!!

MVH Isnornin

Ioma
0

AHA BD *S*

Ja min har så mycket aloe jag kan få i då den är koncentrerad så är det så gott som 100% hehe nä inte riktigt 100% men inte långt ifrån.

plus att jag så kan doftsätta den precis som jag vill *glad*

Är supernöjd med den.

Mvh
Marika "Ioma"

svartmask
0

ok då frågar jag igen då eftersom min fråga verkade rinna ner i sanden ( elle va man ska säga =P)
men hur tar man tillvara på själva växten? ska köpa två stycken nästa gång jag åker te IKEA.

Blesses and kisses

blodtopp
1

Sätt dem i höga krukor i sandblandad jord så sköter de sig själva. Inga frön som sprätter iväg, (den blommar oftast inte heller som krukväxt i Sverige) och sticklingar kan dyka upp (då är det bara att vänta ut dem och sen flytta till annan kruka).

Vattna när du känner att bladen börjar bli mjuka, då börjar den bli törstig. Är den tillfreds är bladen ordentligt styva. Låt den stå i soligt fönster utan direkt sol på, typ på ett bord innanför fönstret. Den tål säkert direkt sol också iofs, men jag utgår från vårat 'monster' här hemma ;o) Den är från IKEA och har vuxit massor sen vi köpte den =)