Så i växthus?
Är det eb bra idé? Att så frön i växthus t.ex sallad, dill, persilja….. Vad tycker ni?
MVH Isnornin
Klart det är ;) du kan nog så vart du vill , hehe mina svärförälldrar sår i växthus ( men luftar där inne ibland )
Krama !

vad bra!! då gör jag så!!, jag kan ha fönstrena öppna när det är som varmast då…. vill inte ha in fåglar….
MVH Isnornin
Ja , har du fönster så ställ dem på glänt :)

ja 2 fönster. fick in en fågel i somras, taket var trasigt efter vintern,, vi var inte hemma, inget vackert slut på den historian!
Kan ju göra som någonsorts myggnär för fönstrena så jag är såker på att fåglarna låter bli att komma in!
I går när jag höll på att dona där inne, var det så envisa humlor som inte tog sig ut… Jag hade fullt upp att slänga ut dem! Envisa rackare;)
MVH Isnornin

Tidig sallad kan vara ide att så direkt i växthus, men dill och ersilja fungerar bäst på friland. Pwrsilja kan sås i kruka i växthus och sedan planteras ut. Växthus kan man istället ha tomaer och gurka eller liknade i stället.

jag brukar ha tomater, gurka hade jag ett år, men den var inte god! Hur är det med Vindruvor? Mangold?
MVH Isnornin

#6 Vindruvor är helt okej om du har typ ett uterum eller inglasad balkong eller liknande, dom ska ha hur mycket sol som helst då blir dom bäst. :-)
Jag har i år sått gurka, paprika, äggplanta och luffa för växthuset. Tomatplantor får jag av min syster. Hoppas hon har Svart rysk, den var god förra året! ev. får jag okra också.

vart fick du tag på luffa?
MVH Isnornin
Köpte i fröhandeln här i Finland. Men det finns också att få i Impecta.

ja ok tack! Ska tänka på det till nästa vår!
MVH Isnornin
Vad är LUFFA och äggplanta ??
Hmm , hehe

#12 Äggplanta är väl aubergin tror jag :-)
# 12, # 13 Äggplanta = aubergine. varför inte använde svenskt namn när det nu finns.
Luffa = gurkväxt vars frukter(gurkor) torkas till tvättsvampar.De där ljusa avlånga sakerna som känns sträva när man använder dem. Inte äkta tvättsvamp som fiskas från havsdjupen!

luffa river skönt!! Jag brukar ha det i tvålar…
MVH Isnornin

Äggplanta har jag lyckats driva upp!! Det är så gott att grilla! lägg på liten klick vitlökscremefraiche! mums, gott som pålägg på smörgås!
MVH Isnornin

Det är ett klokt resonemang. En av mina kursare envisades med att kalla det för "aborigin" och vägrade helt enkelt att förstå att det var dumt. Hon påstod att det var så svårt att säga Aubergine. Svårare att stava isåfall :D

Med tanke på att aborigin betyder nåt helt annat så var det rätt dumt ja *S*

Haha! "Idag grillade jag aboriginer" :P

Det knäppaste var ju att hon inte fattade att det var dumt!

*S*
#20 Folk är idioter, så är det bara, det är tur vi är så JÄVLA BRA här :)
Balanserar liksom upp all idioti där utanför…