Liljekonvalj?
När jag var ute igår.. så såg jag att alldeles strax så blommar liljekonvaljerna här nere i söder
Finns det något man kan ta tillvara av liljekonvaljen.. och göra något med? Förutom att se och lukta på då?
(vilket inte bara.. är såå bara!)
#0 Det är underbart,.. är dom redan i blom…? Ingen aning om vad man kan /om man kan göra något..parfym förstås…men det e väl en konst…dom luktar så gott så! Hoppas din dag fortsätter i samma anda som igår! Kram
BB//W
Nje, Jag brukar plocka ihop några och ge i en vas till mor. Hon älskar dem. Då har jag ju tagit tillvara på dem;)
Jag vet faktist inte vad. Äckligt te kanske?

Såg när jag va på landet som ligger utanför Värmdö här i Stockholm att där va dom i blom nästan men vet inte va man kan göra mer än jag har hört att de röda bären (Mycket giftiga) skall kunna torkas och användas som rökelse tillbehör…Men har aldrig prövat detta själv. /BB Hias

Har hört att hela liljekonvaljen är giftig - inte farligt att plocka och lukta på dom dock… 

#1.. Ja dom är alldeles strax i blom..
liljekonvaljparfym..Hmm undra hur man gör det? *L*
Önskar dej allt gott och att du får en givande och harmonisk dag..Kram..BB
#2.. Det brukar jag med :)) Kram..BB
#3..#4.. Hela liljekonvaljen är nog giftig?..
Inget te på dom inte!..Kram..BB

Liljekonvaljer är giftiga men deras giftighet har tidigare överdrivits. Blad eller hela örten eller blommorna torkas vid temperatur över 40 grader men inte över 60 grader. Drogen användes i hjärtverksamma preparat Verksamma substanser är convallatoxin (mycket giftigt), convallarin, convallosid, saponier med flera ämnen. Därutöver har blommorna använts inom parfymindustrin.
Att vattnet som lijekonvaljer stått i skulle vara giftig är en myt.
Åhh , det är min blomma , Jag får alltid sådana på min födelsedag ( Maj ) månad :) dessa är ju så vackra ju , * me looove it *
Jag kan kolla i min blomstermagi bok , om det finns något bra att använda dessa till * Om du vill * ?
Här håller liljekonvaljerna också på att slå ut.
Har alltid varit min favorit,men nu kan jag inte längre med doften pga en illvillig ande som spritt den doften titt som tätt hemma hos mig!! Ska bli intressant att se vad som sker när jag tar in några blommor av dom …. *hmmm funderar* undrar om jag utmanar ödet eller om jag helt enkelt säger"jag skiter fullständgt i dig"….
Nu blev det OT men visst är det underbart att liljekonvaljerna har kommit så långt!!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Jag hade för mig att liljekonvaljen var fridlyst. jag har helt säkert fel då någon annan isåfall redan skulle ha påpekat detta. Där ser man! Tänkte säga att då kan jag ju äntligen ut och plocka hem en bukett. men, varför ta hem något man är allergisk mot hehe.
#9 kolla gärna på naturverkets hemsida, för jag har för mig att den är fridlyst på vissa ställen i vårt avlånga land. I Stockholm var det fridlyst, vet jag,men här nere är den det ine!!
Så kolla upp för säkerhets skull. Och förresten så växer den här hemma i min egen trädgård !!:)

Tjah, jag behöver själv inte kolla efter då jag inte har planer på att plocka den. Den ger mig mest glädje där den växer på marken :)
#12 skönt att du finns här som google expert när inte trumman är här *skrattar*

Ja, jag är hopplöst googlifierad jag också *S*
"Curiosity killed the witch", typ. Jag kommer dö nyfiken har jag en känsla av

#12 oj, visste inte att Gullvivan var fridlyst. En av mina favoritblommor.
Min syrra har dessa i sin trädgår och även min sambos syrra så jag får plocka dessa vackra där ;)
Hehe * tur * det ju dom luktar gudomligt ju ;)