Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2478 ggr
isnornin
2008-05-08 17:25
0

Styvmorsviol?

Skördning och förvaringstips?

Vill gärna ha hjälp med detta!!

MVH Isnornin

BiGavia
2008-05-08 22:01
0

Insamling: man skördar hela växten eller bara blommorna. Torkas vid upp till 50 grader C. Då bibehåller växeten sin ursprungliga färg och saponiahalt. Växten ska inte vändas under torkning. Förvaras i Tättslutande kärl i skydd mot ljus och fukt.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

isnornin
2008-05-08 22:18
0

Tack så mycket!!

MVH Isnornin

BiGavia
2008-05-08 23:25
0

Varsågod. vill du veta mer om styvmor så ska jag försöka hjälpa.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

fridelfina
2008-05-09 00:38
0

Vad gör man sen då med de torkade styvmödrarna? Fundersam

Min pappa har en hel del på sin mark. Styvmorsviolté? Styvmorsviololja/salva? Eller är de bara snygga torkade?

Vildblomma
2008-05-09 10:16
0

Jag brukar pressa mina. Dom blir jättevackra. Sedan använder jag dom i mitt skapande.

isnornin
2008-05-09 11:18
0

Salva ska vara jättebra! Men har inget recept!

MVH Isnornin

Astrina
2008-05-09 11:57
0

Borde det inte vara ungefär som ringblomssalva?

Vildblomma
2008-05-09 12:18
0

#7 Jo, du kan använda Styvmorsviol istället för ringblomma

BranDuir
2008-05-09 12:29
0

I Sverige har utdrag på styvmorsviol använts åtminstone sedan 1300-talet, utvärtes särskilt för att behandla skorv och andra hudåkommor hos barn. Örten kom i mer allmänt bruk i Europa på 1600-talet och var från 1700-talet vanlig i germanska länder för tvättning vid hudsjukdomar.
Framställning

Kokhett vatten hälls över hela örten, inklusive rotdelarna. Beräkna att torkad växt väger en tredjedel av färsk. Får dra men inte koka. Filtreras.
Mått och vikt
    Beräkna som vatten - 100 ml väger ca 100 gram.
Löslighet
    • Olöslig i vegetabiliska och eteriska oljor; blandningen delar sig i två skikt och måste skakas om före användning.
• Kan blandas obehindrat med vatten, glycerin och alkohol.
Innehåll
    Infusionen löser ut lite eterisk olja med salicylsyra (upp till 0,3 %) och metylsalicylat (ur blomman). Det mest verkande ämnet är saponinerna (särskilt rikligt i rotdelarna). Växten innehåller också slemämnen (10 %), garvämnen (2,4-4,5 %), flavonglukosider (minst 0,4 %, bland annat rutin, violanthin, scoparinsaponarin, vitexin, saponaretin, orientin, iso-orientin) och mindre mängder karotenoider, kumariner, askorbinsyra, alfa-tokoferol.
Hållbarhet
    Infusionen håller sig ca en vecka i kylskåp. Ska den sparas längre eller användas i t ex kräm måste den konserveras.
Hudvård

Hudläkemedel
Framför allt har infusionen använts till omslag på eksem; även på utslag, akne, svårläkta sår, impetigo och klåda, särskilt hos barn. Arvid Månssons örtabok från 1600-talet: Varder deras lag, låten uti sår, då förtar hon allt ont kött och driver bort all förruttnelse av såret.
Hudtyp
    Oren hy, akne.
Hårvård
    Ofta ett effektivt sköljmedel på barns mjölkskorv och vid känslig hårbotten och eksem.
Invärtes bruk
    Inte så vanligt men har använts som hostmedel och febersänkande och svettdrivande medel. Urindrivande, avförande.
Giftighet
    Inte vid normalt bruk. För mycket kan ge äckelkänslor men sällan kräkning.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

isnornin
2008-05-09 12:54
0

Då är det bara ut ock plocka:)

MVH Isnornin